MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / The 100 Greatest British Rock Albums Ever - volgens "CLASSIC ROCK"...

zoeken in:
Hallo Allemaal,

in het april nummer van CLASSIC ROCK staat een TOP 100 van "The 100 Greatest British Rock Albums Ever"... best een interessant lijstje, maar zoals dat met lijstjes gaat, ook een dat vragen oproept...

Zoals:
- wat doet een totaal over het paard getilde en overgehypte en overschatte band als THE DARKNESS in zo'n Top 100 ?Ik bedoel: SPINAL TAP was a) grappiger en grappig BEDOELD en muzikaal zelfs GOED en The Darkness.. arrrgh..
- waarom zulke lage noteringen voor GENESIS en MARILLION (met 'Misplaced Childhood' op de maar 82ste plaats!)
- "Animals" van Pink Floyd staat maar op 80 ???
- Deep Purple haalt de top 20, voor mij moesten ze minstens in de top 10 !
- Whitesnake pas op.... de 96ste plaats?
- Waarom haalt U2 de top 100 met één album op 100 en band als pakweg Simple Minds niet eens?
- Sex Pistols: op 4.??? Ok ze MOETEN in die top 100... Maar zoo hoog?

Enfin... zoals ik al zei WEL interessant het lijstje.. Samengesteld door rockjournalisten, zangers, muzikanten, dj's, fotografen,...

TOP 20, volgens Classic Rock:

1. LED ZEPPELIN - Led Zeppelin IV (1971)
2. THE WHO - Who's Next (1971)
3. PINK FLOYD - The Dark Side Of The Moon (1973)
4. SEX PISTOLS - Never Mind The Bollocks (1977)
5. DAVID BOWIE - The Rise And The Fall Of Ziggy Stardust And The
Spiders From Mars (1972)
6. THE BEATLES - Abbey Road (1969)
7. LED ZEPPELIN - Physical Graffiti (1975)
8. LED ZEPPELIN - Led Zeppelin II (1969)
9. ROLLING STONES - Exile On Main Street (1972)
10. FREE - Fire & Water (1970)
11. BLACK SABBATH - Black Sabbath (1970)
12. PINK FLOYD - The Wall (1979)
13. DEEP PURPLE - In Rock (1970)
14. PINK FLOYD - Wish You Were Here (1975)
15. IRON MAIDEN - The Number Of The Beast (1982)
16. DEFF LEPPARD - Hysteria (1987)
17. QUEEN - At Night At The Opera (1975)
18. RAINBOW - Rising (1976)
19. THE CLASH - The Clash (1977)
20. AC/DC - Highway To Hell (1979)

In de Top 50 verder: Thin Lizzy, Motorhead, meermaals Deep Purple, Bowie, Genesis, Black Sabbath, Beatles, Rolling Stones. T-Rex, The Cream (op 40), Manic Street Preachers, The Faces, King Crismon en.. op 50 pas (!!!)... YES

Misschien kunnen we hier ook eens een album top 50 of 100 samenstellen.???

DutchViking
Normaal gesproken vind ik Classic Rock Magazine best een goed blad, maar deze top-100 is inderdaad een beetje dubieus. The Darkness hoort er m.i. ook zeker niet in. In het decembernummer van Classic Rock Magazine prijkte The Darkness op de voorpagina en werden er vele pagina's aan de band besteed. Ik vind het in ieder geval geen bijzondere band, hoewel ze wel een apart geluid hebben, dat wel.

AC/DC Brits? Ik dacht altijd dat het een Australische band was. Ik weet alleen dat enkele bandleden op jonge leeftijd uit Schotland geëmigreerd zijn naar Australië, dus dat zal dan wel de reden zijn dat ze er in staan.

De volledige top-100 heb ik nergens op internet kunnen vinden, maar met dit top-20 lijstje kan ik wel leven. Pink Floyd, The Who, Led Zeppelin, Deep Purple, Iron Maiden, Def Leppard... het zijn toch allemaal wel grote namen. Wel opvallend dat er veel platen uit de jaren '70 in staan.

