MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2013

zoeken in:
Dat lied van Taylor is nou precies wat ik bedoelde toen ik bij haar album schreef over haar irritante 'bad-boy-done-me-wrong' teksten. Mens, groei toch eens op. Las net ook dat ze na de break met Harry Styles (waar ze echt 8 nanoseconden iets mee had) weer terug is in de studio om over de ''sterke gevoelens die ze voor hem had'' te schrijven
Hopelijk houdt ze die teksten dan voor zichzelf. Het kan niet anders dan dat dat mens echt de persoonlijkheid heeft van een duffe muts.

Als je die lijst ziet op wikipedia . Zes beroemde mannen waarmee de relaties niet langer duurden dan twee à drie maanden.

tnf
NewYorkCityLight schreef:
Dat lied van Taylor is nou precies wat ik bedoelde toen ik bij haar album schreef over haar irritante 'bad-boy-done-me-wrong' teksten. Mens, groei toch eens op. Las net ook dat ze na de break met Harry Styles (waar ze echt 8 nanoseconden iets mee had) weer terug is in de studio om over de ''sterke gevoelens die ze voor hem had'' te schrijven
Hopelijk houdt ze die teksten dan voor zichzelf. Het kan niet anders dan dat dat mens echt de persoonlijkheid heeft van een duffe muts.

Dat zou me niets eens verbazen. Ik vind haar heel mooi, maar iets in haar ogen doet 'verwend krengetje' vermoeden.

Maar op Fearless stonden toch echt wel wat nummers, die ik beter vond dan de laatste singles. Love Story vond ik stiekem best een leuk nummertje

I Knew You Were Trouble is de eerste plaat van haar die mij bevalt, maar blijkbaar ben ik 1 van de weinigen. Die onvoldoende op Flo Rida van anderen had ik ook niet anders verwacht... Maar de sample is gewoon te lekker.

Week 1
29 Sandra van Nieuwland - Venus
De vorige nummers van Sandra heb ik redelijk hoog beoordeeld, omdat ze elk afzonderlijk helemaal niet onaardig waren en ik haar stem eigenlijk wel goed vind. Nu moet ik na vijf nummers van deze Sandra wel zeggen dat ik er nu dus wel klaar mee ben, het wordt een beetje allemaal van hetzelfde en ook een tikkeltje vervelend. Dit nummer is wat mij betreft veruit de slechtste van het hele stel, echt oervervelend. Het origineel heb ik al nooit zo heel geweldig gevonden, maar dat zou nog wel een zeven scoren. Deze versie waar alle vaart en originaliteit uit komt niet hoger dan een twee.
Cijfer: 2,0

37 Icona Pop feat. Charli XCX - I Love It
Dit klinkt een stuk beter, een nummer dat blijft hangen. Leuk gezongen en een lekkere beat. Niet direct mijn muzieksmaak, maar zit gewoon goed in elkaar.
Cijfer: 7,0

38 Avicii vs. Nicky Romero - I Could Be the One
Echt doorsnee plaatje wat je snel weer kan vergeten. Klinkt vrij simpel, gaat denk ik wel erg snel irriteren.
Cijfer: 4,0

Week 2
33 Taylor Swift - I Knew You Were Trouble
Niet echt mijn smaak, maar toch zeker geen slecht plaatje. Een beetje zoet en qua stemgeluid niet heel bijzonder, toch wel een voldoende.
Cijfer: 6,5

37 Flo Rida - Let It Roll
Commercieel vervelend deuntje, Ben door de jaren heen rapmuziek wel meer gaan waarderen, maar dat gegeven helpt dit nummer niet naar een voldoende.
Cijfer: 3,0

Nieuwe Binnenkomers Week 3:

#4. Pulcino Pio - Het Kuikentje Piep
#19. P!nk feat. Nate Ruess - Just Give Me a Reason
#28. David Bowie - Where Are We Now
#34. The Script - Six Degrees of Seperation
#39. Kaskade feat. Neon Trees - Lessons in Love (Headhunterz Mix)

Kuikentje Piep op 4 en Bowie op 28 Mensen toch... dat is toch niet serieus te nemen?

Al verrassend genoeg dat David Bowie uberhaupt binnenkomt.
Wanneer gaat The Script met pensoen?

Vind The Script zo erg nog niet, Kuikentje Piep daarentegen

Ik vind het allebei niks. Heeft trouwens lang geduurd voor dat nummer van The Script eindelijk de top 40 haalde. Volgens mij hoor ik dat al best lang op de radio, en stond het ook al vrij lang in de tipparade.

P!nk mag van mij trouwens ook wel met pensioen.

Week 1 - 5 januari 2013

Binnenkomers in de Top 40:

#29: Sandra van Nieuwland - Venus V
#37: Icona Pop & Charli XCX - I Love It V
#38: Avicii & Nicky Romero - I Could Be the One V

Laat ik beginnen met: Sandra krijgt waarschijnlijk wederom mijn persoonlijke Award voor 'gruwelijkste verminking van een ons aller bekende topsong' van het jaar. Mooi stemgeluid? Ik vind het ronduit lelijk! Totáál geen greintje soul, geen greintje bezieling, geen greintje oprechtheid.
Dat artificiële gejammer moet volgens mij het overbrengen van emoties voorstellen. Voeg daarbij wat gefutvogel met de integriteit van de originele tekst (oeh, helemaal zelf gedaan!?) en ik ontvang echter alleen koude rillingen, kromme tenen en een hoop ergernis.
Fantastische start van het jaar! [1].

Vervolgens mogen we een paar opstandige tieners ontvangen. 'I'm a nineties-bitch!' en daarnaast wat ge-shit en andere bijdehandigheden...
'Ja, ho even', zou ik willen zeggen, 'Je weet nog hé-lé-maal NIETS van het leven! Ga nou eerst eens je kamer opruimen!'
Dat gekrijs is dan datgene wat het liedje moet dragen, want waardes als 'melodie' en 'diepgang', da's helemaal niets voor een nineties-bitch natuurlijk.
Mocht het nog niet duidelijk zijn; ik vind dit kattengejammer niet om aan te horen [2].

Avicii & Nicky Romero.... tja, het clipje is wel grappig. Het liedje zelf vind ik wat overgeproduceerd en de muziek is een hoop knip -en plakwerk van honderden andere liedjes in hetzelfde genre. Bovendien klinkt de zang veel te zoet [4,5].

-------------

Week 2 - 12 januari 2013

#34: Taylor Swift - I Knew You Were Trouble V
#37: Flo Rida - Let It Roll V

Bij Taylor Swift raad ik even aan de eerste 2 minuten van het clipje door te skippen. Wat een puberaal driestuiverroman-gezeik zeg, bah! Het liedje zelf klinkt als een derderangs Britney Spears uit haar bubblegumperiode en Taylor's stem vind ik schel, onmemorabel en zelfs een beetje zeikerig. Voer voor 9-jarige meisjes [3].

'Flo Rida has no flow. For flow you have to go to Snoop Dogg, Dr. Dre and other old-school rap' zegt m'n schatje hier. 'You need to have poetry to your voice with rapmusic' voegt ze daar aan toe. Hij is best wel snel met z'n nieuwe single. Zeker uitgehuild? Flo Rida met z'n jet-pack, Flo Rida op z'n skateboard... Nee, die man schuimt alweer de boulevards vol met 'hoes' af!
Oh, vergat ik bijna het liedje zelf. Welk liedje? Kijk, da's knap: Krap 2 minuten verder en het enigste dat ik me herinner is een genre waarvan de radio overloopt [2].

-----------

Week 3 - 19 januari 2013

#4: Pulcino Pio - Het Kuikentje Piep V
#19: P!nk & Nate Ruess - Just Give Me A Reason V
#28: David Bowie - Where Are We Now V
#34: The Script - Six Degrees Of Seperation V
#39: Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunterz Mix) V

Kinderliedjes zijn niet meer wat ze geweest zijn. Zelfs in het genre is Kuikentje Piep ongelofelijk saai en ééntonig. Vast een kwestie van teveel zoetstoffen [1].

Het is een tegenvaller dat Just Give Me A Reason de nieuwe single is geworden van P!nk's laatste album The Truth About Love. Ik vind dit liedje een beetje kinderachtig vergeleken met de rest. En dan Nate Ruess van Fun erbij.... het is té gemakkelijk voor P!nk's doen. Ik had liever het titelnummer, Slut Like You of het liedje met Eminem (titel ontgaat me) in de Top 40 gezien. Catchy is het uiteraard wel en slecht kan ik het ook niet noemen, dus... de eerste voldoende is een feit [6].

Dan moeten we oppassen, want we krijgen Bowie's ontoegankelijke, moeilijk doordringbare, onmogelijke, experimentele, avant gardistische, freakerige, ongezonde, buitenissige, gewaagde nieuwe single!
Grappig hoe ze tegenwoordig een rustige, met gevoel en smaak uitgevoerde ballad typeren.
Alsof er een meteoriet op ramkoers ligt met de aarde. Loving The Alien? Blijkbaar niet meer, want we zijn teveel in de watten gelegd met vocoders, Voice Of Holland en andere ongein.
Nee, dit is Kwaliteit! Een desolate sfeer, heerlijk wegtikkende drums, functioneel toegepaste instrumentaria en daar bovenop Bowie's geweldige vocalen. The European canon is here, again!!! [9,5].

The Script heeft bij mij aan populariteit gewonnen. Ze lijken een stuk volwassener te klinken als eerst, toen ze nog tienermeisjes aan het snotteren kregen met liedjes als Nothing en The Man Who Can't Be Moved. Hall Of Fame vond ik al een meevaller en Six Degrees Of Seperation zit daar een beetje gelijk aan. Het sterke aan dit liedje is hoe uitgebalanceerd het klinkt. Een rustig begin, een uitbundig refrein en daartussen gebeuren genoeg dingen om de aandacht er goed bij te houden. Leuke plaat [7].

Uiteindelijk nog wat gefriemel op een computer [K&NT: 1,5] en we zijn klaar!

catdog schreef:
Nieuwe Binnenkomers Week 3:

Het I don't want to live on this planet anymore-gehalte is heel hoog.

kaztor schreef:
Ik had liever het titelnummer, Slut Like You of het liedje met Eminem (titel ontgaat me) in de Top 40 gezien.

'Here Comes the Weekend' . Met stip het leukste nummer van dat album (eigenlijk de enige leuke).

#4: Pulcino Pio - Het Kuikentje Piep
Vreselijk nummer!!!! Blijft als een soort virus in je hoofd hangen! Catchy is het wel... -_-
Cijfer: 2

#19: P!nk & Nate Ruess - Just Give Me A Reason
Ja dit vind ik wel een lekker nummer hoor! Mooie melodielijn! Nate's stem deed me ontzettend aan die van de zanger van Fun. denken en warempel! Ja dit is een prima popnummer!
Cijfer: 8

#28: David Bowie - Where Are We Now
Iedereen kan zeggen wat ie wil. Ik vind het in principe een mooi nummer. Ik erger me echter aan de zuiverheid van Bowie. Jammer!
Cijfer: 5,5

#34: The Script - Six Degrees Of Seperation
Ja met The Script maak je mij niet altijd gelukkig. Op zijn tijd een nummertje OK maar niet te vaak! Dit nummer precies hetzelfde! Als ik het af en toe op de radio zou horen, zal ik me er niet aan storen.
Cijfer: 6

#39: Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunterz Mix)
OMG! Hardstyle! -_- Do I need to say more?

Nate is de zanger van fun.

Week 2:

33. Taylor Swift - I Knew You Were Trouble
Dat refrein heeft een beetje een Skrillex-achtige dubstepvibe, maar dan wel zo afgezwakt dat het grote publiek er ook nog naar kan luisteren. Verder is dit een redelijk standaard popliedje dat hier na twee keer luisteren nog niet blijft hangen. Kan me best voorstellen dat ik dit nummer wel kan waarderen als ik het 20 keer gehoord heb, maar voorlopig kan ik er nog niet veel mee.
Cijfer: 4

37. Flo Rida - Let It Roll
Een commerciële housedeun met een rapper eroverheen. Drie minuten is lang zat, laat staan dat dit eeuwigheidswaarde heeft.

catdog schreef:
Nate is de zanger van fun.

Vandaar het warempel waarschijnlijk.

2MY
Emile93 schreef:
Nate's stem deed me ontzettend aan die van de zanger van Fun.

Stiekem - en zonder sarcasme - vind ik dit getuigen van een zeer straf waarnemingsvermogen...

Overigens is het hele nummer - melodie en drumpatroontje - simpelweg We Are Young part II, maar het kan zo maar even zijn dat Emile93's opmerking een soort van comfirmation bias teweegbracht.

Met Pink dus. En zonder de initieel verrassende overgangen die voor mij We Are Young tot een zeer aangename ervaring bombardeerden.

