Slade - In Flame (1974)

Label: Polydor

1. How Does It Feel (5:55)
  2. Them Kinda Monkeys Can't Swing (3:28)
  3. So Far, So Good (3:02)
  4. Summer Song (Wishing You Were Here) (3:36)
  5. O.K. Yesterday Was Yesterday (3:59)
  6. Far Far Away (3:37)
  7. This Girl (3:32)
  8. Lay It Down (4:09)
  9. Heaven Knows (3:56)
  10. Standin' on the Corner (4:54)
EVANSHEWSON
Twee van Engelands beste singles allertijden staan hierop nl. Far Far Away en How Does it Feel, voor mij op zich al haast de aanschaf van deze plaat waard.
Dit zijn zulke uitzonderlijk sterke composities dat het logisch is dat ze dat niveau niet heel de plaat kunnen volhouden.
Maar méér dan 30 jaar na release mag dit album nog gehoord worden door een nieuwe generatie !
Wàt mis ik Slade in deze tijd van muzikale verdwazing !

Father McKenzie
EVANSHEWSON schreef:
Wàt mis ik Slade in deze tijd van muzikale verdwazing !

Ik zal die EVANSHEWSON maar eens quoten, aheum.... zoals ik al kwam te zeggen; Slade was de eerste helft van de seventies gewoon zo ongeveer goddeliijk. Deze mag U gerust kopen, mocht je hem nog tegenkomen. En dat zou best kunnen, want niet lang geleden is alles uit die periode in geremasterde vorm heruitgebracht.

Far Far Away en How Does It Feel hebben echt Beatles-allure, qua opbouw en compositie, echt wel! En de rest van dit album mag er zeker ook wezen.
Ik wou dit nog eens in de updates zien, want 8 stemmen is echt véél te weinig!

Father McKenzie
10 stemmen nu toch al....het blijft gewoon triest voor een mooie plaat, echt wel.
In een rechtvaardiger wereld stonden hier minstens een 400-tal stemmen met een gemiddelde van rond de 4.
Helaas, de fans blijken mèt de band uitgestorven....

avatar van snarf349
Tijdloze muziek, met eerder genoemde nummers als absolute toppers. Toendertijd helemaal grijs gedraaid.
Wat mij betreft ook één van de mooiste rock stemmen ooit (hulde voor "Neville Holder oftewel Noddy")
Op het werk heb ik altijd radio Nostalgie opstaan en dan komt er af en toe een nummer van deze Glam-rockers voorbij. Altijd goed voor een mee-bler feestje, zeker op "Far Far Away".

Volgens mij kloppen de track-minuten niet.

avatar van macca63
Slade in Flame? Geweldig album en dito film!
Het verbaasd mij dat niemand het hier over deze film heeft!
Google maar en lees de recensies word overal zeer gewaardeerd.
Het album bevat vele pareltjes zoals How does it feel, far far away, them kinda monkeys. standing on the corner met een geweldige sax solo!
Super album en prachtige sleeve!

avatar van Pantaviar
Mijn ouders hebben deze plaat heel lang geleden op vinyl bij Xenos (jawel!) gekocht (toen ik ca. 8 jaar was). Dus nu zo'n 30 jaar geleden. Fantastische plaat! Ik vind de meeste composities van hoog niveau en ben ook wel verbaasd dat zo weinig mensen deze band kennen (maar goed, ik ken ook niet alles). 4,5 sterren!

avatar van bikkel2
Ik ken Slade vooral van hun singles. Ik was toendertijd 6 jaar of zo. Far Far Away kwam toen langs in Toppop. Nog altijd een tof nummer trouwens.

De film wel eens gezien ( op vhs) maar vond het wat wazig en ook gedateerd.
Misschien nog eens een keer proberen.
Ben tenslotte wel een 70's liefhebber.
Ook de britse comedy's vind ik nog altijd top uit die tijd.