U2 komt toch uit Ierland?

DutchViking
Ja, ik begrijp ook niet dat U2 er in staat. Hetzelfde geldt voor Thin Lizzy.

tondeman
ja classic rock, wat wil je. zitten al 30 jaar in de jaren zeventig. de meest idiote top 20 die ik ooit heb gezien.

Ik zat net te denken wat die overhypte zed leppelin nu weer zo vaak te zoeken had in die top100, maar ik zie dat het van "classic rock" is

Als ik wat meer tijd heb wil ik gerust de volledige TOP 100 wel overtypen hoor...

LED ZEPPELIN: zij staan wat mij betreft terecht in de top, en zijn voor mij niet ge-overhyped, maar ik had Deep Purple dan toch ook veel hoger geplaatst...

Wat de kwestie betreft "brits" of niet Brits: ik denk dat ze het ruim gezien hebben, en dus niet "Engeland" als maatstaf nemen, maar Groot-Brittanië, en in dat geval dus ook Schotland en Ierland erbij nemen...
Wat AC/ DC betreft: da's inderdaad een beetje tricky...

Ierland hoort niet bij Groot-Brittannie hoor. Noord-Ierland weer wel, maar U2 komt uit Dublin en dat is toch echt Ierland.

Toine Rorije
Noord-ierland ook niet hoor

hum... tja, dan zullen de samenstellers het zo nauw niet nemen he...

Geografisch gezien vallen zowel de eilanden Groot Brittanie als Ierland (en alle kleintjes) officieel onder het begrip: "the Britisch Isles". Het verschil is dat the Britisch Isles zoals jullie weten uit twee staten bestaat. The Republic of Ireland en The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. Maar de Ierse artiesten kan je dus wel degelijk "British" noemen, hoewel ze daar waarschijnlijk zelf niet blij mee zijn

Maar ja, beetje off topic...

Terecht trouwens dat er zoveel muziek uit de jaren '70 in staat. Wat mij betreft zijn de jaren 1967 - 1973 het muzikale hoogtepunt geweest van deze wereld... Ben het verder niet helemaal eens natuurlijk met dat lijstje, maar in grote lijnen ziet t er lekker uit.

daarbij is Led Zeppelin natuurlijk baanbrekend geweest en verdienen alle credits

Onder andere ja... Maar the Who, the Beatles, the Stones en al die anderen waren een stukje eerder

dat bedoel ik niet

Led Zeppelin (peetvaders van de hardrock genoemd) maakte dit genre groot in zowel Engeland als in Amerika, waar ze ook mateloos populair waren
al waren er vast wel obscure bandjes die hetzelfde deden, toch niet van zo'n hoog niveau
welke grote band speelde de blues op 'n dergelijke manier, eind jaren 60 (misschien Jimi)

Als je je alleen op bluesrock oriënteert dan klopt dat misschien ja...
Maar sommige users luisteren misschien nog wel ns naar iets anders.

Tja, hetzelfde kan je dan bijvoorbeeld zeggen van the sex pistols en punk.

Niets is zaligmakend natuurlijk (ik vind the sex pistols trouwens een erg overdreven hype).

Maar om nou alleen blues-georiënteerde rock als maatstaf te nemen vind ik een beetje kortzichtig. Er is echt wel meer geweest wat mensen op de been heeft gekregen.. maarja, van een blad als classic rock mag je zo'n lijst verwachten.

Wat mij betreft had Joy Division er wel in gemogen, maar als iedereen verzoekjes mag indienen is het einde zoek. we zullen moeten leren leven met het feit dat er meer lijsten worden gemaakt waar we het niet mee eens zijn dan waar we het wel mee eens zijn.

Ook ik vind de Sex Pistols zwaar overschat: ze waren eigenlijk niet meer dan een door Malcolm McLaren gelanceerde stunt...

De oerpunk is van veel vroeger natuurlijk: IGGY & THE STOOGES // THE STOOGES...

En verder heb ik altijd veel hoger opgeloden met de Pistols hun generatiegenoten THE CLASH (die trouwens ook - terecht - meermaals in de lijst staan)..

