Angus and Julia Stone - A Book Like This (2007)

Australiƫ
Folk / Rock
Label: Capitol

1. The Beast (3:49)
  2. Here We Go Again (4:58)
  3. Wasted (3:44)
  4. Just a Boy (3:56)
  5. Bella (4:04)
  6. Hollywood (2:37)
  7. A Book Like This (3:51)
  8. Silver Coin (4:55)
  9. Stranger (4:09)
  10. Soldier (3:38)
  11. Jewels and Gold (4:22)
  12. Another Day (4:16)
  13. Horse and Cart (4:35)
avatar van Lars11
wow! echt een schitterende plaat, al moet ik wel zeggen dat ik de meneer in het gezelschap liever hoor dan mevrouw. Jewels and Gold is mijn favouriet! Draai hem al dagen aan 1 stuk en wordt alleen maar beter.

avatar van shiral
Een voorlopige 4*. Een prachtig album dit! Jammer alleen dat voor mij sommige liedjes gezongen door haar wat onder doen voor de liedjes gezongen door hem. De liedjes samen zijn wel heel goed allemaal. Haar stem doet me trouwens heel erg denken aan die van Joanna Newsom, waar ik soms ook wat moeite mee kan hebben.

avatar van Coldplayer
Julia doet mij idd ook denken aan Newsom.Tevens een beetje aan CocoRosie. Angus stem hoor ik net als lars liever (lees: erg graag!)maar de stemmen vormen samen wel een mooie combinatie.

Just a Boy is mijn favo tot nu toe!

okey ik ben helemaal verslaafd aan dit album. Had vandaag kantoor op mijn stageplaats voor mezelf en hem drie maal gedraaid. Wel jammer dat de nummers van de Cigarettes EP er niet opstaan, mango tree had zeker niet misstaan.

Haar stem vind ik ook wel sporadisch iets weghebben van de zangers van de Dresden Dolls.

hmm nog maar eens opzetten

Btw. toen ik thuis de cd in de speler noemde mijn pa ook nog melanie als zangers die hier heel erg op leek.. moet eerlijk bekennen dat ik het vroeger als kleinkind inderdaad in de auto heb gehoord, maar niet meer weet hoe zij klonk..

avatar van shiral
Plato beschrijft deze plaat als een van de leukste platen van dit jaar tot nu toe. Alleen, ik dacht toch echt dat dit een plaat is uit 2007! Hm.. apart apart:P Hoewel ik ze wel gelijk geef!

avatar van djarend
Klopt helemaal, hij is alleen nu in Nederland uitgekomen, voorheen alleen verkijgbaar in Australië dus sluit ik me aan als Velvet bij de Plato gedachte dat het een van de leukste platen van dit jaar is en gelukkig staat op de dvd wel de "hit" Paper Aeroplane, welbekend van de tv-reclame....

...en vrijdag 16 mei in de Melkweg! Ik ben er in ieder geval bij

avatar van Woody
...en 17 mei in Rotown.

Leuk plaatje dit. tenminste ik hoor wat nummertjes op hun myspace momenteel. Luchtige folk muziek. lekker tijdens de zomerse dagen.

avatar van Lars11
Was een mooie belevenis gisteren in de melkweg. Heerlijk concert! Vond in tegenstelling tot de plaat Julia live stukken overtuigender dan haar broer, die ik op de plaat weer liever hoor...

avatar van Jumperjack
Aangeschaft naar aanleiding van hun optreden van j.l. zaterdag in Rotown, lekker dromerige muziek.

liekpiek
Grappig dat haar stem zo veel vergelijkingen oproept; Ik dacht dan weer in eerste instantie dat ik de zangeres van The Innocence Mission hoorde.

tip_of.yourstar
Magisch! Vooral de titel track vind ik prachtig.

Prachtige hoes trouwens.

avatar van HaanHoen
Joanna Newsom is het eerste wat mij te binnen schiet, en dat is zeker niet negatief. Al vind ik de zang hier toch wel wat mooier denk ik.

haveman
Erg lekker album dat nog beter had kunnen zijn als het een aantal nummers van de eerste twee EP's had beat. Bijvoorbeel Babylon of Private lawns. Maar ook een goed teken dat ze daar niet op willen teren.

Ik begin met 3,5 ster maar dat kan nog weleens stijgen.

haveman
Toch weer terug naar 3,5 ster. Begint al een beetje te vervelen en de stem van Julia kan me soms irriteren.

avatar van otherfool
Je maakt mij niks wijs; dat is gewoon Joanna Newsom die aan het meekakelen is...

Deze plaat weet me niet zo te overtuigen eigenlijk, kabbelt wel rustig voort, met ook een paar echte uitschieters (Bella en vooral het prachtige Another Day), maar het blijft bij de oren en gaat niet het hart in...

