MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
We zijn al weer toe aan de vijfde editie van Song van het Jaar op MusicMeter. In 2010 begon herman het idee om elk jaar een competitie te houden waarin - geïnspireerd op de Song van het Jaar-competitie van VPRO's 3voor12 - één nummer uit het betreffende jaar gekroond wordt tot Song van het Jaar. In 2010 won Kanye West met Runaway, in 2011 - de eerste editie in de huidige spelvorm - was het Wilco die met Art of Almost de titel pakte en in 2012 werd Ashtray Wasp van Burial de Song van het Jaar. Wie in 2013 de titel pakt is nog niet bekend. We zijn op dit moment nog bezig met Ronde 2 van De Grote Finale. Hierbij wil ik jullie dan ook allemaal aanmoedigen om ook in dat topic mee te stemmen, zodat daar een mooie winnaar uit komt. We zijn daar nu in zo'n vergevorderd stadium (er zijn nog 144 nummers over van de 768 die mee hebben gedaan) dat we ondertussen ook de focus kunnen leggen op 2014. Het is alweer eind februari en er zijn al meer dan genoeg potentiële Songs van het Jaar 2014 uitgebracht, dus ik zou zeggen "let the games begin!"

We blijven bijna helemaal bij het vertrouwde recept. Er is halverwege 2013 één criteria toegevoegd (zie *) en daarom heb ik nu ook één regel geschrapt (zie **) Voor degenen die wat minder bekend zijn met de spelregels zal ik het hier eenmaal uitgebreid uitleggen.

Elke maand mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van de Maand. Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: 1) een nummer moet in 2014 officieel zijn uitgebracht 2) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook*. Aan het eind van elke maand hebben we een Top 20 van de maand.

De 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat uit 30 nummer. Het grootste gedeelte hiervan gaan we uit deze lijst halen. In deze lijst staan alle albumreleases van de betreffende maand. Van de albums met meer dan 30 stemmen kiezen we de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Voor album met minder dan 30 (en minstens 10) stemmen gebruiken we de IMDB-formule (waarbij het zowel om het gemiddelde als het aantal stemmen gaat). Daarnaast blijven er nummers uit het Maak kennis met... 2014-topic komen. De acht nummers die daar het hoogste gemiddelde cijfer van de maand krijgen spelen hier automatisch mee. Tot slot komen er nog vijf nummers komen van de single-toplijst van 2013 van RYM. De vijf singles die op zijn laatst zijn uitgekomen in de maand die op dat moment gespeeld wordt krijgen een nominatie. Dit jaar mogen singles van albums uit 2013 (of eerder) wel gewoon meedoen, vanwege de al eerder aangescherpte criteria**. Uit al deze bronnen komen dus 30 nummers.

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Het is elk jaar weer even afwachten hoe populair dit topic zal worden. Als er meer actieve deelnemers komen dan vergroot ik dit aantal en schrap ik een aantal nummers uit de populairste albumreleases. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit de betreffende maand te zijn. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in 2014 moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het wordt op prijs gesteld wanneer je een Youtube-linkje en/of Spotify-URI geeft bij je nominaties.

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke maand gaan strijden om het beste nummer van de maand te worden. De beste 20 nummers doen uiteindelijk mee met de (voorrondes van) de Grote Finale aan het eind van het jaar. Deze maken dus kans op de titel Song van het Jaar 2013.

Hoe wordt er dan gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet wordt is dat niet beide nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen en dat niet tweemaal dezelfde artiest in één ladder staat (beide regels gelden alleen voor de reguliere eerste ladderronde). Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top 4 van die ladder plaatsen. De nummer 1 krijgt 4 punten, de nummer 2, 3 punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde; de finaleladders. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top 4 plaatst.

Dit levert 32 nummers op. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top vier plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de finale.

De 12 nummers die zijn overgebleven spelen dan de finale. Hier mag iedereen zijn top vijf - met eventueel een toelichting - plaatsen in dit topic. Hier worden 5 tot 1 punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers 1 tot 5. Op basis hiervan rolt er een Top 12 uit.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 30 nummers komen van verschillende bronnen (MuMe, Maak kennis met... en RYM) en vervolgens mogen 17 mensen ieder 2 nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over 8 ladders van 8 nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top 4 die je post in het topic.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 4 naar ronde 2, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top 4 die je post in dit topic.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers 1 t/m 3 naar de maandfinale. In de maandfinale maakt iedereen een top 5 van de 12 overgebleven nummers. Deze top 5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per maand (een top 20) wordt als volgt bepaald:
nummers 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
nummers 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Wat is belangrijk voor degenen die het spel al kennen?

Teunnis schreef:
Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: [...] 2) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook*. [...] Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen).

Dit is afgelopen jaar al ergens halverwege gewijzigd.

Tot slot komen er nog vijf nummers komen van de single-toplijst van 2013 van RYM. [...] Dit jaar mogen singles van albums uit 2013 (of eerder) wel gewoon meedoen, vanwege de al eerder aangescherpte criteria**.

