De Site / Gebruikers / Wie hier is een "echte" muziekliefhebber en waarom?
zoeken in:
0
geplaatst: 6 april 2007, 07:16 uur
Is het niet zo dat iemand die van muziek "houdt" eerder de neiging zal hebben verder dan de lijsten gaan kijken, en iemand die zich tot die lijsten beperkt misschien muziek wel leuk vindt, of prettig als 'behang' maar op de keper beschouwd geen "liefhebber" ( houden-van-ner) is?
Als ik ergens van houd kan ik er geen genoeg van krijgen, en wil ik meer !!!
Als ik ergens van houd kan ik er geen genoeg van krijgen, en wil ik meer !!!
0
pavlova
geplaatst: 8 mei 2013, 19:01 uur
Graag sluit ik me aan bij Oldfart; het gaat toch vooral om de inhoud, de gevoelswaarde van muziek dan om de verkoopcijfers. Ik wil graag nieuwsgierig gemaakt worden, nieuwe dingen horen. Wat dat betreft denk ik dat je meer hebt aan de mening van vrienden of kennissen dan van zelfbenoemde deskundigen, want ik ben naar optredens gesleept door vrienden van bands waarvan ik nooit eerder gehoord had, waardoor ik enorm geraakt werd. Andersom geldt hetzelfde.
Ik zou mezelf kunnen plaatsen in de alternatieve hoek, maar een goede vriendin van me is fan van Marco Borsato. Prima. Zij geniet daarvan en dat is goed, lijkt me, ook al vind ik de beste man een slijmjurk.
Ik vind het een 'ernstiger' punt dat men via allerlei al dan niet commerciële kanalen de muzikale smaak van mensen wil beïnvloeden. Dat gaat vaak sluipenderwijs.
Ik zou mezelf kunnen plaatsen in de alternatieve hoek, maar een goede vriendin van me is fan van Marco Borsato. Prima. Zij geniet daarvan en dat is goed, lijkt me, ook al vind ik de beste man een slijmjurk.
Ik vind het een 'ernstiger' punt dat men via allerlei al dan niet commerciële kanalen de muzikale smaak van mensen wil beïnvloeden. Dat gaat vaak sluipenderwijs.
0
geplaatst: 8 mei 2013, 19:36 uur
En met die laatste zinnen bedoel je het structureel niet draaien(TV of Radio bv) van bepaalde genres of er geen aandacht aan besteden? Daar ben ik het zeer zeker mee eens. Door een eenzijdig beeld te geven van de muziekwereld wordt er min of meer gemanipuleerd(on speaking terms blijven met maatschappij?)
Verder sluit ik me aan bij de meeste hier, ik zie een muziekliefhebber ook als iemand die veel van muziek houdt, ervan kan genieten maar het belagrijkste is toch wel het verbreden van je horizon en konstant zoeken naar nieuwe muziek.
Verder sluit ik me aan bij de meeste hier, ik zie een muziekliefhebber ook als iemand die veel van muziek houdt, ervan kan genieten maar het belagrijkste is toch wel het verbreden van je horizon en konstant zoeken naar nieuwe muziek.
0
geplaatst: 8 mei 2013, 21:49 uur
Je bent een muziekliefhebber als je van jezelf vindt dat je dat bent. Niet meer, niet minder.
Wat een ander van je vindt zou je je ook eigenlijk niets aan moeten trekken. Doe ik zelf niet in ieder geval
.
Maar ik snap de achterliggende gedachte van het topic wel.
Iemand die alleen maar naar top40 luistert kan net zo goed muziekliefhebber zijn als iemand die constant op zoek is naar nieuwe buitenissige dingen waar bijna geen ander mens naar luistert.
Ik denk dat de meeste mensen best muziekliefhebber zijn. En dan heb je een groep die wat verder doorschiet zeg maar. Die meer dan normale (gemiddeld gezien) hoeveelheden aan muziek hebben. De meeste lieden op dit forum dus waarschijnlijk. Ook mensen die zeer gericht een bepaalde hoek beluisteren zijn muziekliefhebber, in eigen kring dus. En mensen met een brede smaak zijn net zo goed liefhebber.
Een echte muziekliefhebber ben je als je een smaak hebt ontwikkeld puur vanuit jezelf, zonder mee te willen doen met anderen. Natuurlijk kun je dingen ontdekken door anderen, maar je hoeft iets niet goed te vinden vanwege die anderen, dat is wat anders. En de echte muziekliefhebber staat eigenlijk open voor alles, ook weer zonder dat hij/zij ook alles goed moet vinden, integendeel. Maar je kunt niet iets bij voorbaat al uitsluiten zonder het ook maar gehoord te hebben.
En ik vind mensen die niks (willen) betalen voor muziek een beetje nep. Natuurlijk kunnen het liefhebbers zijn, de beleving is hetzelfde (hoewel je daarover kunt discussieren), maar het is als het lopen in een t-shirt van een Turkse bazaar waar een merk op staat, maar wat het dus eigenlijk net niet is. Betalen voor digitaal, prima. Niet mijn keuze, maar dat is persoonlijk.
Wat een ander van je vindt zou je je ook eigenlijk niets aan moeten trekken. Doe ik zelf niet in ieder geval
.Maar ik snap de achterliggende gedachte van het topic wel.
Iemand die alleen maar naar top40 luistert kan net zo goed muziekliefhebber zijn als iemand die constant op zoek is naar nieuwe buitenissige dingen waar bijna geen ander mens naar luistert.
