Nits - Doing the Dishes (2008)

Label: Werf

1. No Man's Land (3:41)
  2. Toe in the Water (2:38)
  3. The Great Caruso (2:59)
  4. The Flowers (3:51)
  5. In Dutch Fields (1:15)
  6. Five & Dime (2:53)
  7. Lenin & the Wounded Angel (3:09)
  8. Cowboys & Indians (3:05)
  9. I'm a Fly (1:56)
  10. Mrs. Sunlight (3:30)
  11. Moondog (2:33)
  12. Heart (3:10)
  13. Yesterday (2:36)
  14. Grr...to You (3:45)
  15. The Twins (3:34)
  16. Is It Me? * (3:59)
  17. A Dentist in Germany * (2:27)
  18. Kitchen * (3:15)
avatar van djarend
Zoals bijna altijd bij de Nits, weer een topper, hun 19e plaat alweer in 35 jaar!!!! Ga zo door!!

avatar van dynamo d
Ik heb al wat albums van de Nits, maar ik moet er meer bij hebben want djarend heeft volkomen gelijk. Ben zeer benieuwd naar Doing the Dishes!

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb vorige week tijdens het eerste concert van hun nieuwe toernee 13 van de 15 nummers van dit album gehoord en dat klonk veelbelovend. In vergelijking met voorganger Les Nuits is dit album puntiger, vrolijker en meer uptempo.

EVANSHEWSON
Het is er nooit van gekomen om de voorganger Les Nuits te pakken te krijgen of om hem te beluisteren;
Ik hoop dat ze terug goed op dreef zijn, deze band heeft al veel kwaliteit bewezen in het verleden.

Maar neen, alweer een gemiste kans van OOR.
Is er niet beter opgeworden.
De Nits blijven gelukkig op een hoog niveau muziek maken.
Deze is inderdaad meer uptempo dan de voorganger.
Doet mij reikhalzend uitzien naar een concert in de buurt.
Vooreerst 4 sterren.

avatar van platedraaier
Ik was in het begin niet zo overtuigd van deze cd. Ik vond de nummers allemaal een beetje op elkaar lijken. Hoogtepunten wel nummer 9 (had zo op Zappa`s `we`re only in it for the money` kunnen staan.) en nummer 11.

Maar nu ik de cd vaker gedraaid heb, wordt hij steeds beter. Toch wel weer een topper van de Nits.

avatar van deek
Gisterenavond naar optreden geweest in W2 in denbosch van Nits,
kon het album helemaal nog niet maar de nummers van dit album klonk over het algemeen allemaal erg goed.

Blijft altijd weer mooi een optreden van Nits.

EVANSHEWSON
Ik word hier steeds nieuwsgieriger naar, eens zien waar we de plaat eerst kunnen beluisteren... want blind kopen, zelfs bij deze schitterende band, ik doe het niet meer... al verwacht ik toch nog veel van Hofstede, Stips en C°.

avatar van henrico
Grappig dat platedraaier nr. 9 een hoogtepunt noemt, dat vind ik nou helemaal niks. Een filler track. Nr. 8 is mijn favoriet: Henk zingt hier prachtig en de Nits klinken hier zo heerlijk melancholisch. Verrassend album van de heren, soms zelfs een beetje rockend als Tom Petty (nr. 11) - het moet niet gekker worden...

avatar van blur8
Een overtuigend nieuw geluid van the Nits: Amerikaanse rock.
(nr 3, 11, 13, en 15). Veel steviger dan we gewend zijn en zelfs de teksten bevatten puur Amerikaanse onderwerpen.
Meest klassieke nitssong is nog The Flowers.
Op enkele mindere songs na (5,6 9,12 en 14) de vertrouwde kwaliteit. Prima product.

avatar van johan de witt
nijme255@adsl schreef:
Had toch wel gehoopt, dat er tenminste 1 album van de heren in de nederpop 50 allertijden volgens OOR zou staan. Maar neen, alweer een gemiste kans van OOR.

Dat komt denk ik omdat er geen consensus is over wat nu de beste Nits-plaat is, dat verkleint de kansen op een top-50 aller tijden notering. Ik denk dat ze zeker op diverse lijstjes zijn voorgekomen.
Dat blijkt ook wel uit het retrospectief dat in diezelfde Oor staat.

Dit is een echte topplaat geworden!
Tegen elke verwachting in, want ik vond hun laatste platen niet zo geinspireerd.
Topnummers vooralsnog: 1,3,4,6,7,12 en 15.
Van begin tot eind een geweldige plaat!

avatar van pukster
Er kunnen weer twee nummers worden toegevoegd aan de Nits-canon: Cowboys & Indians en Heart.

avatar van citizen
Up-tempo-Nits? Waar is de melancholiek? Kan dit zich meten met bijvoorbeeld Ting of Giant Normal Dwarf?
Vragen, vragen, vragen...
Gauw eens gaan beluisteren, deze nieuwe.

avatar van johan de witt
citizen schreef:
Up-tempo-Nits? Waar is de melancholiek?

Die is er nog hoor, in overvloed!

citizen schreef:
Kan dit zich meten met bijvoorbeeld Ting of Giant Normal Dwarf?
Vragen, vragen, vragen....

Ik vind dit hun beste sinds Giant Normal Dwarf en zou deze zeker in mijn Nits Top-5 aller tijden zetten. Nu al.

Het is ook commercieel hun meest succesvolle plaat in tijden, zo lijkt het.. Hij komt deze week op 8 binnen in de Album Top 100, en dat is ze sinds Urk niet meer gelukt.

avatar van citizen
Nou, Johan...gekocht, bijna geheel beluisterd. Inderdaad één van hun mooiere. En weer een groeiplaat, zoals het hoort. Dit kan alleen maar nog beter worden. Laten we zeggen: de beste sinds Wool. Voorlopig.

avatar van Lukas
De nieuwe nummers bij het concert gisteren in 013 beloofden alle goeds. Ben benieuwd, staat nu op!

avatar van devel-hunt
Ik heb nog niet zo lang geleden een theater tour van deze mannen bezocht. Heb veel concerten gezien maar viel hier in slaap van verveling, hetgeen ik ook met bijna al hun platen sinds Ting heb. Ook deze heb ik gehoord, zit zo goed in elkaar en zo perfect gemaakt dat iedere bezieling weg is.

avatar van titan
titan (crew)
Binnen hun hele discografie is dit met al zijn Amerikaanse invloeden (denk aan Bob Dylan, Ryan Adams, Tom Petty en Lambchop en met dank aan de banjo en de dulcimer) misschien wel het minst archetypische Nitsalbum, maar ondanks dat is het toch onmiskenbaar herkenbaar. Zo blijft de Nits een band die zich binnen haar idioom blijft vernieuwen en eentje waarbij de bandleden (zoals ik laatst weer mocht aanschouwen) ook na meer dan 30 jaar nog altijd veel lol hebben in het maken van muziek. De Nits is aan haar derde jeugd begonnen.

kluivie
geweldige plaat hoor heerlijjk gewoon back to the 80's

Father McKenzie
Hij lag daar mooi bij Van Leest in Maastricht vandaag, maar ik vond een kleine 20 € veel te veel, dat wordt alweer wachten op goedkoper, dus màànden later alweer... zucht...
Blijf er wel nieuwsgierig naar...

avatar van dennisversteeg
Na het kalme en gepolijste Les Nuits is dit weer een totaal ander album. Veel up-tempo werk en het klinkt een stuk losser. Toch is dit net zo duidelijk een Nits plaat als de vorige.

Een band die al meer dan 30 jaar zichzelf kan blijven vernieuwen is iets waar we trots op mogen zijn in Nederland!

Father McKenzie
Vandaag de plaat vrij betaalbaar gevonden en meegenomen. Al enkele keren intens beluisterd en er blij mee.
Alankomaat viel me een beetje tegen, deze is een pàk sterker, de songs beklijven, er zit meer "poeier" in zoals we hier in Vlaanderen zeggen.
En jawel, dennisversteeg, een band die zichzelf al meer dan 30 jaar blijft vernieuwen is iets waar de Lage Landen ( ) erg trots mogen op wezen!.
Leuk dat er wat meer uptempo songs tussen staan.
The Flowers en Lenen and The Wounded Angel kunnen mij het meeste bekoren!

Nu nog één inhaalmanoeuvre; Les Nuits eens te pakken krijgen, want die heb ik nooit gehoord...

