10cc - 10cc (1973)

Rock / Pop
Label: UK

1. Johnny Don't Do It (3:36)
  2. Sand in My Face (3:37)
  3. Donna (2:54)
  4. The Dean and I (3:03)
  5. Headline Hustler (3:31)
  6. Speed Kills (3:48)
  7. Rubber Bullets (5:15)
  8. The Hospital Song (2:41)
  9. Ships Don't Disappear (Do They?) (3:04)
  10. Fresh Air for My Mama (3:04)
  11. 18 Carat Man of Means * (3:27)
  12. Hot Rock Sun * (2:59)
  13. 4% of Something * (3:59)
  14. Rubber Bullets [Single Version] * (4:07)
  15. Waterfall * (3:41)
  16. Bee in My Bonnet * (2:01)
Geweldig debuutalbum! Ik kende 10cc omdat mijn vader een hele hoop singles had van ze. Later luisterde ik altijd naar een greatest hitsalbum totdat ik Musicmeter leerde kennen en de commentaren ging lezen van reviewers en ik erg enthousiast werd om de eerste 4 albums eens goed te gaan beluisteren. Ik begon dus met deze en hoe meer ik het ging beluisteren hoe meer verslaafd ik er aan raakte. Een hoop geweldige nummer, maar vind het altijd moeilijk om bijv. het beste nummer van dit album te kiezen, omdat ik het echt elke dag beluister en ik van elk nummer geniet. Gewoon een superalbum.

avatar van Boermetkiespijn
Lekkere plaat...

"Donna" klinkt als een parodie (en dat is het natuurlijk ook) maar is ondanks dat toch mooi en fijn om naar te luisteren.
"The Dean and I", aanstekelijk en blij nummer met geweldig gitaarspel.
"Rubber Bullets"
"Hot Rock Sun", een lekker instrumentaal nummer tussendoor!
"Bee in my Bonnet", weer een totaal ander nummer, maar gaaf!

avatar van jorro
geplaatst:
Mijmerend over het muzikale tableau dat 10cc's album 10cc vormt, vind ik mijzelf terug in een labyrint van klanken, een auditief avontuur dat slechts bij bijzondere gelegenheden ontsloten wordt. Johnny Don’t Do It, het voortouw nemend, ontvouwt zich als een van de meer verheven composities op dit schijfje, een schitterende prelude die de toon zet voor de avontuurlijke auditieve trip door het album heen.

In de sporen van het openingsnummer, Sand in My Face, onthult zich de essentie van 10cc's artistieke rock, een fusie van inventiviteit en klank. Dit nummer manifesteert zich als aangenaam, doch overstijgt niet de middelmatigheid. Contrasterend, de zoete resonantie van Donna resoneerde destijds als een verfijnde hit; een liefdesballade gedrenkt in melancholie, ondersteund door duellerende vocalen die zowel in harmonie als in contrast opereren.

De reis vervolgt met The Dean and I een nummer dat zich op prettige wijze nestelt in het gehoor. Vervolgens, onthult Headline Hustler zich met elke beluistering als een toenemend genoegen, een stuk dat groeit in waardering bij elke keer streamen. Speed Kills daarentegen, laat mij enigszins onberoerd, een compositie die de snaren van mijn sentiment niet weet te beroeren.

De saga bereikt een climax met Rubber Bullets, een ander opmerkelijk succes van deze plaat, gedreven door een robuuste dynamiek en een aanstekelijk ritme dat de luisteraar meesleept in een stroom van muzikale ferventie. Echter, een plotse daling in bezieling volgt met The Hospital Song, een neergang die de muzikale reis enigszins tempert.

Desalniettemin wordt de mystiek hervat in Ships Don’t Disappear (Do They?), een track die zich baadt in de sferen vergelijkbaar met die van de rubberen kogels, een lied dat zweemt naar mysterie en intrige. De epiloog, Fresh Air For Mama, biedt een gematigde afsluiting, hooguit uitblinkend in de krachtiger segmenten, en rondt de auditieve expeditie adequaat af.

Als epiloog van deze reflectie: 10cc van 10cc vertegenwoordigt een verdienstelijk debuut, dat bij elke luistering zijn greep op mijn muzikale ziel verstevigt, een ambachtelijk vervaardigd palet van klanken dat zich langzaam maar zeker een weg baant in mijn waardering. Het is een album dat zich niet onmiddellijk openbaart, maar zich ontvouwt als een bloem bij de dageraad, geleidelijk zijn ware pracht en complexiteit onthullend.

Eerder verschenen op www.jorros-muziekkeuze.nl