Dr. Dre - The Chronic (1992)

Label: Death Row

1. The Chronic (Intro) (1:57)

met Snoop Doggy Dogg

2. Fuck Wit Dre Day (And Everybody's Celebratin') (4:52)

met Snoop Doggy Dogg, RBX en Jewell

3. Let Me Ride (4:21)

met Ruben en Jewell

4. The Day the Niggaz Took Over (4:33)

met RBX, Snoop Doggy Dogg en Dat Nigga Daz

5. Nuthin' but a "G" Thang (3:58)

6. Deeez Nuuuts (5:06)

met Dat Nigga Daz, Snoop Doggy Dogg, Nate Dogg en Warren G

7. Lil' Ghetto Boy (5:29)

met Snoop Doggy Dogg en Dat Nigga Daz

8. A Nigga Witta Gun (3:52)
  9. Rat-Tat-Tat-Tat (3:48)

met RBX, BJ en Snoop Doggy Dogg

10. The $20 Sack Pyramid (2:53)

met Big Tittie Nickie, The D.O.C., Samara en Snoop Doggy Dogg

11. Lyrical Gangbang (4:04)

met Lady of Rage, Kurupt en RBX

12. High Powered (2:44)

met RBX, Dat Nigga Daz en Lady of Rage

13. The Doctor's Office (1:04)

met Jewell en Lady of Rage

14. Stranded on Death Row (4:47)

met Bushwick Bill, Kurupt, RBX, Lady of Rage en Snoop Doggy Dogg

15. The Roach (4:36)

met RBX, Dat Nigga Daz, Lady of Rage, Emmage, Ruben en Jewell

16. Bitches Ain't Shit (4:47)

met Snoop Doggy Dogg, Dat Nigga Daz en Kurupt

17. Poor Young Dave * (2:54)

met Snoop Doggy Dogg

18. Slippin' in the West * (5:06)

met C.P.O. en Kurupt

19. Smoke Enough Bud * (5:26)

met Jewell en Snoop Doggy Dogg

20. Foo Nay Mic * (4:24)

met C.P.O.

21. Dog Collar * (5:04)

met Snoop Doggy Dogg, Lady "V", KV, Big Pimpin', 6'9°, Twin en Bad Azz

22. Touchdown * (4:26)

met Snoop Doggy Dogg en Threat

23. Would You Ride * (6:29)

met Kurupt, Amber, Tyrone, Daz en Snoop Doggy Dogg

totale tijdsduur: 1:02:51 (1:36:40)
Ja klopt, de laatste jaren wel idd.

FelipeGutiérrez
Let Me Ride is toch echt één van m'n favoriete Dre tracks ooit. Meesterlijk.

bennerd
Ook mijn favoriet op deze plaat. The Chronic is toch echt wel het album der albums voor mij, wat een bazenplaat. Alles lijkt eraan te kloppen.

avatar van niels94
Stranded on Death Row. En dan de manier waarop Snoop Dogg zijn verse begint. Zo'n moment waarop ik echt heel hard van hiphop geniet

Krimson_Madness
FelipeGutiérrez schreef:
Let Me Ride is toch echt één van m'n favoriete Dre tracks ooit. Meesterlijk.
Ik vind dan weer Deeez Nuuuts één van mijn favoriete Dre tracks.

avatar van niels94
Als The Roach en The Doctor's Office er niet opstonden kreeg dit misschien zelfs een 4,5*, inmiddels. Het begint nu pas echt tot me door te dringen hoe immens goed dit geproduceerd is, van begin tot eind.

avatar van Weirdo Wizzy
Nou dat lijkt me niet. De producties van Dr. Dre hier zijn echt geweldig. De reden lijkt me dat dit album zo hoog scoort bij de liefhebbers. De teksten vind ik zelf niet perse hoogstaand maar passen wel uitstekend bij de muziek. Dr. Dre vind ik zelf best een aardige rapper maar niet goed genoeg om een heel album te dragen. Gelukkig weet hij dat zelf ook en laat hij zich bijstaan door allerlei gastrappers waarvan Snoop Dogg met zijn unieke stijl de meest opvallende is. Naar het einde toe kakt het album wel een beetje in wat mij betreft, maar dat dit kwalitatief niet mee zou kunnen met de hedendaagse hiphop zou ik niet durven zeggen. Tuurlijk, deze vorm van hiphop (g-funk) wordt nu niet echt meer gemaakt, maar goed stijlen komen en gaan; is altijd zo geweest. Desalniettemin staan veel nummers van dit album nu nog steeds als een huis.

Als dit album in 2015 zou uitkomen zou het 2.35 als gemiddelde score hebben.

Zou je dat kunnen beargumenteren?

Joe D schreef:

Zou je dat kunnen beargumenteren?

