MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:

Ledges is één van mijn favoriete platen van 2014 tot nu toe Erg fijne muziek!

THE BALLAD OF GEESHIE AND ELVIE
On the trail of the phantom women who changed American music and then vanished without a trace.

New York Times

Noah Gunderson trek ik niet, The Ballad of Geeshie klinkt tof. Geen idee of dit ooit al eens voorbuij is gekomen, maar ik post t lekker toch
prachtig. Der man kan verder ook overweg met gitaar en allerlei andere instrumenten. Ietwat donkere rootsfolk.

Edit: Even een ander nummer neergezet. Vind die een stuk sterker

en ik doe er gewoon nog 1. Dit is mijn muzikale dieet de laatste tijd. Voor velen van jullie misschien te stevig, maar toch een belangrijke band in de folkpunk/alt-country, waar Nels Cline (o.a. Wilco) ook nog in heeft gezeten.

Vento Vivimus

Sturgill Simpson - Full Performance (Live on KEXP)
Recorded Seattle (Wash), October 10, 2013

(afbeelding)

Sturgill Simpson - Metamodern Sounds in Country Music - Loose - 13-05-14

Nieuwe sessie

2014-toplijstje van Vento Vivimus verplaatst naar Genres > Overigen > The Hickory Report's 'American Connection'

Vento Vivimus

(afbeelding)

Jonah Tolchin - Clover Lane - Yep Roc - 01-07-14

Op de site van Kindamuzik las ik de volgende recensie:

Alles wijst er op dat men hier te maken heeft met de americanabelofte voor de toekomst, zoals destijds ook bijvoorbeeld Ryan Adams en Ray LaMontagne zijn onthaald. Wellicht komt alles een tikkeltje geënsceneerd over, vooral als je naar de buitenkant kijkt. Toch kan je er niet omheen dat bijvoorbeeld een nummer als 'Diamond Mine' ongelofelijk goed in elkaar steekt. En goede songs is waar het nu eenmaal om draait in americanakringen.

Hendrik68
Mooi dat Jonah Tolchin tijdens mijn vakantie even onder de aandacht is gebracht. Zijn nieuwste album is namelijk van een uitstekend niveau.

Ik heb dit topic een poos links laten liggen. Ik zal ook in de toekomst dit topic niet meer zo vaak als in het verleden bezoeken. Ik heb me voorgenomen, dat wanneer ik een artiest ontdek die er in mijn ogen echt toe doet dat ik dan een filmpje plaats. Dat doe ik dus nu, want ik wil jullie graag laten kennis maken met de vorig jaar overleden Ben Bullington. Een singer songwriter waar nog maar weinigen van gehoord zullen hebben. Ik had er tot gisteren ook nog nooit van gehoord. Ik zal hem vanaf nu echter nooit meer vergeten.

Vento Vivimus
Benjamin Booker is een openbaring in de Amerikaanse rootsmuziek. Zijn eerste, titelloze plaat is van kop tot staart indrukwekkend.

schrijft Robert van Gijssel deze week in 'De Volkskrant'. En helemaal terecht natuurlijk, want dit is idd een indrukkend album.

slechte recensie en die openbaring kan ik, in ieder geval bij dat KEXP filmpje, nog niet ontdekken. Zal de plaat wel eens opzoeken, want slecht klinkt het ook niet.

Ben Bullington is boeiend, die plaat staat hier klaar om geluisterd te worden...

De man heeft een beetje een aanstellerig hoofd, maar wat voor geluid er uit komt vind ik wel heel tof, eigenlijk. Tot nu toe BanDcamp artiest, maar hij heeft een platendeal gekregen nu...

Vraagje!

Ik ben in Joan Baez- (her)ontdekking modus en ik vroeg me af wat de beste 'instapplaat' is. Ik luister nu wat random nummers en dat bevalt op zich prima, maar ik wil ook een volledig studioalbum proberen. Iemand?

Persoonlijk vind ik Diamonds and Rust het beste, van haar vroegere werk is haar gelijknamig debuutplaat de beste keus.

Vento Vivimus
G day !

Al weer een eeuwigheid geleden - ruim 50 !! - maar als introductie nog steeds dubbel en dwars de moeite waard is de concertregistratie van de Tour die JB in 1962 door de VS maakte verzameld op ''Joan Baez in Concert (1962) (Deel I) / 1963 (deel II)''. Alleen ... geen studioalbum dus.

De vier (!!!) elpees - stonden ooit bij mijn moeder in de kast - maar zijn nu ook integraal te streamen via Spotify: voor deel I klik je hier en voor deel II moet je hier zijn

The The All Music Guide schreef over de reissue uit 2006:

"captures the undisputed queen of folk music at the onset of her fabled career."

en iets verder:

"this installment of Vanguard's Original Master Series is a historic collection of contemporary and traditional folk."

