The Gutter Twins - Saturnalia (2008)

Label: Sub Pop

1. The Stations (4:34)
  2. God's Children (4:57)
  3. All Misery / Flowers (4:23)
  4. The Body (3:03)
  5. Idle Hands (4:37)
  6. Circle the Fringes (5:24)
  7. Who Will Lead Us? (3:49)
  8. Seven Stories Underground (3:22)
  9. I Was in Love with You (4:26)
  10. Bête Noire (3:50)
  11. Each to Each (4:49)
  12. Front Street (5:23)
avatar van grovonion
Deze moet zich bij mij nog bewijzen, behalve een kei van een stem en aangenaam instrumentarium blijft er niks hangen.

avatar van Djeff-iz-ded
Hij wordt beter, ben nog steeds geen grote lanegan fan en eerlijk gezegd had ik het beter gevonden als dulli gewoon weer iets met of twilight singers had uitgebracht of de oude band weer bij elkaar had gehaald.
ik hoor veel liever soul met een hijs-stem dan blues-rock met een stem als schuurpapier, het spijt me.
ook vind ik dat er te weinig atmosferische ambient nummers op staan, op de twilight singers platen was dat ok, dulli leefde zich toen gewoon uit.
ik verwachte iets van meneer dulli, ik kreeg iets anders, niets aan te doen, nu hopen dat er gauw wat ander werk komt...

avatar van blonde redhead
Deze plaat trok mij in eerste instantie vanwege de PInk Floyd achtige hoes. Toen later bleek dat het een project van Mark Lanegan is was ik natuurlijk helemaal verkocht. De plaat zelf vindt ik echt een fantastische sfeer hebben en daarom zou hij bij mij ook genoeg gedraaid worden. Toch heb ook ik een gevoel dat ze niet alles eruit gehaald hebben. Bij veel nummers krijg je echt het idee dat het een brilliant nummer had kunnen worden maar dan blijft het nummer toch redelijk vlak. Vandaar dat ook ik niet meer geef dan 3*. Wel kijk ik nu al uit naar de opvolger hiervan want ik heb een idee dat die wel echt brilliant gaat worden.

Pim
Een echte groeiplaat. De sfeer van de muziek wordt heel goed weerspiegeld door de hoes. Duister en onheilspellend maar zoals een dreigend zwaar onweer ook heel mooi kan zijn, zo is dit album ook heel mooi.

avatar van Ephyon
Jep tis echt een dikke sfeer en groeiplaat. Heel donker wel, maar zeker niet in een negatieve zin.

Voorlopig toch ook nog een 4*

avatar van pattje
Lanegan en Duli stonden bij Later op BBC afgelopen vrijdag nacht, vooral Lanegan was weer fenomenaal bij stem. Geen lichte kost voor tere zieltjes maar een prachtplaat. Ik hoop dat ze nog op bv lowlands komen

avatar van Martijn76
inmiddels bevestigd voor lowlands, vind de cd wel erg zware kost, maar mooie kans om twee rock-iconen weer eens in actie te zien

Lekkere CD. Simple as that.

avatar van OldRottenhat
Klinkt niet slecht, maar er blijft zeer weinig tot niets hangen na de eerste 2 luisterbeurten!

avatar van Erwin.c
OldRottenhat schreef:

Deze muziek zal denk ik nooit blijven hangen alleen al om het feit dat ze geen echte refreinen hebben.

avatar van Dudeness
Net bezig aan mijn derde luisterbeurt. Dit gaat de goede kant uit...

Aanvankelijk stelde het een beetje teleur, omwille van de zaken die door menig persoon hieronder reeds werd gezegd (geen duidelijke structuren, geen duidelijke onderscheidende identiteit tussen de nummers, het "gewhine" van Greg, etc...)

Stilaan echter komen deze argumenten echter een voor een te vervallen. Sterke songstructuren, sterke wisselwerking tussen de twee protagonisten, etc....

Dit komt echt nog wel goed. Ik wacht nog even met stemmen...

