MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
Niet cool

Echt belachelijk dat Banks als laatste is geëindigd.

10. Fink - Looking Too Closely (78 punten, 19 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: nelis
Maand: mei
Maandpositie: 5e

Ik had vooraf voorspeld dat dit de grijze muis van de finale zou worden en dat is het ook gebleken. Eén keer op #1 en ook één keer op #2. Alleen Banks deed het wat dat betreft nog slechter.
chevy93 schreef:
Een zeer sterk nummer. Pas na het optreden op Pinkpop (of was het Lowlands) zag ik wat een schitterend outro dit nummer heeft. Ik hou van nummers met een opbouw en deze heeft een geweldige!
Co Jackso schreef:
Het is niet de tekst die mij overrompeld, ook niet de klassieke opbouw en de lange outro die ervoor hebben gezorgd dat dit nummer mijn podium heeft behaald. Maar wat is het wel? Het zijn de momenten van schijnbare stilte met alleen de stem van Fink als overheersend onderdeel. Een volle 2 minuten wordt dit volgehouden, een fantastische 2 minuten! Dit bewijst dat goede muziek maar weinig nodig heeft om de volledige aandacht te grijpen.

9. Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra - When the World Was One (84 punten, 17 keer genoemd)
Genomineerd door: Teunnis
Nummer 1 van: Don Cappuccino, inquestos en Vince vega
Maand: november
Maandpositie: 3e

Matthew Halsall is het minst genoemd van alle finalisten, maar weet dankzij een aardig aantal hoge noteringen - naast drie #1-noteringen werd het ook nog eens drie keer op #2 gezet - toch nog aardig wat punten bij elkaar te rapen. Het is daarmee de onderste van een dicht bij elkaar zittende middenmoot. De nummer 5 heeft maar zes puntjes meer.
Don Cappuccino schreef:
Hoor je dat heerlijke openingsroffeltje van de drummer? Dan moet het toch helemaal goed komen? Ja hoor, When the World Was One is zeven minuten genieten. Het pianomotiefje en ritme lijkt een knipoog naar Take Five van Dave Brubeck. Mooi saxofoonlijntje, een smaakvolle pianosolo en om het helemaal af te maken een bezielde sectie met fantastisch trompetspel dat zich rond de vijf minuten naar een indrukwekkende climax werkt. Deze track gaat echt ergens naar toe om daarna weer naar het beginpunt terug te keren. Gewoon fenomenaal, de beste track van de finale.
Teunnis schreef:
Het samenspel van de pianist en de drummer is echt heerlijk, die voelen elkaar perfect aan. Misschien is het enige minpuntje dat ik liever had dat dit nummer nog een tijdje doorging.

8. The War on Drugs - Under the Pressure (85 punten, 20 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: musician
Maand: juli
Maandpositie: 2e

Deze plaat blijkt minder love/hate te zijn als we hadden gedacht. Met maar één #1-notering weet het toch een behoorlijke 8e plaats te halen. Maar dat statistieken soms bedrieglijk kunnen zijn blijkt als we kijken naar het aantal #2-noteringen: vijf stuks. Al is dat nog steeds niet genoeg om als love/hate-plaat te worden bestempeld.
Co Jackso schreef:
Under the Pressure zit vol met genietmomenten: hoe het nummer zich in gang trekt, de bezwerende zang en de bescheiden maar rake uithalen. Een nummer en ook album waar ik nog lang van zal genieten.
DjFrankie schreef:
Top plaat van een wereldalbum. Toch wel verrassend in de finale maar wel geweldig.

Two Weeks helemaal verkeerd ingeschat. Jammer toch wel. Net nu ik het wat meer begon te waarderen

7. Röyksopp & Robyn - Monument (85 punten, 19 keer genoemd)
Genomineerd door: Gretz
Nummer 1 van: herman, Lukas en Silent_shout
Maand: september
Maandpositie: 5e

Vorig jaar moest de samenwerking met Susanne Sundfør het doen met een 71e plek, met Robyn is het dit jaar een 7e plek geworden. Toch een beetje een teleurstellend resultaat als je gaat kijken naar de resultaten in de vorige rondes.
Gretz schreef:
Monument is een hypnotiserende, meeslepende en overweldigende electrotrip van maar liefst 10 minuten. Het bouwt zich majestueus op naar het tweede van het nummer, dat een stuk trager en duisterder klinkt maar net zo goed adembenemend mooi is. De saxofoon aan het einde is een magnifieke toevoeging. Voor de liefhebbers van het kortere, meer dance-achtige werk is er ook de kortere The Inevitable End Version die bijna net zo goed gemixt is.
Dance Lover schreef:
Prachtig nummer dat bedwelmd en hypnotiseert, ze creëren hier gewoon even een compleet nieuw universum ergens liggend tussen pop en lounge.