Father McKenzie
42 stemmen, erg minnetjes, vind ik. Ten tijde van URK waren de fans niet te tellen.
Wat is er met de aanhang van de band gebeurd. NIts maken nog steeds erg verfrissende albums, ieder album is echt de moeite, ik begrijp de erg kleine belangstelling niet echt.
Zijn ze uit de mode of zo??

avatar van bertus99
Father McKenzie schreef:
Zijn ze uit de mode of zo??

Om je mijn mening te geven, father mc kenzie: De Nits zijn een beetje uit de mode ja, maar Henk Hofstede duikt tegenwoordig overal op. Van populaire TV programma's tot zijn toer met Frank en Henny. Uitbaten van naamsbekendheid denk ik wat betreft dat eerste.
Nieuwe cd's van de de Nits zijn tegenwoordig geen baanbrekende gebeurtenis in de nederlandse popmuziek meer, zoals wel ten tijde van Urk en Dwarf.
Maar desalniettemin (om dit mooie woord maar weer eens te gebruiken, wie kent het nog?) Stips,Hofstede en Kloet komen nu en dan weer eens uit met een plaat en die zijn nog steeds het beluisteren waard, op het volgens mij zwakke 1974 na dan.
Doing the dishes werd mij cadeau gedaan door een oud-nitsfan, die al enkele jaren loopt te verkondigen dat de nits teveel rock maken (raar, maar dat vind hij dus) en dat hij na een paar keer luisteren van Doing the dishes af wilde.
De eerste keer dat ik hem draaide kwam het bij mij ook niet erg over, maar later begin ik hem wel aardig te vinden. Vooral dat liedje over die soldaat in Irak of Afghanistan of waar dan ook: Flowers.
Een beetje schel klinkt de muziek wel af en toe vind ik. Komt ook door de stem van Hofstede, die de neiging om te schreeuwen soms niet kan onderdrukken. En misschien ook door het vaak ontbreken van een bas en zelfs van een bassdrum. Dan drum Kloet hoorbaar op een snaredrum met slechts enkele bekkens...leuk voor een huiskamerconcert, maar wat kaal op de plaat .
Er is ook een liedje dat gezongen wordt door Stips, als ik me niet vergis (er zit geen tekstboekje bij de cd die ik heb). Dat vind ik ook lang niet slecht. Misschien moet die Stips eens met een soloplaat komen?

De laatste drie nummers heb ik trouwens niet.

avatar van Ceasar
bertus99 schreef:
Misschien moet die Stips eens met een soloplaat komen?

Zie Robert-Jan Stips - U.P. (1981)
Robert-Jan Stips - Egotrip (1996)
Robert-Jan Stips - Greyhound (1999)
Robert-Jan Stips - Rembrandt 2000 (1999)

avatar van bertus99
Ceasar schreef:
[Mijn mening is dat het met The Nits fout gegaan is toen ze de clubs verruilden voor de theaters. Van popmuziek naar kleinkunst. Voor mij was Urk de eerste slechte plaat van The Nits.

Dus toch te weinig Rock and roll?
Die soloplaten van Stips heb ik nooit gehoord. Zijn ze de moeite waard?

avatar van Ceasar
Ja, zeker te weinig rock 'n' roll (en ook: lol). Ze zijn zichzelf vanaf dat moment te serieus gaan nemen. In mijn ogen/oren dan.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik van Stips alleen U.P. (spreek uit: joepie)
in mijn bezit heb en ook ken. Dat vind ik persoonlijk een erg fijn album. Typische jaren tachtig muziek met veel analoge synthesizers en drumcomputers.

avatar van WesleyX16
devel-hunt schreef:

Ben eerlijk gezegd vanaf Ting afgehaakt. Net als de meeste jaren 80 bandjes zijn zij ook minder geworden.

Geef mij maar nummers Always playing Ping Pong, Tables and Chairs of wat dan ook

avatar van lebowski
Ben van deze Nits-plaat niet onder de indruk, mis de diepgang en het avontuur van eerder werk. 3*

avatar van barrett
Ik heb deze plaat ooit eens gekocht samen met een andere plaat van deze band Adieu Bahnhof denk ik... Maar deze plaat heb ik slechts een maal opgelegt, maar verder ga ik niet.