Niet dat ik het slecht vind, alleen niet zo verrassend...

Week 3:

Vorig jaar al de Italiaanse versie ontdekt, dus ik wist al dat dit niet al te best was. Leuk voor kinderen die dit net kunnen begrijpen, maar aangezien ik de peuterperiode al even ontgroeid ben, hoef ik dit niet meer zo nodig te horen.

Tegenwoordig is P!nk een hoogvlieger in de top 40, maar eigenlijk heb ik nooit echt iets gehad met de Amerikaanse Anouk. Ben zelfs wel eens halverwege weggelopen bij een optreden van haar op Sziget. Dit is ook weer van die quasi-verantwoorde pop. Leuk voor Sky Radio-hipsters, misschien.

Ja, dit raakt me dan weer wel. Niet gek ook, Bowie is mijn favoriete artiest. Een soort vervolg op Heroes, hoe het de geliefden uit die song 35 jaar later vergaat. Erg breekbaar gezongen ook.
Cijfer: 8,5

#34: The Script - Six Degrees Of Separation
The Script is me dan weer te sentimenteel. Zit voor mij een beetje in de Train-categorie. Muzikaal best okay, maar er maar wel een scherper randje aan.
Cijfer: 3,5

Ik heb het gevoel dat ik tijdens het beluisteren van dit nummer 39 iq-punten ben verloren. Wat een hersenloze muziek zeg.

herman schreef:
(quote)

Vandaar het warempel waarschijnlijk.

Inderdaad Herman! Met jou kan ik praten!

herman schreef:
Sky Radio-hipsters
Klinkt als een contradictio in terminis, dus wat kan ik mij daar bij voorstellen?

Ik zal me vandaag of morgen eens over de nieuwe binnenkomers buigen, al ziet het er zeer onaanlokkelijk uit (gelukkig is er in ieder geval het lichtpuntje van David Bowie).

Moet helaas toegeven dat het nieuwe Bowie-nummer met afstand het beste nummer uit de top 40 momenteel is. Een prachtig, gevoelig gezongen nummer, dat klinkt als de epiloog van zijn carrière. Ik weet ook wel dat het meer zegt over de waarde van de huidige top 40 dan over de muziek van nu, maar dit is toch weer koren op de molen van de ouwe rockbokken die menen dat er tegenwoordig geen 'echte' muziek meer uitkomt...

Overigens kan ik met vreugde zeggen dat ik tot op heden verschoond ben gebleven van Kuikentje Piep. Maar hoe lang dat nog gaat duren...

Titmeister schreef:

Overigens kan ik met vreugde zeggen dat ik tot op heden verschoond ben gebleven van Kuikentje Piep. Maar hoe lang dat nog gaat duren...

Op een heel kort fragmentje na had ik hem ook nog niet gehoord, dus gisteravond speciaal op You Tube opgezocht. Blijkt het een heel aanstekelijk, vrolijk en vlot nummertje te zijn!

Week 3:

Het is meestal de grootste troep dat de grootste hit wordt hier in Nederland. Dit is hierop geen uitzondering. Laten we hier verder geen woorden aan vuil maken.
Cijfer: 1,0

#19. P!nk feat. Nate Ruess - Just Give Me a Reason
P!nk kan mij altijd wel bekoren. Vooral de laatste twee singles waren uitstekende pop-platen en " Ave Mary A" van het "Funhouse" album is echt heerlijk. Helaas weet P!nk meestal ook de zwakste platen van haar album te verkiezen als single. Dit getuigt ook de keuze voor Just Give Me a Reason. Het is een leuk duet tussen haar en de fun. zanger maar het echte plezier is moeilijk te bespeuren en het is wat simplistisch allemaal. Maar het luistert verder gewoon prima weg.
Cijfer: 6,0

#28. David Bowie - Where Are We Now
Vele Top-40 veteranen lukt het anno 2012 niet meer om een hit te scoren. Ze floppen genadeloos. Het is mooi om te zien dat een artiest als David Bowie nog wel op de steun hier in Nederland kan rekenen en dat levert dan ook een mooie luisterbeurt op. Het gaat niet het ene oor in en het andere oor weer eruit. Nee, hier wordt een verhaal vertelt. Door middel van de instrumentatie. Door middel van de vocalen. Er wordt sfeer gecreeerd. Mooi dat de Top 40 deze pure vorm van muziek, zonder alle onnodige poespas, nog niet geheel vergeten is.

#34. The Script - Six Degrees of Seperation
En juist dat gevoel en de manier van iets overbrengen vind ik altijd zo missen bij The Script. Het songmateriaal valt vaak mee maar de manier waarop het gebracht wordt doet me weinig tot niets. Het is allemaal zo binnen de lijntjes en voorspelbaar. Niet slecht maar kan er gewoon weinig mee.
Cijfer: 5,0

#39. Kaskade & Neon Trees - Lessons in Love (Headhunters Mix)
Opmerkelijke samenwerking. En helaas blijkt de hit-versie niet om het origineel te gaan. Dat is namelijk een alleraardigst modern house-nummer. Nee dit gaan om een hardstyle mix dat alle kracht van het origineel eruit perst en enkel herrie ter gehore brengt. Heel jammer dit. Iets moet eerst compleet verpulverd worden voordat het een hit mag worden lijkt het wel.
Cijfer: 3,0

Week 3.

Natuurlijk is het gemakkelijk dit af te breken, het is tenslotte een kinderliedje maar in die hoedanigheid vind ik het wel geslaagd door de vlotte en aanstekelijke melodie en ritme met grappig einde. Uiteraard stelt het nummer artistiek weinig voor - dat is ook niet de bedoeling - en het is sterk te betwijfelen of dit een lange houdbaarheid heeft maar ik zie het vrijwel even bekend worden als het Smurfenlied.
Cijfer: 5

P!nk wordt vaak vergeleken met Anouk en wat ze beiden gemeen hebben is dat hun singles het net niet zijn zoals dit nummer hier. Een aardig en degelijk gezongen nummer dat wordt opgefleurd door de bijdrage van Fun maar het is net niet pakkend genoeg en tenslotte te standaard en te veilig om te beklijven.
Cijfer: 5,5

Een ouwe rot in het vak en hij weet nog steeds aan te tonen hoe een tijdloze popsong in elkaar zit. Een breekbaar nummer dat veel gevoel en passie is gezongen, een melodie en tekst die bijblijven waarbij de even avontuurlijke als functionele instrumentatie voor de (desolate) sfeer zorgt. Een artiest waaraan de huidige hitmakers een puntje kunnen zuigen.

#34: The Script - Six Degrees Of Seperation
Behoorlijk gezongen en gespeeld maar het klinkt zó standaard en onnoemelijk saai. Rock zonder eigenheid of inventiviteit oftewel rock dat enkel binnen de lijntjes kleurt en gemaakt met de bedoeling om niet te storen en daarom stoort het mij juist wel. Misschien dat het beluisteren van albums van David Bowie hen meer inspiratie bezorgt.
Cijfer: 3,5

Men kan het house, trance of hardstyle noemen, ik noem het gewoon rotzooi. Het wil artistiek overkomen maar het is niets meer dan geklooi met geluiden. Geen melodie, emotie, diepgang of vindingrijkheid. Pretentieuze maar hersenloze rotzooi, ik hoor dan liever Kuikentje Piep 10x achter mekaar.
Cijfer: 1,5

Ik ken het nummer niet, maar ik kan me onmogelijk voorstellen dat een Headhunterz-remix pretentieus is. Ik bedoel kom op, het is hardstyle. Dat is ongeveer net zo pretentieus als de Zeeman...

Niet om het even, maar wat mij betreft mag Anouk nog niets eens de vuile sokken wassen van P!nk. Ik vind het ook geheel verschillende personen, waarbij Anouk defensief en deprimerend klinkt en P!nk een soort van uitgelatenheid etaleert dat haar albums echt veel beter te verhapstukken maakt. Daarbuiten lijkt P!nk me ook een veel prettiger persoon.

Begrijp me niet verkeerd, Anouk heeft zeker een aantal goede nummers op haar naam staan en live klinkt ze zeker heel erg goed, maar P!nk vind ik duidelijk beter, zowel compositorisch als vocaal (live zingt ze echt de pannen van het dak!).

Ik vind het eigenlijk een beetje sneu dat er een soort P!nk -en Bløf-hetze regeert onder de MuMe-lieden. Waar ligt zoiets aan? Staan ze te lang in de spotlights?

Nee, dat komt doordat hun muziek gewoon niet gewaardeerd wordt. Door mij in ieder geval niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:19 uur

geplaatst: vandaag om 11:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.