6. Mammút - Salt (86 punten, 19 keer genoemd)
Genomineerd door: Poeha
Nummer 1 van: dumb_helicopter, Poeha en wibro
Maand: mei

Nou, in ieder geval weten we nu 100% zeker dat de winnaar van dit jaar ook daadwerkelijk in 2014 is uitgebracht. Vooraf werd Salt meerdere keren betiteld als topfavoriet, maar de uiteindelijk winnaar heeft 33 punten meer gehaald. Ze wisten nog net in de bovenste helft te eindigen.
stoepkrijt schreef:
Dat Mammút uit hetzelfde land komt als Sigur Rós is duidelijk te horen. En dan niet alleen aan de taal. Het nummer begint nog heel kalmpjes, maar komt in het refrein los. Het gitaarspel wordt vinniger, de drums harder en de zangeres laat horen over een groter bereik en volume te beschikken. Salt neigt sterk naar post-rock, maar vind ik toch behoorlijk toegankelijk. Dit nummer weet me meteen mee te slepen, zonder dat ik er goed voor hoef te gaan zitten of ervoor in de stemming hoef te zijn. Erg knap.
dumb_helicopter schreef:
Geen idee wat er in dat water zit in IJsland, maar hoe er op zo'n kleine populatie zoveel mooie muziek kan gemaakt wordt, is bijna onvoorstelbaar. Ook Mammut komt met Salt met een pareltje af. Bezwerende Ijslandse zang over een onweerstaanbare riff en je hebt een prachtig mysterieus nummer.
DjFrankie schreef:
IJslandse band, met een geweldige sound. In het begin wat vreemd , maar na enkele luisterbeurten steeds beter. Groeinummer, ook bekend bij anderen nu vanwege hun optreden op Eurosonic in Januari.

Spijtig, maar inderdaad te veel in de onderste regionen geëindigd.

5. Liesa Van der Aa - On the Heart II (90 punten, 22 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: arcade monkeys, Arrie en jassn
Maand: november
Maandpositie: 1e

Nou, deze zag ik echt niet aankomen. In het eindspel heeft ze nooit echt overtuigend gescoord, dus vooraf had ik On the Heart II ergens onderaan verwacht. En wat ik ook bizar vind, is dat ze vrij laag scoort wat betreft love/hate.
Gretz schreef:
Tweede deel van een eigenzinnig drieluik met een schitterende thematiek. Een nummer met dezelfde allure als het beste werk van Soap&Skin. Een donkere en beklemmende sfeer waar je helemaal in meegezogen wordt. Nog elke keer dat ik hem draai wordt ie een stukje mooier en ontdek ik nieuwe dingen.
Don Cappuccino schreef:
Net als de track van Grouper die strandde in de top 48 heeft dit nummer van Liesa Van der Aa echt een verstilde kwaliteit in zich. Het druilerige pianospel en de rustig bewegende zanglijnen van Liesa heffen elkaar steeds op. Het middenstuk is onheilspellend met echoënd drumwerk en geluiden die overal vandaan komen. On the Heart II doet mij ontzettend denken aan het meest recente werk van These New Puritans. Best wel ''arty'', maar altijd inspelend op het gevoel van de luisteraar. Erg mooi.
chevy93 schreef:
Zou zo in de soundtrack van Twin Peaks hebben gepast. Dat is een compliment.

dumb_helicopter schreef:
Spijtig, maar inderdaad te veel in de onderste regionen geëindigd.

Alleen Matthew Halsall en nog twee te komen songs scoorden hoger op de love/hate-ranking.

4. The Juan MacLean - A Simple Design (100 punten, 20 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Arno, Dance Lover, Dwejkk_, Gretz en yeahyeahyeah
Maand: september
Maandpositie: 4e

Het sterke jaar voor The Juan MacLean wordt afgesloten met een vierde plek. Vijf keer maar liefst op #1, dat deed één ander nummer ook. Dit is overigens één van de vier nominaties vanuit het "Maak kennis met... 2014"-topic in de top-5. Verder hebben we alleen nog een nominatie van DjFrankie.
Gretz schreef:
Bijzonder frisse nu-disco overgoten met een extreem aanstekelijk funksausje. Zeveneneenhalve minuut lang swingen op de beste house van dit moment. Het is niet vreemd dat The Juan MacLean intussen dan ook een van de vaandeldragers is geworden van het bijzonder fijne DFA label van James Murphy. Op het nieuwste album van John MacLean hebben de vocalen een prominentere rol gekregen, en daar kun je bij mij als tekstenman wel mee thuiskomen. De naïef klinkende zanglijnen van Nancy Whang zijn overweldigend mooi en ze snijden een bijzonder mooi thema aan: vastzitten en niet vooruit kunnen. Zoals ze zelf verwoorden: "This is a song about being stuck, paralysed and unable to move forward, the sort of self-imposed distress that causes you to take five years to make a new album."
Dance Lover schreef:
Mag zich scharen in het rijtje For Tomorrow van Blur & Saint Simon van The Shins als het aankomt op meest euforische la la la la la la`s zonder te verzandden in onfunctionele meligheid. Uitermate verslavend Nu Pop disco nummer die ik kan blijven draaien!
wibro schreef:
Heerlijk opgewekt dansnummer waar ik goede zin van krijg.

3. The Antlers - Palace (102 punten, 19 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: chevy93, Co Jackso, Edgar18, , Sundance en Teunnis
Maand: maart

Ook Palace van The Antlers werd maar liefst vijf keer bovenaan gezet. Mede dankzij die #1-noteringen wint The Antlers de love/hate-competitie. Tsja, ik had ze liever het spel zien winnen. Desondanks is een derde plek natuurlijk niet niks.
Gretz schreef:
The Antlers leveren met Palace misschien wel hun meest grootste en meeslepende nummer uit hun toch al rijke oeuvre. Alleen al op grond van het wonderschone intro zou dit meesterwerkje een plek in mijn lijst verdienen. De opbouw is werkelijk fenomenaal en bezorgt me voortdurend koude rillingen. Palace start heel rustig met zachte drums, waarna er na ca. een halve minuut een hemelse pianootje bij komt. Na een kleine minuut komt er ondersteuning in de vorm van warme trompetklanken en iets volgen de ijzingwekkende vocalen. Zeker de intieme en breekbare falset van Peter Silberman is er een om van tot tranen toe geroerd te raken.
Co Jackso schreef:
Met afstand mijn nummer 1. Zowel tekstueel als muzikaal overrompelend vanaf de allereerste keer. Een lief begin, leidt al snel tot de symphonische klanken en de betoverende stem van zanger Peter Silberman. De tekst is al van buitencategorie en als een nummer ook muzikaal zo aangekleed wordt, is er sprake van het beste nummer van 2014.

Het kippenvelmoment: De uitbarsting vanaf 2:40min doet het iedere keer weer.
Teunnis schreef:
Alleen al de intro doet me direct smelten. En de finale waar alles uit de kast gehaald wordt, maar het nummer toch zijn innerlijke rust behoudt. Genieten.
wibro schreef:
De eerste keer vond ik het niks, de tweede keer vond ik het nog niks, de derde keer; hmm toch wel aardig. Nu na vijf keer beluisterd te hebben: Prachtig.
dumb_helicopter schreef:
Een nummer dat inderdaad pure melancholie uitstraalt. Mooie zang en het pakt je echt volledig in.

Wow, die had ik nu eerlijk gezegd op de eerste plek verwacht of alleszins op een paar punten na.

2. Meg Myers - Desire (108 punten, 23 keer genoemd)
Automatisch genomineerd
Nummer 1 van: Simon77 en stoepkrijt
Maand: januari

Desire is in de hele competitie nog maar één keer eerder tweede geworden. En nu dus voor een tweede keer tweede. Opvallend trouwens, zowel Desire als de winnaar zijn slechts tweemaal bovenaan gezet. Maar goed, daar staat wel een noteringsaantal van 23 tegenover. Ook dat geldt trouwens voor de winnaar.
stoepkrijt schreef:
Desire is een opwindend nummer, zelfs zonder de videoclip. Meg Myers zingt, hijgt, kreunt, en schreeuwt en weet zo een hoop emotie over te brengen: Van wanhoop tot verlangen en van woede tot pure lust. Wat zij hier laat horen is geen kwestie van zo sexy mogelijk willen klinken, maar is een onwijs knappe manier om haar tekst en haar bedoelingen kracht bij te zetten. Wat zij over wil brengen komt ook echt over. Dan ben je een goede zangeres. Dat daarnaast de muziek ook nog eens erg lekker klinkt (inclusief gitaarsolo, die niet per se bij het nummer past, maar wel perfect op zijn plaats valt) maakt het nummer alleen nog maar beter. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het nog altijd Meg Myers zelf is die de show steelt.
Gretz schreef:
Meg Myers komt uit een familie van Jehovah's Getuigen maar heeft gelukkig zelf op tijd het licht gezien, anders hadden we misschien nooit van de muziek kunnen genieten van dit veelbelovend talent met die verrukkelijke stem. 'Now I celebrate my birthday' schrijft ze op haar Facebookpagina. En dat Meg aardig is losgeslagen blijkt wel uit de vuige rockmuziek die ze maakt. Desire is een intense rocktrack van buitencategorie. Megs stemgebruik zou je misschien het beste als hitsig kunnen typeren. Ik raak wel vaker opgewonden van goede muziek, maar de pure emotie die Desire me bij de eerste luisterbeurten toebracht is tot nu toe door geen enkel nummer overtroffen. Werkelijk ongekend hoeveel emotie er in Myers' stem doorklinkt wanneer ze op een niet bepaald subtiele manier haar hartenlust bezingt. Bijna angstaanjagend zelfs. Haar 'HOW DO YOU WANT ME?!' lijkt met elke herhaling vuriger te worden.
Edgar18 schreef:
How do you want me, how do you want me? Blijft een lekker nummer dit.
Teunnis schreef:
De tekst, de muziek, maar zeker ook haar uitstraling; in alles ademt dit nummer seks. Wat dat betreft past die ietwat overdreven gitaarsolo perfect.