Al vanaf het begin groot fan van deze band. Dit album hoorde bij de gelijknamige film die ze maakten op het hoogtepunt van hun roem. Helaas ook de periode dat de glamrock over zijn hoogtepunt heen was. Toch een aantal ijzersterke songs op dit album waarvan Far far away en How does it feel de bekendste zijn. Far far away bleek toen de voorlopig laatste hitsingle in Nederland te zijn. De groep trok 2 jaar uit om eindelijk voet aan de grond te krijgen in Amerika, maar toen dat niet lukte bleek ook Europa de groep vergeten. Jammer dat we Slade zo weinig meer op de radio horen, want een nummer als Far far away heeft wat mij betreft de tand des tijds ruimschoots doorstaan.

avatar van nlkink
Heb de bijbehorende film een jaartje of wat geleden op de BBC gezien als onderdeel van een Slade special en was aangenaam verrast. Zal wel vorig jaar zijn geweest vanwege "40th anniversary" van de film. Bij uitkomen werd de film met de grond gelijk gemaakt, gelukkig is de waardering nu wat hoger. De film en bijbehorende album luidden een koerswijziging in die hevig bekritiseerd werd en zoals zo vaak is de voortschrijdende tijd wat milder.

avatar van teus
nlkink schreef:

Slade klonk hier vergeleken met voorgaande heftige stamprock Volwassener (ook niet voor het eerst trouwens) zoals ze dat in de muziekwereld noemen
Meer uitgediepte songs en dat werd door de fans niet altijd goed begrepen ,zoals wel meer gebeurde met een artiest met koerswijziging
De waardering kwam veel later
Overigens vind ik bv, Far Far Away een van de beste Slade Singles, maar haalde hier niet eens de Top 10
En How Does It Feel eigg ook een mooie album track, flopte als hitsingle

avatar van RuudC
Duidelijk het beste album dat Slade tot dan toe uitbracht. Het lijkt wel alsof er voor het eerst echt moeite in de muziek gestoken is. Noddy brengt afwisseling aan in zijn zang en schreeuwt niet meer zo geforceerd. How Does It feel is een prima opener en op Them Kinda Monkeys Can't Swing hoor je plots een veel frivoler gitaargeluid. Far Far Away wordt echt goed gezongen. Eindelijk wordt de simpele boogierock ontstegen. Grotendeels dan, want tegen het einde van dit album keert dat geluid helaas weer terug. Toch kan ik eindelijk een album van Slade aanwijzen dat ik de moeite waard vind, omdat er toch wel een goede handvol songs op staan die echt iets te bieden hebben in tegenstelling tot de hap-slik-weg-formule van het vorige werk.

Tussenstand:
1. In Flame
2. Play It Loud
3. Beginnings
4. Old New Borrowed And Blue
5. Slayed?

avatar van lennert
Het meest volwassen en gevarieerde album tot nu toe. Far Far Away is een van mijn favoriete Slade-songs tot nu toe met heerlijke melodielijn, mooie teksten en een lekker basloopje. Ook How Does It Feel en This Girl zijn pareltjes, terwijl een meer hardrockende track als Them Kinda Monkeys Can't Swing veel vetter klinken dan op de vorige albums het geval was. Nu ben ik best benieuwd geworden naar de film waar dit de soundtrack van zou zijn!

Tussenstand:
1. In Flame
2. Play It Loud
3. Old New Borrowed And Blue
4. Slayed?
5. Beginnings

avatar van Brutus
Er ontbreken hier nog twee nummers. Er waren namelijk twee versies. 1 voor de Engelse en 1 voor de Amerikaanse markt. De tracklist hierop is anders.

Op de Amerikaanse release zijn:
Summer Song (Wishing You Were Here)
Heaven Knows
Vervangen door:
The Bangin' Man
Thanks For The Memory (Wham Bam Thank You Mam)

Beste nummers Lay it down Ok Yesterday The Bangin'Man

Tussenstand albums: