De Site / Gebruikers / Wie hier is een "echte" muziekliefhebber en waarom?
zoeken in:
0
geplaatst: 31 januari 2007, 19:10 uur
Na een discussie bij een hitzone cd over het bagger zijn van top40 muziek: mensen op deze site moeten er niks van hebben, blijven er het liefst zover mogelijk bij uit de buurt, blablablabla waarom? Omdat het ECHTE muziekliefhebbers zijn... (zo ging dat ongeveer)
Ik vraag mij af, hoe denken jullie daar over?
Wanneer ben je een muziekliefhebber en wanneer ben je dan goed genoeg voor deze site? Hangt dat af van smaak of is het gewoon dat je naar muziek luisterd, ongeacht wat het ook is?
Kun je geen respect hebben voor de commerciele, top40 artiesten of juist wel?
Ik ben echt super benieuwd naar jullie meningen.
Ik vraag mij af, hoe denken jullie daar over?
Wanneer ben je een muziekliefhebber en wanneer ben je dan goed genoeg voor deze site? Hangt dat af van smaak of is het gewoon dat je naar muziek luisterd, ongeacht wat het ook is?
Kun je geen respect hebben voor de commerciele, top40 artiesten of juist wel?
Ik ben echt super benieuwd naar jullie meningen.
0
Sietse
geplaatst: 31 januari 2007, 19:15 uur
je bent een muziekliefhebber als muziek iets is waar je, je echt in wil verdiepen.
Als je verder kijkt dan je neus lang is en de radio je voorschotelt.
Top 40 muziek valt voor mij niet onder "verder kijken dan je neus lang is" maar onder "domweg datgene consumeren wat de radio je voorschotelt".
Het niet zijn van een muziekliefhebber is echter geen reden om hier NIET te komen. Deze site is natuurlijk voor iedereen en wellicht doe je hier wel inspiratie op en ontwikkel je, je muzikale kennis.
Top 40 muziek valt voor mij niet onder "verder kijken dan je neus lang is" maar onder "domweg datgene consumeren wat de radio je voorschotelt".
Het niet zijn van een muziekliefhebber is echter geen reden om hier NIET te komen. Deze site is natuurlijk voor iedereen en wellicht doe je hier wel inspiratie op en ontwikkel je, je muzikale kennis.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 19:17 uur
Sietse schreef:
True, in zoverre dat er misschien ook mensen zijn die én de top40 leuk vinden, en daarnaast nog verder kijken dan hun neus lang is.
0
Edris
geplaatst: 31 januari 2007, 19:20 uur
Je bent een muziekliefhebber als je muziek liefhebt, ook al is het top 40 muziek.
0
handsome_devil
geplaatst: 31 januari 2007, 19:21 uur
Mja ach, wanneer ben je een écht muziekliefhebber. Ik denk dat iedereen luistert naar datgene wat hem of haar raakt, en dat vind ik het mooiste aan muziek. Sommigen pinken een traantje weg bij James Blunt, anderen bij William Basinski's Disintegration Loops. Het zal me eerlijk gezegd een worst wezen waar mensen naar luisteren, ik vind het mooi genoeg dat mensen geraakt kunnen worden door bepaalde muziek.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 19:25 uur
-Ik zit qua smaak aan de commerciële kant. Schijnt heel erg slecht te zijn.
-Echter beheer ik een muzieksite, schrijf ik reviews voor de Pro FM-site, en bezit ik rond de 550 cd's (waarvan zo'n 400 gekochte).
Muziekliefhebber? Ik dacht het wel. Sowieso, wat zou ik anders met al die schijfjes moeten...
-Echter beheer ik een muzieksite, schrijf ik reviews voor de Pro FM-site, en bezit ik rond de 550 cd's (waarvan zo'n 400 gekochte).
Muziekliefhebber? Ik dacht het wel. Sowieso, wat zou ik anders met al die schijfjes moeten...
0
geplaatst: 31 januari 2007, 19:34 uur
Haveaniceday schreef:
True, in zoverre dat er misschien ook mensen zijn die én de top40 leuk vinden, en daarnaast nog verder kijken dan hun neus lang is.
(quote)
Het kan ook zo zijn dat het andersom is.. Dat je helemaal niet met Top40 bent begonnen, maar dat je van kleins af aan bent opgegroeid met bv Queen, The beatles, Elvis en noem maar op..
Maar dat je op een gegeven moment ook 1 keer in de zoveel tijd gaat kijken of er nog iets in de Top40 staat wat misschien iets voor je is.
Dat iemand niet van muziek kan houden/genieten omdat hij luistert naar wat de radio hem of haar voorschotelt vindt ik een beetje te ver gaan, iedereen kan toch voor zichzelf uitmaken wat hij of zij mooi vindt..
Ik luister naar ontzettend veel veschillende dingen, maar ik kijk soms ook naar de top40, ik heb via deze site heel veel prachtige dingen ontdekt, maar als ik dan 3,5 sterren wil geven aan een hitzone cd (omdat ik het lekkere nummers vond in de auto, op het werk, op dat avondje dansen in de disco) wordt er nageacht (gefluisterd) over dat je wel of niet een "Echte" gebruiker bent van deze site, of je niet misschien heel erg snel, als de donder moet maken dat je op www.tmf.nl komt...
(Mijn D's en T's zijn altijd een drama...
)
0
Mojo Pin
geplaatst: 31 januari 2007, 19:44 uur
Sietse schreef:
je bent een muziekliefhebber als muziek iets is waar je, je echt in wil verdiepen.
Heb hier eigenlijk vrij weinig aan toe te voegen.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 19:59 uur
J.Bell schreef:
Het kan ook zo zijn dat het andersom is.. Dat je helemaal niet met Top40 bent begonnen, maar dat je van kleins af aan bent opgegroeid met bv Queen, The beatles, Elvis en noem maar op..
Maar dat je op een gegeven moment ook 1 keer in de zoveel tijd gaat kijken of er nog iets in de Top40 staat wat misschien iets voor je is.
Juist de namen die je noemt zijn top-40-muziek! Weliswaar van een ander tijdperk, maar ook in die tijd waren er mensen die top-40-muziek beschouwden als troep.
Ik ben wel van mening dat een muziekliefhebber zich zal realiseren dat de meeste top-40-muziek erg simpel in elkaar zit en alleen bedoeld is om zoveel mogelijk te verkopen, of hij het nu wel of niet leuk vindt klinken. Het is zo goed mogelijk afgestemd op de argeloze koper die 'niet verder kijkt dan z'n neus lang is'. Dat proces is in de loop van de tijd duidelijk versterkt, maar gelukkig zijn er ook veel meer onbekende bands die niet per se op commercieel succes uit zijn gekomen.
Maar genoeg nummers die onder muziekliefhebbers van deze site als 'geniaal' worden beschouwd zitten ook maar erg simpeltjes in elkaar. Het is dus relatief. Maar laat je jezelf vooral niet door anderen ervan weerhouden muziek te luisteren die jij mooi vindt, commercieel of niet commercieel!
J.Bell schreef:
)
)Een helemaal "cleane" post anders

0
geplaatst: 31 januari 2007, 20:09 uur
Ik denk dat je muziekliefhebber bent als je veel met muziek bezig bent ( Dat het hardcore is of klassiek, maakt niets uit). Je moet je dus helemaal niet in alle genres gaan verdiepen, maar jouw eigen genre(s). Je kan best respect hebben voor de top 40 lijsten, maar dat kies jezelf. Ik persoonlijk heb er niets tegen... daar heb je evenwel goede liedjes en brolschijven wat je net in andere lijsten ook zult hebben. Wanneer je nu juist muziekliefhebber bent zou ik niet weten.
Ik ga heel vaak naar rock/metalcafe,concerten en festivals, ... luister aan de computer altijd muziek, heb momenteel 150 originele cd's en leesgraag rockzone ( een tijdschrift)
maar of ik muziekliefhebber ben? Ik zelf vind van wel, maar iemand anders ...
Zoals hier boven rees werd aangehaald...."verder kijken dan je neus lang is"... dat vind ik ook. 't Moeten niet altijd de grote groepen zijn, 'k heb al veel groepen leren kennen waar ik zoveel jaar terug nooit van gehoord had.
Ik ga heel vaak naar rock/metalcafe,concerten en festivals, ... luister aan de computer altijd muziek, heb momenteel 150 originele cd's en leesgraag rockzone ( een tijdschrift)
Zoals hier boven rees werd aangehaald...."verder kijken dan je neus lang is"... dat vind ik ook. 't Moeten niet altijd de grote groepen zijn, 'k heb al veel groepen leren kennen waar ik zoveel jaar terug nooit van gehoord had.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 20:09 uur
mstb schreef:
Waarmee dit topic adequaat is samengevat

