MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk )

zoeken in:
Kerosene (2)*

Kerosene (3)*

Dit explosieve album steekt wat mij betreft NGD naar de kroon

@ Dazzler: het gaat om Big Black met het album Atomizer uit 1986.

Linkjes naar wat geluidsfragmenten zou idd wel mooi zijn. Ik heb zelf wat beluisterd, maar het is niet mijn ding. Te noisy en richtingloos. Ik breng dan ook geen stem uit.

Ik heb hier ook wel eens een en ander van geluisterd, maar was niet helemaal mijn ding. Dit schijnt ook onder het subgenre 'noise' te vallen, wordt tenminste medegedeeld bij het album The Hammer Party.

bone machine (crew)
Kerosene (3)
Jordan, Minnesota (1)*

Okee, volgens de site een (post)punk album met 73 stemmen.
Enig schaamrood kruipt me op de wangen wegens mij onbekend.

reptile71 schreef:
Ik heb hier ook wel eens een en ander van geluisterd, maar was niet helemaal mijn ding. Dit schijnt ook onder het subgenre 'noise' te vallen, wordt tenminste medegedeeld bij het album The Hammer Party.

Met noise heeft Big Black niet zoveel te maken, album is heel sterk beïnvloed door o.a. Killing Joke en Public Image Limited, lees ik. Ik ken dit album niet, wel de andere van Big Black. Misschien vanmiddag eens luisteren.

Aquila
Klinkt interessant, als Omsk ons van linkjes wil voorzien wil ik wel een poging wagen vanavond .

Hm, ik mag mijn bericht niet meer editten. Aan eenieder die twijfelt kan ik een draaibeurt van ganze harte aanraden, in mijn ogen is deze muziek nog een stukje vernuftiger, creatiever en - inderdaad - explosiever dan Public Image en Killing Joke, nochtans ook geen flauwe bandjes.

Hier de linkjes:

Jordan, Minnesota
Passing Complexion
Big Money
Kerosene
Bad Houses
Fists Of Love
Stinking Drunk
Bazooka Joe
Strange Things

Kerosene (3)
Jordan, Minnesota (1)
Passing Complexion (1)*

Zou ik het moeten omschrijven zeg ik: neurotische post-punk; in één woord: ideaal voor bezoek dat blijft plakken en niet weg wil ook al heb je je pyjama al aangetrokken. Er zit idd wel wat gruizige metaalgeluiden (Kowalski, DAF, Einstürzende Neubauten etc.) in. Op zich zit er tussen dat Teutoonse geluid en deze band zo'n 8 jaar; het is dus niet echt wereldschokkend.

Desondanks not for the faint-hearted!

Aquila
Kerosene (4)*
Jordan, Minnesota (1)
Passing Complexion (1)

Dank. Het had wat 'avantgardistischer'(lees hoekiger en avontuurlijker) gemogen, maar voor 1986 is dit al behoorlijk schokkend noisy. Maar Albini nu kennende is het dan redelijk 'veilig'. Kerosene springt er voor mij ook wel uit. Wellicht dat de mensen die dit te richtingsloos en noisy vonden met het nummer Bad Houses het beste uit de voeten kunnen. Leuke keuze!

Ach zo, de groep van (latere) producer Steve Albini.
De man achter het geluid van de Pixies en Nirvana bijvoorbeeld.
Luister maar eens naar Passing Complexion.

Kerosene (4)
Passing Complexion (2)*
Jordan, Minnesota (1)

Kerosene gooit een hoop schroot in het gelaat.
Jordan, Minnesota gaat mij iets te veel richting hardcore.
En ik hoor toch wel degelijk noise ingrediënten.

Er zijn wel raakvlakken tussen punk en hardcore.
Maar het album zit me qua genre echt niet zo lekker.
Een groep met een duidelijk geluid, maar te weinig songs.

Het is niet mijn ding.

Dan vind ik Killing Joke toch wel andere koek.

Kerosene (4)
Passing Complexion (2)
Jordan, Minnesota (2)*

Leuk om weer eens terug te horen. Ik vond toen dat Songs about Fucking en Racer-X beter waren en dat Atomizer niet goed genoeg was. Na herbeluisteren van Jordan, Minnesota dacht ik nog even dat ik het toen mis had. Na afluisteren van de rest, denk ik dat ik toen toch wel gelijk had om het niet te kopen.

Justus18 schreef:
Na afluisteren van de rest, denk ik dat ik toen toch wel gelijk had om het niet te kopen.

Afluisteren is ook normaal werk voor spionnen, detectives en ander scum - je bent vergeven!

Ik weet dat de volgende plaat weinig stemmen heeft (alleen ik heb erop gestemd), maar omdat niemand anders iets plaatst toch maar kijken wat iedereen hiervan vindt.

Cult-verzamelaar van het post-punk label Cherry Red, die laat horen wat voor een fantastisch roster ze wel niet hadden! Deze plaat heeft naast enkele toppers binnen het post-punk genre (Monochrome Set, Felt, Eyeless in Gaza) ook klassiek (Piero Milesi), '60s rock (The Misunderstood) en spoken word (Attila the Stockbroker).

(afbeelding)

1. Five or Six - Portrait
2. The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
3. Thomas Leer - All About You
4. Tracey Thorn - Plain Sailing
5. Ben Watt - Some Things Don't Matter
6. Kevin Coyne - Love in Your Heart
7. Piero Milesi - Modi 2 [Extract]
8. Joe Crow - Compulsion
9. Marine Girls - Lazy Ways
10. Felt - My Face Is on Fire
11. Eyeless in Gaza - No Noise
12. The Passage - Xoyo
13. Everything but the Girl - On My Mind
14. Attila the Stockbroker - A Bang and a Wimpey
15. The Misunderstood - I Unseen
16. The Nightingales - Don't Blink
17. Quentin Crisp - Stop the Music for a Minute

Helaas niet van alles een clip kunnen vinden.

Joe Crow - Compulsion (1) *

Aquila
Joe Crow - Compulsion (1)
The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens (1)*

De links tijdens het strijken hier op zolder even beluisterd. Beetje (maar prettig) allegaartje, maar dat komt denk ik ook door de wisselende kwaliteit van de opname.

The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens (1)
Felt - My Face Is on Fire (1)*

Felt - My Face Is on Fire (1)
Thomas Leer - All about You (1)*

FYI - Cherry Red heeft het afgelopen jaar veel re-releases van Engelse 80's bands gedaan (o.a. Passage, Girls at Our Best) deze bevatten naast het oorspronkelijke album veel 'bonus-materiaal' (12"s, ep's en singles) en zijn veelal op Amazon.co.uk te koop voor zo'n 7 - 9 GBP (incl verzending).

Thomas Leer - All About You (2)*

Maar liefst drie tracks van Everything but the Girl(leden). Cherry Red had toch wel meer interessante artiesten op hun label (Balaam and Angel, Blitz, Buzzcocks, C Cat Trance, The Chameleons, Cranes, Theather of Hate en nog een heel rijtje)

Thomas Leer - All About You (2)
Eyeless In Gaza -No Noise (1)* keurig binnen de lijntjes van dit topic

The Misunderstood is dan weer een onvervalste Garagerock klassieker

The Marine Girls.... dat roept herinneringen bij mij op. Eén van mijn exen was helemaal gek van die band. En ik begreep er helemaal niets van: een valse zangeres met niet al te beste muzikanten.
Grappig om ze hier weer tegen te komen, ik was ze helemaal vergeten.

Van de tracks die te beluisteren zijn vind ik Thomas Leer ook de beste:

Thomas Leer - All About You (3)*

Premonition schreef:

Maar liefst drie tracks van Everything but the Girl(leden).

4! Want Tracey Thorn begon haar loopbaan in The Marine Girls als gitariste.

Thomas Leer - All About You (3)
The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens (2)*

A propos re-releases op Red Cherry - in maart komt Lotus Eaters - Sense of Sin met veel bonusmateriaal opnieuw uit (voorheen uitsluitend op vinyl of dure Japanse cd). eerder op dit topic aan de beurt geweest. Aardige tip voor veel synth(pop)-wavers.

Ben toch meer benieuwd naar het nieuwe album van The Lotus Eaters (met Stephen Emmer) wat al een jaar staat aangekondigd. Inmiddels staat er nog een ander nieuw album aangekondigd (akoestisch). Uitbrengen, ho maar (al schijnt het allemaal dit voorjaar te moeten gaan gebeuren)

Backwaters (1)

Backwaters (1)
Red Guitar (1)

Backwaters (1)
Red Guitar (1)
Nostalgia (1)*

Red Guitar (2)*
Backwaters (1)
Nostalgia (1)

Gast
geplaatst: vandaag om 15:11 uur

geplaatst: vandaag om 15:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.