1,5
Aardige stem, maar daar houdt het bij op. Weinig verrassend en weinig vernieuwend. Zoutloze rock met een groot gemis aan wat frisse pit.

avatar van thetinderstick
Moeilijk om deze plaat te beoordelen. Ik heb deze plaat nu een keer of 10 gehoord, maar er blijven stukken die maar een beetje lijken voort te kabbelen. Ik hoor echter wel dat dit een typische groeiplaat is, dus dat kan nog goed komen.

Er staat ook genoeg materiaal op (met als hoogtepunt toch wel 'Idle Hands') dat echt heel goed is dus het kan nog alle kanten op met the Gutter Twins..

Ik begin met 3,5*

avatar van Rainmachine
Ik ga hier echt helemaal van uit m'n koekie! Wat een prachtplaat! Voor mij komt dit erg dicht in de buurt van Gentlemen met als zeer plezierige bijvoeging de stem van Mark Lanegan. Heerlijke intense plaat met die typische drive die de Afghan Wings en de Screaming Trees ook beide op hun eigen manier bezaten. Ik vindt dit een stuk beter dan de Twilight Singers platen die ik ook altijd trouw ben blijven kopen. TOPPER!

khonnor
gotti schreef:

hahahaha

dan moet je de mannen eens live bezig zien. greg dulli is god and mark lanegan is his devil

en nu effe serieus? ok. de meeste jonge rockheldjes zouden in hun broek kakken als ze dulli zouden ontmoeten. die man heeft lef, charisma, een geweldige stem, een fantastische muziekkennis, is niet vies van wat overdrijving, heeft bakken soul, en leeft echt vvoor wat hij doet... en, is een arrogante eikel die er niet voor terugdeinst om mensen op hun plaats te zetten. where they belong, maw...

deze plaat is om meer dan één reden geweldig.
1) er staan een paar nummers op die zonder moeite naast de beste afghan whigs klassiekers kunnen pronken
2) de wisselwerking dulli-lanegan verleent een soort van onderhuidse spanning aan de muziek, een vorm van duisternis en melancholie die je vroeger bij dulli minder terugvond. scheurende gitaren versus een nick cave-achtig sfeertje, zeg maar. me likes!

dus, deze plaat is geen "meh" maar eerder "mooooooooooooo"

Hij wordt steeds beter. Voorheen altijd meer gecharmeerd geweest van Lanegan, maar de laatste maanden ook erg positief over Dulli (hij staat nu zelfs in mijn Top10 met Gentlemen). Gutter Twins ligt dichter bij Afghan Whigs dan bij Twilight Singers.

Pim
Het is nu vijf maanden na mijn vorige bericht. Ik draai de CD nog steeds heel vaak en blijf hem maar mooi vinden. Heel knap en echt een uitzonderlijke plaat. En ik ontdek telkens weer nieuwe krochten en kieren in de muziek.

avatar van thetinderstick
Zoals ik een maand geleden al had voorspeld is dit een echte groeiplaat gebleken. Omdat de zang niet altijd goed is te verstaan en de melodieen niet heel erg voor de hand liggen moet je deze plaat echt een tijdje op je in laten werken.
Langzaam blijkt dat dit toch wel een erg sterke plaat is waarin je steeds weer nieuwe dingen hoort.

'Idle Hands' blijft nog steeds torenhoog favoriet, maar de laatste twee nummers 'Each To Each' en 'Front Street' zijn ook fantastisch. Overigens vind ik nu ook 'Circle The Fringes' en 'I Was In Love With You' erg goed, terwijl deze nummers mij voorheen niet zo waren opgevallen.
Over het algemeen kan Dulli mij meer bekoren dan Lanegan, al vind ik zijn 'Bete Noir' ook mooi.

Halfje erbij dan maar!

