Angus and Julia Stone - A Book Like This (2007)

Australiƫ
Folk / Rock
Label: Capitol

1. The Beast (3:49)
  2. Here We Go Again (4:58)
  3. Wasted (3:44)
  4. Just a Boy (3:56)
  5. Bella (4:04)
  6. Hollywood (2:37)
  7. A Book Like This (3:51)
  8. Silver Coin (4:55)
  9. Stranger (4:09)
  10. Soldier (3:38)
  11. Jewels and Gold (4:22)
  12. Another Day (4:16)
  13. Horse and Cart (4:35)
avatar van otherfool
Je maakt mij niks wijs; dat is gewoon Joanna Newsom die aan het meekakelen is...

Deze plaat weet me niet zo te overtuigen eigenlijk, kabbelt wel rustig voort, met ook een paar echte uitschieters (Bella en vooral het prachtige Another Day), maar het blijft bij de oren en gaat niet het hart in...

2,5*.

avatar van Coldplayer
The Beast 4*
Het gaat de verkeerde kant op met de wereld, vindt ook Angus. The Beast lijkt in eerste instantie eentonig te beginnen, is dat misschien ook een beetje, maar tegen het einde komt daar verandering in. Er komt meer afwisseling in de stem en de toevoeging van eerst de elektrisch klinkende gitaarsolo (die hij uit zijn semi-akoestische gitaar tovert, wat een mooi instrument is het toch) en daarna het koortje (dat enigszins Sufjan’s klinkt) maakt het compleet. Pas na een flink aantal luisterbeurten wist dit nummer mij te boeien. En zodra de boodschap die de tekst brengt begint door te dringen kan dit nummer niet meer stuk.

Here We Go Again 4,5*
Dit nummer begint met een dergelijk gitaarrifje dat ik erg kan waarderen van Angus en wat het zomerse tintje toevoegt aan het album. We maken voor het eerst kennis met Julia’s zang, voor sommige even wennen misschien maar live is Julia absoluut de smaakmaakster. Het gitaarrifje komt telkens terug (o.a. in het refrein) met af en toe wat variaties. Lekker dromerig en het wordt alleen maar frisser, vrolijker en meer zomers door de mondharmonica. Live is dit nummer echt fantastisch (0,5* extra waard).

Wasted 4*
Een liedje over de liefde en terwijl de liedjes van Angus veelal wat triester zijn, zingt Julia graag over liefde. De zang springt er tijdens dit liedje niet echt uit maar het gitaarspel is wel weer aangenaam zomers. Romantiek met een zoet randje.

Just A Boy 4,5*
Bij de eerste luisterbeurt mijn favoriete song van dit album. Aanstekelijke zang, lekker uptempo, en de toevoeging van de piano in dit nummer maakt het allemaal net iets toegankelijker. Een nummer dat goed op zichzelf staat en potentie heeft om succesvol als single uitgebracht te worden (deels al gebeurd). Het lijkt ook alsof het liedje zegt, geef je mondharmonica die al tijden stoffig in de kast ligt nog een kans, hij mag (weer) gehoord worden. Angus met vlinders in zijn buik. Dit is een nummer dat blijft hangen…

Bella 5*
Op het eerste gehoor niet zo bijzonder en wanneer je het op de achtergrond draait schuilt het gevaar dat je het liedje niet eens mee krijgt. Zonde! Want wat is deze ode aan een verloren vriend van de twee een intens nummer! De indrukwekkende stem van Angus ondersteunt door (bijna) alleen zijn gitaar. Op je rug in het groene gras in de zon kijkend naar de wolken die langs de blauwe hemel trekken, hopend voor even weg te zweven… ‘Fingerpicking good’ Tip: Doe je koptelefoon op, zet het volume op ‘hoog’.

Hollywood 4*
Hier wordt uitgehaald naar Hollywood. Er wordt enigszins ‘critisch gekeken’ naar de verhalen van Pinokkio, Assepoester, de kleine Zeemeermin en The Sound of Music. Vooral de tekst maakt dit liedje bijzonder al vind ik het einde (“may be other people too”) met viool ondersteuning ook zeer fraai. Een goed voorbeeld van hoe kleine details dit album interessant maken. Live in de spiegelzaal tijdens Noorderzon speelde het duo nog een Hollywood jam. Een jazzy variant van het nummer waar Angus de vocalen voor zijn rekening neemt. Erg leuk gedaan!

A Book Like This 3,5*
Het titelnummer is het ´donkerste´ liedje op de plaat. Het lijkt alsof Julia zingt over een liefde die haar lijkt te verlaten. Hoe treurig ook, het nummer weet mij niet echt te raken. Ik ben blij dat Angus er nog eens zo’n lekker, dit maal een onheilspellend, gitaarrifje in gooit.

Silver Coin 4*
Het gitaarspel lijkt erg op dat van Just a Boy, toch is het geheel wel degelijk anders. Samen met de typische drum kabbelt het rustig voort en is een perfect liedje ontstaan om, als je in de trein zit, de voorbijvliegende landschappen te ondersteunen. Mocht de trein je ver van je geliefde(n) brengen, pas dan op voor een traantje.

