... Haden, de man blijft me verbazen, erg sterke speel- en componeerprestaties keer op keer, dat het juist hem is die dit album maakt voor velen verbaast me niet, maar dat Metheny dan "minder boeiend" overkomt door zijn spel, dat gevoel krijg ik nu juist niet, ik vind ze allebei haast even goed.
Zoiets moois als dit, kan dit eigenlijk wel minpunten hebben? Voor mij is dat toch ergens het elektronische gedeelte van dit album, alhoewel
The Moon Song is en blijft een van mijn 3 grote favorieten van dit album, zo niet de grootste.
Spiritual wordt algemeen gezien als dé topper van dit album, ergens is het ook een bijzonder goed nummer, maar toch gaat mijn voorkeur naar de nummers die als het ware ten tijde van 'het echte instrumenten-tijdperk' opgenomen konden worden, het elektronische gedeelte vind ik niet echt een minpunt, maar iets dat ik toch kon missen op dit album. De eerste 5 nummers blijven eigenlijk als 1 geheel onovertroffen naar mijn mening, puur en onvervalst, je hoort de mannen op een lege achtergrond bezig en juist die lege achtergrond gaat zo perfect tezamen met de combinatie bas-gitaar...
Een album dat eigenlijk van alle kwaliteiten voorzien is, het komt in mijn ogen althans niks te kort: mooie eigen composities die het album dat vleugje persoonlijkheid van de artiest zelf schenken, sterke "cover"/naspelingen van anderen: de 2 'Cinema Paradiso' zijn erg mooie jazzversies van de filmstukken van Ennio Morricone, een mooi traditioneel gitaarstuk (
He's Gone Away), en paar andere nummers van verscheidene artiesten. Het ademt ook mooie sferen uit, gaande van de Spaanse en Italiaanse cultuur, tot gevoelens als verveling/melancholie/hoop/vriendschap e.d.
Wat kan je nog meer wensen in één album? Ik twijfel nog over mijn stem.
Kans op stijging kan nog volgen, voor nu dan, dit moet ik nog véél meer luisteren.