MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
In de serie "Maak kennis met ..." bestond nog niet het topic die aandacht besteed aan folk, americana, roots (en aanverwanten). Genres die de laatste 2 jaar mijn aandacht hebben opgeeist en waar ik menig maal verrast ben door pareltjes. Ik ben benieuwd naar meer.

Doel is, zoals gebruikelijk in de andere topics, een youtube of vimeofilmpje of soundclouddingetje te plaatsen van een artiest uit deze categorie waarop andere gebruikers (en wat mij betreft jijzelf ook) kunnen stemmen. Na 24 uur kan dan een volgend filmpje worden geplaatst.

Het genre is vrij breed en moeilijk af te bakenen. Wat mij betreft graag ook folkrock of folkpop plaatsen en blues (-rock/-pop) is ook welkom. Uitweiden naar Wereldmuziek lijkt me niet handig, dan is het eind zoek.

Om te beginnen: The Head and the Heart - Lost in My Mind

Dikke hiphop shizzle.

Ik heb het topic even verplaatst.

herman schreef:
Ik heb het topic even verplaatst.

Thnx!

The head and the heart klinkt zeker niet onaardig, zal er eens wat meer van opzoeken. Probleem met dit soort bands is wel dat ik het snel nogal dertien in een dozijn vindt

Dat kan kloppen. Ik denk dat het per persoon afhankelijk is welke bands tot dat dozijn behoren, als je begrijpt wat ik bedoel. THatH heeft bij mij een plekje in dat dozijn verworven vanwege de meerstemmige zang, wat bij mij een snaar raakte. Daarin zijn ze vast niet de eerste maar het doel van dit topic is te ontdekken welke bands dat beter kunnen.

Dit nummer is eerder langsgeweest in het 'maak kennis met... 2011' topic. Is niet zo erg, want het is een erg fraai nummer met mooie vocalen.

7,3

Fraai topic. Nu maar hopen dat 't een standaard aantal stemmers kan trekken.

Stem deed me een beetje aan Dan Mangan denken. Prima, maar ik deel wel het gevoel van jeroenheinz. Leuk, maar niet wereldschokkend. Hoeft ook niet altijd, overigens.

7

Sandokan-veld schreef:
Dit nummer is eerder langsgeweest in het 'maak kennis met... 2011' topic. Is niet zo erg, want het is een erg fraai nummer met mooie vocalen.

7,3

Grappig, een topic waar ik bijna dagelijks te vinden ben. Blijkbaar niet op 28 mei. Ik heb de band later deze zomer ontdekt, toen ik gefascineerd raakte van de hoes bij de platenboer. Toen ik vervolgens via internet er achter kwam dat zij tot de categorie folk behoorden, heb ik ze snel beluisterd.

Vooralsnog geef ik ze zelf een 9, al moeten ze voor mij nog wel bewijzen dat ik ze over een jaar nog zo goed vind.

Leuk topic, ga ik zeker volgen.

Dit nummer doet mij helaas niet zo veel, toch geef ik een zesje.

6

blues (-rock/-pop) is ook welkom.

Wijken we dan niet te ver van het geijkte pad af?

Neen hoor, zolang de East Coast hip-hop, freejazz en ragtime maar niet vergeten wordt.

Masimo schreef:
(quote)

Wijken we dan niet te ver van het geijkte pad af?

Blues is inderdaad wel een erg breed begrip. Ik bedoel vnl de blues die tegen de roots en country aanschurkt. Maar laten we het voor de goed orde maar achterwege laten.

De volgende song laat ik nog wel toe omdat dit door allmusic en discogs wordt vermeld als folkrock, hoewel het hier op Mume staat gecategoriseerd als roots / blues.

Folkrock? Dat zeker niet. Dan vind ik de MuMe-omschrijving treffender.

8,3

De vorige band vind ik trouwens ook erg leuk.

Roots/Blues is inderdaad treffender dan folkrock..

Leuk liedje.

7.5

In mijn oren klinkt dit als onvervalste county.

7

Bluegrass?

8

Best een aardig nummer. Wel ietwat aan de lange kant (en dan doel ik niet op de dikke minuut stilte na het nummer)

7 en een beetje

Het volgende bandje heeft eergisteren de Amsterdams Popprijs 2011 gewonnen:
Mister and Mississippi met Coloured in White

Voor beter geluid hier een link naar hun pagina op Bandcamp.

Waar het vorige nummer me bijna aan het dansen kreeg, maakte dit me rustig en geconcentreerd. Heel anders, en ook mooi.

7

Heel mooi!

8

Veel Nederlandse bands die zich richten op folk(pop). Dat kan ik alleen maar extra toejuichen. Mooie releases dit jaar van o.a. Alamo Race Track, Awkward I en Tika.

MaM is zeker een band om te blijven volgen. Ben benieuwd naar een album. Voor zover een 7.

Wat een leuke bandnaam zeg, die moet toch al wel een keer eerder zijn bedacht?

Muziek intrigeert ook behoorlijk, wel een hoop galm voor zulke jonkies maar zeker veelbelovend!

7,5

Het is de titel van een liedje uit het verre verleden, vertolkt door Patti Page. klik

edit: correctie: folkliedje, dat dan wel weer.

"Miss You On The Farm" is the third track from Whitney Mann's 2011 release, "The Western Sky". A memorial to her grandfather.

Triest, maar mooi liedje: 7

Een 7,5 voor zowel Whitney Mann als voor Mister & Mississippi

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:21 uur

geplaatst: vandaag om 20:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.