0
bm.silverlake
geplaatst: 31 januari 2007, 20:55 uur
Oei,...
Je bent sowieso ALTIJD goed voor deze site , als je gewoon een mening hebt,en die ook nog een beetje kan onderbouwen.
Dan zit er nog een verschil tussen `liedjes` en `muziek`.
Er zijn een boel mensen die op een podium staan en zeer aardig een liedje zingen, met of zonder bandje,of wie of wat dan ook er bij.
Een boel van al die aardige liedjes op cd maakt nog geen `muziek`.
Muziek zie ik eerder als een soort van een bepaalde stroming zoals reggea, of soul, bleus, hip hop,of metal.
Liefhebber plaats ik dan in de mate van interesse van iemand: diep je zn stroming uit, hou je de nieuwe bands erin,bij, weet je iets over het tijdsbeeld,de geschiedenis,het ontstaan,de boodschap die uitgedragen wordt.
Dat soort dingen.
Misschien zal een ander zeggen: dan ben je geen liefhebber meer ,maar een fanaat, gewoon gek of geobsedeerd, dat kan natuurlijk
Muziek komt denk ik ook wel tot uiting in een bepaalde creativiteit: maak je de muziek en teksten zelf, speel je zelf de instrumenten, ben je in staat eigen geluid te maken, iets nieuws te creeeren, of pak je een speciaal voor jou geschreven tekst,en ga je die staan zingen.
Misschien vaag, maar iemand zoals Marco Borsato zingt teksten door anderen geschreven , voorzien van muziek, ook al door anderen.
Hij draagt heel goed en gevoelig voor,Hij scoort hits, en is terecht populair, maar ik kan hem toch niet als `muzikant` zien.
En zijn liedjes niet als `muziek`
Je bent sowieso ALTIJD goed voor deze site , als je gewoon een mening hebt,en die ook nog een beetje kan onderbouwen.
Dan zit er nog een verschil tussen `liedjes` en `muziek`.
Er zijn een boel mensen die op een podium staan en zeer aardig een liedje zingen, met of zonder bandje,of wie of wat dan ook er bij.
Een boel van al die aardige liedjes op cd maakt nog geen `muziek`.
Muziek zie ik eerder als een soort van een bepaalde stroming zoals reggea, of soul, bleus, hip hop,of metal.
Liefhebber plaats ik dan in de mate van interesse van iemand: diep je zn stroming uit, hou je de nieuwe bands erin,bij, weet je iets over het tijdsbeeld,de geschiedenis,het ontstaan,de boodschap die uitgedragen wordt.
Dat soort dingen.
Misschien zal een ander zeggen: dan ben je geen liefhebber meer ,maar een fanaat, gewoon gek of geobsedeerd, dat kan natuurlijk

Muziek komt denk ik ook wel tot uiting in een bepaalde creativiteit: maak je de muziek en teksten zelf, speel je zelf de instrumenten, ben je in staat eigen geluid te maken, iets nieuws te creeeren, of pak je een speciaal voor jou geschreven tekst,en ga je die staan zingen.
Misschien vaag, maar iemand zoals Marco Borsato zingt teksten door anderen geschreven , voorzien van muziek, ook al door anderen.
Hij draagt heel goed en gevoelig voor,Hij scoort hits, en is terecht populair, maar ik kan hem toch niet als `muzikant` zien.
En zijn liedjes niet als `muziek`
0
luisteraart
geplaatst: 31 januari 2007, 20:58 uur
Edris schreef:
Je bent een muziekliefhebber als je muziek liefhebt, ook al is het top 40 muziek.
Exact.
En iedereen houdt natuurlijk van goede muziek, net als iedereen van lekker eten houdt.
0
Sietse
geplaatst: 31 januari 2007, 21:53 uur
luisteraart schreef:
Exact.
(quote)
Exact.
Ben ik niet met jullie eens. Muziek liefhebben is meer dan dat. Als muziekliefhebber kun je, naar mijn mening, je niet beperken tot zoiets als de top40. Als muziekliefhebber moet je toch zeker al heel snel doorhebben dat de meeste top40 muziek (ik zeg niet alles, maar veel wel)
1) niet oprecht is
2) vergankelijk is
3) gemaakt uit commercieel oogpunt en niet uit liefde voor de muziek (hoort eigenlijk bij niet oprecht, maar toch nog voor de duidelijkheid)
Zo lang je dit niet in ziet kun je, naar mijn mening, geen echte muziekliefhebber zijn, maar ben je gewoon simpelweg een consument die alles volgt dat al is voorgekauwd.
Bij muziekliefhebben hoort het opzoek gaan, je buiten de gebaande paden wagen. Dat betekend niet dat je per se naar obscure muziek moet luisteren, want dat is het ook niet, laten we dat vooropstellen.
En iedereen houdt natuurlijk van goede muziek, net als iedereen van lekker eten houdt.
En je haalt twee dingen door elkaar...
objectief en subjectief.
Goed=feit
Lekker=mening
feit en mening zijn niet gelijk.
als je nu zou zeggen "leuk" in plaats van "goed" kom je al een stuk dichterbij.
0
Sietse
geplaatst: 31 januari 2007, 21:55 uur
wil ik er nog kort aan toevoegen...als muziekliefhebber kun je natuurlijk wel top 40 muziek leuk vinden...maar als dat het enige is, dan ben je dus in mijn ogen geen muziekliefhebber.
0
SelmaDuim
geplaatst: 31 januari 2007, 21:57 uur
Wat een hoogdravende onzin, Sietse. Alsof alles te beredeneren moet zijn. Het heeft niks met objectiviteit te maken.
Ik ben het wel eens met het voorgaande. (luistaraart, Edris, handsome_devil enzo) Liefhebben doe je met je hart en niet met je hoofd.
Ik ben het wel eens met het voorgaande. (luistaraart, Edris, handsome_devil enzo) Liefhebben doe je met je hart en niet met je hoofd.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 21:58 uur
Hoezo is goed nou weer een feit? Ik vind Bloc Party goed, een ander niet. Ik vind het nogal elitair om te stellen dat als je van top 40 houdt je geen muziekliefhebber bent. Als muziek je raakt, dan ben je er toch een liefhebber van. Dan maakt dat toch niet of het om muziek gaat van Neutral Milk Hotel of Beyoncé.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 22:13 uur
Dat boten Anna..

