Stephen Malkmus & Jicks - Real Emotional Trash (2008)

Label: Matador

1. Dragonfly Pie (5:08)
  2. Hopscotch Willie (6:56)
  3. Cold Son (3:42)
  4. Real Emotional Trash (10:08)
  5. Out of Reaches (4:51)
  6. Baltimore (6:37)
  7. Gardenia (2:53)
  8. Elmo Delmo (6:41)
  9. We Can't Help You (3:04)
  10. Wicked Wanda (5:05)
avatar van StuF
lekker hoor. heeft een wat rauwer randje waardoor het dichter bij Pavement, of Sonic Youth ligt dan andere albums. stevige nummertjes. het erg mooie real emotional trash steekt er tot nu toe bovenuit.

Larsch
Ben een groot liefhebber van Pavement, maar aan Malkmus' solospul/ werk met andere bands heb ik me nooit gewaagd. Toch deze even gepindakaasd en ik ben erg positief verrast. Het klinkt als het hardste werk van Pavement (en zoals hierboven de vergelijking met Sonic Youth wordt gemaakt). Het titelnummer springt er voor nu uit, oordeel volgt later.

Krijg trouwens meteen weer zin om Pavement te gaan luisteren.

Larsch
Heerlijke plaat toch wel. 4,0*.

avatar van pejo
Geweldige plaat zeg. Het titelnummer is inderdaad erg sterk met die tempowisselingen (geïnspireerd door the Doors??).
Blijft toch een prachtstem die je meteen herkent.
Waardige opvolger voor het eerdere Pavement werk. 4.5*!

avatar van dix
dix
met zo'n hoes heb je natuurlijk nooit een millionseller.

Larsch
...maar hij is tenminste mooier dan die van Slanted & Enchanted.

avatar van gemaster
Fantastische plaat zeg. Wat mij betreft het beste wat Malkmus heeft gemaakt sinds 'Crooked Rain, Crooked Rain'. Het album klinkt ook alsof het na die mijlpaal is gemaakt. Lekker uitgesponnen nummers die ondanks de lengte toch altijd blijven boeien.

Na dit ontdekt te hebben ga ik toch maar eens op zoek naar de andere soloplaten van Malkmus.

4* voor deze heerlijke plaat die veel meer aandacht verdient.

avatar van Reint
gemaster schreef:

Is toch ook gewoon zo?Oh, je bedoelt direct erna!

Wat een heerlijke plaat inderdaad. En met speels gemak zo lijkt het wel.

beaster1256
jazeker de beste malkmus solo en de beste naast crooked rain, gewoon fantastisch talent heeft de heer malkmus, gek en zo moet het

avatar van Leonard91
Mooi album, lijkt wel wat op elkaar. Had nog nooit van de beste man gehoord. Leuke stem met mooi rockwerk op de achtergrond. 4*

avatar van Lens
Oeps, was de brave man een beetje uit het oog (en oor) verloren na enkele mindere solo-platen maar deze Real Emotional Trash is er weer helemaal bovenop!
Grillig, spannend en redelijk fantastisch!

Vaak traditioneel startend en dan alle bochten uitwringend en scheurend om dan weer op het spoor te komen met een super melodie of gitaarlijn. Ronduit heerlijk als in de allerbeste Pavementdagen... Welcome back Malkmus....

Huisfavorieten: Dragonfly Pie, Real Emotional Trash en Baltimore maar elk nummer is eigenlijk de moeite...

Moet probleemloos in de beste tien van 2008 geraken....

avatar van Ploppesteksel
Leuk album.
Inderdaad in het verlengde van het betere Pavement-werk.
Favorieten: Dragonfly Pie, Hopscotch Willie, Elmo Delmo, Real Emotional Trash.

Fijne terugkomst van de man die beging en midden jaren 90 briljante vrolijke indierock platen maakte met pavement. Heel 70's en rauw.

Onverwacht, maar nogmaals welkom terug Stephen!

avatar van mayhemblik
Zeer aangenaam "lief" album, ga Pavement ook maar weer eens opzetten.
Het snarengerammel in Dragonfly pie, meesterlijk!!

avatar van Aegonis
Staat op 1 in mijn top 10 van dit jaar! Ik was verkocht de eerste keer toen ik het hoorde. De titeltrack is het hoogtepunt, maar ook de andere songs moeten niet onder doen. Straf spul.

avatar van knots
Real Emotional Trash, godverdomme zeg

BananA2
Uitstekend album van Malkmus met lekkere 70's sound.
Wat mij het meest opvalt is hoe perfect zijn gitaarspel is,
ik ben er helemaal weg van. Je merkte dit al bij Pavement,
maar bij langere nummers (Dragonfly Pie, Hopscotch Willie, Baltimore en het titelnummer) komt dat toch beter tot zijn recht.

Maar geen slecht woord over Pavement,
ik ben een groot fan van hen, ik heb ze trouwens vorige maand in de AB bezig gezien (geweldig ), maar dit album kan je in een adem noemen met meesterwerken als Croocked Rain en Wowee Zowee.

Stephen is gewoon briljant. Beste nummer met afstand: Out of Reaches met die geweldig solo op het einde. Teksten trouwens ook niet te versmaden. Een dikke 4 sterren.

avatar van Ernie
pas nu ontdek dat ik deze nog geen waarderingscijfer had gegeven deze plaat heeft mij, samen met de la soul's stakes is high en Prefuse 73 vorige zomer zo hard gezelschap gehouden op de terugweg naar huis dat ik elk nummer zowat apprecieer! Vond het werk van Pavement al essentieel voor elke gitaarplaatliefhebber maar je hoort duidelijk op dit album dat SM nog steeds stevig kan dooraggen maar evengoed een gevoelige song als Out of reaches eruit perst! Kan moeiteloos naast het beste van Pavement staan en voor mij blijft dat nog altijd hun onovertroffen meesterwerk uit 95' : Wowee Zowee

avatar van Ernie
En na een halfjaar is ie nu ook mijn top-10 ingeslopen! verdomd slimme plaat met veel tempowisselingen en prachtige zanglijnen waar het idd echt de moeite is om eens de tekskten van op te zoeken ook bijvoorbeeld die van Gardenia

and now the way you watch your weight

Richard Avedon

Richard Avedon would
Richard Avedon would surely approve

Hoe hij dit zingt vind ik echt geniaal, mooi opbouwend naar het meer rockende einde van de song

Heel de plaat zit gwn perfect in elkaar. Zowel de overgangen in de songs ( Titeltrack of hoe die solo in Out of reaches er inkomt) als tussen de songs zijn precies op elkaar afgestemd. de laatste 2 nummers heb ik wel moeten leren apprecieeren, in het begin vond ik ze maar gewoontjes in vergelijking met de rest maar nu is het altijd genieten geblazen als We Can't Help You en Wicked Wanda de plaat perfect afsluit.

Zeer speels en met liefde gemaakt, het spelplezier spat van bij de eerste Seconden van deze Real emotional trash en dat hoor je echt. Dat zou toch een 5* moeten worden dan denk je maar dat heb ik nog geen enkele plaat gegeven! bestaat dat, een perfect album? geen idee maar deze maakt vanaf nu, net als de rest van mijn top10, kans om de eerste te worden

avatar van Ernie
Wat maak ik toch goede muziekkeuzes als ik dronken en in lockdown ben.
Te lang, veel te lang geleden dat ik deze schitterende schijf nog eens heb opgelegd.