MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De MuMe Spotify Playlist

zoeken in:
Eigenlijk speel ik al een tijdje met dit idee, maar doordat mijn vorige laptop halfoverleden was (en nog steeds is...), schoof ik het even voor me uit. Inmiddels heb ik op mijn nieuwe laptop alles op een rijtje en introduceer ik nu dus dit idee.

Het idee is vrij simpel: ik creëer een afspeellijst in Spotify. In deze afspeellijst kan iedere user nummers wijzigen. Van tevoren spreken we af hoeveel nummers iedereen aan mag dragen. Hierdoor ontstaat er een afspeellijst die wekelijks ververst wordt door de diverse users.

Eigen ontstaat er zo dus een MuMe afspeellijst op Spotify, samengesteld door de diverse users.

Ik wilde er verder geen spel van maken, noch wil ik mensen verplichten om stukjes te schrijven, maar elkaars bevindingen lezen, lijkt me toch wel een eis om dit initiatief enigszins leuk te maken.

Over de precieze invulling zou ik nu graag discussiëren, maar ik heb geen idee of hier überhaupt animo voor is.

edit: Even wat mensen taggen die hier recentelijk gereageerd hebben:
arcade monkeys Arrie Bardt1980 Don Cappuccino Gretz herman IllumSphere JSPR_G kobe bryant fan Lukas madmadder MDV Ponty Mython Sandokan-veld Teunnis The Scientist tsjong

chevy93 schreef:
Over de precieze invulling zou ik nu graag discussiëren

De precieze invulling laat je wel heel erg open Ik ben groot fan van afspeellijstjes, maar ik heb nu eigenlijk geen flauw idee waar je heen wilt...

Ik ben er wel voor te vinden, maar kiezen wordt weer de moelijkste opgave.
Al kan het zeker een mooi lijstje worden!

Ik ben er ook wel voor te porren. Zal er eens over nadenken.

Lijkt mij ook een leuk idee

Teunnis schreef:
(quote)

De precieze invulling laat je wel heel erg open Ik ben groot fan van afspeellijstjes, maar ik heb nu eigenlijk geen flauw idee waar je heen wilt...
Iedereen voegt gewoon X (bv. 5) aantal nummers toe aan de afspeellijst, en wekelijks (of een ander ritme) haalt iedereen zijn nummers weer weg en voegt X nieuwe nummers toe.

Wat iedereen toevoegt moet men zelf weten. Denk bv. aan de nieuwste singles, recent ontdekte nummers, vergeten nummers etc.. Basically gewoon nummers die leuke ontdekkingen kunnen zijn voor anderen.

Het leukste is natuurlijk als iedereen even kort zijn keuzes introduceert in dit topic.

Ik heb nu een afspeellijst aangemaakt om te kijken hoe het precies werkt. Ik heb hem ook al gedeeld met bovenstaande 4 personen.
Maak afspeellijsten samen met je vrienden

Rechterklik op een nieuwe of bestaande afspeellijst en kies ‘Gezamenlijke afspeellijst’.
Deel de afspeellijst met alle vrienden die van jou nummers mogen toevoegen of verwijderen.
Om de afspeellijst te sluiten zet je de optie ‘Gezamenlijke afspeellijst’ uit.

De MuMe Playlist by Chevy van Dorresteijn on Spotify - open.spotify.com

Ik heb twee nummers toegevoegd...het werkt

Toelichting. Ik las in het rip topic dat er weer een lid van de band ekseption was overleden. Ekseption is een Nederlandse band waar me het bestaan volledig was ontgaan. Blijkt erg in mijn straatje te passen. Voor villagers heb ik al een tijdje een zwak. Dit nieuwe nummer viel bij de eerste beluistering nog niet erg goed. Maar nu naar tig keer luisteren vind ik het een geweldig nummer.

Zelf heb ik alvast 5 nummers toegevoegd. Of we bij 5 blijven, moeten we dan nog maar een keertje kijken.

The Handsome Family - Far From Any Road
De titelsong van True Detective, de gloedjenieuwe hitserie van HBO. Een vooralsnog (pas 4 aflevering) geniale serie over een duo politieagenten die nu al 17 jaar achter een seriemoordenaar zitten. Dit nummer komt uit 2003, maar wordt een regelrechte hit nu het gebruikt wordt in deze serie!

The Moody Blues - The Actor
Afkomstig van het vervolgalbum van Days of the Future Passed. Wat mij betreft een nog fijner album dan hun veelgeroemde meesterwerk. Dit sprookjesachtige nummer ademt de mooie harmonieuze klanken van de jaren '60.