1. Savages - Fuckers (119 punten, 23 keer genoemd)
Genomineerd door: DjFrankie
Nummer 1 van: DjFrankie en Ploppesteksel
Maand: april

Fuckers heeft het eigenlijk alleen moeilijk gehad in de Halve Finale. En in de allereerste ladder die het speelde, in de maand april. Alle andere keren heeft is het heel dik op 1 geëindigd. Zo ook in de Finale van De Grote Finale, enkel Meg Myers kon nog een beetje in het spoor blijven. Al is het verschil uiteindelijk toch maar liefst 11 punten.
Don Cappuccino schreef:
Wat een opbouw. De zin ''Don't let the fuckers get you down'' wordt repeterend neergelegd en ook de muziek wordt zo gespeeld. De ritmesectie gaat in een meedogenloze groove om daar niet meer uit te komen terwijl de gitariste een maalstroom aan akkoorden neerlegt. Fuckers wordt een dansende muur van geluid en ik zit er helemaal in. Post-punk op zijn best, stekelig en groovend.
Dance Lover schreef:
Man, wat een passie en bezetenheid straalt dit nummer uit! Episch rocknummer dankzij een fantastische opbouw, wat een zaligheid als die bass wordt gedropt in het begin. Ook het instrumentale stuk en het slotstuk zijn energiek als de neten!

En werkt natuurlijk uitstekend als mentale opsteker tegen alle Fuckers in deze wereld.
DjFrankie schreef:
Sinds ik dit live intensief heb meegemaakt is dit een wervelende storm van postpunk die om je heengiert, fenomenabel en absolute wereldklasse.
Teunnis schreef:
Fuckers is een bom agressie. In eerste instantie lijkt de gitariste de show te stelen, maar halverwege het nummer kom je er achter wat de ritmesectie aan het doen is.
jassn schreef:
Fuck yeah geweldig !
kemm schreef:
Nietsvermoedend brutaal en bijna aaibaar intens, zowel opbouw als tekst en uitwerking. Energie die tot in de toppen van de tenen voelbaar is.

Nogmaals, iedereen bedankt! Het was me het jaartje weer. Blijf stemmen en nomineren voor de 2015-editie!

Ik vermoed dat ik volgend jaar rond deze tijd hier geen tijd meer voor heb, dus ik wil alvast hinten dat iemand anders het tegen die tijd waarschijnlijk zal moeten overnemen. Maar goed, voorlopig heb ik nog wel even tijd.

De definitieve uitslag van Song van het Jaar 2014 is nu bekend!

Song van het Jaar 2014 Top 240 (tussen haakje degene die het nummer heeft genomineerd:

1. Savages - Fuckers (DjFrankie)
2. Meg Myers - Desire (topic)
3. The Antlers - Palace (topic)
4. The Juan MacLean - A Simple Design (topic)
5. Liesa Van der Aa - On the Heart II (topic)
6. Mammút - Salt (Poeha)
7. Röyksopp & Robyn - Monument (Gretz)
8. The War on Drugs - Under the Pressure (RYM)
9. Matthew Halsall & The Gondwana Orchestra - When the World Was One (Teunnis)
10. Fink - Looking Too Closely (topic)
11. FKA twigs - Two Weeks (kemm)
12. Banks - Brain (RYM)
13. Jamie xx - Girl (Dance Lover)
14. Warpaint - Biggy (Teunnis)
15. First Aid Kit - My Silver Lining (topic)
16. Emma Ruth Rundle - Arms I Know So Well (arcade monkeys)
17. Angus & Julia Stone - Heart Beats Slow (Edgar18)
18. The Antlers - Revisited (Co Jackso)
19. Garnier - ENCHANTé (Dance Lover)
20. Movement - Like Lust (kemm)
21. Timber Timbre - Hot Dreams (Ploppesteksel)
22. Vessel - Red Sex (jassn)
23. Het Zesde Metaal - Zet Mie Af (Gretz)
24. The Juan MacLean - I've Waited for So Long (Arno)
25. Phantogram - Fall in Love [Until the Ribbon Breaks Re-Imagination] (jassn)
26. Ibeyi - River (kemm)
27. Run the Jewels - Angel Duster (The Eraser)
28. Tove Lo feat. Hippie Sabotage - Stay High [Habits Remix] (Gretz)
29. Kiasmos - Burnt (jassn)
30. School of Seven Bells - I Got Knocked Down (But I'll Get Up) (Salvadore)
31. Jessie Ware - Tough Love (Gretz)
32. Het Zesde Metaal - Bouwt ip Mie (release)
33. Het Zesde Metaal - Ip Min Knieën (The Eraser)
34. Fear of Men - Descent (Simon77)
35. Beyoncé - Partition (Teunnis)
36. Aafke Romeijn - Karakter (Gretz)
37. Makthaverskan - Asleep (Gretz)
38. alt-J - Hunger of the Pine (Edgar18)
39. Strand of Oaks - JM (jassn)
40. GusGus - Airwaves (topic)
41. Caribou - Silver (Dance Lover)
42. Benjamin Clementine - Nemesis (topic)
43. Warpaint - Hi (jassn)
44. Katy Perry feat. Juicy J - Dark Horse (kemm)
45. Until the Ribbon Breaks - Until the Ribbon Breaks (jassn)
46. Panda Bear - Mr. Noah (release)
47. JD Twitch - Why Go to War? [Cover] (Dance Lover)
48. Grouper - Holding (Don Cappuccino)
49. Have a Nice Life - Defenestration Song (The Eraser)
50. Benjamin Clementine - Condolence (Edgar18)
51. iamamiwhoami - Hunting for Pearls (RYM)
52. Jagwar Ma - Uncertainty [Cut Copy Remix] (The Eraser)
53. D'Angelo and The Vanguard - Sugah Daddy (RYM)
54. Atmosphere - Camera Thief (The Eraser)
55. Future Islands - Seasons (Waiting on You) (RYM)
56. Archive - Feel It (Arno)
57. Lamb - In Binary (release)
58. Floating Points - Nuits Sonores (Teunnis)
59. Andy Stott - Violence (jassn)
60. Jamie xx - Sleep Sound (Ploppesteksel)
61. Thurston Moore - Speak to the Wild (Teunnis)
62. Ben Frost - Venter (Don Cappuccino)
63. Until the Ribbon Breaks feat. Run the Jewels - Revolution Indifference (jassn)
64. Cairiss - Disgraced [Demo] (dumb_helicopter)
65. Thurston Moore - Forevermore (release)
66. Jungle by Night - Attila (Dance Lover)
67. BADBADNOTGOOD - Can’t Leave the Night (Ploppesteksel)
68. Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry (RYM)
69. The Horrors - I See You (DjFrankie)
70. Arcade Fire - We Exist (RYM)
71. Tom Vek - Sherman (Animals in the Jungle) (Arrie)
72. Son Lux feat. Lorde - Easy (Switch Screens) (kemm)
73. Interpol - My Desire (release)
74. Fear of Men - Alta / Waterfall (wibro)
75. Run the Jewels - Blockbuster Night Pt. 1 (RYM)
76. Seasurfer - Stay (Salvadore)
77. Caustic Window - Mumbly (jassn)
78. Röyksopp - I Had This Thing (topic)
79. Shit Robot feat. Nancy Whang - Do That Dance (Arrie)
80. Jungle - Busy Earnin' (release)