Joy Division hoort ook thuis bij de grote 100 net zoals Bauhaus (Rammstein, Marilyn Manson: dààr haalden ze hun theatrale grotesque mosterd!) & Alice Cooper ! Ook zij staan niet of nauwelijks in de top 100..

Ik zal morgen of van 't weekend eens de volleidige lijst posten...
Dan loopt de discussie NOG wat lekkerder

orbit schreef:
...Maar om nou alleen blues-georiënteerde rock als maatstaf te nemen vind ik een beetje kortzichtig. Er is echt wel meer geweest wat mensen op de been heeft gekregen.. maarja, van een blad als classic rock mag je zo'n lijst verwachten.
wie neemt blues-georiënteerde rock als maatstaaf, niemand toch?

Hier de hele lijst (anders moet je zoveel typen c-moon ):

1. Led Zeppelin – IV
2. Who – Who’s Next
3. Pink Floyd – Dark Side of the Moon
4. Sex Pistols – Never Mind the Bollocks, Here’s the…
5. Bowie, David – Rise & Fall of Ziggy Stardust & the Spiders from Mars
6. Beatles – Abbey Road
7. Led Zeppelin – Physical Graffiti
8. Led Zeppelin – II
9. Rolling Stones – Exile on Main Street
10. Free – Fire & Water
11. Black Sabbath – Black Sabbath [1st Album]
12. Pink Floyd – The Wall
13. Deep Purple – In Rock
14. Pink Floyd – Wish You Were Here
15. Iron Maiden – Number of the Beast
16. Def Leppard – Hysteria
17. Queen – A Night at the Opera
18. Rainbow – Rising
19. Clash – Clash
20. AC/DC – Highway to Hell
21. Rolling Stones – Let it Bleed
22. Beatles – Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band
23. Thin Lizzy – Jailbreak
24. AC/DC – Back in Black
25. Motörhead – Ace of Spades
26. Deep Purple – Machine Head
27. Deep Purple – Burn
28. Queen – Sheer Heart Attack
29. Rolling Stones – Beggars Banquet
30. Black Sabbath – Vol 4
31. Led Zeppelin – III
32. Bowie, David – Hunky Dory
33. Beatles – Beatles [White Album]
34. Black Sabbath – Heaven & Hell
35. Beatles - Revolver
36. Rolling Stones – Sticky Fingers
37. T.Rex – Electric Warrior
38. Motörhead – Overkill
39. Judas Priest – British Steel
40. Cream – Disraeli Gears
41. Fleetwood Mac – Rumours
42. Black Sabbath – Master of Reality
43. Manic Street Preachers – Holy Bible
44. Faces – A Nod’s as Good as a Wink… To a Blind Horse
45. Free – Free (1969)
46. Clash – London Calling
47. Genesis – Foxtrot
48. King Crimson – In the Court of the Crimson King
49. Genesis – Selling England by the Pound
50. Yes – Close to the Edge
51. Osbourne, Ozzy – Blizzard of Oz
52. Small Faces – Ogdens’ Nut Gone Flake
53. Iron Maiden – Iron Maiden [1st Album]
54. Genesis – A Trick of the Tail
55. Oasis – Definitely Maybe
56. Who – Quadrophenia
57. Primal Scream – Screamadelica
58. AC/DC – Let There Be Rock
59. Black Sabbath – Paranoid
60. Bad Company – Straight Shooter
61. Venom – Black Metal
62. Deep Purple – Stormbringer
63. UFO – Lights Out
64. Jethro Tull – Aqualung
65. AC/DC – Powerage
66. Morrison, Van – Astral Weeks
67. Thin Lizzy – Bad Reputation
68. Yes – Fragile
69. Supertramp – Breakfast in America
70. Who – My Generation
71. Thin Lizzy – Black Rose: A Rock Legend
72. Traffic – Mr Fantasy
73. Stone Roses – Stone Roses
74. Derek & the Dominos – Layla & Other Assorted Love Songs
75. Radiohead – OK Computer
76. Mott the Hoople – Mott
77. Bush, Kate – Kick Inside
78. Oasis – (What’s the Story) Morning Glory?
79. Free – Tons of Sobs
80. Pink Floyd – Animals
81. Led Zeppelin – I
82. Marillion – Misplaced Childhood
83. Hawkwind – In Search of Space
84. Radiohead – The Bends
85. Status Quo – Hello!
86. Emerson, Lake & Palmer – Tarkus
87. Gabriel, Peter – So
88. Porcupine Tree – Deadwing
89. Darkness – Permission to Land
90. Led Zeppelin – Houses of the Holy
91. Emerson, Lake & Palmer – Trilogy
92. Beck, Jeff – Wired
93. King Crimson – Red
94. Bush, Kate – Hounds of Love
95. Status Quo – Piledriver
96. Whitesnake – 1987
97. Yes – Yes Album
98. UFO – Obsession
99. Stewart, Rod – Every Picture Tells a Story
100. U2 – Joshua Tree