Bizar zwakke texten en hooks.
Beats vind ik kaki.
Dan houdt het al snel op.
Vooral als je net als Dr Dre rapt.

avatar van Weirdo Wizzy
Ik vrees dat je 90's gangsta rap dan wel kan mijden voortaan want dit is (zeker qua beats) toch wel de maatstaf hoor

Weirdo Wizzy schreef:

*alleen qua beats

Daarom ben ik ook blij dat we niet in de jaren 90 leven.

avatar van niels94
Ik denk niet dat dit tegenwoordig slecht beoordeeld zou worden. Ik denk dat jij dit gewoon niet zo'n tof album vindt. Dat dingetje met smaak enzo.

Als dit album in 2015 zou uitkomen zou het 2.35 als gemiddelde score hebben.

Dat is te begrijpen want het is typisch '90's echter is dit wel een prima album.

avatar van Joe D
Top 3 ooit, dit album is gewoon zo gedetailleerd, na 100 luisterbeurten is het nog interessant.

WTF. 100 beluisterd!

avatar van Arrie

WTF. 100 beluisterd!

Zoveel is dat toch niet voor een album dat 23 jaar uit is? Zo'n vier keer per jaar. Al weet ik niet hoe oud Joe D is en wanneer hij het heeft leren kennen. Maar dan nog: ik vind dat echt niet extreem voor een favoriet album.

Arrie schreef:

avatar van JVT
JVT

Zelfs mijn favoriete albums draai ik niet zoveel.

niet? Ik nog veel meer, zo heb ik Humbug van Arctic Monkeys volgens mn itunes al bijna 200 keer beluisterd. en dan heb ik die ook nog eens op cd en LP...

bennerd

Zelfs mijn favoriete albums draai ik niet zoveel.

Idem. Misschien toch wel een handvol uitzonderingen daargelaten. The Chronic is in ieder geval geen album dat ik platspeel, maar eentje die mij er op heel selecte momenten op wijst hoe geniaal het wel niet is.

avatar van Joe D
Was niet letterlijk bedoeld, haha.

JVT schreef:

Ik denk dat het afhankelijk is van hoeveel muziek je hebt.

Joe D schreef:
Was niet letterlijk bedoeld, haha.

avatar van dielinquent
lckay schreef:

Bizar zwakke texten en hooks.
Beats vind ik kaki.
Dan houdt het al snel op.
Vooral als je net als Dr Dre rapt.

-------

Ik moest toch wel even lachen bij deze post. Feitelijk wil deze persoon stellen dat de hedendaagse usa hiphop zo goed is dat zo'n plaat als The Chronic anno 2015 in het niet zou vallen bij het niveau van nu. Maar goed dan dat Midnight Marauders, Enter the wu-tang en Illmatic niet in 2015 zijn uitgebracht want poe poe dat niveau van hiphop anno 2015....

Metgezel
dielinquent

Nou, het valt nogal te betwijfelen of de platen van Wu-Tang Clan, ATCQ of Nas succesvol zouden zijn anno 2015-2016, de sound is heel specifiek en niet meer van deze tijd. The Chronic daarentegen is zo tijdloos als het maar zijn kan en blijft over tientallen jaren nog even vers klinken.

avatar van royals
Soms vraag ik me af waarom top producers altijd hun mooie instrumentale tracks moeten vervulen met seksistisch, geweldadig en generaliserend gezwets. The Chronic bijv zo toch veel mooier zijn zonder raps. Gelukkig heb ik de meestele instrumentals ook.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Dat seksistische, gewelddadige en generaliserende gezwets is een reflectie van de cultuur waarin deze artiesten opgroeiden. Zonder de raps zou deze muziek geen schim zijn van wat het nu is.

avatar van royals
Ja dat snap ik. Maar ik hoef niet per se altijd te horen wat rappers zien wat al duidelijk is. En ze hoeven het ook niet per se te delen. Die platte visies en lyrics komen alleen maar dom en kidnerachtig over en dat past niet bij iemand die misschien wel heel intelligent kan zien. Als iemand echt zo extreem over vrouwen en geweld denkt dan ga ik alleen twijfelen aan zijn moralen en gezond verstand. Dus ik kan heel fijn naar de instrumentals luisteren (het is ook een producer) maar vind de raps totaal overbodig en de beats ruïneren.

avatar van Dead_Presidents
The chronic het debut album van Dr. Dre na zijn vertrek bij N.W.A
Een lekkere G - Funk album is dit, NIET de eerste waar veel mensen het mee verwarren want dat is livin like Hustlers van above the law maar wel de eerste met groot commercieel succes en de eerste die de G - funk subgerne in hip hop populairder maakte.
Track 2 T/M 9 zijn straight classics! Daarna word het iets minder maar nogsteeds goed vanaf track 14 T/M 16 zijn ook klassiekers en 21 T/M 23 zijn ook heel goed.

Dit album krijgt van mij een dikke 5

royals schreef:
Volledig mee eens. De teksten halen bij lange na niet het niveau van de producties. De stemmen van de rappers zijn leuk, maar wat een waanzinnige onzin kramen deze kruimeldiefjes uit. Dit was gewoon niet wie ze waren. Hoe zullen die gasten hierop terug kijken nu ze allemaal 25 jaar ouder zijn geworden?