Elvis Presley - Elvis Is Back! (1960)

Label: RCA Victor

1. Make Me Know It (2:00)
  2. Fever (3:33)
  3. The Girl of My Best Friend (2:23)
  4. I Will Be Home Again (2:34)
  5. Dirty, Dirty Feeling (1:34)
  6. The Thrill of Your Love (3:01)
  7. Soldier Boy (3:06)
  8. Such a Night (3:00)
  9. It Feels So Right (2:10)
  10. The Girl Next door Went A'Walking (2:13)
  11. Like a Baby (2:40)
  12. Reconsider Baby (3:40)
  13. Stuck on You * (2:18)
  14. Fame and Fortune * (2:29)
  15. Are You Lonesome Tonight? * (3:05)
  16. I Gotta Know * (2:15)
  17. It's Now Or Never * (3:14)
  18. A Mess of Blues * (2:39)
AddictedToElvis
Bedankt, LucM .

inderdaad het beste album van Elvis. Staat geen zwak nummer op. Beste nummer: reconsider baby.

avatar van George
Ik vind dit niet Elvis beste album , maar wel een van zijn beste albums. Reconsider baby is ook mijn favoriet.
Zijn uitvoering van Fever , bekend geworden door Peggy Lee , maar het origineel is van Little Willie John ( wie kent hem nog ?) , steekt haar naar de kroon.
De bonustracks zijn uitstekend gekozen. Zijn grote hits uit die tijd Are you lonesome en It's now or never ( o sole mio) en ondermeer het sterke Mess of the blues krijgen we er kado bij.

George schreef:
De bonustracks zijn erg logisch. De complete sessie (20 maart en 3 april) leverde namelijk deze 18 nummers op. Resultaat: 3 singles en "Elvis is Back".

avatar van JohanD
Ronduit perfect.
Voor een album uit 1960 kinkt het of het gisteren van de persen rolde.
The King in alle glorie!!
DIKKE 5 sterren!

AddictedToElvis
Zalig! Elvis is terug uit het leger, en is beter dan ooit te voren; zijn stem is geperfectioneerd, en de geweldige songs zijn fantastisch uitgewerkt. Een kroon op zijn jaren '50 werk, waar alle stijlen nog eens langs komen. Hij doet wat hij als beste kan; stijlen en invloeden mengen en vormen en het perfectioneren -zonder anderen te kopiëren, integendeel, hij creeërt zo iets authentieks, iets zo ongelofelijk zuiver dat het 50 jaar later nog nauwelijks is geëvenaard. Tot dan toe het beste album die er verschenen was, in mijn ogen.

Hij rockt met Make Me Know It, Dirty Dirty Feeling en het o-zo-heerlijke Such A Night, hij creeërt een geweldige sfeer met Fever, zijn ballads klinken mooier dan ooit, en The Thrill of Your Love is nooit meer geëvenaard (op het gebied van ballads). Aan het eind krijgen we uitstekende blues te horen, met zowel Like A Baby als Reconsider Baby als absolute hoogvliegers (hoewel de laatste natuurlijk het best blijft). Paar songs heb ik nog niet genoemd, maar ze zijn allemaal van een torenhoog niveau. Ok, eentje moet ik nog even noemen: The Girl Next door Went A'Walking.

Men voorspelden dat de rock 'n' roll uitstervende was, met Buddy Holly die vroegtijdig overleed, Jerry Lee Lewis die in de gevangenis kwam door in het huwelijk treden met zijn erg jonge nichtje, en Elvis die in het leger ging. Elvis bewijst hier dat er niets is vergaan, dat het alleen maar beter is geworden; zowel de songs als zijn stem, die maar geen grenzen lijkt te hebben.

Father McKenzie
Er is geen woord van overdreven of zo, AddictedToElvis, dit is een supergoed album, met het prachtige bluesy Reconsider Baby en het al niet mindere Stuck on You. Eén van zijn allerbeste platen, zonder enige twijfel.
Eigenlijk een must in iedere goede platencollectie!

En deze zeker ook;

Elvis Presley - Elvis (1956)

Elvis Presley - Elvis Presley (1956)

avatar van bart1989
Dit album overstijgt toch wel los zijn eerste album.
Ik ben fan!
Hoe zalig is Such A Night?!