81. Alcest - Voix Sereines (Arno)
82. Meg Myers - Go (dumb_helicopter)
83. Caribou - Can't Do Without You (Dance Lover)
84. SOHN - Artifice (Dance Lover)
85. Atmosphere - Flicker (Edgar18)
86. Young Fathers - Low (Ploppesteksel)
87. Belle and Sebastian - The Party Line (topic)
88. Allo Darlin' - Romance and Adventure (arcade monkeys)
89. iamamiwhoami - Blue Blue (RYM)
90. Bishop Nehru - You Stressin' (Ploppesteksel)
91. Sólstafir - Ótta (odi)
92. Goat - Hide from the Sun (Don Cappuccino)
93. Intergalactic Lovers - Obstinate Heart (Arno)
94. Grimes feat. Blood Diamonds - Go (Gretz)
95. Andy Stott - Damage (Edgar18)
96. Avey Tare's Slasher Flicks - Little Fang (RYM)
97. Rae Morris - Skin (Salvadore)
98. The War on Drugs - An Ocean in Between the Waves (Co Jackso)
99. Perfume Genius - Grid (topic)
100. Angus & Julia Stone - A Heartbreak (Edgar18)
101. The Juan MacLean - A Place Called Space (Dance Lover)
102. Todd Terje - Delorean Dynamite (Poeha)
103. Amatorski - Warszawa (Arno)
104. Owen Pallett - The Riverbed (topic)
105. Patten - Drift (topic)
106. Nothing - July the Fourth (Don Cappuccino)
107. Dollkraut - Rollercoaster (tuktak)
108. Viet Cong - Continental Shelf (Co Jackso)
109. School Is Cool - Black Dog Panting (stoepkrijt)
110. Nothing - Somersault (The Eraser)
111. Damien Rice - It Takes a Lot to Know a Man (release)
112. Posse - Shut Up (Co Jackso)
113. Clark - Unfurla (yeahyeahyeah)
114. Austra - Habitat (Arno)
115. Archive - Kid Corner (topic)
116. Chrome Sparks - Goddess (Arrie)
117. Goat - Talk to God (wibro)
118. Jungle - Time (Dance Lover)
119. Seirom - The Best You Can Be (Don Cappuccino)
120. Se Delan - Dirge (topic)
121. Elbow - Fly Boy Blue / Lunette (release)
122. FKA twigs - Give Up (RYM)
123. Blonde Redhead - Dripping (Arrie)
124. Hundred Waters - Out Alee (Arrie)
125. Russian Circles feat. Chelsea Wolfe - Memorial (DjFrankie)
126. Alcest - Délivrance (release)
127. Lykke Li - No Rest for the Wicked (RYM)
128. Blaudzun - Promises of No Man's Land (release)
129. Run the Jewels feat. Zack de la Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck) (RYM)
130. Fink - Pilgrim (release)
131. Plastikman - eXposed (Teunnis)
132. How to Dress Well - Words I Don't Remember (kemm)
133. Mirel Wagner - Oak Tree (topic)
134. Hozier - Take Me to Church (dumb_helicopter)
135. The Doppelgangaz - Holla X2 (release)
136. Gabby Young & Other Animals - Fear of Flying (topic)
137. Typhoon - Liefste (Teunnis)
138. Dub Thompson - No Time (arcade monkeys)
139. Veyu - Running (topic)
140. Emily King - Distance (kemm)
141. Ibibio Sound Machine - I'm Running (Nya Fehe) (yeahyeahyeah)
142. Tycho - Montana (Salvadore)
143. Real Lies - North Circular (yeahyeahyeah)
144. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (DjFrankie)
145. Sun Kil Moon - Ben's My Friend (topic)
146. Shura - Touch (Gretz)
147. Aphex Twin - XMAS_EVET10 [thanaton3 mix] (release)
148. Gesloten Cirkel - Feat. Liette (DjFrankie)
149. Tears & Marble - Blood & Gold (yeahyeahyeah)
150. Spoon - Knock Knock Knock (jassn)
151. Real Estate - Had to Hear (wibro)
152. Perfume Genius - Queen (RYM)
153. Lana Del Rey - Shades of Cool (RYM)
154. Angel Olsen - Hi-Five (Simon77)
155. Young Fathers - Get Up (topic)
156. The Soft Moon - Feel (Dance Lover)
157. NTEIBINT feat. Stella - Never Without You (yeahyeahyeah)
158. Have a Nice Life - Guggenheim Wax Museum (arcade monkeys)
159. Thus:Owls - Smoke Like Birds (Salvadore)
160. Amatorski - How Are You? (odi)
161. Parquet Courts - Instant Disassembly (release)