Die regel was er eerst om te voorkomen dat er heel veel nummers uit vorige edities voor een tweede keer mee gingen doen. Nu is dat dus al onmogelijk vanwege de zojuist genoemde wijziging.

Het wordt op prijs gesteld wanneer je een Youtube-linkje en/of Spotify-URI geeft bij je nominaties.

Ik ga dit jaar ook de Spotify-URI's bijhouden. Een Spotify-URI hoef je absoluut niet per se erbij te geven - ik kan die namelijk heel snel zelf verkrijgen - maar doe het vooral wel als je er zeker van wilt zijn dat ik de juiste versie plaats. Voorheen controleerde ik daar zelf heel goed op, dit jaar zal ik dat pas gaan controleren als ik zelf aan het luisteren ben.

Ik heb het zojuist al uitgelegd, maar voor de volledigheid zal ik het hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 januari zijn uitgekomen. Daarnaast de, in de maand januari, acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien album die uitgekomen zijn in januari.

De top vijf singles op RYM t/m 31 januari:

iamamiwhoami - Fountain
Trust - Rescue, Mister
Mac DeMarco - Passing Out Pieces
Banks - Brain
Johnny Cash - She Used to Love Me a Lot

De acht best beoordeelde nummers van de maand januari uit het topic Maak kennis met... 2014:

William Fitzsimmons - Fortune
Het Zesde Metaal - In Vlaamse Velden
Meg Myers - Desire
Patten - Drift
Birth of Joy - Three Day Road
Sun Kil Moon - Ben's My Friend
Curtis Harding - Keep on Shining
Lost in the Trees - Past Life

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit januari op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Alcest - Délivrance
Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad
Damien Jurado - Jericho Road
James Vincent McMorrow - Cavalier
Mogwai - Remurdered
Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - What We Loved Was Not Enough
Broken Bells - Holding on for Life
Stephen Malkmus & The Jicks - Planetary Motion
Sharon Jones & The Dap-Kings - Retreat!
David Crosby - What's Broken
Transatlantic - Kaleidoscope
Within Temptation feat. Tarja Turunen - Paradise (What About Us?)
Young the Giant - It's About Time
Huis - Oude Kerk 1
The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
Isaiah Rashad - Soliloquy
Saturday Sun - Seagull

Alfabetische lijst:

Alcest - Délivrance
Banks - Brain
Birth of Joy - Three Day Road
Broken Bells - Holding on for Life
Bruce Springsteen - The Ghost of Tom Joad
Curtis Harding - Keep on Shining
Damien Jurado - Jericho Road
David Crosby - What's Broken
Het Zesde Metaal - In Vlaamse Velden
Huis - Oude Kerk 1
iamamiwhoami - Fountain
Isaiah Rashad - Soliloquy
James Vincent McMorrow - Cavalier
Johnny Cash - She Used to Love Me a Lot
Lost in the Trees - Past Life
Mac DeMarco - Passing Out Pieces
Meg Myers - Desire
Mogwai - Remurdered
Patten - Drift
Saturday Sun - Seagull
Sharon Jones & The Dap-Kings - Retreat!
Stephen Malkmus & The Jicks - Planetary Motion
Sun Kil Moon - Ben's My Friend
The Hidden Cameras - Gay Goth Scene
Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra - What We Loved Was Not Enough
Trust - Rescue, Mister
William Fitzsimmons - Fortune
Within Temptation feat. Tarja Turunen - Paradise (What About Us?)
Young the Giant - It's About Time

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2014 uitgebracht moeten zijn/worden en ze niet (in dezelfde versie) eerder hebben meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst me alle nummers die al in 2013 hebben meegedaan:
Overzicht

31. Warpaint - Biggy
32. Ellen Allien & Thomas Muller - Free Nation [Ellen Allien Edit]

33. Angel Olsen - White Fire spotify:track:67yaluOmyA0dU3AACWkFku
34. Snowbird - Porcelain spotify:track:5iT7elrRK2W6XJoU7QeaIc

Had Biggy ook al op het oog.

Teunnis schreef:

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Het is elk jaar weer even afwachten hoe populair dit topic zal worden. Als er meer actieve deelnemers komen dan vergroot ik dit aantal en schrap ik een aantal nummers uit de populairste albumreleases. .

In Song van het Jaar 2013 zijn er nu zo'n 19-20 vaste deelnemers die trouw stemmen. Als iedereen van deze groep net zo fanatiek meedoet in 2014 denk ik dat er met 17 plekken steeds een paar mensen teleurgesteld worden. 4 tot 6 plekken vrijmaken lijkt me geen overbodige luxe dan. Welk aantal actieve deelnemers had je zelf in gedachten? De meest impopulaire nummers hier in het spel zijn ook meestal afkomstig van de albumreleases.