Fantastische, ijzersterke plaat. Het doet je beseffen wat kolonel Parker ons nadien ontnam door Elvis naar Hollywood te sturen. Het zou acht jaar duren voor hij weer met iets afkwam van dat niveau.

avatar van Ronald5150
Lekkere plaat van Elvis Presley. "Elvis is Back!" is wat meer blues gericht dan rock & roll. Dat bevalt me wel. Hoogtepunten zijn het donkere en dreigende "Fever" en het afsluitende "Reconsider Baby". Ik ben verder niet heel erg bekend met de albums van Elvis, uiteraard wel met de bekende hits, maar "Elvis is Back!" kan me in het geheel bekoren, ondanks dat ik geen grote fan ben van de beste man. Hier laat Elvis horen een blueszanger te zijn en dat kan ik wel waarderen. Mooie nummer, mooi gespeeld en meer dan mooi gezonden.

sugartummy
een heel gevarieerde, maar dat geldt eigenlijk voor nagenoeg elk elvis album, plaat. blues, pop, country, rock and roll. en elk nummer van een heel hoog niveau. pas in 69 zou elvis weer met zo'n goed (niet gospel) album komen.

avatar van Vinokourov
Elvis keert meteen weer terug aan de microfoon na zijn militaire dienst. De platenmaatschappij was benieuwd of hij 'het' had en gezien de lof die dit album heeft verdiend, zal Elvis 'het' heus wel hebben. Echter word ik van deze plaat warm noch koud. Ik vind de meeste nummers erg zouteloos klinken. Ik probeer het, maar ik kan er niks speciaals of opmerkelijks in vinden. Elvis zingt wat bluesnummertjes en rocknummertjes bij elkaar en dat is het. Nogal slaapverwekkend allemaal dus. Neemt niet weg dat het nog wel redelijk wegluistert en niet veel irritatie oproept. Een voldoende score kan er dan dus nog wel van af.

avatar van spinout
Elvis zingt de blues in 1960, enige jaren voordat de Stones de Amerikanen attent maakten op de blues. Elvis blues nummers hebben een hoofdrol voor de saxofoon, nog meer jaren voordat de Stones dat introduceerden. Heeft destijds niemand naar dit album geluisterd? Dit is Elvis op zijn best en het album had nog beter kunnen zijn met Are you lonesome tonight en It's now or never erop. Een topper.

Prachtige, deels ingetogen plaat van Elvis die ik vandaag vond in een originele monoversie bij de Emmaus. Het leven kan soms mooi zijn. Deze plaat is bovenal (erg) mooi en vaak tijdloos. Want er staan een flink aantal erg mooie songs op. Als die ook nog eens gezongen worden door Elvis, dan weet je het wel. Zijn buitengewoon fraaie stem speelt zo de hoofdrol op dit album.

Naast de vele mooie songs is er ook een prettige rock 'n roll versnelling met Such A Night en met het oh zo sfeervolle Fever. Andere favorieten zijn Make Me Know It, The Girl of My Best Friend en de bluesy nummers It Feels So Right & Reconsider Baby. Prachtige ballads, lekkere rock 'n roll en heerlijke blues: wat een geweldige plaat!

Heerlijk album. Ik was toen nog niet geboren. Pas ontdekt en ben er helemaal in vervoering van. Wat een prachtige stem en sound. En wat te zeggen van de opnamekwaliteit. 55 jaar na datum is dit album een ware openbaring.

avatar van Kronos
west schreef:

Dit album kwam origineel in prima stereo uit dus zie ik hier niet meteen de meerwaarde van mono.

Kronos schreef:

Ik bedoelde met origineel, dat het een lp uit 1960 was, gevonden in een monoversie. Ik zag op discogs dat er inderdaad ook stereo versies waren toen. Zelf vind ik het dan toch leuk dat het mono is.

avatar van Kronos
Als master release wordt de stereo versie aangegeven, waarvan ook hier op MusicMeter de hoes te zien is. In de box The Album Collection zit ook de stereoversie, vandaar dat ik het even was gaan opzoeken.

Wellicht werden nog mono versies gemaakt voor mensen die geen stereo hadden. Vroeger thuis gebruikten wij een draagbare mono platenspeler (met lampen!) en partijen die uiterst links of rechts in het kanaal zaten gemixt vielen dan soms bijna helemaal weg. Andersom gaat natuurlijk prima, mono op stereo.

Soms verkies ik mono voor die tijd, zoals van Pet Sounds waarvan ik beide versies heb. In het geval van Elvis is Back! vind ik het stereo geluid prima maar niet onmisbaar.

Dat er in die tijd geen singles op de lp stonden ervaar ik als een pluspunt. Elvis Is Back! blijft daardoor echt een album dat van begin tot eind ontdekt kan worden, zonder dat dit verstoord wordt door overbekende nummers. Dat blijven toch meer klassiekers die op zichzelf staan. Toen ik gisteren het album weer eens beluisterde was ik vooral verrast door het slotnummer Reconsider Baby.

Niet echt een Elvis fan maar dit plaatje uit 1960 klinkt me toch een partij goed! Met veel opnames tegenwoordig is het droevig gesteld.

Elvis is back is met de Sun opnames het beste werk van the king tot aan zijn NBC-tv comeback in 1968.
We horen een enthousiaste Elvis die onvervalste rock and roll and blues brengt met ondersteuning van geweldige muzikanten zoals Boots Randolph.
Een lp die ook nog eens goed klinkt, maar niet kan tippen aan de SACD uitvoering.

avatar van Arbeidsdeskundige
WillemM schreef:
van wel een echte Elvis fan!