Mötley Crüe - Dr. Feelgood (1989)

Metal / Rock
Label: Elektra

1. T. N. T. (Terror 'N Tinseltown) (0:42)
  2. Dr. Feelgood (4:50)
  3. Slice of Your Pie (4:32)
  4. Rattlesnake Shake (3:40)
  5. Kickstart My Heart (4:48)
  6. Without You (4:29)
  7. Same Ol' Situation (S.O.S.) (4:12)
  8. Sticky Sweet (3:52)
  9. She Goes Down (4:37)
  10. Don't Go Away Mad (Just Go Away) (4:40)
  11. Time for Change (4:45)
  12. Dr. Feelgood [Demo Version] * (4:42)
  13. Without You [Demo Version] * (4:12)
  14. Kickstart My Heart [Demo Version] * (4:28)
  15. Get It for Free * (4:14)
avatar van ravenstein
Heel goeie typisch amerikaanse Hard Rock/Pop Metal met een knallende productie van Bob Rock.
Enkele uitschieters zijn Kickstart My Heart en het titelnummer, Dr Feelgood (dat iets heeft dat me wat doet denken aan Love Like Blood van Killing Joke).
Dit is het soort muziek waar ik goedgezind van word!

avatar van paulisdik
een van de betere albums van motley crue

DutchViking
Vrij aardige plaat van Crue. De nummers hebben nog steeds niet zo veel om het lijf, maar als geheel is deze toch stukken beter dan Girls, Girls, Girls en de andere voorgaande platen. Mijn favoriete songs op deze plaat: het titelnummer, Kickstart My Heart en Rattlesnake Shake. Jammer genoeg heeft Crue dit niveau niet meer weten te evenaren.

Heerlijke plaat, met de uitschieters, Same Ol' Situation (S.O.S.), Kickstart (wat een heerlijk nummer) en Don't Go Away Mad.

Ik kijk uit naar hun show op 8 juni.

Riverdale
Natuurlijk hebben de nummers weinig om het lijf. Natuurlijk klinkt de muziek gedateerd. Maar tegelijkertijd: wat klinkt dit album opbeurend en recht-door-zee. En dan heb ik het niet alleen over een paar uitschieters. Het album is een geheel dat gewoon lekker loopt. Dit album zul je niet vaak draaien, maar als je 'm draait is het ook meteen helemaal goed. Zonder me te laten leiden door jeugdsentiment: 3 sterren.

avatar van sdr
sdr
Ik had zo mijn vooroordelen over deze band, maar 't is toch wel redelijk goede hardrock. Vooral het titelnummer is heel goed. 3.5*

Kickstart my heart
Geweldig nummer.
De rest van de cd ook erg goed.

avatar van James Douglas
Kickstart My Heart en de titletrack zijn inderdaad kleine klassiekertjes en basis daarvan is een voldoende al behaald. Toch is het, zoals bij elke Crüe album, wederom niet over de gehele linie sterk. Dan kan je een sterke productie hebben, de songs hebben toch meer nodig.

Rizz
Wat word ik vrolijk van deze plaat. Ik heb de band nooit echt talentvol gevonden, maar deze plaat rockt gewoon.
Dr. Feelgood, Kickstart My Heart, Same Ol' Situation, Don't Go Away Mad en Rattlensnake Shake zijn uitschieters,
Without you, Time for change kan ik niet aanhoren

Rizz schreef:
Wat word ik vrolijk van deze plaat. Ik heb de band nooit echt wat gevonden, maar deze plaat rockt gewoon.
Without you, Time for change kan ik niet aanhoren

avatar van sinkthepink
Lekkere plaat dit hoor, Dr.Feelgood knalt je speakers uit door de geweldige productie van Bob Rock. Op deze plaat toch ook wel iets mindere zwakke broeders dan op voorgaande platen. Maar vooral het super goede geluid maakt dat ik hem nog steeds wel eens uit de kast trek.

Lars Ulrich wist dat dit hun man moest worden voor "the black album" nadat hij deze plaat had gehoord.

Riverdale
Half puntje erbij, want er zitten een aantal echt sterke liedjes bij (Kickstart My Heart, Without You, Don't Go Away Mad). En ik verbaas me er weer over dat de feel-good formule aan blijft slaan.