Zo op het einde van het jaar pik ik deze nog even mee, en ik denk dat het zomaar eens een waardige afsluiter van muziekjaar 2008 kan worden voor mij. Lekkere donkere rock. De samenzang van de twee stemmen was even wennen voor mij. Nu heb ik er geen last meer van. Ik ben met name onder de indruk van de eerste twee tracks die een beetje aan elkaar geplakt lijken en zich ontwikkelen tot een heerlijke onweersbui na 10 minuten. De rest van het album is ook dik okay. Maar ik prefereer toch wel de wat hardere nummers op dit album. Daar vallen de puzzelstukjes perfect op hun plaats.

Een cijfer volgt nog. Ik denk dat ik deze ook nog wel in mijn top 10 van 2008 prop.

Antagoon
Ja! Deze is er inmiddels in beland. Vond beide mannen sowieso al wel aardig bezig (Afghan Wigs, Twilight Singers, Screaming Trees, ML Band, QOTSA), maar zag deze combi niet meteen. Deze plaat pakt geweldig uit! De dicht geplamuurde sound van de Twilight Singers wordt door Lanegan een beetje opengebroken dat geeft wat meer lucht. Erg prettig die afwisseling en natuurlijk de constant aanwezige onderhuidse spanning. Topplaat!!

Ze komen naar Nederland, Lanegan en Dulli. Geven in ieder geval in Doornroosje een concert in unplugged setting.

Ssscht...
Mark Lanegan is voor mij echt een lastig geval... Ik kan zin hebben in sommige liedjes van hem, ik hou van z'n prachtige stem, maar iedere keer stoort het me dat de muziek zelf héél wisselvallig is. Buiten een uitstekende zanger vind ik zijn muziek op zich niet veel soeps...

Maar door deze samenwerking met Dulli komt alles dan toch eens tot z'n recht. Schitterende cd met bijzonder veel sfeer, structuren die ingewikkelder zijn dan ze op het eerste zicht lijken en twee buitengewoon goeie zangers! Lanegans beste project.
Sterk! Vijf sterrekes.

avatar van James Douglas
deric raven schreef:

Dat leek mij wel wat, Lanegan en Dulli op fietsafstand. Ik heb er maar tickets voor besteld.

avatar van Dudeness
En voor de belgjes hier: ze komen ooknaar cactusfestival op 11 juli

avatar van nightfriend
Dit is toch wel een spannend plaatje, goeie mix van traditionele bluesrock en meer experimentele elementen.
4 sterren, al neig ik ook wel naar 4,5.

avatar van lebowski
Ik zie onder de favorieten dat het nummer pas één stem heeft, maar ik vind Who Will Lead Us? echt van een buitenaardse schoonheid. Zoals eigenlijk de hele plaat. 4 --> 4,5 *

avatar van Mr. B
Plaat weer een afgestofd en opgezet, toch een halfje erbij voor nu. Ik neem nu even de tijd om hier eens goed naar te luisteren en er staan toch wel een paar pareltjes op. Seven Stories Underground is zo'n pareltje, wat een mooi nummer is dat. Die stem van Dulli ga ik nu ook beetje bij beetje wat meer waarderen, al kan ik soms niet wennen aan die net niet haalbare tegen het vals aan zittende uithalen.

avatar van neyonn
Ik kan de zang en de sfeer die doorheen dit album wordt opgeroepen heel erg waarderen, maar geen van de nummers maken iets los bij mij. Het verzeilt net iets te makkelijk in de achtergrond, zelfs na de 5 keer dit beluisterd te hebben. Ik denk dat ik eerder Lanegan's solo werk aan een inspectie zal onderwerpen dan dat ik Saturnalia een zoveelste kans zal geven.

avatar van Arrie
Ah, neyonn typt precies wat ik wou typen, wat handig!

avatar van deek
Ben net deze plaat aan het luisteren, ik had hem een keer gedownload en nu via ipod opstaan, ik dacht al wat lijkt die ene stem toch op the Afghan wigs..
Geen onaardig album overigens, maar ga deze nog ff iets beter aan horen voor een eind oordeel
Voorlopig begin ik met een 3

Geef hem een 3,5 ik wil deze plaat niet naar beneden halen qua gemiddelde..