Dr. Dre - The Chronic (1992)

Label: Death Row

1. The Chronic (Intro) (1:57)

met Snoop Doggy Dogg

2. Fuck Wit Dre Day (And Everybody's Celebratin') (4:52)

met Snoop Doggy Dogg, RBX en Jewell

3. Let Me Ride (4:21)

met Ruben en Jewell

4. The Day the Niggaz Took Over (4:33)

met RBX, Snoop Doggy Dogg en Dat Nigga Daz

5. Nuthin' but a "G" Thang (3:58)

6. Deeez Nuuuts (5:06)

met Dat Nigga Daz, Snoop Doggy Dogg, Nate Dogg en Warren G

7. Lil' Ghetto Boy (5:29)

met Snoop Doggy Dogg en Dat Nigga Daz

8. A Nigga Witta Gun (3:52)
  9. Rat-Tat-Tat-Tat (3:48)

met RBX, BJ en Snoop Doggy Dogg

10. The $20 Sack Pyramid (2:53)

met Big Tittie Nickie, The D.O.C., Samara en Snoop Doggy Dogg

11. Lyrical Gangbang (4:04)

met Lady of Rage, Kurupt en RBX

12. High Powered (2:44)

met RBX, Dat Nigga Daz en Lady of Rage

13. The Doctor's Office (1:04)

met Jewell en Lady of Rage

14. Stranded on Death Row (4:47)

met Bushwick Bill, Kurupt, RBX, Lady of Rage en Snoop Doggy Dogg

15. The Roach (4:36)

met RBX, Dat Nigga Daz, Lady of Rage, Emmage, Ruben en Jewell

16. Bitches Ain't Shit * (4:47)

met Snoop Doggy Dogg, Dat Nigga Daz en Kurupt

17. Poor Young Dave * (2:54)

met Snoop Doggy Dogg

18. Slippin' in the West * (5:06)

met C.P.O. en Kurupt

19. Smoke Enough Bud * (5:26)

met Jewell en Snoop Doggy Dogg

20. Foo Nay Mic * (4:24)

met C.P.O.

21. Dog Collar * (5:04)

met Snoop Doggy Dogg, Lady "V", KV, Big Pimpin', 6'9°, Twin en Bad Azz

22. Touchdown * (4:26)

met Snoop Doggy Dogg en Threat

23. Would You Ride * (6:29)

met Kurupt, Amber, Tyrone, Daz en Snoop Doggy Dogg

avatar van Ernie
Mijn 3,5* was echt wel te min voor deze classic.

Heerlijke beats en erg goede style en delivery van de MC's. Dr. Dre heb ik nooit een goede rapper gevonden dus erg fijn dat hier veel gastartiesten opstaan die allemaal mooi opgaan in het geheel. De sterkste is uiteraard Snoop Dogg. Die flowt, rapt en zingt zich hier de HipHop Hall of Fame in. Zijn "Doggystyle" van een jaar later zou dat alleen maar nog meer bevestigen.

The Chronic (Intro), Fuck with Dre day, Let Me Ride, Nothin but a G' thang, A Nigga with a Gun, Stranded on Death Row en The Roach zijn in mijn oren de sterkste tracks. Speciale vermelding voor The Day The Niggaz Took over wat gewoon de soundtrack zou moeten zijn van de rellen in 92'.
Fantastisch nummer.

De teksten zijn seksistisch, vrouwonvriendelijk, homofoob en geweldadig en waren onderwerp van veel talkshows destijds maar zijn natuurlijk ook een weergave van het L.A. van die mensen. South Central en Compton waren/zijn geen toffe buurten en net zoals hun Eastcoastcollega's vertellen ze gewoon over wat ze zien of horen. Ik trek altijd graag de vergelijking met Johnny Cash, Bob Marley en Kurt Cobain. De eerste 2 wouden ook geen man in het echt neerschieten in respectievelijk Folsom prison Blues en I Shot the Sherrif. En Cobain vertelde "Polly" vanuit het standpunt van de verkrachter. Ook een beetje ongemakkelijk en een mindfuck voor de luisteraar...Hier doen ze hetzelfde maar vanuit perspectief van drugsdealers en bendeleden. Is het verhalenvertellend of verheerlijkend? Het is een dunne grens af en toe en het ene sluit het andere niet uit natuurlijk.
GangstaRap is een stroming en een kunstvorm en deze zorgt net voor wat meer controverse en is ideaal voer voor conservatieve geesten om een heel genre en cultuur aan te vallen en definiëren. Wat ze met PMRC en andere censuurorganisaties ook gedaan hebben en daarom en alleen daarom neig ik soms ook om deze plaat en bij uitbreiding de hele G-Funk/GangstaRap minder hoog aan te slaan dan lyrics van zovele anderen. Het is jammer dat sommigen Rap en HipHop direct met deze vertakking gaan vergelijken, alsof er niets anders is. Niet alle Rock bezingt sex en auto's, niet elke Countrysong gaat over alcoholmisbruik en liefdesverdriet, niet elk Reggaenummer gaat over de verheerlijking van Wiet enzoverder...
Het is niet perse eerlijk commentaar want deze zijstroming heeft ons ook magistrale muziek gebracht. Nog steeds ontploft elke dansvloer bij de eerste tonen van Still Dre, California Love of The Next Episode en dat is niet minder dan terecht maar het is maar een onderdeel van een cultuur die zoveel te bieden heeft. Wij hier weten dat want wij graven door in dit genre. Anderen, zowel positieve als negatieve, zien alleen maar de bovenlaag en kijken niet verder dan wat ze wordt aangeboden en dan is het makkelijk aanvallen natuurlijk.

Eindconclussie : van 3,5* naar 4* ☺ De ultieme Westcoastplaat? The Chronic is altijd Top3 materiaal voor zo een lijstje.

avatar van Weirdo Wizzy
Mooi stukje...je weet ook nog eens vrij goed te verwoorden hoe ik het ook ervaar.

avatar van Forza
Had het album 4 sterren gegeven als er nog een paar nummers op hadden gestaan zoals Nuthin' but a G Thang. Let Me Ride is ook leuk, maar vind ik minder dan het nummer waaruit gesampled is, Mothership Connection (Star Child) van Parliament. Wel veel infantiele lyrics, maar dat lijkt eigen aan het genre.

avatar van Edwynn
Die teksten neem ik niet serieus. Ik kan er altijd wel erg om lachen. Kennelijk waren we destijds minder snel gekwetst als nu. Qua achtergrondgeluiden is het vrij leidend geweest in dat G-Funk gebeuren. In die zin een belangrijke plaat. En ook Snoop werd gelanceerd door dit plaatje. The Chronic is is niet die bij tijd en wijlen erg leuk om aan te hebben. Al was het maar voor de herinnering aan mijn schooltijd.