Geweldig album! Mötley Crüe rocks!!!

De catchy nummers, heerlijk gitaarwerk en lekker raggende drums, wat wil je nog meer. 1 van mijn ultieme feelgood albums. Als ik even down ben zet ik deze op en het is allemaal weer goed.

avatar van vielip
Schitterend album van een zéér ondergewaardeerde band (althans in NL). Dit album heeft een flow van begin tot eind waar je in meegezogen wordt! Dit is denk ik voor mij hun beste album met Vince Neil. Hun allerbeste album maakten ze met Corabi op zang vind ik. Maar ja, Vince = Crue en vice versa dus...

Ozric Spacefolk
Een van de beste sleazeplaten ooit, samen met Cherry Pie en Apetite for Destruction.

Moddervette productie, hammer of gods-drums, en scheurende solo's.

Die sample aan het begin van de plaat ' Dr. Davis, telephone please' lijkt sprekend op het intro van Operation Mindcrime, iemand anders dat ook opgevallen?

avatar van Edwynn
Die sample kom je ook veel in films en ER tegen. Waarschijlijk een rechtenvrij dingetje.

1 x Kickstart My Heart per dag en ik ben helemaal vol energie en adrenaline. Wat een klassenummer.
De band was op de top van haar kunnen op Dr. Feelgood.

Ozric Spacefolk
Ben ik toch benieuwd naar de oorsprong van die sample.
Eens zien wat google oplevert.

avatar van Edwynn
Waarschijnlijk een sound effect tape ofzo. Want de lijst waarin het sampletje gebruikt wordt is schier eindeloos zo te zien.

et voila: Spazsquatch.com

avatar van vielip
Bedankt voor de info! Zulke feitjes zijn aan mij wel besteed

PriestMaiden
Ik denk dat ik dit toch het beste album van Motley Crue vind. Heel wat klassiekers van deze band zijn hierop te vinden: Dr. Feelgood, Kickstart My Heart, S.O.S. en Don't Go Away Mad (Just Go Away).

Ozric Spacefolk
Heerlijk, boze, ruige plaat. Het regent buiten, het is midzomer. Maar The Crüe maakt me wel weer vrolijk met hun Sleaze...

avatar van Casino Boogie
Prima plaat dit, samen met Shout At The Devil vind ik dit hun beste album. Heerlijk moddervet gitaarwerk.

Kickstart My Heart, SOS, het titelnummer en She Goes Down zijn gewoon top.

avatar van iggy
Een motley liefhebber ben ik absoluut niet en zal ik ook nooit worden. Ze hebben 2 platen gemaakt die ik best kan waarderen. Motley crue vind ik zelfs een prima hard rock plaat. Helaas heeft dat weinig te maken met de rest van de crue platen. Ik hoorde de crue(live wire prima nummer) voor het eerst bij hanneke kappen. Zo'n beetje het enige hard rock radio programma in nederland des tijds '82. Samen met big all natuurlijk. Maar zelfs hanneke vertelde des tijds al dat we niet moesten denken dat de rest van de plaat zo goed was als live wire. Dat heb ik me toender tijd goed in mijn hard rock oortjes geknoopt. Want bij mijn volgende bezoek bij de platen boer toch maar effe beluisterd en niet gekocht he he. Nu heb ik een tijd geleden de hele crue zwik goedkoop kunnen opkopen. Maar dat heb ik al eens geschreven.
Dit kwam mede omdat ik naar mijn inziens op de een of andere manier er achter was gekomen dat crue 2 vreselijk goede r&r boeken hadden geschreven. Zelden zo gelachen om r&r boeken als de crue boeken. Hoewel er zeker dingen instaan waar je niet om kan en wil lachen. Kortom een eerlijker r&r boek bestaat er niet teminste zover ik weet. Natuurlijk heb ik nog heel wat boeken in mijn bezit maar nog niet gelezen. Maar ik betwijfel of er betere bestaan...? Was het de crue niet die juist vonden dat er journalisten BIJ moesten zijn als ze op hun smerigst waren?!
Na de crue boeken moest ik altijd dubbel lachen om het imago van guns 'n' roses. The so called most dangerous band in the world in de tijd dat er nog enig leven en muziek in de gunners zat/was 88/92. Veel verder dan hun fans op de kast te jagen door die rooie dictator kwamen de guns mijn inziens nooit.
Tjee wat een schrijf moeite voor een band die ik bijna altijd afkraak. Maar ja time is on my side ha.