Waar staan de Arctic Monkeys?

De wie?

shappy1010
Even mijn rotte tomaten: De lijst begint inderdaad goed, maar dan wordt ie hoe langer hoe dubieuzer. Foxtrot een hogere notering dan Selling England? En wat doen Peter Gabriel en Kate Bush in deze lijst? Toch minstens een heel ander genre? - Ander moet je ook The Police of Sting enzo erin gaan zetten.

Wel een terrechte notering voor Darkness, vind ik een onderschatte band, ook op deze forum.

The Darkness onderschat?? Overschat zou je bedoelen!
Pik wat links en rechts van Queen en Led Zeppelin, en verkoop het als je eigen ding.. tja... geef mij dan maar het origineel

Enne. . wat mij betreft horen Peter Gabriel & Kate Bush wel degelijk in het lijstje thuis hoor;. ze hebben heel erg PROGRESSIEVE muziek gemaakt toen.. vele Peter Gabriel platen moeten niet onderdoen aan de Genesis platen en zijn sowieso kilometers beter dan het Genesis jaren '80 werk vind ik, en La Bush heeft toch heel erg mooie dignen gedaan, al vind ik nou net wel dat "Hounds Of Love" niks met Classic Rock maar wel met pop te maken heeft...

Enfin.. er valt nog meer te zeggen over een en ander in het lijstje!

Bedankt om de hele lijst erop te zetten, Hammerhead

En weer een steek onder de gordel vanuit Engeland naar Ierland ! The Joshua Three op 100 belachelijk laag mijn inziens,Rory Gallagher (helemaal geen vermelding)
Bovendien waar zijn Iggy Pop and the Stooges(geweldige punk rock)
Wel in de lijst The Darkness(armetierige muziek )net als T-rex)terwijl ik Radiohead en Manic Street Preachers nog niet als classic rock wil bestempelen !

met vriendelijke groet the viking

the viking schreef:
Bovendien waar zijn Iggy Pop and the Stooges(geweldige punk rock)

Dat zijn Amerikanen!
Maar kom op jongens, we nemen deze lijst van overjarige symfohippies toch niet serieus!

Premonition schreef:
(quote)

Dat zijn Amerikanen!
Maar kom op jongens, we nemen deze lijst van overjarige symfohippies toch niet serieus!

Uiteraard zijn het amerikanen !(heb dat ook niet ontkend)

met vriendelijke groet the viking

DutchViking
Maar dan horen ze niet in deze lijst thuis, als het Amerikanen zijn.

Persoonlijk vind ik het een leuk lijstje, het is natuurlijk wel een ´classic rock´ lijstje dus het viel zeker wel te verwachten dat Led Zeppelin, Deep Purple, Rainbow, Black Sabbath, Iron Maiden, Def Leppard etc. er in zouden staan.

Meneer the viking: rustig maar.. Iggy & Stooges zijn natuurlijk ongeloofelijk goed, alleen.. het gaat 'em hier om the BRITISH Greatest Rock Albums.. en vermits The Stooges nu eenmaal Amerikanen zijn....

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.