Lorde - Team
Pas 17 jaar is ze. Met Royals wereldwijd beroemd. Volgens MuMe is dit inmiddels ook een single geworden, ik hou het niet meer bij, eerlijk gezegd. Evenals Royals en Tennis Court gewoon wederom een sterke single.

UFO - Rock Bottom (Live)
Epische hardrock zoals dat alleen in de jaren '70 gemaakt werd. In het verlengde van o.a. Deep Purple heb ik UFO nooit echt een kans gegeven. Tot recentelijk, waarbij bleek dat hun legendarische live-album haar status volledig waar maakt. Rock Bottom is het absolute groeibriljantje.

Dan Hartman - Vertigo/Relight My Fire
Tijdens de Top 2000 heb ik dit jaar wederom gechat met een hoop T2000-liefhebbers. Ook daar genoeg mensen die klaagden over het matige 'zwarte' aandeel. Tijdens Relight My Fire ging men (inclusief ondergetekende) heerlijk los. Iemand merkte op dat de 12"-versie nog veel beter is. Bijna 10 minuten, en eerder te kort dan te lang!

Erg leuk idee, maar heb er helaas geen tijd voor.

Zet die lijst maar openbaar voor mij.

Spotify-naam is IWABO.

Ik geloof dat ik de goede heb, omdat jij ene Bart aan het volgen was.

Dan is het de goede, ja.

Ik ga zo meteen vijf nummers toevoegen met een toelichting hier.

Ik ga voor vier nieuwe nummers en een iets oudere track. Waarschijnlijk zal ik wat pikzwarte accenten aan de lijst geven, al zal ik dat niet al te veel doen.

Behemoth - The Satanist:

De nieuwe plaat van Behemoth wordt met open armen ontvangen en dat is compleet terecht. Het is een ijzersterk metalalbum geworden dat groots, dynamisch en vooral ontzettend catchy is. Deze titeltrack bewijst het compleet met duivels aanstekelijke melodieën en een refrein dat in mijn persoonlijke utopie door 300.000 mensen in een groot stadion mee wordt gezongen.

Crosses - Telepathy:

Een nieuw project van Chino Moreno, de zanger van Deftones. Daarmee kan ik ook zeggen dat het compleet geen metal bevat maar muziek met electronicinvloeden als Nine Inch Nails, Portishead, M83 en Depeche Mode omarmt. Telepathy is een ontzettend lekker nummer dat de zwoele en melancholische stem van Moreno geweldig vermengt met een opzwepende drumbeat en een funky baslijn.

Sun Kil Moon - Carissa:

Ook heeft de nieuwe plaat van Mark Kozelek (Sun Kil Moon) zeer veel positieve reacties opgeleverd. Ik weet het nog niet helemaal, maar Carissa behoort tot het mooiste wat ik dit jaar tot nu toe heb gehoord. De stemmige gitaarlijn zet gelijk de toon en daarna zet Kozelek een zeer trieste tekst neer over Carissa, een nicht van Kozelek die overleed toen ze 35 was. Indrukwekkend is een understatement.

Radar Men From The Moon - Surrealist Appearance:

Ook nog een Nederlands tintje aan mijn keuzes, dit is namelijk een instrumentale rockband uit Eindhoven. De nieuwe plaat genaamd Strange Wave Galore is een tijdje uit en ik begin hem steeds beter te vinden. Deze mannen zaten eerst diep in de psychedelische rock maar nu omarmen ze meer invloeden van krautrock en is het allemaal een stuk meer opzwepend geworden.

Triptykon - The Prolonging:

Met deze track uit 2010 geef ik gelijk een van de nummers in mijn top 100 weg. Als je door deze twintig minuten durende monoliet niet overtuigd wordt is doom metal niks voor jou. De eerste riffs zorgen er bijna voor dat er aardverschuivingen plaats vinden, echt gruwelijk heavy. Tom G. Warrior is geen zanger, maar een diabolische preker die de muziek in vuur en vlam zet. Wanneer hij het mantra As you perish, I shall live inzet kijk je even om je heen om te kijken of alles nog wel overeind staat. Ze zeggen wel eens dat the devil in the details zit. Bij Triptykon niet. Het ademt duisternis, nee, het IS. de duisternis.

Leuk idee chevy93! Ik ga de lijst volgen en als ik tijd heb er deze week ook wat nummers in plaatsen.

Sietse
chevy93 schreef:

The Handsome Family - Far From Any Road
De titelsong van True Detective, de gloedjenieuwe hitserie van HBO. Een vooralsnog (pas 4 aflevering) geniale serie over een duo politieagenten die nu al 17 jaar achter een seriemoordenaar zitten. Dit nummer komt uit 2003, maar wordt een regelrechte hit nu het gebruikt wordt in deze serie!

Heb al verschillende keren met mijn telefoon en soundhound opgezocht welk nummer dit is (vergeet ik dus iedere keer en iedere keer dat ik een nieuwe aflevering kijk geniet ik weer van het nummer).

Leuke lijst die ik vanaf nu ook volg!

Sietse
Leuk idee.

Ustad Faiyaz Khan Sahib - Tarpat Hun
Nummer van een van mijn favoriete albums van het moment. Beste aankoop van het jaar tot nu toe hier. Het is misschien niet de meest gangbare muziek alhier, maar ik vind dit zo verschrikkelijk mooi. De beste man heeft een geweldige stem en de muziek maakt het samen lekker dromerig.

Mohammad - Sakrifis
Een van de nieuwe ontdekkingen uit 2013. Grieks trio die loodzware elektro-akoestische muziek van de hoogste plank. Minimal, donker en zeer intens. Zeker voor de liefhebbers van acts zoals Sunn O))) een aanrader. Alleen dan niet op een metal manier zoals zij het doen, maar meer klassiek.

Those Foreign Kids - Sonic Youth Hostel
Een van Nederlands leuktste indie noise rock bands van het moment. En dan stiekem toch gewoon een duo. Heerlijke nummertje dit, en het moet genoeg zeggen dat mijn neefje van 6 fan is van dit duo!
Hier dus een lekker voorbeeld van de lekkere nummers.

Richard Youngs - Gliding
Gewoon omdat een Spotify lijst zonder Richard Youngs geen Spotify lijst is...en omdat de beste man gewoon veel te weinig aandacht krijgt hier op MuMe. Dit is een mooi liedje dat mij aan een oude verliefdheid doet denken...wetende dat zij ook fan is van dit album. Tevens niet mijn favoriete album van Youngs, dat is Sapphie, maar die nummers zijn allemaal erg lang (kortste 9 minuten)

Martijn Comes - Neptune Federation of Light
Totaal ondergewaardeerd Nederlands talent waarvan deze week nog een nieuwe release (zijn eerste full-lenght CD) uitkomt. Met iedere release laat hij wel weer een andere kant van zijn interesses horen, waar deze van moderne compositie tot abstracte ambient techno gaan. In dit nummer veel spacy geluiden met stevige beats die steeds verschuiven waardoor erop dansen toch moeilijk blijkt.
Zijn nieuwe album klinkt als een abstracte variant van Tim Hecker met hier en daar ook weer dikke bassdrums.
Niet direct de "middle of the road" smaak die hier op MuMe heerst, maar ik vind toch dat er dit soort spul moeten worden gehoord. Dit verdient gewoon meer aandacht.

Zo dat zijn mijn 5 tracks voor deze week. Herinner me er maar aan dat ik volgende week 5 nieuwe plaats...

Ik doe ook mee! Zouden we hier niet beter een nieuw topic voor openen? Mijn 5 nummers voor deze week volgen morgen.

O en Don: The Prolonging!

Sietse
Don Cappuccino schreef:

Triptykon - The Prolonging:

Met deze track uit 2010 geef ik gelijk een van de nummers in mijn top 100 weg. Als je door deze twintig minuten durende monoliet niet overtuigd wordt is doom metal niks voor jou. De eerste riffs zorgen er bijna voor dat er aardverschuivingen plaats vinden, echt gruwelijk heavy. Tom G. Warrior is geen zanger, maar een diabolische preker die de muziek in vuur en vlam zet. Wanneer hij het mantra As you perish, I shall live inzet kijk je even om je heen om te kijken of alles nog wel overeind staat. Ze zeggen wel eens dat the devil in the details zit. Bij Triptykon niet. Het ademt duisternis, nee, het IS. de duisternis.

Dit soort muziek valt of staat bij mij eigenlijk altijd met de stem. En hier weer een typisch geval van valt...Hij zingt niet, hij grunt niet, hij doet iets wat er tussen in zit...fuck die shit. Ga grunten/krijsen of anders gewoon je bek houden en niet dit soort halve bak, mietje...
Als het met zang zou zijn zoals Amenra bijv. heeft zou het voor mij heel wat geloofwaardiger overkomen.
(de muziek is wel heel erg vet moet ik zeggen, jammer van die zang dus).

Heb je trouwens al "The Body" gehoord? Dat is pas heftige shit...

