Earth - The Bees Made Honey in the Lion's Skull (2008)

Label: Southern Lord

1. Omens and Portents I: The Driver (9:07)
  2. Rise to Glory (5:47)
  3. Miami Morning Coming Down II (Shine) (8:01)
  4. Engine of Ruin (6:28)
  5. Omens and Portents II: Carrion Crow (8:04)
  6. Hung from the Moon (7:43)
  7. The Bees Made Honey in the Lion's Skull (8:14)
Aardige plaat, maar bij vlagen slaapverwekkend.

avatar van Nakur
Te vergelijken met? Hex? Earth 2?

Dat weet ik niet, want dit is mijn eerste kennismaking

avatar van Dexter
Ook mijn eerste kennismaking en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Vooral het nummer 'Engine of Ruin' is schitterend. Ik zal het album nog enkele keren beluisteren en dan met een score komen.
Kan een echte Earth-fan zeggen welk album je van hun gehoord móet hebben?

Flum
De hoes is alvast zeer fraai, vind ik.

Sammael
Iemand beschreef dit aan mij als "doom/drone met een vleugje country." Ik kan me er wel in vinden. Erg trage en herhalende muziek, die je, als je er de tijd voor neemt, welhaast in trance kan brengen. Ik mis in de nummers helaas vaak wel een climax. Het is zo ook wel mooi, maar ik denk dat ik ze nog beter had kunnen waarderen als ze ook ergens naartoe op zouden bouwen. 3,5*

avatar van Nakur
HEX heb ik op 4* staan. Prachtige, desolate en melancholische country. Deze ga ik volgende week thuis voor het eerst opzetten, ná de aanschaf.

Sietse
Eerste luister ervaring deed mij best wel wat plezier toe, maar moet zeker nog wel vaker worden gehoord.

Duidelijk is wel dat Earth steeds verder afstaat van de zware drones waar ze ooit mee "begonnen". Het heeft steeds meer een soort post-rock gevoel.

avatar van essence
Zoals Sietse al aangaf, tapt Earth steeds meer uit het post-rock vaatje. Na enkele luisterbeurten blijf ik toch wat op mijn honger zitten. Het is best wel een interessant werk, maar ik mis toch wat spanning en 'uitspatting' in Earth's laatste worp. Voorlopig 3,5*

avatar van HammerHead
Inmiddels één keer beluisterd. Al met al een mooie plaat met erg veel sfeer en schitterend artwork. Het doet me enigszins denken aan de eerste 2 platen van Bohren & der Club of Gore (voordat ze van een saxofoon gebruik gingen maken) al zijn die nog wat kaler en rauwer. Dit zou best eens hoge ogen kunnen gaan gooien bij mij, ik reserveer alvast een bescheiden plaatsje in m'n jaarlijst.

Vind 'm wel erg tof hoor nu ik 'm voor het eerst goed geluisterd heb. Supertrage woestijnrock, erg mooi. En over dat Earth, Earth niet meer is, ik vind het goed om te zien als een band door de jaren heen op zoek blijft naar (voor hun) nieuwe geluiden. Toont in ieder geval aan dat hun passie voor het maken van muziek onverminderd is blijven bestaan, dat enthousiasme en die verwondering van een beginnende band op zoek naar hun geluid is dus nog aanwezig.

Doet me trouwens ook denken aan Friends of Dean Martinez, maar dan een heel stuk trager. Beetje dezelfde sfeer, warm, broeierig en een tikkeltje melancholisch.

gweldige muziek, ik weet het geen makkelijke hap maar dit brengt je naar een andere dimentie sfeer sfeer en nog eens sfeer.naar een harde week is dit zo aangenaam dat ik hem daarna weer op repeat zet.kortom passie sfeer simpel en die harmond orgel super.
muziek voor eenzame zielen zoals ik en niet toegangelijk voor dreamtheater nerds.

avatar van andnino
Slaapverwekkend is het juiste woord... in positieve zin

avatar van The Scientist
Vind het geen geweldig album, als we het over logge postrock/metal hebben liggen ze wat mij betreft toch heel wat lichtjaren achter op bijvoorbeeld Neurosis/Isis/Cult of Luna..

Vind het niet slecht, maar eerder een beetje saai, gebrek aan creatieve ideeen.

avatar van Nakur
Ik verhoog naar 4*. De rust die wordt gecreëerd, in combinatie met de mooie soundscapes en dito gitaarwerk maen dit een plaat voor blanco gedachten, zeker als je met je hoofd in de brandende zon zit. Berustend, warm en bloedmooi

avatar van Lennonlover
Een beetje hetzelfde als de nieuwste van This Will Destroy You. dwz: langdradig, saai en weinig origineel; Deze is wel ietsjes spannender met wat meer ritme zodoende ik hem een halfje meer geef: 2*

avatar van Lennonlover
The Scientist schreef:
gebrek aan creatieve ideeen.

perfect verwoord, Scientist!

avatar van andnino
Als je zo naar dit album gaat kijken, kun je er ook niet van genieten nee

avatar van Nakur
Dit is nog steeds top10 van 2008 materiaal. Ik zag echter op de SL website een 'deluxe bible edition dubbel vinyl uitgave". heeft iemand die?

