MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Oeps, Week 24 moet 15 juni zijn en Week 25 22 juni!

Week 26 - 29 juni 2013
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Top 40:

#8. Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up [8]
#34. Bakermat - Vandaag [9]
#37. Michel Cleis - Hey Lady Luck [4]
#39. Gerard Joling feat. Jandino - Mijn Liefde [2]

Van de single van Avicii kon ik aanvankelijk totaal geen soep maken. Is het dance? Folk? Dance-folk? Folk-dance? En dan is het met een soulstem gezongen...
Maar... dit is een groeier, zoals wel meer recente hits. Ik denk dat onze aanstaande verhuizing naar Baltimore er ook mee heeft te maken; Ik krijg er een 'ruimtelijk' gevoel bij en het heeft iets sympathieks. Lekkere plaat!

Om even verder te gaan met de link naar de States; Vandaag van Bakermat komt dan ook als geroepen.
Het is natuurlijk wat gemakkelijk gemaakt, maar toch werkt het met dat saxofoonriffje.
Lekker relaxed vooral en ik krijg er een goed gevoel bij. Heerlijk!

Hey Lady Luck vind ik vooral een vervelend nummer waarin hetzelfde stukje tot vervelens toe herhaald meent te moeten worden. Het is vooral de lusteloze zang die me hier stoort.

Tenslotte wordt het TROS-publiek eventjes op z'n wenken bediend en dan zit deze week er ook weer op!

-----

Week 27 - 6 juli 2013
Top 40
Tipparade

33. Gavin DeGraw - Best I Ever Had [4,5]
38. John Mayer - Paper Doll [9]

Best I Ever Had is wel een erg gemakkelijke Train-rip-off.
Ik denk niet dat hier al teveel hoofdbrekens aan ten grondslag heeft gelegen. Wat een flauw nummer!

John Mayer's liedje zal vast wel saai etc. zijn (een vakantiekracht op het werk zei dat), maar ik vind dit een bloedmooi liedje, met gevoel vertolkt. Die rustige, ongedwongen gitaarnoten hebben een kalmerend effect en de zang sluit daar wonderwel bij aan. Niks mis mee!

----

Week 28 - 13 juli 2013
Top 40
Tipparade

#21. Stromae - Papaoutai [8,5]
#23. The Wanted - Walks Like Rihanna [4,5]
#27. Haris - Playing with Fire [5]
#29. Bastille - Pompeii [6]

Stromae komt hier met een zeer verrassende, dynamische plaat.
Het begint als een piano-ballad, maar dan ontpopt het zich tot een lekker zomers dance-liedje waarbij de enigszins onbeholpen zang eigenlijk een meerwaarde is.

Verrassend en dynamisch zijn niet de woorden die in me opkomen bij The Wanted.
Walks Like Rihanna is een bijna letterlijke kopie van Robbie Williams' She's Madonna.
Enigszins ironisch ook; 'She can't sing... but she walks like Rihanna'...
Nou heb ik Rihanna nog niet bepaald op enige zangkunsten kunnen betrappen, maar goed...
Slap, inspiratieloos flutliedje, niets meer i.m.o.

Playing With Fire van Haris gaat bij mij het ene oor in en het andere uit.
Niet goed, niet slecht, vooral een soort van saai behangetje voor in de wachtkamer.

Pompeii van Bastille is best aardig, maar het lijkt echt op tig andere recente nummers.
Ook werkt het accent nogal onbedoeld op de lachspieren. 'Why deunt you cleus your ass!' Het heeft iets Riders-achtigs ('Beby wants to beng beng beng olll the naahaaait!')

Het is trouwens een behoorlijk treurige zaak dat een schitterend rocknummer als Pearl Jam's Mind Your Manners hier geen schijn van kans maakt...

Mwoa, ik ben vooral opgelucht dat ik dan niet hoef te luisteren naar die aardappelstem van Eddie Vedder.

Rockmuziek is sowieso dood.

Pearl Jam heeft bij mij wel wat krediet (heb er 6/7 albums van in de kast staan en nog wat losse singles), maar die nieuwe single haalt het niet bij het gemiddelde top 40-nummer.

Het heeft even geduurd maar Lorde staat nu in de Top 10 van de Nederlandse iTunes. Zelfs op #6. Mooi dat het nog een grotere hit wordt. Hij schommelde de eerste paar weekjes nog een beetje teveel in de lagere regionen.

Staat ook op 3 in de Soundhound charts zag ik, wat wel een goede indicatie is van wat echt populair is.

Slowgaze schreef:
Rockmuziek is sowieso dood.