35. Låpsley - Station
36. Young Fathers - Am I Not Your Boy

odi
37. Atlantis - And She Drops the 7th Veil
38. Behemoth - Ora Pro Nobis Lucifer

Edit: Alcest vervangen door Atlantis

DjFrankie (moderator)
39. The Horrors - I See You
40. Russian Circles - (feat. Chelsea Wolfe) Memorial

41. Rae Morris - Skin (nog niet op spotify)
42. Elbow - New York Morning (spotify:track:3cZ5v1kApxiEicrEGnOa53)

43. Wild Beasts - Wanderlust
44. Dum Dum Girls - Rimbaud Eyes

DjFrankie (moderator)
DjFrankie schreef:

39. The Horrors - I See You

Salvadore schreef:

42. The Horrors - I See You

Binnen 1 minuut

Oh, vervang ik 'm wel even

Heb er : Elbow - New York Morning van gemaakt

Hoera! We gaan weer beginnen!

Vorig jaar had ik voor de eerste maand nog maar weinig goede nominaties in gedachten. Dat is dit jaar gelukkig wel anders.

Edit: Eigenlijk heb ik er teveel. Dat is ook niet ideaal... Ik haat keuzes maken.

Gretz schreef:
(quote)

In Song van het Jaar 2013 zijn er nu zo'n 19-20 vaste deelnemers die trouw stemmen. Als iedereen van deze groep net zo fanatiek meedoet in 2014 denk ik dat er met 17 plekken steeds een paar mensen teleurgesteld worden. 4 tot 6 plekken vrijmaken lijkt me geen overbodige luxe dan. Welk aantal actieve deelnemers had je zelf in gedachten? De meest impopulaire nummers hier in het spel zijn ook meestal afkomstig van de albumreleases.

Ik wacht het nog even één maand af. Mede ook omdat het nu al eind februari is, waardoor er al veel gestemd is op de albums uit januari en de albums die anders zouden afvallen erg sterk scoren op de IMDB-formule en dus - puur op de cijfers gebaseerd - erg sterke albums zijn.

odi schreef:
37. Alcest - Deliverance

Délivrance is al automatisch genomineerd.

45. Cloud Nothings - I'm Not Part of Me
46. La Dispute - Stay Happy There

Teunnis schreef:

Zet u maar schrap; prog van meer dan een half uur...

Gretz schreef:
(quote)

Délivrance is al automatisch genomineerd.

Waarschijnlijk mijn fout, er stond in de voorgeselecteerde nummers eerst per ongeluk Opale - Deliverance Maar odi mag inderdaad een nieuwe uitzoeken.

47. White Sea - Prague
48. School Is Cool - Black Dog Panting

Teunnis schreef:
(quote)

Zet u maar schrap; prog van meer dan een half uur...

Misschien tegen die tijd de vaste schare proggers attenderen op dit topic.

Ik ben vooralsnog niet van plan actief mee te doen in de 2014-editie, dus dat scheelt weer 2 plekken per maand. Misschien dat ik nog eens een finale meepak, of dat ik de verleiding op een gegeven moment toch niet kan weerstaan.

Gretz schreef:
In Song van het Jaar 2013 zijn er nu zo'n 19-20 vaste deelnemers die trouw stemmen. Als iedereen van deze groep net zo fanatiek meedoet in 2014 denk ik dat er met 17 plekken steeds een paar mensen teleurgesteld worden.

Gretz schreef:
(quote)

Misschien tegen die tijd de vaste schare proggers attenderen op dit topic.

Ik heb al reclame gemaakt bij een metaltopic, daar zitten vast ook wel progliefhebbers tussen

49. St. Vincent - Digital Witness
50. Alcest - Voix Sereines

51. Haim - If I Could Change Your Mind
52. No Ceremony/// - Warsongs

Ik haak toch maar weer aan, want het kriebelt toch wel, ondanks een minder jaar wat eigen nominaties betreft. Maar misschien leefde ik ook wel boven mijn stand na de vele succesvolle nominaties in 2012 Tja die competitiedrang zit er nu eenmaal in, ook al gaat het in dit topic zeker om het ontdekken van nieuwe nummers. Voor dat laatste gebruik ik nu echter wat meer de MuMe Afrekening.

Lekker: Soliloquy al automatisch genomineerd.

53. Bishop Nehru - You Stressin'
(geen Spotify-URI)
54. Timber Timbre - Hot Dreams
spotify:track:551hCm3dMmAO4G6knk5LN4

Hoe heb je het liefst dat we de Spotify-URI's erbij zetten, Teun? Erachter, eronder, ervoor, ...?

57. MAS YSA - Shame
(geen Spotify-URI)
58. The Mispers - Brother
spotify:track:0Y7yAfWwVHp4qBgtQsyXfY

59. Woods Of Desolation - Unfold
60. Nothing - Get Well

Er zijn al behoorlijk wat nummers die ik wilde nomineren al geplaatst, positief dus.

61. The Soft Moon - Feel
62. Audion - Sky (Daniel Avery rmx)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:00 uur

geplaatst: vandaag om 01:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.