Greenfield & Cook - The Best of Greenfield and Cook (1991)

Alternatieve titel: Only Lies

Label: Polydor

1. Only Lies (3:26)
  2. Going Home (3:15)
  3. Easy, Boy (3:15)
  4. Baby Don't Cry (2:41)
  5. A Day Begins (2:13)
  6. All over the World (2:14)
  7. Where (3:36)
  8. Beautiful Children (3:22)
  9. Don't Turn Me Loose (2:12)
  10. Gone (2:24)
  11. Melody (3:08)
  12. We Want You (2:58)
  13. Maybe a Lifetime (2:52)
  14. Girl, How I Love You (2:38)
  15. Far Too Late (3:05)
  16. The End (3:45)
avatar van Bluebird
Leuke verzamelaar voor de liefhebbers van de Haagse hippiepop uit de beginjaren 70. Welluidende zeer melodieuze close harmony zang en lichtverteerbare teksten. Ze waren een paar jaar behoorlijk populair, daarna solo zonder veel suc6 en verdwenen later in het producersvak.

avatar van musician
Waarom ben je een paar jaar lang populair (in Nederland en omstreken) en daarna niet meer?

Had een duo als Greenfield and Cook overlevingskansen gehad? De muziek is wat zoetig maar de composities zijn niet slecht. Ja, het doet een beetje polderpop-hippie-achtig aan. Maar dat was in hun succesvolle periode (1971-1974) niet ongewoon.

We zullen het nooit weten. Peter Kok werd uiteindelijk directeur van een Chileense platenmaatschappij. Kan ook boeiend wezen.

Desalniettemin dank voor in ieder geval drie mooie nummers uit mijn prille jeugd, Only lies, Don't turn me loose en Easy boy.

avatar van Bluebird
Een nummer dat mij ook bijzonder aangenaam heeft getroffen is ''A Day Begins''. Ook ''Melody'' heb ik heel lang geleden vaker op de radio gehoord. Tevens is ''Beautiful Children'' met Patricia Paay zeer fraai. Aandoenlijk jeugdsentiment dat niet te vaak maar zeker op de juiste momenten bijzonder genietbaar is. Helaas, voorbij die tijd.................*zucht*

avatar van LucM
Van hen ken ik enkel Only Lies en Don't Turn Me Loose, twee nummers die er beslist mogen zijn. Al is het duidelijk te horen dat ze de mosterd bij Simon & Garfunkel hebben gehaald.

avatar van Sjaan
Peter Kok is Tegenwoordig weer in NL met een restaurant.......

avatar van Bluebird
En Rink Groeneveld? Met een tuiniersbedrijf?

avatar van BoyOnHeavenHill
Welja, toch ontzettend leuk. En toch ook wel verrassend: debuteren met het tamelijk deprimerende (prachtige) bijna-instrumentele The end, en op het pittige Maybe a lifetime nog met medewerking van leden van Catapult. Misschien een voetnoot in de Nederlandse popgeschiedenis, maar dan wel een hele sympathieke. Uitstekende compilatie van hun (slechts) twee albums.

avatar van Jan Wessels
Ik heb de cd al een tijd in huis maar dan op het Rotation label van Universal Music. Zelfde tracklijst, andere hoes. Als jochie konden de hitjes mij wel bekoren al hoorde ik toen ook al wel de overeenkomst met Simon & Garfunkel. Nu, decennia later, blijf ik de hits leuk vinden om zo nu en dan te draaien. Er staan echter ook enorm kwezelige nummers op die ik direct doordruk. Het nummer Easy Boy (and we all prayed together) vind ik nog steeds hun beste nummer. Dat nummer zit bijzonder mooi in elkaar. 3*

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja, dat klopt, volgens mij beschrijf jij de gangbare CD uit de Rotation-reeks waar een jaar of tien geleden vele compilaties van Nederlandse jaren-70-bands op verschenen (Earth & Fire, Catapult, de Shoes, maar ook Dave Berry). Op internet zie ik dat dit hoesje oorspronkelijk werd gebruikt voor de single Far too late; als CD-hoes heb ik hem ook nog nooit eerder gezien, dus misschien een invoerfout.

Overigens had ik vroeger een uitstekende verzamelelpee (dus op vinyl) met daarop twaalf van de zestien nummers die ook op deze CD staan (te weten dus de hele tracklijst minus 2,4, 10 en 12 -- er is als het ware op beide vinylkanten één nummer extra geperst tussen het eerste en het tweede nummer en één tussen het tweede en het derde nummer).

Tja, kwezelig, nummers als Where en Beautiful children hebben iets onmiskenbaar klefs, ik skip ze niet altijd maar mijn geest is dan eigenlijk altijd ergens. En Easy boy is ook voor mij het hoogtepunt, hoewel ik ook altijd de rillingen krijg van die mondharmonica en daarna die elektrische gitaar op het einde van Melody.

avatar van Rinus
Ze hebben toch wel erg mooie (luister) liedjes gemaakt., Deze 2. hebben toch aardig wat hits gehad, begin jaren 70. Ik heb de CD iop het originele Polydor label. .

avatar van Jan Wessels
Even mijn stem met een halve ster hoger gewaardeerd. Al weer ruim 40 jaar geleden gemaakt blijft de muziek over het algemeen toch behoorlijk fris klinken. Mooie samenzang, prima muzikanten en een goede productie. Grappig dat Patricia Paay op meerdere nummers te horen is (en dat overigens ook prima doet). Zo nu en dan haal ik de cd weer eens uit de kast en dan ben ik altijd toch wel weer een beetje (positief) verbaasd over het niveau van een aantal nummers.

avatar van teus
Vond dit weekend enkele nostalgische albums in een 2ehands zaak,waaronder deze...
in de rotation uitvoering(1999) zoals hiervoor al werd besproken,exact zelfde samenstelling
Ben ook nog steeds Positief als ik hun muziek beluisterd, hoe goed het nog steeds klinkt
Buiten de bekende Top 40 hits, helemaal geen slechte nrs,
Ze waren maar korte periode (1970-1974) actief,maar hebben wel kwaliteitsmuziek gemaakt
De mooiste blijft natuurlijk,, Only Lies,
Daarna Don't Turn Me Loose en Melody maar A Day Begins,,,Easy Boy,,,The End,blijven ook heel mooie songs
Ik vind het wel een 8 waard... 4*dus ,goede nederpop!

avatar van Ed Bijkerk
Helemaal met Teus en anderen eens. Vandaag nog eens op mijn goede installatie afgespeeld en ik moet zeggen: het klinkt fantastisch! Zeer goede composities, fijn gespeeld en gezongen. Ok een paar niemendalletjes maar toch. En dus een heel vet compliment voor de producers, het klinkt alsof het gisteren opgenomen is. Dit was trouwens mijn eerste LP, op mijn 12 verjaardag of zo gekregen. Krijgt alleen al daarom 5 sterren.

avatar van Moeselien
Het was 1972 en ik ging naar een concert van Earth & Fire, in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
In het voorprogramma zaten Greenfield & Cook.
Ze speelden de liedjes van hun eerste elpee en ik was meteen fan. Behalve de twee elpees heb ik nog steeds al hun singles. De nummers ‘Easy boy’, ‘Melody’ en ‘The end’ worden nog regelmatig gedraaid.