2,5*.

avatar van Bertus
Ze stonden gisteren in het voorprogramma van Martha Wainwright en hebben daar genoeg indruk gemaakt om dit cdtje eens te gaan beluisteren. In tegenstelling tot wat hier geschreven wordt, kon Julia mij veel meer bekoren dan Angus; ik ben benieuwd hoe ze op plaat klinken.

avatar van AvieNL
Argh... als ik hen eerder geluisterd had dan was ik zeker naar het concert van Martha Wainwright gekomen. Heerlijk die samenzang van de familie Stone. Weer zo'n zondagplaatje... duurde de zondag maar zeven dagen lang.

Als ik zoetsappige folk wil horen, zet ik liever Belle & Sebastian of Kings of Convenience op. Daaraan doet deze CD me steeds denken, maar dan truttiger. Met name door Julia, maar ook dat homosexuele gezever van Angus komt me al snel de neus uit.
Dus dan is een 2,5 nog ruim bemeten. 't Is dat ik zo van folk hou.

De eerste 30 seconden van Another Day is het mooiste stukje muziek van het album.
En dan begint die Julia weer te brabbelen. Zonde.

avatar van rustugan
Ontdekking van het jaar voor mij, Schitterende Muziek. "Bella" vind ik verreweg het mooiste nummer van het album

avatar van TaraB
Ik trek de stem van Julia niet, net zoals ik die van CocoRosie lelijk vind, maar ben verliefd op Angus' bescheiden stem. En wat een heerlijke muziek...

Ik heb de nummers van Julia Stone weggehaald bij A Book Like This, Chocolates & Cigarettes en Heart Full of Wine en van de resterende nummers 1 cd gemaakt. Nu is het een leuke cd.

Voor de mensen die dit niet trokken door de stem van Julia.. Angus heeft nu net een solo album uitgebracht onder de naam Lady of the Sunshine! Geweldige plaat die een stukje donkerder is qua sfeer

avatar van TaraB
Ik begin wel een beetje te wennen aan Julia's stem, maar Angus stem is toch wel 100x goddelijker. Omdat de sfeer wel overal goed is tover ik er een half sterretje bij.
Angus solo! Ga 't meteen checken, thanks

avatar van Coldplayer
The Beast 4*
Het gaat de verkeerde kant op met de wereld, vindt ook Angus. The Beast lijkt in eerste instantie eentonig te beginnen, is dat misschien ook een beetje, maar tegen het einde komt daar verandering in. Er komt meer afwisseling in de stem en de toevoeging van eerst de elektrisch klinkende gitaarsolo (die hij uit zijn semi-akoestische gitaar tovert, wat een mooi instrument is het toch) en daarna het koortje (dat enigszins Sufjan’s klinkt) maakt het compleet. Pas na een flink aantal luisterbeurten wist dit nummer mij te boeien. En zodra de boodschap die de tekst brengt begint door te dringen kan dit nummer niet meer stuk.

Here We Go Again 4,5*
Dit nummer begint met een dergelijk gitaarrifje dat ik erg kan waarderen van Angus en wat het zomerse tintje toevoegt aan het album. We maken voor het eerst kennis met Julia’s zang, voor sommige even wennen misschien maar live is Julia absoluut de smaakmaakster. Het gitaarrifje komt telkens terug (o.a. in het refrein) met af en toe wat variaties. Lekker dromerig en het wordt alleen maar frisser, vrolijker en meer zomers door de mondharmonica. Live is dit nummer echt fantastisch (0,5* extra waard).

Wasted 4*
Een liedje over de liefde en terwijl de liedjes van Angus veelal wat triester zijn, zingt Julia graag over liefde. De zang springt er tijdens dit liedje niet echt uit maar het gitaarspel is wel weer aangenaam zomers. Romantiek met een zoet randje.

Just A Boy 4,5*
Bij de eerste luisterbeurt mijn favoriete song van dit album. Aanstekelijke zang, lekker uptempo, en de toevoeging van de piano in dit nummer maakt het allemaal net iets toegankelijker. Een nummer dat goed op zichzelf staat en potentie heeft om succesvol als single uitgebracht te worden (deels al gebeurd). Het lijkt ook alsof het liedje zegt, geef je mondharmonica die al tijden stoffig in de kast ligt nog een kans, hij mag (weer) gehoord worden. Angus met vlinders in zijn buik. Dit is een nummer dat blijft hangen…

Bella 5*
Op het eerste gehoor niet zo bijzonder en wanneer je het op de achtergrond draait schuilt het gevaar dat je het liedje niet eens mee krijgt. Zonde! Want wat is deze ode aan een verloren vriend van de twee een intens nummer! De indrukwekkende stem van Angus ondersteunt door (bijna) alleen zijn gitaar. Op je rug in het groene gras in de zon kijkend naar de wolken die langs de blauwe hemel trekken, hopend voor even weg te zweven… ‘Fingerpicking good’ Tip: Doe je koptelefoon op, zet het volume op ‘hoog’.

