The Teardrop Explodes - Kilimanjaro (1980)

Label: Fontana

1. Ha Ha I'm Drowning (2:55)
  2. Sleeping Gas (3:47)
  3. Treason (2:58)
  4. Second Head (3:11)
  5. Poppies in the Field (5:05)
  6. Went Crazy (2:40)
  7. Brave Boys Keep Their Promises (2:31)
  8. Bouncing Babies (2:28)
  9. Books (2:37)
  10. The Thief of Baghdad (3:10)
  11. When I Dream (7:14)
  12. Reward * (2:44)
  13. Kilimanjaro * (4:29)
  14. Strange House in the Snow * (4:44)
  15. Use Me * (5:49)
  16. Traison (C'Est Juste une Historie) * (2:54)
  17. Sleepin Gas [Live] * (9:27)
Alicia schreef:
Ha Mjuman! Ik voelde je al aankomen! Ik heb toch veel liever dat andere rijtje!

Doe je rode dansschoentjes maar weer uit - we hoeven niet te twisten

Het is ook waar je de focus legt: emotie (Sound) vs reflectie (XTC, Smiths etc)

avatar van Alicia
Floep... weg berichtje! Opnieuw!

Klopt! Maar niet alleen wat 'de focus' betreft. De liedjes van The Teardrops vind ik namelijk ook niet zo sterk. Op het totale oeuvre van XTC, om die er weer even bij te pakken, is pak 'm beet 10% van de liedjes en tja... op de drie reguliere albums van The Teardrops Explodes is 't zo ongeveer 80% van de liedjes, waar ik niet warm of koud van wordt.

Ik heb trouwens nu ook rode pantoffeltjes!

avatar van John Self
Prima album. Ik vond het vroeger ook wat te jolig maar er komt een dag dat je al die tunnelvisie afwerpt en je onbevooroordeeld naar muziek kan luisteren. Het is typisch Britse muziek uit het postpunktijdperk. Zeg maar uit de tijd dat Britse bands weer interessant werden. Afgezien van The Clash heeft Britse punk weinig substantieels opgeleverd. Maar kregen Indie bands wel meer aandacht. En was er voor alle smaken genoeg te genieten.
Nu ik Kilimanjaro na zeker 40 jaar weer hoor geniet ik van de prima popsong waar menige tijdgenoten een voorbeeld aan hadden mogen nemen. Nummers met kop en staart, puntig, melodieus. Hubert van Hoof, ooit bekend van Kro radio en zijn voorliefde voor de perfecte popsingle, zou dit album een dikke 5 sterren geven.

avatar van joko16
Wat een heerlijk meeslepend album is dit.
Die stem van Julian Cope herken je ook uit duizenden.
Sleeping gas is een meesterwerkje.

avatar van luigifort
Dat deze niet in de top 50 staat zeg...

Een meesterwerk inderdaad!
Vooral de eerste drie en laatste vier nummers!

avatar van Mjuman
Wel opletten jonges, de eerste topper is uiteraard het klassieke Treason, met de fijne wendingen/hooks, mede dankzij David Balfe (op keyboards); die is ook terug te vinden op - fijne albums voor ekte indiejan(n)en:

Dalek I Love You - MusicMeter.nl

luigifort schreef:
Dat deze niet in de top 50 staat zeg...

Wel in mijn Album Top 50 van 1980

avatar van luigifort
Kan je dat hier ook op MuMe zien?

Mjuman schreef:

Dalek I Love You - MusicMeter.nl

Blijft jammer dat die andere hit van ze, Reward, hier niet opstaat.

avatar van luigifort
Wel bij de bonustracks zo te zien

Ja klopt, maar niet op het album dat ik heb
Waarschijnlijk later erbij gezet bij de reissue repackage.

johan de witt schreef:

Blijft jammer dat die andere hit van ze, Reward, hier niet opstaat.

Aantal jaren geleden verscheen er een 3cd-versie. . Wellicht is die nog tweedehands te vinden (amazon.de bijv). Album hield zich gewoon aan de toenmalige traditie van geen singles op het album.

Heb tijdens Crossing Borders (2008) nog een tijdje met Julian Cope gesproken (lang haar en een kapiteinspet) - hij was vergezeld van Harry de Winter en was daar om zijn boek te promoten. Heb toen Harry de Winter getipt om The Fleet Foxes te gaan bekijken (imo een een band naar Harry's hart).

luigifort schreef:
Kan je dat hier ook op MuMe zien?

Niet direct, je hebt natuurlijk wel gewoon de uitgebreide zoekfuncties en daar kan je alle albums uit 1980 welke je zelf van een stem hebt voorzien opzoeken en daarin ook nog van alles mee doen (welke volgorde, wat voor type albums en tot dan wel vanaf een bepaald cijfer wat je gegeven hebt)

johan de witt schreef:
Ja klopt, maar niet op het album dat ik heb
Waarschijnlijk later erbij gezet bij de reissue repackage.

Ik heb een enkele cd versie uit 2000 en daar staat de zogenaamde "fictional" Japanse EP versie van Kilimanjalo er achter, met Reward.

Kilimanjaro uit 2000

avatar van luigifort
Jaja, nu weten we dat wel, dat je Julian gesproken hebt...

avatar van Mjuman
Jonges, koffie opdrinken, tijd om het Praethuys verlaten en aan de slag te gaan.

avatar van luigifort
Praethuys mijn fave kroeg in Leiden

avatar van luigifort
Heb jij Julian nog gefeliciteerd gisteren Mjuman, hij was namelijk jarig