Sietse schreef:

Dit soort muziek valt of staat bij mij eigenlijk altijd met de stem. En hier weer een typisch geval van valt...Hij zingt niet, hij grunt niet, hij doet iets wat er tussen in zit...fuck die shit. Ga grunten/krijsen of anders gewoon je bek houden en niet dit soort halve bak, mietje...

Heb je trouwens al "The Body" gehoord? Dat is pas heftige shit...

Ik ben het er compleet niet mee eens maar dat is ook een kwestie van smaak. De muziek van Triptykon zou niet werken met Amenra-achtige vocalen wat mij betreft. De riffs van Triptykon zijn tot op het bot uitgekleed en daar passen deze vocalen (meer kreten wat mij betreft) vele malen beter bij.

The Body ken ik zeker, inderdaad heftig en erg goed, soms bijna ziekelijk. Vooral de vocalen klinken zeer onaangenaam, niet iets wat ik heel vaak opzet.

Is het niet handig om hier een apart topic voor op te starten, voor de overzichtelijkheid.
Het is zeker een leuk idee.

Sietse
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Ik ben het er compleet niet mee eens maar dat is ook een kwestie van smaak. De muziek van Triptykon zou niet werken met Amenra-achtige vocalen wat mij betreft. De riffs van Triptykon zijn tot op het bot uitgekleed en daar passen deze vocalen (meer kreten wat mij betreft) vele malen beter bij.

The Body ken ik zeker, inderdaad heftig en erg goed, soms bijna ziekelijk. Vooral de vocalen klinken zeer onaangenaam, niet iets wat ik heel vaak opzet.

Idd een kwestie van smaak. Op mij komt het op deze manier echter wat infantiel over.

The Body is inderdaad best ziek
Erg blij dat ze op het festival staan dat ik mee organiseer.

André voegde Ekseption toe. Nederlandse prog uit die tijd was niet onverdienstelijk, Ekseption mag er ook zeker zijn. Toch ben ik meer gecharmeerd van die andere toevoeging; Villagers. Een band die ik toch regelmatig tegenkom, maar mij nog niet heeft weten te trekken. Hoewel het toch niet iets te veel voelt als een psychedelisch indiepopbandje, en daar heb ik niet zo veel mee.

edit: en dank aan tuktak.

Don C. kwam met metal, en eerlijk gezegd een beetje stereotypebevestigend voor mij. Maar dat zal niemand verrassen.

†††, alleen al vanwege de bandnaam. Een beetje interessantdoenerij natuurlijk, maar wat geeft dat als de muziek verder prima klinkt. Zal niet zeggen dat ik direct het album ga opzoeken. Een beetje categorie "stoort niet".

Het begon met Red House Painters, hij ging verder met Sun Kil Moon en vorig jaar bewees Kozelek dat hij nog altijd erg goed is met Jimmy LaValle. Zijn nieuwe album schijnt wederom erg goed te zijn, maar ondanks een leuk zondagochtendgevoel is de muziek letterlijk en figuurlijk nog erg kaal. Het past wellicht ook wel bij het commentaar bij het album dat het té kaal is.

Ik vermoed een groot fan van de Luisterpaal? Instrumentaal leuk nummer van een blijkbaar Nederlandse band. Ben benieuwd of de rest van het album ook zo goed is.

Ik zie dat best wel wat mensen zich hebben geabonneerd. Gaat iedereen ook nog toevoegen?

Sietse
ff bij luisteren wat er bij is gekomen de afgelopen dag.

Onweerwolf
Sietse schreef:
Als het met zang zou zijn zoals Amenra bijv. heeft zou het voor mij heel wat geloofwaardiger overkomen.

Wauw, zelden zoiets negatiefs gehoord over de grote Tom G Warrior, een van de meest invloedrijke en inspirerende figuren uit de extreme metalscene en door velen, waaronder ikzelf, geroemd om zijn unieke vocals.

Onweerwolf
Ohja, Amenra is gewoon bagger natuurlijk.

Sietse
Onweerwolf schreef:
(quote)

Wauw, zelden zoiets negatiefs gehoord over de grote Tom G Warrior, een van de meest invloedrijke en inspirerende figuren uit de extreme metalscene en door velen, waaronder ikzelf, geroemd om zijn unieke vocals.

Dat het ten tijde van Celtic Frost vrij uniek was zal ik zeker erkennen (al heb ik ook vrij weinig met de zang daarop), maar wat mij betreft past het gewoon echt niet bij dat Triptykon. Ik vind het echt helemaal niets.

Sietse
Onweerwolf schreef:
Ohja, Amenra is gewoon bagger natuurlijk.

Wat is dat nu weer voor onzin.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:58 uur

geplaatst: vandaag om 02:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.