Hollywood 4*
Hier wordt uitgehaald naar Hollywood. Er wordt enigszins ‘critisch gekeken’ naar de verhalen van Pinokkio, Assepoester, de kleine Zeemeermin en The Sound of Music. Vooral de tekst maakt dit liedje bijzonder al vind ik het einde (“may be other people too”) met viool ondersteuning ook zeer fraai. Een goed voorbeeld van hoe kleine details dit album interessant maken. Live in de spiegelzaal tijdens Noorderzon speelde het duo nog een Hollywood jam. Een jazzy variant van het nummer waar Angus de vocalen voor zijn rekening neemt. Erg leuk gedaan!

A Book Like This 3,5*
Het titelnummer is het ´donkerste´ liedje op de plaat. Het lijkt alsof Julia zingt over een liefde die haar lijkt te verlaten. Hoe treurig ook, het nummer weet mij niet echt te raken. Ik ben blij dat Angus er nog eens zo’n lekker, dit maal een onheilspellend, gitaarrifje in gooit.

Silver Coin 4*
Het gitaarspel lijkt erg op dat van Just a Boy, toch is het geheel wel degelijk anders. Samen met de typische drum kabbelt het rustig voort en is een perfect liedje ontstaan om, als je in de trein zit, de voorbijvliegende landschappen te ondersteunen. Mocht de trein je ver van je geliefde(n) brengen, pas dan op voor een traantje.

Stranger 4*
Even lekker ontspannen van alle indrukken tot nu toe. Nothing’s going on…

Soldier 4*
Julia laat zingend en gitaarplukkend weer van zich horen, erg verfrissend na de vorige twee nummers. Onzeker over wat ze wil en wie ze is zingt ze over het leven en hoe een jongen haar “a reason for being” geeft.

Jewels and Gold 4*
De lyrics maken dit nummer vooral interessant. Getting high. Gesnapt worden maar ondanks autoriteiten die de strijd tegen drugs aangaan, net als het circus je spullen pakken en ergens ander weer opnieuw beginnen (high worden). Leven als koningen maar zonder juwelen en goud…

Another Day 4,5*
Een hoogtepuntje aan het eind van het album. De piano opent meteen verwachtingsvol en wanneer de blazers erbij komen kan het al bijna niet meer stuk. En dan verteld Julia ook nog zo’n mooi verhaal over hoe de dagen voorbij gaan, thuis zittend en liedjes schrijvend over wat ze allemaal wel niet wilde. “At their gig at the corner hotel, julia said this song was written because there was this one time when angus was at the beach surfing with his mates... and she rocked up in flippers and goggles and he told her to leave them alone” Daarop volgend zingt ze “All I wanted was for you to believe in me”. De broer-zus relatie komt dus ook eens naar voren en niet ongewoonlijk wil zusje aandacht van de broer die haar niet ziet staan. Als je dit in het nummer hoort, of beter voelt, maakt dat het liedje nog mooier. Het meerstemmige einde maakt het erg fraai af. Zelf denk ik dat de bijkomende kinderstemmen een extra link is naar wanneer het verhaal zich afspeelde, hun jeugd…

Horse and Cart 3,5*
Er wordt rustig en fluitend afgesloten met Horse and Cart. De zon was even weggeweest maar nu weer terug. Met paard en wagen op weg naar huis….

Gitaarman
Ja geinig album, maar die Julia. Ik kan maar niet wennen aan haar stemgeluid, een soort hekserige sound die de tracks helaas in hun waarde aan tasten

avatar van VictorJan
Deze broer en zus ken ik nog maar een maandje of wat, en de albums zijn hier in omgekeerde richting de revue gepasseerd: ik ben serieus hooked door Down the Way dus besloot ik ook hun eerste album maar eens op te zoeken. Ik heb nog maar een tweetal luisterbeurten achter de kiezen en kan dus nog niet echt een sluitend oordeel vormen, maar ik moet zeggen dat het mij al ten zeerste bevalt. Minder elektrische gitaar zoals op Down the Way en meer mondharmonica à la Dylan, en lyrics van hetzelfde kaliber als de opvolger. Uit Just a Boy: "No lonely hands grab my suitcase full of nothing" - heerlijk gewoon. Dit is helemaal aan mij besteed.

avatar van VictorJan
Na even luisteren ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit album toch wel wat minder is dan de opvolger Down the Way. Maar wat blijft Just A Boy toch schit-ter-rend... die gebroken pianoakkoortjes achter 'do you believe there's treasures in the ocean? Did I say I'm just a boy' zijn echt briljant. Voorlopig schipper ik tussen 3 en 3,5*, dus begin ik met 3. Dat kan altijd meer worden.