Stranger 4*
Even lekker ontspannen van alle indrukken tot nu toe. Nothing’s going on…

Soldier 4*
Julia laat zingend en gitaarplukkend weer van zich horen, erg verfrissend na de vorige twee nummers. Onzeker over wat ze wil en wie ze is zingt ze over het leven en hoe een jongen haar “a reason for being” geeft.

Jewels and Gold 4*
De lyrics maken dit nummer vooral interessant. Getting high. Gesnapt worden maar ondanks autoriteiten die de strijd tegen drugs aangaan, net als het circus je spullen pakken en ergens ander weer opnieuw beginnen (high worden). Leven als koningen maar zonder juwelen en goud…

Another Day 4,5*
Een hoogtepuntje aan het eind van het album. De piano opent meteen verwachtingsvol en wanneer de blazers erbij komen kan het al bijna niet meer stuk. En dan verteld Julia ook nog zo’n mooi verhaal over hoe de dagen voorbij gaan, thuis zittend en liedjes schrijvend over wat ze allemaal wel niet wilde. “At their gig at the corner hotel, julia said this song was written because there was this one time when angus was at the beach surfing with his mates... and she rocked up in flippers and goggles and he told her to leave them alone” Daarop volgend zingt ze “All I wanted was for you to believe in me”. De broer-zus relatie komt dus ook eens naar voren en niet ongewoonlijk wil zusje aandacht van de broer die haar niet ziet staan. Als je dit in het nummer hoort, of beter voelt, maakt dat het liedje nog mooier. Het meerstemmige einde maakt het erg fraai af. Zelf denk ik dat de bijkomende kinderstemmen een extra link is naar wanneer het verhaal zich afspeelde, hun jeugd…

Horse and Cart 3,5*
Er wordt rustig en fluitend afgesloten met Horse and Cart. De zon was even weggeweest maar nu weer terug. Met paard en wagen op weg naar huis….

avatar van Co Jackso
Een tweetal van mijn favoriete nummers van Angus and Julia Stone staan op dit album. Het gaat namelijk om The Beast en het fantastische Hollywood. Zelden zo’n mooi, krachtig en scherp nummer gehoord over Hollywood. Celluloid Heroes van The Kinks verbleekt hierbij.

Maar het album bevat genoeg andere parels. Hoewel gezegd moet worden dat de speelduur nogal lang is. Ik had er geen moeite mee gehad als bijvoorbeeld Horse and Cart en Soldier geschrapt zouden zijn. Wellicht het slechte nummer is Wasted, dat ook nog eens veel te snel langskomt. Maar mijn complimenten gaan uit naar deze broer en zus, die elkaar op schitterende wijze aanvullen. Bella, Just a Boy, Another Day, Silver Coin en A Book Like This zijn allen bovengemiddeld goed.

avatar van RoyDeSmet
Ik vind deze net zo goed als de opvolger. Misschien íetsje minder.
Heel erg vergelijkbaar met de opvolger, al is deze wat minder rijk georchestreerd.
Dat is niet iets goeds of iets slechts, dat is een gegeven. Ik denk dat het aan je stemming ligt wat je op dat moment beter ligt.

Hoewel er na 'A Book Like This' afgezien van 'Another Day' voor mij geen bekende nummers meer op staan doen ze zeker niet al te veel onder voor de rest van de nummers.

Zoals ik al zei, heel erg vergelijkbaar met de opvolger. Daarom zal ik hier ook nog even parafraseren wat ik daar zei:
De stem van Julia zal voor sommigen een beetje moeten wennen, maar zij voegt veel waarde toe aan de CD. Tegenover de relaxte stem van broer Angus zorgt zij voor een mooi (en nodig) contrast.
De teksten vind ik bij Angus & Julia Stone nooit zo diepgaand, maar dat is geen ramp. Het luistert lekker weg, en dat is soms ook voldoende.

Ik wil overigens nog even toevoegen dat ik de opvolging van Hollywood door A Book Like This ontzettend sfeervol vindt en, hoewel de nummers zo verschillend zijn, vrijwel perfect is!

avatar van Minneapolis
Soms weet ik ook niet of het aan mij ligt dat ik van de ene plaat van een band/zanger bijna elk nummer goed vind, en van een andere (door velen net zo hoog gewaarde) plaat slechts een paar nummers.

Dat geldt ook voor broer en zus Stone. Down the way: bijna alleen maar voltreffers naar mijn smaak, en met A book like this wil het maar niet lukken. Ik heb het geprobeerd, maar de meeste songs vind ik saai op z'n best, en andere ergerlijk alternatief.
Uitzonderingen zijn Bella, Jewels and gold en in iets mindere mate Horse and cart.

Liggen deze volgens jullie ook meer in de lijn van Down the way, of moet ik volharden in mijn luisterbeurten?
Het lijkt mij dat Down the way wat meer groovy is, en ik hoor meer nummers met mooie harmonie tussen beide stemmen. Meer sfeer, waar deze alternatiever klinkt. Of is dat onzin?
Hun nieuwste bevalt me al weer veel meer, al staan daar minder uitschieters op als "Big jet plane", "The Devil's Tears", "Draw Your Swords" en eerder genoemde nummers op.