Hendrik68
Da's een mooi opwarmertje voor haar optreden morgen in Groningen.

Vento Vivimus
Some artists don't need no further introduction:

Lucinda Williams - Down Where the Spirit Meets the Bone - Highway 20 - 30-09-14

The Independent schreef:
This is a magnificent, career-defining piece of work. Compassion is the abiding emotion through most of the 20 songs

En deze week integraal te streamen via 3voor12's Luisterpaal.

Jep leuk, al valt haar album me op sommige vlakken tegen; lengte, voorspelbaarheid....

Ook geen "Maak Kennis Met", maar dit is mooi, youtube laat het hier niet zien, maar het betreft de KEXP performance van The Delines. Hardere drums, iets meer gitaar. Deze live-sound is haast nog beter dan op album.i:

onderbelichte muziek.

Er zijn door de jaren heen veel 'native' Americans geweest die het folk/country pad hebben bewandeld, de ene beter dan de ander. Binnenkort komt daar een verzamelaar van uit op Light in the Attic, waar ik wel naar uit kijk. Wat dingetjes:

Vento Vivimus
Something old, something new ...

Steve Gunn - Way Out Weather - Paradise of Bachelors - -7-11-14

Steve Gunn's Way Out Weather - blissfully cosmic Americana
The Guardian - 09-10-14

Nieuwe ontdekking. Via de prachtige documentaire Searching for the Wrong-Eyed Jesus (2003) - MovieMeter.nl dacht ik "Hee wie is die mooie dame met die zingende zaag" Melissa Swingle dus. Haar bandje Trailer Bride speelt duistere roots muziek; soms blues, soms altcountry, soms rockabily. Met zaag, in het geval van dit nummer en de tekst is een gedicht van Emily Dickenson

Vento Vivimus
http://coldfrontmag.com/wp-content/uploads/2014/03/jm_scale_4.jpg
It's not our job to be loved. It's our job to be remembered.
With a reputation for being one of the finest lyricists around, James McMurtry crafts his songs with such clarity and precision that makes him stand in a class all in his own. Since his 1989 debut ‘Too Long In The Wasteland’ (produced by John Mellencamp), McMurtry has maintained his uncompromising vision and vivid storytelling to much acclaim throughout his career. Not one to rest on his laurels, McMurtry is constantly touring. 'The Washington Post' noted his live prowess: "Much attention is paid to James McMurtry's lyrics, and rightfully so: He creates a novel's worth of emotion and experience in four minutes of blisteringly stark couplets.”

James McMurtry - Complicated Game - Complicated Game - Roots / Country - 25-02-15

(afbeelding)

Na het succes van Sturgill Simpson dit jaar en Jason Isbell vorig jaar is nu ook HET Americana / Roots album van 2015 bekend. Na een stilte van bijna 6 jaar verschijnt in februari 'Complicated Game'   het nieuwe album van James McMurtry. Opgenomen in New Orleans en geproduceerd door CC Adock.

In 2015 is ook een tour gepland die James waarschijnlijk ook naar Europa brengt. Dit keer in ieder geval zonder organist Ian McLagan, mede-oprichter van The Faces, die James in 2009 nog begeleidde, maar die begin deze maand vertrok naar de eeuwige jachtvelden. Hunting Buffalo.

"The simple fact is that James McMurtry may be the truest, fiercest songwriter of his generation..." Stephen King | Entertainment Weekly

Vento Vivimus
Kindamuzik schrijft:
Indian Ocean is een bijzonder werkstuk geworden met mooi uitgebalanceerde countrysoul die waarschijnlijk nooit meer zo warm en doorleefd in het echt gespeeld zal worden.

Vento Vivimus

Shovels & Rope - Swimmin' Time - Dualtone - Country / Roots - 26-08-14

Swimmin’ Time showcases the best of both old and new music, the idealized past and the
disgusting, bloody, senseless present. Lyrics to make the soul shake loose from out of your
chest meet harmonies that will convert new audiences through pure emotive conviction.

PopMatters

(afbeelding)

Ik heb zelf de gitaar er ook eens bij gepakt.. lekker blairen enzo. Beetje folky is het wel

Vento Vivimus
Ducoz schreef:
Ik heb zelf de gitaar er ook eens bij gepakt.. lekker blairen enzo. Beetje folky is het wel.

Eerder scheurgras dan blue grass ... if you ask me.

Nou moet je me eens vertellen wat je met die stem wil. Als je 16 jaar lang 5 uur per dag oefent, dan merk je dat je vooruitgaat. Wat je moet doen is les nemen bij mij ... (met dank aan Godfried Bomans)

Daarom voorlopig drie sterren: ***. Maar ik heb het volste vertrouwen. Just give it a fair go, mate.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:26 uur

geplaatst: vandaag om 12:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.