MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nu Wave artiesten overzicht

zoeken in:
Het doel van dit Nu Wave artiesten overzicht is liefhebbers van deze muziekstroming een overzicht te geven van Nu Wave artiesten. Dit overzicht is nooit compleet en bevat artiesten die er volgens anderen weer niet bij horen. Dit is niet te voorkomen. Als je nieuwe muziek wil ontdekken in dit genre zal je de bands die je er niet bij vindt horen er zelf uit moeten filteren. Een lijst als deze is nooit naar ieders zin. Door elke artiest te linken naar hun MySpace pagina kun je vrij snel ontdekken wat je wel of niet aanstaat. Hou wel rekening met het feit dat een artiest vaak vnl. recent werk heeft staan op zijn MySpace pagina en in de loop der jaren van stijl veranderd kan zijn.

Toevoegregels:
- Uiteraard moet de artiest nog niet in de lijst staan.
- De artiest moet volgens JOU Nu Wave zijn. Dus NIET: Pietje staat erbij dus dan doe ik Jantje ook maar, want die lijkt op Pietje, ook al vind ik het zelf helemaal niet er bij passen. Deze regel houdt de lijst zo zuiver mogelijk.
- De band is NIET vóór 1990 opgericht.
- De artiest heeft minimaal een album (of EP) uitgebracht, in eigen beheer of op label maakt niet uit. Op CD of digitaal maakt ook niet uit.
- Je zet je toevoeging alfabetisch in de lijst ZONDER evt. lidwoord.
- Bij je toevoeging zet je een MySpace link naar de artiest. Als de artiest geen MySpace pagina heeft zet je bijv. een LastFM link of bij voorkeur een andere link naar waar wat te beluisteren valt. Als dat niet lukt zet je een link naar een webpagina waar iets over de band te lezen valt of naar een recensie van een album.
- Om toe te voegen quote je de laatste lijst en voegt daar aan toe zodat de links behouden blijven. (Vergeet de quotes niet weg te halen.)
- Bij je toevoeging(en) zet je een * zodat het voor anderen te zien is wat er nieuw bij is gekomen. De * die in de lijst stonden toen je begon met toevoegen haal je weg. (NB: Die van Stellastarr* hoort bij de bandnaam)

De regels zijn niet gemaakt om over te discussiëren, maar om grenzen aan te brengen in een lijst die anders grenzeloos wordt en om het overzicht zo functioneel mogelijk te maken en houden. Indien het nodig blijkt worden de regels aangevuld.
Als je toch om wat voor reden dan ook een discussie wil voeren over iets wat met deze lijst te maken heeft dan doe je dat in het New wave / post-punk / gothic discussietopic.

De lijst van Nu Wave artiesten (startdatum 30 augustus 2009):

!Forward Russia!
(((S)))
120 Days
Adorable
Adoration
Afraid of Stairs
Agent Side Grinder ****
Arid Sea
Art Brut
Astral
Audra
Automatic
Bell Hollow
Black Poets
Blacklist
Blank Dogs
Bloc Party
Blood Red Shoes
Bravery
Burn
Capablanca
Captives
Cinematics
Colder
Confuse the Cat
Cradle
Cribs
Customs
Cut City
Cut Copy
Daysleepers
De Volanges
Dead Disco
Dead Guitars
Death By Kite
Decorate Decorate
Dragons
Editors
Elefant
Entertainment
Faint
Feeding Fingers
Fertile Reality
Film School
Foals
Franz Ferdinand
Friendly Fires
Futureheads
Gossip
Green Concorde
Hard-Fi
Horrors
Hot Hot Heat
I Love You But I've Chosen Darkness
IKON
iLiKETRAiNS
IMA Robot
Infadels
Interpol
Johnny Berlin
Junius
Kaiser Chiefs
Killers
LCD Soundsystem
Legends
Lowline
Lowsunday
M83
Maccabees
Mary Onettes
Maximo Park
Midnight Juggernauts
Milburn
Monomen
Monozid
Moving Units
National
Neon Plastix
Nephew
No Tears
Nova Saints
Object
Presets
Prids
Radio 4
Radio Dept.
Rakes
Rapture
The Raveonettes
Razorlight
Reptile 71
Rifles
Ro-robot
Search
She Wants Revenge
Shitdisco
Shout Out Louds
Shy Child
Silence Is Sexy
Silent Party
SlimP
Sound Movement
Spectre Is Haunting Europe
Stellastarr*
Stills
Sunshine Underground
Tamaryn
Tearwave
Test Icicles
To My Boy
Tokyo Police Club
Trash Fashion
UNI.FORM
Van She
Veil Veil Vanish
Warpaint
We Are Scientists
White Lies
White Rose Movement
XX
Yeah Yeah Yeahs
zZz

Zo, even dit topic opgeschoond en de lijst in het eerste bericht geupdate.

En heb je je laatste ontdekking 'Warpaint' er ook bij gezet? Die band past nmm ook in de lijst.

Bij deze. Waarschijnlijk zijn er in het afgelopen jaar wel meer bandjes bij gekomen...

Zal we wel voor z****d worden uitgemaakt, maar ik blijf me verbazen over de willekeurigheid van e.e.a.

Friendly Fires wel, TV on the Radio niet, Delphic en Hot Chip evenmin. The Big Pink, Klaxons en Kooks ook niet; The Kaiser Chiefs (please flush and close the lid) wel. Deine Lakaien ook niet

The XX ??

The Raveonnettes?? Hoe breder, hoe vager.

Zou ik nog moeten/willen afstuderen zou ik hiervoor een mooi topic weten: de taxonomie voor een muziekclassificatiesysteem. De huidige termen "nu wave", "nu soul" "nu nix" worden leger en leger en wat krijg je dan over 25 jaar - zitten we weer te kissenbissen of iets wel of niets zus of zo is.

Als leidraadje heeft dit een beetje zin, maar randomness rules.

Hadden we deze discussie ook al niet over de term "new wave"?

reptile71 schreef:
Dit overzicht is nooit compleet en bevat artiesten die er volgens anderen weer niet bij horen. Dit is niet te voorkomen. Als je nieuwe muziek wil ontdekken in dit genre zal je de bands die je er niet bij vindt horen er zelf uit moeten filteren. Een lijst als deze is nooit naar ieders zin.

En zo is het maar net. Probeer maar eens met een definitie van nu-wave te komen

Chameleon Day schreef:
Hadden we deze discussie ook al niet over de term "new wave"?

Daarom zei ik ook "over 25 jaar"!

Nee zonder gekheid: de jetzt gehanteerde terminologie op MuMe is volstrekt inadequaat - dat is geen kritiek op gemaakte keuzes (want die zijn historisch), maar puur een weergave van wat ik als user hier ervaar: ik heb geen herkennig bij het muzikale wereldbeeld (ontologie in het jargon) die ik hier voorgeschoteld krijg.

Ik wil hier geen academische discussie starten - maar ga maar eens zoeken op Tim Berners-Lee en "semantisch web"- daar heb ik het over: een zinvolle categorisering van de inhoud (d..m.v een classificatiesysteem, gebaseerd op een thesaurus). Dat maakt e.e.a. vindbaar. Een newbie op de site ontdekt soms pas na weken de vele wave-gerelateerde topics - waarom, omdat wave geen eigen specifieke entiteit (jargon) is. Vergelijking - prima! Ga je verhuizen heeft het zin de verhuisdozen zodanig te labellen dat je weet wat er inzit en waar in het nwe huis de doos naar toe moet, bespoedigt verplaatsen en uitpakken (je kunt zelfs kleurcodes gebruiken om urgentie aan te geven) - een label als "Annemarie - diverse" werkt dan niet; beter ware: " werkkamer A, oude stukken (05 - 08).

Chameleon Day schreef:
En zo is het maar net. Probeer maar eens met een definitie van nu-wave te komen

Een flauwe reactie; zoek gewoon maar eens mbv de zoektermen (semantisch web etc) die ik heb gegeven. Ik vind het boeiende materie, vooral omdat de juiste toepassing van metadata muziek soms veel beter vindbaar maakt (daar zijn legio voorbeelden (soms rudimentaire) van te geven.

Metadata zijn belangrijk/handig: was altijd van alle opnames alle metadata (wie, wat waar, wanneer) beschikbaar geweest, dan zou het uitermate eenvoudige zijn geweest om bepaalde obverzichtcompilaties te maken - as it stands, is dit niet het geval waardoor sommige compilaties aanwijsbaar incompleet zijn.

Nou hou ik erover op.

Ik zou zeggen Mjuman: vul de lijst even aan met bands die JIJ er bij vindt passen. Daar hebben we meer aan.

En leuk Herman, dat je dit even onder het stof vandaan opgeduikeld hebt. Wil je bij Raveonettes even het lidwoord weghalen?

Mjuman schreef:
Een newbie op de site ontdekt soms pas na weken de vele wave-gerelateerde topics - waarom, omdat wave geen eigen specifieke entiteit (jargon) is.

Valt wel mee dacht ik. Tik bij "zoek topic" maar de termen new wave of post-punk in en ze rollen er zo goed als allemaal uit.

Dat geldt niet als je op zoek bent naar nw/pp-albums. Wat dat betreft zou het handig zijn om 'tags' aan albums te kunnen toevoegen......al hebben we daarvoor natuurlijk het "album van de dag"-topic.

Om te beginnen zou je dit kunnen lezen. Serieuze bedoelde (inhoudelijke) kritiek - en geen gekissebis - tackel je niet door te bagatelliseren. De typering hier op de site is gewoon een beetje wrakkig, kijk maar bijv. eens naar DCD

En ik zou willen dat ik die eerste post van vandaag niet had getypt.

Interessant stuk. De genre-indelingen op de site zijn idd gebrekkig - als je dat mede bedoelt ben ik het met je eens. Het toevoegen van tags zou al wat kunnen helpen.

Verder bagatelliseer ik niet. Je constatering dat het newbies weken zou kosten om wave-gerelateerde topics te vinden, lijkt mij gewoon te cru. Als je de zoekfunctie hebt ontdekt, vind je de topics vrij snel.

We hebben er weinig aan het daar hier over te hebben, mjuman. Hier is het de bedoeling dat je de lijst aanvult met bandjes die JIJ Nu Wave vindt. En jij komt met een linkje over het semantic web. Wil je hiervoor niet even een ander topic openen? Dan blijft het wat overzichtelijker hier.

Ik heb snel eens mijn nu-wave artiesten overlopen in iTunes en deze kunnen volgens mij nog aan het lijstje worden toegevoegd:

Convent
Early Years
Hourly Radio
In Broken English
Life Without Buildings
Opposite Sex
Screaming Lights

Gast
geplaatst: vandaag om 00:05 uur

geplaatst: vandaag om 00:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.