Alucard
Ja, die "deluxe bible edition dubbel vinyl uitgave". Heb ik toevallig een paar dagen terug op de kop weten te tikken. Alleen heb hem nog niet geluisterd (ben een beetje bang om hem uit het plastic te halen )

avatar van Bruno Banani
Heb hem ook aangeschaft na lange tijd op de vinyl-uitgave gewacht te hebben. Al die tijd met die inferieure digitale variant moeten doen, maar wat een geweldenaar is het weer!
En bonus-track is van het zelfde kaliber als de rest...

fastpulseboy
Alucard schreef:

jaaaaaaa heb em ook vanmiddag gehaald. Wat een heerlijke plakken doorzichtig vinyl... en die mooie leerachtige hoes eromheen. Idd eindelijk de digitale variant op een waardige wijze vervangen.

avatar van Ducoz
Ik vind het een pracht hoes, echt werkelijk fantastisch!

avatar van Nakur
De muziek mag er anders ook wezen hoor

avatar van andnino
Oke, hoe briljant is het wanneer je dit voor minstens de vijftigste keer oplegt, en plotseling hoor je iets dat je nog nóóit eerder hebt gehoord? Het geeft op zijn minsts de tijdloosheid ervan aan zou ik zeggen. Wat een klasseplaat.

Dit is een geweldige plaat van een geweldige band. Hij (de gitarist wiens naam ik nooit onthoud) weet iedereen een lesje songschrijven te geven: kleedt een compositie met bloedmooie melodieën volledig uit, legt 'm open en bloot voor je neer, om hem met optimale bezieling doodkalm perfect in elkaar te laten vallen... Live is het helemaal een hypnotische ervaring van overweldigende schoonheid.
Monsterplaat van een monsterband.

avatar van andnino
Mooi omschreven ik ben nog eens van plan een fatsoenlijke recensie over TBMHitLS te schrijven, maar ik moet eerst even op mijn woorden komen. In mijn top 10 staat 'ie in ieder geval al wel

avatar van Holy Goof
Fantastisch! Wat een sfeer. Eén van de ontdekkingen van het jaar vor mij.

avatar van Mart
Dit is hele andere koek dan Earth 2. Ik kan het zelf het best omschrijven als woestijn-/westernrock. De muziek lijkt nogal eentonig (het is trage muziek met herhalende melodieën), maar door het gebruik van verschillende instrumenten (o.a. piano en orgel) is er prima naar te luisteren en werkt de muziek heel ontspannend voor mij. Daarnaast is het heel sfeervol, deze muziek zou net zo goed een soundtrack kunnen zijn voor een wild-west film.

Heerlijk om op te zetten als je ergens mee bezig bent (als achtergrondmuziek), maar ik vind het ook heerlijk om naar te luisteren voor het slapen gaan of om te relaxen. Goed album, maar bij vlagen kan het nogal eentonig worden. Prachtige hoes heeft dit album, trouwens!

khonnor
voorwaar fenomenale plaat die wel wat tijd nodig heeft om zich in je hart te nestelen. op het eerste zicht en gehoor een ietwat saaie plaat met een gebrek aan memorabele melodieën en steeds weer hetzelfde trage, logge tempo. en geen uitbarsting te bespeuren die ook maar een beetje richting "rock" neigt...

wat je wel krijgt, naarmate je er meer en beter naar luistert, is een soortement ideale soundtrack voor een donkere, naargeestige spaghetti -western. een plaat die de hoogste regionen in wordt gekatapulteerd dankzij de door de heren geëtaleerde instrumentbeheersing, hun ervaring en vooral hun neiging om toch vooral nergens de beoogde woestijnsfeer te verpesten met de door velen zo gekoesterde en verwachte "rock" uitspattingen.

ik lees hierboven dat iemand deze plaat op het niveau van "this will destroy you" zet met de bewoordingen saai en langdradig. i couldn't disagree more: dit is duuzend keer beter dan this will destroy you; en het "langdradige" is imho net een effect dat beoogd wordt door de makers.

dus: een voorwaar fe-no-me-naal plaatje

Ik kan mij wel degelijk voorstellen dat mensen dit saai vinden... Het is allemaal low-tempo, en ontdaan van franje.

Echter: wat je overhoudt is de essentie, de kern van... ja wat eigenlijk? Ik ken geen band die hetzelfde klinkt als Earth... Melancholisch, beklemmend, soms warm, soms kil. Heerlijk als achtergrondmuziek, sukkelend in de bus, of juist aandachtig op de koptelefoon. Want voor mij verveelt dit geen moment.
Het is misschien ook de opbouw die voor alle nummers zo kenmerkend is. Subtiel, maar merkbaar.

avatar van JSPR_G
Dit is echt een heerlijk album.
Saai? Integendeel! Ik vind dit album juist spannend! Die melodietjes, die details, die sfeer die gecreëerd wordt, daar kan ik echt van genieten.

avatar van Edwynn
Eem eenzame tocht langs langvergeten spookstadjes in de Amerikaanse woestijn. Desolaat en melancholisch, maar nooit allesverstikkend of wanhopig. Op het eerste gehoorlijk lijkt de "country & westerndrone from hell" wat eenvormig maar schijn bedriegt. Er is best veel aandacht aan details besteed. Wie de oude Earth in zijn achterhoofd heeft, zal wel eerst even achter de oren moeten krabben. Maar deze stijl was met Hex uit 2005 al ingezet. dus daardoor zal niemand zich meer laten verrassen, gok ik.