Dr feelgood dus volgens de mm stemmers de beste. Ietsjes beter dan saints. Natuurlijk ben ik het daar niet mee eens he he. Wat wel een voordeel is is dat bob rock deze plaat mocht vormen. Dat komt het geluid in ieder geval ten goede. Zeker ten opzichte van hun vorige(geluid) crap platen. Maar eerlijk is eerlijk de plaat begint vrij sterk met t.n.t en dr feelgood. Weinig mis mee denk ik zo. Zelfs een redelijke solo van mr mars ja ja. Op de een of andere manier denk ik altijd dat hij bij de plaat motley crue veel meer vrijheid heeft gekregen of gepakt dan op de rest van de crue platen. Niet zo in het gebruikelijke crue coconnetje?! Slice aardig maar ook niet meer dan dat. Rattlesnake mijn oude crue neiging komt weer boven skippen maar ik doe het niet bang om weer op mijn vingers te worden getikt door von h,vielip,ozrick en edwynn. Maar dit is niks. Kickstart my heart een op zijn minst berucht moment in het leven(bijna dood) van opper r&r ex junk sixx. Redelijk goed nummer maar op de een of andere manier had ik een meer serieus nummer verwacht. Hoe dom kun je zijn... serieus en the crue he he. maar ok lekker nummer. Tjee with out you brrrr matig erg matig. Niks voor mij in ieder geval. Maar ik weiger te skippen. Slappe slide solo gelukkig is die kort. Ik begin bang te worden dat s.o.s zelfs nog slechter gaat worden yep wat een k*t nummer. De tekst klopt als een bus volgens mijn crue idee grrrr. Sticky sweet het blijft erg ondanks ach de rest klinkt
zoals ik de crue al eerder heb beschreven teminste in mijn beperkte belevings wereld. Maar ik heb deze helemaal beluisterd! Het heeft me wel moeite gekost.
Maar om dit nu een crue klassieker te noemen in de verste verte niet. Ik vind de eerder 2 genoemde crue cd's beter veel beter zelfs.

En om nog even terug te komen op jullie edwynn en vielip lang geleden opmerking dat saints juist zou terug grijpen op feelgood remember? Ik hoor dat eigenlijk niet echt.
En nu ga ik me op glad ijs begeven maar dat maakt effe niets uit wat mij betreft. Kan zijn dat ik er naast zit. Maar saints laat mij vaag denken aan

avatar van iggy
marilyn manson achtige power rock. Nu moet ik wel bekennen dat ik zowel saints als manson al een tijdje niet meer gehoord heb (glad ijs).

avatar van vielip
En toch grijpt Saints of Los Angeles zowel qua stijl als qua sound wel degelijk terug op deze topper. Niet al te moeilijk doen en gewoon doen waar ze goed in zijn; party en feelgood (what's in a name) rock van de bovenste plank! Heerlijk opruiende teksten over de gutters van Hollywood op veelal uptempo nummers. Ik blijf me erover verbazen dat je Saints of Los Angeles zoveel beter vindt dan deze. Maar goed, gelukkig mag dat in dit land

PriestMaiden
iggy schreef:
marilyn manson achtige power rock .

Dit lijkt toch totaal niet op Manson?

avatar van iggy
Ik bedoel ook niet dr. feelgood maar saints of los angeles priest/maiden

Rizz
Jammer dat na het lekker bonkende, boemboem bommende Kickstart My Heart dat gedrocht van een Without You komt. Net als de tenenkrommende afsluiter trouwens, haal die twee nummers weg en je houdt een heerlijk ruig, energiek en vrolijkmakend album over.

avatar van Edwynn
Die ballades zijn ietwat geforceerd hier, ja. Maar echt storen doen ze me niet.

Kickstart My Heart is wel de absolute uitschieter met zijn waaaanzinnige riff. Nikki Sixx formuleert zijn probleempjes nu op een iets andere wijze, maar deze pakken ze ons niet meer af.