MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wie hier is een "echte" muziekliefhebber en waarom?

zoeken in:
Goed=feit

Hoe haal je zo iets ook maar in je hoofd.

Niks mis met mensen die zich verdiepen in Top 40 werk trouwens. Underground genres zijn misschien wel wat oprechter (hoewel, ook veel meeloperij), maar vergankelijk is het allemaal.

Muziekliefhebber ben je denk ik als je zelf initiatief neemt om nieuwe muziek te ontdekken. En dan "nieuw" in de zin van "die je zelf nog niet kent". Dat kan evengoed gewoon nieuwe muziek enkel binnen het top 40 genre zijn.

Goed = feit vind ik trouwens ook een veel te statische constatering. Goed is namelijk een waardeoordeel.

Ik vind dit "echt" een stom topic.

en waarom?

Omdat de vraag die het stelt volkomen futiel, onbeantwoordbaar en irrelevant is. Misschien moet er een commissie komen die keurmerken gaat uitdelen aan "echte" muziekliefhebbers. Doe me een lol, zeg.

J.Bell schreef:
Na een discussie bij een hitzone cd over het bagger zijn van top40 muziek: mensen op deze site moeten er niks van hebben, blijven er het liefst zover mogelijk bij uit de buurt, blablablabla waarom? Omdat het ECHTE muziekliefhebbers zijn... (zo ging dat ongeveer)

Ik vraag mij af, hoe denken jullie daar over?
Wanneer ben je een muziekliefhebber en wanneer ben je dan goed genoeg voor deze site? Hangt dat af van smaak of is het gewoon dat je naar muziek luisterd, ongeacht wat het ook is?
Kun je geen respect hebben voor de commerciele, top40 artiesten of juist wel?

Ik ben echt super benieuwd naar jullie meningen.

Hier ging het om. Op zich een goede stelling.

Deze site is er voor iedereen die geintereseerd in muziek is, of zich er meer in wil verdiepen. Ik heb best een brede smaak, en kan op muzikaal gebied veel waarderen.
Veel Top 40 muziek is in mijn ogen puur gemaakt om even snel te cashen door aan te sluiten bij de hedendaagse trents. Daar is vaak; en terecht kritiek op.
Op smaak mag niemand afgerekend worden; als je goed kunt verwoorden waarom je iets goed vind, dan zal ik het met plezier lezen. Ieder zijn mening.

Iemand die top40 leuk vindt kan inderdaad ook een muziekliefhebber zijn, aangezien ook dat een subjectief begrip is. Maar als iemand met een enorme muzikale horizon oordeelt over iemand die alleen de 40 op dat moment meest gekochte singles kent, wordt die top40-er volledig weggeblazen..
Het hangt dus af van je referentiekader.

Maar omdat de meeste gebruikers van deze site niet van top40 houden, lijkt het dat iedereen er tegen is, en dat ze de top40-liefhebbers verafschuwen. Er zullen er vast wel een paar tussen zitten, maar ik ben daar in ieder geval géén van.

Mijns inziens kan je pas een echte muziekliefhebber zijn als je ook maar enigszins moeite doet om meer te horen dan wat je voorgeschoteld krijgt.. Met het horen van muziek op de radio is niks mis, maar als je vervolgens wekenlang elk uur het zelfde nummer aanhoort, moet er toch een lampje gaan rinkelen ( ).

Dan is de vraag waar de mensen de muziek vandaan moeten halen. Mensen die alleen maar pindakazen, worden ook geen muziekliefhebbers genoemd. Daar ben ik het in ieder geval niet mee eens, aangezien ook gedownloade muziek gewoon muziek is. Er zijn wel andere argumente tegen te voeren, maar daar gaat het nu ff niet over.

Zeker.

Ik ben trouwens echt liefhebber van muziek. Waarom? Muziek kan mooi zijn

KampF schreef:
Zeker.

Ik ben trouwens echt liefhebber van muziek. Waarom? Muziek kan mooi zijn

Idem Dito .

.. en hou van het luisteren naar mooie muziek Daarom probeer ik dat ook zoveel mogelijk te doen.

Sietse
ok, mensen...heel simpel een uitleg over de woorden "goed" en "slecht".
Dit zijn kwalitatieve MEETBARE waarden. Dit zegt NIETS over smaak, over smaak valt NIET te twisten, over KWALITEIT wel.
Goed is geen garantie voor leuk.
Slecht is geen garantie voor niet leuk.
Het zijn wel dingen die je mee kunt laten wegen.
Ik ga hier verder niet op in, sla er maar eens een woordenboek of encyclopedie op na.