Ik heb vaak gedacht, als ik dan de Top40 meekreeg, god zoiets kan volgens mij ook alleen maar in nederland, allemaal van die onzin-nummers.. Zoals dat "Busje komt zo.." of "double date" ofzo..
Maar dat wil niet zeggen dat er in de lijst geen ruimte is voor in mijn ogen "meer serieuze" artiesten..

Ik heb vaak gedacht, als ik dan de Top40 meekreeg, god zoiets kan volgens mij ook alleen maar in nederland, allemaal van die onzin-nummers.. Zoals dat "Busje komt zo.." of "double date" ofzo..
Maar dat wil niet zeggen dat er in de lijst geen ruimte is voor in mijn ogen "meer serieuze" artiesten..
0
geplaatst: 31 januari 2007, 22:17 uur
J.Bell schreef:
Dat boten Anna..

Dat boten Anna..

Nee hoor, in Engeland kunnen ze er ook wat van: Mr. Blobby

(dit was 10 jaar terug een dikke nummer 1 hit daar)
0
geplaatst: 31 januari 2007, 22:20 uur
Je haalt de kleine en de paarse krokodil door elkaar. De paarse is geniaal, de kleine niet bepaald

0
geplaatst: 31 januari 2007, 22:25 uur
SelmaDuim schreef:
Wat een hoogdravende onzin, Sietse. Alsof alles te beredeneren moet zijn. Het heeft niks met objectiviteit te maken.
Inderdaad. Elitair geblaat.
0
geplaatst: 31 januari 2007, 22:38 uur
herman schreef:
(quote)

Heey, dat lijkt wel "shakespeare's sister" ofzo... (die vrouw in die clip)Te erg voor woorden gewoon. Ik had een superslecht humeur want ik was door mijn marlboro heen, maar ik moest hier toch wel even heel erg om lachen...
Die kennen er ook wat van ja..
0
geplaatst: 31 januari 2007, 23:03 uur
Wat heeft de paarse krokodil hier nu weer mee te maken?

Om het woordenboek er maar eens bij te pakken, een muziekliefhebber is iemand die zich in zeker mate interesseert voor muziek. En om even terug te komen op Sietse, een liefhebber is iemand is iemand die zich met iets bezig houdt zonder daar vakkundig in te zijn. Jouw uitleg gaat net weer een stapje verder dan "gewoon" liefhebber te zijn.
Dus zonder conservatorium opleiding zijn wij allemaal muziekliefhebbers.

0
luisteraart
geplaatst: 31 januari 2007, 23:07 uur
Sietse schreef:
objectief en subjectief.
Goed=feit
Lekker=mening
objectief en subjectief.
Goed=feit
Lekker=mening
'goed' is evenzo een mening, en verder is liefhebben gewoon een kwestie van 'ergens van houden'. Hoeft geen verdere actie aan te pas te komen.
Ik denk dat iedereen die op deze site aanwezig is en niet zit te trollen, per definitie een muziekliefhebber is. Wat doe je hier anders?
0
geplaatst: 1 februari 2007, 00:11 uur
Edris schreef:
. Natuurlijk.
0
geplaatst: 1 februari 2007, 00:14 uur
Volgens mij ben je liefhebber als je jezelf zo noemt. Je kan namelijk zelf het best oordelen of muziek een dermate grote rol in jouw leven speelt dat je jezelf liefhebber wilt noemen. Dat heeft verder niets, maar dan ook echt helemaal niets met het soort muziek te maken.
* denotes required fields.