Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)

Rock / Avant-Garde
Label: Elektra

1. Tone Burst (5:35)
  2. Our Trinitone Blast (3:47)
  3. Pack Yr Romantic Mind (5:06)
  4. I'm Going Out of My Way (3:25)
  5. Golden Ball (6:52)
  6. Pause (5:23)
  7. Jenny Ondioline (18:08)
  8. Analogue Rock (4:13)
  9. Crest (6:04)
  10. Lock-Groove Lullaby (3:38)
avatar van aerobag
Stereolab, dat is een groep naar mijn hart geworden. Dan te bedenken dat ik een aantal jaren geleden de band maar flauwtjes vond en ze links heb laten liggen. Stereolab bewandelt 2 paden tegelijk, een been maakt passen in onschuldige en aanstekelijke melodieën, terwijl het andere ledemaat voet zet in innovatieve, haast avant-gardistische composities. Daarbij vertrouwt de sound nadrukkelijk op een elektronische trukendoos en de dromerige Franstalige vocalen van Laetitia Sadier.

Het resultaat is uitgesproken, spectaculair en fleurig. En dan waren ze op dit album ook nog zo behaaglijk onstuimig. Stereolab maakt er op dit album een surrealistisch luisterspel van. Ze brengen je onder narcose met de hypnotiserende melodieën, maar schudden je vervolgens abrupt wakker met een plotselinge wending of een schurende gitaarpartij. Opener Tone Burst begint jangle poppy, maar eindigt in een orkaan van tsjilpende gitaren. Pack Yr Romantic Mind heeft haast lounge-achtige proporties, maar ook dit nummer kent kort-maar-krachtige dynamische passages. 2 prachtige nummers overigens.

Maar de sfeer wordt ook gezet door kleine toevoegingen. Zoals op Golden Ball, als halverwege het nummer heel even de naald op de plaat lijkt over te slaan, maar als de muziek terugkeert zit er een minimale verandering in de klanken van de muziek. Of hoe op analogue Rock de stem van Sadier verwerven wordt met een tintelende synthesizer lijn. Slimme manieren om de luisteraar subtiel te desoriënteren.

Halverwege het album worden we geconfronteerd met Jenny Ondioline, een uitputtingsslag van jewelste, maar een muzikale reis als geen ander. Stereolab verdient het hier om het woord ‘Transient’ in de albumtitel te mogen plakken.

Een excentrieke release met durf. Naar mijn o zo bescheiden mening is Transient Random-Noise Bursts essentieel luistervoer voor elke open minded muziekliefhebber.

avatar van Litmanen1
Ongeveer een jaar geleden kwam ik (helaas) pas met Stereolab in aanraking. Wat mij aantrekt is de psychedelische sfeer en daarnaast de productie die tegelijkertijd van fantastische kwaliteit is en soms toch ook bijna My Bloody Valentine gruizig en analoog. Er zijn momenten dat je denkt, ik ga eens naar mijn naald kijken of deze niet aan vervanging toe is. Het album opent met ‘Tone Burst’. Dit is wat mij betreft gelijk een van de sterkere en ook richtinggevende tracks. Het hele nummer zoekt langzaam naar een soort climax waarbij niet duidelijk is of de synthesizer of gitaren het gaan winnen. Prachtig einde. Na de opbouwende fijne herrie van de eerste 2 nummers is ‘Pack Yr Romantic Mind’ een heerlijk rustige variant. De bijna bossa nova sfeer gaat op prettige wijze samen met langzaam infiltrerende dreigende gitaren. De eenvoudige synthesizer loopjes die over de helft van het nummer worden toegevoegd zijn voor mij de kers op de taart. Dit vind ik het beste nummer van de plaat. ‘Golden Ball is een goede 2e en voor mij de groei song. Als de orgelachtige synthesizer geluiden aanzwellen tot een nerveus apocalyps, wacht je tot de platenspeler het niet meer kan bolwerken. En dan het overslaan in het nummer waarmee ook het nummer eindigt is een enorme fijne toevoeging. Met ‘Jenny Ondioline heb ik een haat/liefde verhouding (sorry). Het start met een heerlijke geluidsmuur waaruit een geweldig fijne melodie voortkomt met zo’n heerlijke vibe waarop je niet kunt stilzitten, maar come on, moet het echt 18 minuten duren? Dit terwijl het nummer na 7.30 minuten met een aanzwellende gitaar heel mooi lijkt te eindigen. Gelukkig bezit ik de vinyl editie waarbij de 7” versie van Jenny Ondiline is toegevoegd. Verder vind ik ‘Crest’ erg fijn en op deze editie staat ook het fantastische ‘French Disco’. Anyways, wat een heerlijke herrie!