Om terug te komen op het daadwerkelijke onderwerp:
Onderhond schreef:
Muziekliefhebber ben je denk ik als je zelf initiatief neemt om nieuwe muziek te ontdekken. En dan "nieuw" in de zin van "die je zelf nog niet kent". Dat kan evengoed gewoon nieuwe muziek enkel binnen het top 40 genre zijn.

Als je top 40 als genre gaat aanduiden heb je helemaal gelijk. Ik zou dit eerder dan willen opsplitten...
Neem als voorbeeld Jowietje die helemaal gek is van allerlei dingen die binnen een bepaald genre vallen die potentieel top 40 waardig zijn, maar niet daadwerkelijk top 40 muziek zijn (omdat ze gewoon niet zo goed verkopen, geen bekendheid in onze landen heeft of wat voor reden dan ook)
Hij is in dit opzicht voor mij een liefhebber van die muziek, dus een muziekliefhebber.

Mensen die puur alleen de muziek luisteren die daadwerkelijk in de top 40 staan, die zal ik persoonlijk niet als muziekliefhebber beschouwen.

Mogelijk dat dit het allemaal wat duidelijker maakt wat ik bedoel.

Ik mag dan een snob zijn, bedoel het allemaal zo slecht nog niet

Ben het eens met Sietse,ik vind je een muziekliefhebber als je naar de muziek luistert voor de muziek,maakt niet uit wat voor muziek,als het maar niet alleen is om mee te lopen met de rest of om erbij te horen of trends te volgen etc.

Ik luisterde al naar The Red Hot Chili Peppers, REM en Smashing Pumpkins voordat ze groot werden en in de top 40 stonden. Dit betekend niet dat ik ze vervolgens minder vond toen ze "hits" gingen scoren.

En ja; toen Nirvana en Pearl Jam groot werden droeg ik ook houthakkersbloesjes en kistjes; SO WHAT!!!!!

Ik denk dat de mate waarin je muziekliefhebber bent, direct samenhangt met de grootte van de rol die muziek in je leven speelt.

Een echte, grote muziekliefhebber besteedt veel tijd, aandacht en moeite aan muziek. Iemand die een beetje een "muziekliefhebber" is, luistert af en toe muziek en besteedt er minder aandacht en tijd aan.

Muziek speelt een vrij grote rol in mijn leven, het roept allerlei emoties en gedachten in me op en ik vind het erg leuk om nieuws te ontdekken. Vaak verwonder ik me over de schoonheid van muziek. Dat maakt me mijns inziens tot een redelijk grote muziekliefhebber.

Als je je louter tot top-40 muziek beperkt (dus ook radio, behoudens enkele uitzonderingen), doe je dus nul komma nul moeite en heb je blijkbaar geen behoefte aan minder oppervlakkige muziek. Duidelijk geen liefhebber, dunkt me.
Tuurlijk kun je het leuk vinden, maar verbreed op zijn minst je horizon.

Ik heb ook het idee dat er velen zijn, die geen weet hebben van de vele mooie muziek die er bestaat. Dus in de zin van: er is wel muziek die hen in potentie kan bekoren, alleen ze weten het niet en hebben niet de wil om het te veranderen, juist omdat ze denken dat hetgeen je voorgeschoteld krijgt het beste is (het zijn immers hits, en het heet niet voor niets de TOP-40 )

BlueVelvet schreef:
Ik denk dat de mate waarin je muziekliefhebber bent, direct samenhangt met de grootte van de rol die muziek in je leven speelt.

Een echte, grote muziekliefhebber besteedt veel tijd, aandacht en moeite aan muziek. Iemand die een beetje een "muziekliefhebber" is, luistert af en toe muziek en besteedt er minder aandacht en tijd aan.

Muziek speelt een vrij grote rol in mijn leven, het roept allerlei emoties en gedachten in me op en ik vind het erg leuk om nieuws te ontdekken. Vaak verwonder ik me over de schoonheid van muziek. Dat maakt me mijns inziens tot een redelijk grote muziekliefhebber.

Als je je louter tot top-40 muziek beperkt (dus ook radio, behoudens enkele uitzonderingen), doe je dus nul komma nul moeite en heb je blijkbaar geen behoefte aan minder oppervlakkige muziek. Duidelijk geen liefhebber, dunkt me.
Tuurlijk kun je het leuk vinden, maar verbreed op zijn minst je horizon.

Ik heb ook het idee dat er velen zijn, die geen weet hebben van de vele mooie muziek die er bestaat. Dus in de zin van: er is wel muziek die hen in potentie kan bekoren, alleen ze weten het niet en hebben niet de wil om het te veranderen, juist omdat ze denken dat hetgeen je voorgeschoteld krijgt het beste is (het zijn immers hits, en het heet niet voor niets de TOP-40 )

Potjandikkie,dan is me nog eens een analyse ,kan ik net zo goed in meegaan.

deric raven schreef:
Ik luisterde al naar The Red Hot Chili Peppers, REM en Smashing Pumpkins voordat ze groot werden en in de top 40 stonden. Dit betekend niet dat ik ze vervolgens minder vond toen ze "hits" gingen scoren.