Nooit. NOOIT!!! SATAAAAAANNNNNN! Hell yeah.

Zie net overigens dat Rihanna de Tipparade binnenkomt met een remix van "What Now" wat blijkbaar haar nieuwe single is. Luister ik d'r even een stukje van blijkt het dus elk aspect wat goed was aan het origineel weggeslurpt te hebben. Reviewers bereid je maar vast voor: de zwakste Rihanna single tot nu toe.

Ter vergelijking:
Origineel
R3hab Remix

Hé, een nieuwe Drake, en nog in de hitparade ook. Ik ben benieuwd, want ik vind Drake toch best ondergewaardeerd.

Week 36:

#16. Ellie Goulding - Burn
Eigenlijk is het redelijk platte pop in een dancejasje, zoals we wekelijks horen binnenkomen. Toch bevalt dit mij een heel stuk beter. Waarschijnlijk door de bijzonder lieve stem van Ellie Goulding. Wat een zachtaardig stemgeluid! Verder best catchy nummer.
Cijfer: 7

#32. Drake feat. Majid Jordan - Hold On, We're Going Home
Ik vind Drake ook niet zo vreselijk als vaak wordt gedaan. Hij laat het hiphopgedeelte hier wel een beetje achter zich en komt met een pure R&B-track. Een beetje een Frank Ocean-achtig nummer, maar dan een stuk minder interessant. Het blijft niet echt helemaal hangen, maar op zich best een fijne productie.
Cijfer: 5,5

#34. Eelke Kleijn - Ein Tag am Strand
Wat een amateuristisch gedrocht is dit! De poging is om een beetje een zomers niets-aan-de-hand liedje te maken, het klinkt echter volslagen imbeciel. Dit klinkt echt als iemands eerste Fruity Loops-experiment.
Cijfer: 2,5

Die van Drake is trouwens een groeier. Deed me de eerste luisterbeurt ook niet veel maar wordt steeds beter!

Sowieso wonderbaarlijk dat hij nu pas z'n eerste Top 40 hit scoort (solo). Hij had zelfs een briljante single met Rihanna (Take Care) wat hier niks deed. Mooi dat ie eindelijk scoort.

Ik zal hem morgen nog eens draaien.

Ik was ook verbaas dat 'Take Care' nooit een hit is geweest, terwijl ik het wel kende van feestjes. Inderdaad een prachtige single, heb het gelijknamige album ook grotendeels op basis daarvan gekocht, maar daar staat heel wat meer moois op. Ik vind z'n hiphopbangers wel vaak iets te commercieel en te gericht op scoren.

Drake wordt ook vaak afgerekend op zn singles terwijl z'n albums bruisen van de sfeer en, wat mij betreft, kwaliteit.

Week 26:

#8. Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up
Laatst las ik dat dit het meest gedraaide nummer op Spotify van deze zomer is. En een tijdje terug stond een artikel in NRC over zomerhits, waarin Wake Me Up en Vandaag werden genoemd (en de nieuwe Stromae, maar die komt nog). Nu heb ik dit nummer eigenlijk nauwelijks ergens gehoord, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Vind het wel een aardige mix tussen commerciële dance met een verantwoorde zanger bij (dat is hip sinds Mumford & Sons, de beste singersongwriter van Nederland, etc.).
Cijfer: 6,5

#34. Bakermat - Vandaag
Deze heb ik dan wel heel veel gehoord. Echt zo'n nummer waar je niet omheen kunt. Alleen gisteren hoorde ik het al twee keer uit een auto komen en bij de buren uit het raam. Zelf heb ik dit een maand of drie terug ook veel gedraaid. Veel om het lijf heeft het niet (Bakermat stopt niet bepaalt de deep in deephouse), maar het is wel een erg prettig nummer gewoon.
Cijfer: 7,5

#37. Michel Cleis - Hey Lady Luck
Ah, de titel deed me al denken aan het nummer van Jamie Woon en daar is het dus gewoon een remix van. De spanning en sensualiteit van het origineel is helaas ver te zoeken, maar ik vind dat ook een van de beste nummers van dit decennium. Jammer ook dat de fijne stem van Woon op deze manier totaal niet uit de verf komt. Dit is hoogstens een leuke plaat voor op de dansvloer, maar La Mezcla vond ik een veel leukere hit van Michel Cleis. Ik had liever de Burial-remix van Woon's Wayfaring Stranger in de top 40 gezien.
Cijfer: 6