162. Angus & Julia Stone - Crash and Burn (dumb_helicopter)
163. The Black Keys - Fever (release)
164. Phoria - Atomic (topic)
165. Logic - Soul Food (release)
166. Audion - Sky [Daniel Avery Remix] (Dance Lover)
167. Adna - Night (topic)
168. clipping. - Body & Blood (kemm)
169. Kovacs - My Love (topic)
170. Pauw - Shambhala [Single Edit] (DjFrankie)
171. Swans - A Little God in My Hands (RYM)
172. Black Rivers - The Ship (topic)
173. Charli XCX - Boom Clap (Gretz)
174. Liesa Van der Aa - On the Heart I (Arrie)
175. Lowell - Palm Trees (DjFrankie)
176. Temples - Shelter Song (release)
177. Sharon Van Etten - Taking Chances (RYM)
178. Richard Fearless - Gamma Ray [Legowelt Remix] (yeahyeahyeah)
179. Haunted Hearts - Up Is Up But So Is Down (Salvadore)
180. Triptykon - Black Snow (release)
181. Dum Dum Girls - Rimbaud Eyes (wibro)
182. The Afghan Whigs - Algiers (release)
183. Se Delan - The Hunt (wibro)
184. Susanne Sundfør - Fade Away (Gretz)
185. Martyn & Four Tet - Glassbeadgames [8 Hours at Fabric Dub] (Teunnis)
186. Typhoon feat. Rico & André Manuel - Zandloper (Teunnis)
187. Eels - Mistakes of My Youth (release)
188. Tony Allen feat. Damon Albarn - Go Back (Edgar18)
189. LANY - Walk Away (Edgar18)
190. Thou - Feral Faun (Don Cappuccino)
191. La Sera - Losing to the Dark (Salvadore)
192. Plaid - Hawkmoth (wibro)
193. Intergalactic Lovers - Great Evader (Arno)
194. Jakob - Blind Them with Science (Don Cappuccino)
195. broeder Dieleman - Adriana (Arrie)
196. The Pains of Being Pure at Heart - Simple and Sure (Gretz)
197. Glass Animals - Hazey (Arrie)
198. Belle and Sebastian - Nobody's Empire (Edgar18)
199. Caustic Window - Airflow (release)
200. King Dude feat. Chelsea Wolfe - Be Free (wibro)
201. Aestrid - Seattle or Portland (Don Cappuccino)
202. Gulp - Seasoned Sun (wibro)
203. Iceage - Forever (Co Jackso)
204. William Fitzsimmons - Fortune (topic)
205. Intergalactic Lovers - The Fall, Pt. 2 (Arno)
206. Strand of Oaks - Shut In (release)
207. Detroit Swindle - The Fat Rat (Ploppesteksel)
208. Ben Howard - I Forget Where We Were (release)
209. ALB - Whispers Under the Moonlight (topic)
210. Triptykon - Boleskine House (dumb_helicopter)
211. The War on Drugs - In Reverse (Dwejkk_)
212. Yumi Zouma - The Brae (Gretz)
213. Dans Dans - Miraggio (release)
214. Conor Oberst - Zigzagging Towards the Light (Dance Lover)
215. Balthazar - Leipzig (topic)
216. Ought - Today, More Than Any Other Day (Co Jackso)
217. Ariel Pink - Put Your Number in My Phone (Simon77)
218. Sólstafir - Runaway Train (Poeha)
219. J Mascis - Every Morning (topic)
220. Lakker - Containing a Thousand (Ploppesteksel)
221. iamamiwhoami - Fountain (RYM)
222. Mogwai - Remurdered (release)
223. School Is Cool - Wide-Eyed & Wild-Eyed (Arno)
224. La Dispute - Stay Happy There (The Eraser)
225. Sophia - It's Easy to Be Lonely (dumb_helicopter)
226. Chvrches - Get Away (DjFrankie)
227. Playlounge - Zero (arcade monkeys)
228. Monomyth - Collision (Don Cappuccino)
229. Nadine Shah - Stealing Cars (topic)
230. Se Delan - Chasing Changes (Salvadore)
231. Paolo Nutini - Iron Sky (release)
232. Evian Christ - Waterfall (Zuurmatje)
233. tUnE-yArDs - Wait for a Minute (Gretz)
234. iamamiwhoami - Vista (RYM)
235. Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me (RYM)
236. Wu-Tang Clan - Ruckus in B Minor (release)
237. Schoolboy Q - Man of the Year (Dance Lover)
238. MTT - Water (yeahyeahyeah)
239. Lantlôs - Melting Sun VI: Golden Mind (Don Cappuccino)
240. The Orwells - Who Needs You (Simon77)