En ja; toen Nirvana en Pearl Jam groot werden droeg ik ook houthakkersbloesjes en kistjes; SO WHAT!!!!!

Ik heb het dus over de mensen die het alleen maar doen om erbij te horen,niks meer niks minder.Als jij jezelf tot die groep rekent ben je gewoon geen muziekliefhebber,simpel als what.

BlueVelvet schreef:

Zo zonde inderdaad dat (veel) mensen niet verder kijken dan die muur van een top40. Soms laat ik mijn vrienden/vriendinnen wel eens wat horen en eigenlijk vinden ze het soms dan nog best mooi. Maarja, dan luisteren ze voor de rest alleen dat nummer van die artiest en daar blijft het bij. Dus zelfs dan zoeken ze niet verder. Het blijft jammer...

Ik ga géén definities geven maar je bent géén muziekliefhebber als je mijn huisgenoot bent. De symptomen:

1) Je draait vrijwel alleen aprés-ski, happy hardcore en bling bling hiphop

2) hij kan er met zn kop niet bij (en verklaard mij voor gek) als ik weer eens een bulk nieuwe platen heb gekocht 'want die kan je toch gewoon downloaden weet je!'

3) Je er geen serieus gesprek over kan voeren, afgezien van 'whaahahaa wat een grappige sample en een lekker ritme'

fastpulseboy
hahaha, mooie uitvinding huisgenoten!

fastpulseboy
Paalhaas schreef:
Ik vind dit "echt" een stom topic.

(quote)

Omdat de vraag die het stelt volkomen futiel, onbeantwoordbaar en irrelevant is. Misschien moet er een commissie komen die keurmerken gaat uitdelen aan "echte" muziekliefhebbers. Doe me een lol, zeg.

vet idee!!!

mag ik in de commissie?

Ik ben een echte muziekliefhebber! Bij anderen weet ik het niet, dat moet je aan hun vragen.

Mijn wereld achter een begrip als 'muziekliefhebber' ligt aan een andere weg als de meeste mensen die ik spreek; zo blijkt vaak; keer na keer.

Muziek houd ons al bezig, zo lang wij bestaan. Muziek loopt al met ons mee, zolang we deze aarde bewandelen. Of we nu alleen zijn, met zijn tweeën, of in een groep. Muziek zal er altijd en overal zijn.

Ik zeg altijd; Muziek is het geluid van de wereld, het geluid van de mens.

Muziekliefhebber is een veel te serieus, doch veel te simpel woord, in een veel te serieuze wereld. Muziek hoort bij ons, moeilijker moet je er niet over nadenken. Mijn liefde naar muziek gaat wellicht wat verder dan dat van mijn broertje. Daar ik altijd op zoek ben naar [primitieve] muziek vanuit onze wereld; het echte geluid in muziek...:

Pure zang, geen talent; mooie instrumenten, geen gejank.
- Rowan Lee Hartsuiker, 15 maart 2007, 16:21

Een muziekliefhebber, ben ik van mening, is iemand die weet wat muziek is. En niet enkel luisteren kan naar computer geluidjes hier, x-factor daar, talentenjacht hier, gitaartje daar. Muziek achtervolgt ons al eeuwen lang; niet alleen de laatste 50 jaar.

...Jammer dat het in een dergelijke discussie als deze altijd gaat over 'top-40' mensen, en 'underground' fans. Leuke naampjes, maar het zegt zo weinig.

Mijn definite van muziekliefhebber is als je openstaat voor muziek en de schoonheid ervan inziet of op ze minst probeert zonder gelijk met vooroordelen te luisteren.
Op nederland 3 op zondagmorgen geloof ik heb je altijd een programma van diverse muzieksoorten maar dan niet op populaire basis,dat is altijd zooo genieten wat je daar voorgeschoteld krijgt.

is dat 3voor12?

Vrije Geluiden, neem ik aan.
Goed programma.

Komt nu op Ned. 1, soms 2.

jah Vrije Geluiden

sq
Ik stel geen eisen aan het ´liefhebberschap´ (het kan zelfs niet imo). Als iemand oprecht volledig kan opgaan in de muziek waar ik geen kraak of smaak aan vind, kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben. Top 40 of niet heeft daar niets mee te maken en met kennis van muziek heeft het maar zijdelings van doen. Het gaat om de rol die muziek heeft in je leven, als hiervoor al een aantal keer is gezegd.

