Talking Heads - Remain in Light (1980)

Label: Sire

1. Born Under Punches (The Heat Goes On) (5:49)
  2. Crosseyed and Painless (4:47)
  3. The Great Curve (6:27)
  4. Once in a Lifetime (4:22)
  5. Houses in Motion (4:33)
  6. Seen and Not Seen (3:24)
  7. Listening Wind (4:43)
  8. The Overload (6:00)
  9. Fela's Riff (Unfinished Outtake) * (5:15)
  10. Unison (Unfinished Outtake) * (4:58)
  11. Double Groove (Unfinished Outtake) * (4:28)
  12. Right Start (Unfinished Outtake) * (4:07)
avatar van Mjuman
'Neurotenwave' zo zijn door mijzelve de eerste 2 albums van Talking Heads (Fear of Music is een twijfelgeval) en de eerste XTC-albums getypeerd. Dit album was bij een eerste beluistering niets minder dan een stoelpleurensgeval, a.k.a. WTFH (h = happening) .

Zoveel ritmes, zoveel lijnen en dan ook nog eens dat live mogen meemaken in de Jaap Edenhal: speelplezier van begin tot eind - en voor mijn gevoel ook een landmark in het einde van de muzikale segregatie. Plaat verdient zijn plek: HC.

Geen idee of Byrne goed naar JD heeft geluisterd; hij lijkt me iemand die aan de ene kant de kaarten tegen de borst houdt, maar aan de andere kant heel breed is georiënteerd. The Overload vertoont ook een aardige parallel met Atmosphere.

Om te ervaren wat voor ontwikkeling de band heeft doorgemaakt in nog geen 5 jaar tijd volstaat het om Talking Heads - The Name of This Band Is Talking Heads (1982) - MusicMeter.nl (liefst de volledige versie, ivm de twee totaal verschillende versies van Psychokiller) te beluisteren: eentwikkeling van strakke, door gitaar gedomineerde ritmes naar de polyritmes van dit album

spoon schreef:
Gezien de 2 bovenstaande berichten is het begrip 'meesterwerk' niet voor iedereen duidelijk.
Tja, ik ben gewend alleen albums die ik heel goed vind een meesterwerk te noemen, maar jij gebruikt de term dus meer als objectief oordeel. Kan ik wel inkomen hoor, maar er is niet een enige juiste betekenis, taal is hoe mensen woorden gebruiken.

spoon schreef:
Tja, ik ben gewend alleen albums die ik heel goed vind een meesterwerk te noemen, maar jij gebruikt de term dus meer als objectief oordeel. Kan ik wel inkomen hoor.

avatar van Kronos
Het wordt niet objectief of objectiever omdat veel mensen het vinden natuurlijk. Er bestaat geen definitie voor wat een meesterwerk is. Als maar genoeg individuen zeggen dat iets een meesterwerk is dan staat het met de tijd als dusdanig bekend. Daar kan je zoveel en zo weinig betekenis aan geven als je wil.

matthijs schreef:

Ah, ik had al het idee dat jij een ander betekenis geeft aan de term meesterwerk.

Meesterwerk is naar mijn idee dus het meest gekende of bejubelde werk van een artiest. Het werk waarmee hij, zij of ze zichzelf meester mogen noemen. Bepaalt door andere meesters oftewel vakgenoten ofwel (zelfbenoemde) kenners en bij populaire muziek hebben we het dan waarschijnlijk over pers en publiek die de titel 'meesterwerk' na verloop van tijd aan een album geeft.
Ik begrijp ook dat in het populaire taalgebruik het begrip meesterwerk of masterpiece te pas en te onpas gebruikt worden. En echt objectief is het nooit.

Ik hoop dat je nu begrijpt dat vanuit mijn optiek bekeken, beweren dat Remain in Light geen meesterwerk is wel wat meer uitleg vraagt. Blijkbaar weet jij het beter dan publiek en alle kenners die dit ooit beweert hebben

Zack
Goed en interessant album , maar iets teveel van zelfde.

avatar van Kronos
Ja, zeker geen meesterwerk.

avatar van gaucho
Echt wel…

spoon schreef:

Ja, het is precies zoals je zegt. Ik doe mee met populair taalgebruik! Het gaat mij eigenlijk altijd om mijn persoonlijke mening. Maar ik begrijp jou dus ook.

Kronos schreef:
Ja, zeker geen meesterwerk.

waarom niet?

waarom niet?

Persoonlijke mening denk ik

matthijs schreef:

Persoonlijke mening denk ik

ik ben benieuwd.

avatar van Poeha
De verwachtingen waren hoog. Geweldig gemiddelde met zoveel stemmers. Op MuMe wordt de band ook goed gewaardeerd. Het album nu een aantal keer integraal voorbij horen komen, maar voor mij viel Remain in Light eerlijk gezegd tegen.
Once in a Lifetime blijft top, maar de rest blijft toch flink achter. Had ik mogelijk kunnen voorzien, want de op een na hoogst gewaardeerde track hier, Born Under Punches, heb ik de afgelopen jaren al diverse keren voor bij zien en horen komen tijdens een aantal forumgames. En daar was ik nu niet bepaald euforisch over. Natuurlijk zegt dat niet alles, dus stug volgehouden, maar helaas viel de rest van de nummers, zogezegd tegen. BUP vind ik zelf dan ook nog wel het beste nummer, na Once in a Lifetime, maar verder dan 3* voor deze track kom ik niet.
Ik zit net onder de 3* voor het gehele album an sich.

avatar van perrospicados
Tsja, misschien iets van 'je moet erbij geweest zijn' maar dit album in het eerste jaar van de jaren 80, in een economische recessie, waarin Joy Division, Cure, the bunnymen etc. vooral hoogtij vierden kwam dit wel binnen. In het jongerencentrum en de vrienden in diverse kraakpanden was dit opeens een volstrekt ander geluid.
Het album was zeer frequent op de draaitafel te vinden en tijdens feesten ging hierbij de volumeknop extra omhoog.