MusicMeter: Song van het Jaar 2014 Top 100 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:6GEwtFfp97GQ173Pk9f1c6

Leuke, eigenzinnige winnaar wel, en weer een erg fijne presentatie, Teunnis!

Savages had ik eigenlijk niet verwacht hoewel ik het weken terug nog voorspeld had.
Bedankt voor de presentatie, Teunnis en nu doen we goed verder met de 2015-editie!

The Eraser schreef:
voorspelling

1. Fuckers
2. Desire
3. Palace

Jammer dat ik niet heb ingezet bij de bookmakers

Bedank voor opnieuw een jaar vol fijne ontdekkingen Teunnis en alle deelnemers

Teun, topwerk! En ook Gretz en dumb_helicopter natuurlijk niet vergeten te bedanken!

Fuckers is inderdaad een mooie, eigenzinnige winnaar zoals kemm al aanhaalde.
Op persoonlijk vlak tel ik 7 nominaties (Timber Timbre, Jamie xx, BBNG, Young Fathers, Bishop Nehru, Detroit Swindle & Lakker) in de top 220, toch ook niet slecht. Goed gestemd!

DjFrankie (moderator)
Bedankt Teun, ik had Savages bij voorbaat niet verwacht op 1. Maar na het concert in Doornroosje wilde ik maar 1 ding. dit nummer hebben. Die heb ik nu dus op vinyl

Duizendmaal dank Teunnis wat een werk heb je weer verzet en wat zijn de maand/jaarpresentaties weer boeiend leesvoer geweest het afgelopen jaar! Genoten! Ook dank aan alle andere deelnemers en Gretz & dumb_helicopter voor het in leven houden van dit topic!

Mooie winnaar en zeer tevreden met een plek net buiten de Top 3 voor The Juan MacLean. Wel bizar dat het kantje boord was voor de winnaar, die de finale dus echt bijna was misgelopen.

Wederom een geweldige presentatie, Teun, zoals we van je gewend zijn inmiddels. Bedankt. En Frank gefeliciteerd met de behaalde eerste stek. Dat Palace slechts derde is geworden had ik niet verwacht, maar de punten liegen niet.

Hele live ontknoping moeten missen, maar wat een feest om deze geweldige presentatie nu terug te kunnen lezen. (ook al werd ik gespoilerd door de MuMe Facebookgroep).

Bedankt Teunnis voor de fantastische arbeid die je ook dit jaar weer in het topic hebt gestopt! De presentaties waren zoals we van je gewend zijn weer van hoog niveau en uitermate boeiend om te volgen. Ik vind het schitterend dat Song van het Jaar - ondanks zo nu en dan een periode van terugnemende belangstelling - al 5 jaar een bijzonder succesvol topic kan zijn op MusicMeter. Ik kan bovendien stellen dat het afgelopen jaar wederom mijn belangrijkste bron is geweest bij het ontdekken van nieuwe muziek en dat het nog steeds mijn favoriete spel is op MusicMeter. Vele nummers uit de Top 240 hebben mijn persoonlijke jaarlijst gehaald, die waarschijnlijk lang niet zo divers zou zijn geweest zonder dit topic. Dank dus ook aan alle users die verantwoordelijk waren voor de mooie en diverse nominaties.

Ik wil ook dumb_helicopter bedanken voor het tellen, loten en plaatsen van nieuwe ladders. Regelmatig vulden we elkaar op de juiste momenten aan zodat er voldoende vaart in het topic bleef. Hopelijk kunnen we er in 2015 met zijn allen weer net zo'n groot succes van maken!

De winnaar zag ik niet volledig aankomen, maar wel tof dat een redelijk atypisch nummer uiteindelijk de volle winst kan pakken. Dat verrassingselement maakt dit spel wel zo mooi. De rest van de top 5 is verder om mijn vingers af te likken. Meg Myers, The Juan Maclean, Liesa Van Der Aa had ik ten tijde van de maandrondes echt niet zo hoog durven te voorspellen. Ik vond het toen al erg knap dat ze de maandfinale bereikten. Grote verrassingen in mijn ogen maar des te mooier. Alleen bij Palace zag ik het succes al in een vroeg stadium aankomen.

En voor diegenen die niet genoeg van kunnen krijgen van ontdekken van recente muziek, ga vooral ook mee stemmen met Song van het Jaar 2010 - 2014 K.O., waarin alle genoteerde nummers van de afgelopen 5 edities nog eens de revue passeren.

Mooi dat Meg Myers tweede is geworden, maar wel balen dat ze het uitgerekend tegen mijn nummer 12 af heeft moeten leggen. Gelukkig begrijp ik wel wat mensen zo fantastisch vinden aan Fuckers. Dat maakt het een stuk makkelijker om me bij deze uitslag neer te leggen.

Teunnis, bedankt voor alle tijd, moeite en liefde die je in dit topic hebt gestoken!

Gretz schreef:
Alleen bij Palace zag ik het succes al in een vroeg stadium aankomen.
Ik ook, al zodra ik de single voor het eerst hoorde. Des te vreemder vond ik het dat ze hun maandfinale niet wisten te winnen. Dat verlies hebben ze nu ruimschoots goedgemaakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.