Ik denk dat de meeste mensen best muziekliefhebber zijn. En dan heb je een groep die wat verder doorschiet zeg maar. Die meer dan normale (gemiddeld gezien) hoeveelheden aan muziek hebben. De meeste lieden op dit forum dus waarschijnlijk. Ook mensen die zeer gericht een bepaalde hoek beluisteren zijn muziekliefhebber, in eigen kring dus. En mensen met een brede smaak zijn net zo goed liefhebber.
Een echte muziekliefhebber ben je als je een smaak hebt ontwikkeld puur vanuit jezelf, zonder mee te willen doen met anderen. Natuurlijk kun je dingen ontdekken door anderen, maar je hoeft iets niet goed te vinden vanwege die anderen, dat is wat anders. En de echte muziekliefhebber staat eigenlijk open voor alles, ook weer zonder dat hij/zij ook alles goed moet vinden, integendeel. Maar je kunt niet iets bij voorbaat al uitsluiten zonder het ook maar gehoord te hebben.
En ik vind mensen die niks (willen) betalen voor muziek een beetje nep. Natuurlijk kunnen het liefhebbers zijn, de beleving is hetzelfde (hoewel je daarover kunt discussieren), maar het is als het lopen in een t-shirt van een Turkse bazaar waar een merk op staat, maar wat het dus eigenlijk net niet is. Betalen voor digitaal, prima. Niet mijn keuze, maar dat is persoonlijk.
0
geplaatst: 8 mei 2013, 22:07 uur
Ik ben de enige echte muziekliefhebber hier, de rest is allemaal posers.
0
ClassicProgRock1
geplaatst: 9 mei 2013, 08:11 uur
pavlova schreef:
De meeste vriendschappen zijn bedrog...
0
Cured
geplaatst: 9 mei 2013, 09:05 uur
GrafGantz schreef:
GrafSnob.

0
geplaatst: 14 februari 2014, 14:41 uur
Ik kan alleen maar vertellen hoe ik muziek beleefd heb. Sinds ik 6 ben, nam ik al de top 40 op op cassettebandjes, iedereen die op televisie kwam vond ik tof. Wat weet je ook op die leeftijd. Ik vond veel leuk, maar had weinig de neiging ergens echt een album van te kopen, behalve van Doe Maar en de vroege INXS. Dat waren de jaren 80, langzamerhand kwam ik erachter via jan douwe kroeske, de zondagmiddag muziekladder van jeanne kooijmans geloof ik, dat er meer was dan de hitparade. Toen kwam Nevermind uit toen ik 16 was, dat was een bom die insloeg. Ik vond de nummers van Guns n roses al heel gaaf, maar toen veranderde echt alles. Alternatief en rock ging ik meer waarderen dan de hitparade. En ja dan komt op een gegeven moment het internet en dan gaat er een wereld open met klassieke albums te ontdekken en muziekstromingen (psychedelische rock, postpunk, synthpop, jangle) een oneindige wereld lijkt het wel. En Spotify vind ik een uitkomst omdat je zo leuk lijsten kan maken per genre, of per artiest, vooral het maken van een lijst met beste nummers van Bowie was een genoegen.
Ik vind het enorm spannend bij te houden welke nieuwe muziek er uitkomt, nieuwe muziek te ontdekken. Wat 2014 betreft kan ik genieten van Rosanne Cash tot Behemoth tot Warpaint tot Lee Bannon. Ik geef toe mijn voorkeur ligt bij singersongwriters en de alternatieve (droom)pop/rock, alternatieve electronische muziek, en klassiekers in de soul, psychedelische rock, postpunk, indie, rock, synthpop, maar mijn smaak is redelijk breed en tegelijkertijd moet ik ook zeggen dat ik ook heel veel niks vind, vooral als het in mijn ogen vleesch noch vis is, middle of the road. Ik luister liever nog naar LMFAO of Katy Perry dan naar Keane of Kane of Maroon 5 bijvoorbeeld. Wil ik gelijk even onbeschaamd gebruik maken van de gelegenheid om mijn lange rotatielijst van nu te delen: 2014 best albums.......so far (Spotify-list included) - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Ik vind het enorm spannend bij te houden welke nieuwe muziek er uitkomt, nieuwe muziek te ontdekken. Wat 2014 betreft kan ik genieten van Rosanne Cash tot Behemoth tot Warpaint tot Lee Bannon. Ik geef toe mijn voorkeur ligt bij singersongwriters en de alternatieve (droom)pop/rock, alternatieve electronische muziek, en klassiekers in de soul, psychedelische rock, postpunk, indie, rock, synthpop, maar mijn smaak is redelijk breed en tegelijkertijd moet ik ook zeggen dat ik ook heel veel niks vind, vooral als het in mijn ogen vleesch noch vis is, middle of the road. Ik luister liever nog naar LMFAO of Katy Perry dan naar Keane of Kane of Maroon 5 bijvoorbeeld. Wil ik gelijk even onbeschaamd gebruik maken van de gelegenheid om mijn lange rotatielijst van nu te delen: 2014 best albums.......so far (Spotify-list included) - Rate Your Music - rateyourmusic.com
0
geplaatst: 14 februari 2014, 16:01 uur
Dan is dit topic misschien wat voor je: De Site >> Gebruikers >> Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis
* denotes required fields.