#39. Gerard Joling feat. Jandino - Mijn Liefde
Grappig, een ska-pop-liedje van ome Gerard. Ik had nog nooit van die Jandino gehoord, maar hij redt het nummer nog enigszins. Van Gerard Joling kun je een hoop zeggen, maar in welk genre hij zingt maakt eigenlijk niet uit. Echt zo'n vervelende stem zonder enige expressie. Dit nummer ging uiteindelijk het ene oor in en het andere oor uit.
Cijfer: 3

Top 10 over het eerste halfjaar:

01 - Major Lazer feat. Busy Signal, FS Green and The Flexican - Watch Out for This (Bumaye)
02 - Macklemore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop
03 - David Bowie - Where Are We Now
04 - Justin Timberlake - Mirrors
05 - Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
06 - Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
07 - Icona Pop feat. Charli XCX - I Love It
08 - The Cat Empire - Brighter Than Gold
09 - Yellow Claw feat. The Opposites - Thunder
10 - Bakermat - Vandaag

herman schreef:
Week 26:

#8. Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up
Laatst las ik dat dit het meest gedraaide nummer op Spotify van deze zomer is. En een tijdje terug stond een artikel in NRC over zomerhits, waarin Wake Me Up en Vandaag werden genoemd (en de nieuwe Stromae, maar die komt nog). Nu heb ik dit nummer eigenlijk nauwelijks ergens gehoord, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Nou, poeh! Als je ergens mee doodgegooid wordt op de radio...
Nog steeds na al die weken. Ligt dus aan jou

Ik vind 'Wake Me Up' juist helemaal geen goed nummer trouwens, gelukkig heeft de zomer wel veel andere leuke hits gebracht.

herman schreef:
Top 10 over het eerste halfjaar:

01 - Major Lazer feat. Busy Signal, FS Green and The Flexican - Watch Out for This (Bumaye)
02 - Macklemore and Ryan Lewis feat. Wanz - Thrift Shop
03 - David Bowie - Where Are We Now
04 - Justin Timberlake - Mirrors
05 - Daft Punk feat. Pharrell Williams - Get Lucky
06 - Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
07 - Icona Pop feat. Charli XCX - I Love It
08 - The Cat Empire - Brighter Than Gold
09 - Yellow Claw feat. The Opposites - Thunder
10 - Bakermat - Vandaag

Moet "Blurred Lines" hier niet bijstaan? Die gaf je een hoger cijfer dan "Vandaag" volgens mij.

Ik heb de cijfers hierin niet zo meegenomen, of ik zou er aantal aan moeten passen. Blurred Lines staat vlak onder de top 10. Ik vond dat Vandaag wel een plekje verdiende, omdat ik dat nummer uit eigen beweging ook vaak heb gedraaid dit jaar. Het is soms lastig zo'n lijstje, aangezien ik sommige hits in eerste instantie erg leuk vond, maar er op uitgeluisterd ben als ze eindelijk de top 40 halen.

Ten opzichte van eerder is ook Mirrors flink omhoog gegaan, aangezien ik dat nummer (en vooral de laatste minuten) meer ben gaan waarderen. Goed album ook sowieso, van Justin.

Week 27

33. Gavin Degraw - Best I Ever Had
Inderdaad, Train met een vleugje Mumford & Sons. Het nummer komt nogal geforceerd over, het voelt veel te snel aan bv. Wat een non-artiest ook eigenlijk, die Gavin.
Cijfer: 2

38. John Mayer - Paper Doll
Mayer zal ik niet snel een non-artiest noemen, die heeft wel wat goede liedjes op zijn naam staan en kan bovendien behoorlijk gitaar spelen. Probleem is wel dat de valkuil van saaiheid nooit ver weg is en dat hij daar deze keer met beide benen is ingesprongen. Toch heeft dit nummer ook wel iets rustgevends, merk ik bij de tweede beluistering. Ik geef hem het voordeel van de twijfel.

Net 'We're Going Home' geluisterd en het is geen heel briljant nummer, maar het kan er zeker mee door. Hopelijk is het inderdaad een groeier, maar ik ben zeker benieuwd naar het album. 'Started From the Bottom' vind ik vooralsnog ook heel degelijk, en ik hoop natuurlijk op zeker een paar fantastische nummers van het niveau 'Marvins Room' of 'Cameras'.

Week 28:

#21. Stromae - Papaoutai
Stromae mag ik wel, maar dit nummer weet bij mij niet echtte beklijven nadat ik het een paar keer heb gehoord. Niet dat het onprettig klinkt, vind het wel smaakvolle commerciële dance. Maar een hoog cijfer laat nog even op zich wachten (of het blijft een vlees-noch-vis-cijfer).

#23. The Wanted - Walks Like Rihanna
Dit ligt wel lekker in het gehoor, kan me voorstellen dat dit vaak gedraaid wordt op de radio en uitgroeit tot een klassieker voor de tieners van nu. Maar het is ook wel zo inwisselbaar dat ik het over een half uur alweer vergeten ben, vermoedelijk. Als dit niet over Rihanna ging was ik het na een kwartier al kwijt denk ik.
Cijfer: 4

#27. Haris - Playing with Fire
Oef, wat een vreselijk nummer. Aanstellerig gezongen en het ene clichë na het andere. Brrr.
Cijfer: 2

#29. Bastille - Pompeii
Dit nummer heb ik veel te vaak gehoord. Lege bombast. Leuk voor onder een reclame ofzo, maar dit soort muziek trek ik ook niet erg goed.
Cijfer: 3

Week 29:

#16. Martin Garrix - Animals
Een beetje een trance-deun in de stijl van Avicii's Levels. Klinkt niet eens onaardig, maar kan niet echt zeggen dat dit al blijft hangen na 1 keer luisteren.
Cijfer: 4

#24. Serebro - Mi Mi Mi
Deze had ik nog nooit gehoord, maar op basis van de commentaren had ik hier iets verschrikkelijks bij verwacht. En dan blijkt het allemaal wel meevallen. Een beetje kinderachtig is het wel, maar het heeft ook wel een zomerse beat en een lekker ritme. Ergens doet het me wel wat aan The Ketchup Song denken.

#29. Macklemore and Ryan Lewis feat. Mary Lambert - Same Love
Muzikaal niet zo'n interessant nummer, maar het draait hier om de tekst en die grijpt meteen de aandacht. Als het zo eerlijk en persoonlijk wordt over een onderwerp dat helaas nog gevoelig ligt bij veel mensen, dan verdien je al gauw een puntje extra.
Cijfer: 6,5

#37. De Kraaien - Dat Gepijpzeik
Een cover van Blurred Lines, maar zo ongrappig dat het pijnlijk wordt. Zal het wel goed doen bij Oh Oh Cherso-achtig volk dat de basisschool niet heeft afgemaakt en deze tekst beter begrijpt dan die van Blurred Lines. Zelf houd ik het bij deze ene luisterbeurt.
Cijfer: 1

Week 30:

#34. Lorde - Royals
Lorde werd me een paar maanden teruggetipt door een user van hier en toen hadden haar ep's nog niet eens stemmen, geloof ik. Inmiddels staat ze zo ongeveer in de top 10. En terecht ook wel, wat Royals is echt een heerlijk nummer dat me niet is gaan vervelen. Leuke meeslepend electronisch popnummer.
Cijfer: 8

#36. Justin Timberlake - Take Back the Night
De derde hit van Justin van 2013. Helaas haalde zijn beste single (Tunnel Vision) de top 40 nog niet. Deze is ook weer erg lekker, desalniettemin. Het is goed dat hij weer helemaal terug is, de hitlijsten kunnen wel een artiest van zijn kaliber gebruiken.
Cijfer: 7

#39. Showtek & Noisecontrollers - Get Loose [Tiesto Remix]
Na twee sterke nummers moest er natuurlijk nog wat simpels komen en dat blijft niet uit met deze anabolenmuziek van Showtek. Het is nog best melodieus, maar ook weer zo lomp dat ik er niets mee kan.
Cijfer: 3,5

Fijn dat je weer aanhaakt, herman. Goed bezig.

Ik kan me in veel je commentaren ook wel redelijk vinden. Vreemd dat Tunnelvision de top 40 niet heeft gehaald. Met afstand de beste Justin-single van dit jaar.

Week 36:

#16. Ellie Goulding - Burn
Melodisch zit het wel goed maar de tekst is wat minder en het komt mij wat kil over door de productie. Toch een behoorlijke single.

#32. Drake feat. Majid Jordan - Hold On, We're Going Home
Ook geen slecht nummer al blijft die minder hangen en de soul in de zang heeft wat te lijden onder de overproductie. Door de mooie zang krijgt ook hij het voordeel van de twijfel.

#34. Eelke Kleijn - Ein Tag am Strand
Misschien niet onaardig in elkaar gestoken maar dit is eerder muzikaal behang dan dance en dat komt door het herhalen van datzelfde akkoord waardoor de verveling snel toeslaat.
Cijfer: 4,5

Thanks Ward.

Nu doe ik het wel weer even rustig aan, maar deze week kon ik er nog wel bijnemen omdat ik 2 van de 3 nummers al kende en leuk vind. Wellicht ben ik met een volgende inhaalslag wel weer bij.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.