Ik kan het wel omdraaien. Ik kom wel eens mensen tegen die zeggen ´ik heb niets met muziek´. Ik denk dan iets van ´wat knap dat je dat durft te zeggen´, ongeveer zoals je dat ook hebt als iemand een nare handicap of verborgen ziekte opbiecht.

Over erge handicaps: als ik tussen de twee kwaden moest kiezen was ik liever blind dan doof. Voor de muziek. Ik ben namelijk een liefhebber.

sq schreef:

Ik kan het wel omdraaien. Ik kom wel eens mensen tegen die zeggen ´ik heb niets met muziek´. Ik denk dan iets van ´wat knap dat je dat durft te zeggen´, ongeveer zoals je dat ook hebt als iemand een nare handicap of verborgen ziekte opbiecht.

Je vergelijkt het niets hebben met muziek met een handicap. (een nare nog wel)
Maar je kunt het ook omdraaien. Wij, als muziekliefhebbers, zijn mensen met een handicap. We hebben het nodig als de dove man zijn gehoorapparaat.

Heerlijk moet dat zijn, niks van muziek hoeven hebben, goedkoop ook. En wat hou je een hoop tijd over!

Ik ben natuurlijk wel blij met m'n 'handicap'.

Of iets wel of niet in de top 40 of welke andere in meer of mindere mate gemanipuleerde lijst staat heeft bijna nooit te maken met de kwaliteit van de muziek.
Andere zaken spelen daarbij een grotere rol: wat "hot"is ( dus verkoopbaar), gemaakte kosten, het budget voor PR, Reclame, Marketing e.d. , het terug verdienen van hier genoemde investeringen.

Misschien ontnuchterend, en heeft met muziek weinig te maken; maar dit is het toch echt waar het bij de traditionele platenmaatschappijen omgaat.

Sinds ik mij kan herinneren is er wat muziek betreft slechts 1 onderscheid te maken: is de muziek alleen een product, of werd de muziek gemaakt "ondanks" de marktwerking van de muziekindustrie.

Simpeler gezegd: zou(den) de muzikant(en) ook de(zelfde)muziek maken zonder een vet platencontract en 'playtime' op de radio; maken ze dezelfde muziek ook zonder een zogenaamde Hit.

Mensen die zich beperken tot het luisteren van muziek die voorkomt in hitlijsten doen zichzelf te kort. Dat is hun eigen keuze. Het is niet mijn probleem wat ze allemaal moeten missen.
En waarschijnlijk missen ze niets; want ze kennen die 'andere' muziek niet.
Ik zelf zou deze mensen geen muziekliefhebbers noemen, maar dat is arbitrair.
Eerder zou ik ze muziekconsumenten noemen.

Een belangrijk criterium is dat men de muziek kent/ herkent.

Een mooi voorbeeld daarvan is wat er recentelijk is gebeurd met the Fratellis en Chelsea Dagger.
Dat zijn de momenten waarop de wereld van de muziekliefhebber overgaat in die van de muziekconsument.

Maar wellicht is deze discussie overbodig: je kunt ook doen wat ik al meer dan zevenentwintig jaar doe:

Luister gewoon niet naar al die Top Zoveels

Op zich wel mee eens, maar toch gun ik verschillende artiesten ook wel commercieel succes. Zo sprak ik afgelopen weekend Chris en Carla van The Walkabouts, en vroeg waarom ze niet met The Walkabouts gingen touren. Het antwoord was wel dat verschillende bandleden voor veiligheid kozen; dus een echte baan; in plaats van het onzekere bestaan van muzikanten.
Dus als "echte" muziekliefhebber gun ik veel bandjes meer succes. ik denk dat veel muzikanten toch wel dromen van een grote doorbraak.

Ik gun iedereen zijn of haar belegde boterham; don't get me wrong; maar er zijn ook muzikanten die er voor kiezen het op hun eigen "wijze"te doen, buiten top 40's om.

Commercieel succes; d.w.z. zoals ik het bedoel :
comfortabel en prettig kunnen leven d.m.v. het maken van muziek, is NIET gerelateerd aan het wel of niet vermeld staan in 1 of andere lijst.

Twee van mijn favoriete muzikanten Greg Sage of een Ed Kuepper zijn daar een voorbeeld van.
Maken beiden al meer dan 30 jaar muziek; zonder 1 hit, maar ook zonder enige cconcessie.

een muziekliefhebber hoeft imo maar aan 1 voorwaarde te voldoen: hij moet van muziek houden.
het wordt echter een heel ander verhaal als je claimt een muziek kenner/expert/deskundige te zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.