Bauhaus - Go Away White (2008)

Label: Cooking Vinyl

1. Too Much 21st Century (3:54)
  2. Adrenalin (5:40)
  3. Undone (4:46)
  4. International Bullet Proof Talent (4:02)
  5. Endless Summer of the Damned (4:44)
  6. Saved (6:28)
  7. Mirror Remains (4:58)
  8. Black Stone Heart (4:32)
  9. The Dog's a Vapour (6:50)
  10. Zikir (3:04)
avatar van reptile71
Hun eerste in 25 jaar en hun laatste, lees ik net. Ben benieuwd...

avatar van Sater
Oja, helemaal vergeten. Bij het optreden in Haarlem in 2006 waren de mannen in bloedvorm. Hopen dat ze dat bij het schrijven/opnemen van dit album vast hebben kunnen houden.

Wanneer komt ie uit?

avatar van reptile71
Hij is uit, ben hem nu aan het luisteren.

avatar van MartinoBasso
En hoe valt hij mee?

perfume
Ik heb hem vandaag ook in mijn bezit gekregen. Wat ik er al van gehoord heb klinkt het niet slecht. Later zal ik een uitgebreider commentaar geven.

Empyrium
Redelijk en degelijk album, nergens bijzonder spannend of vernieuwend, tikkeltje saai hier en daar.

perfume
Natuurlijk kun je dit album niet vergelijken met hun vroegere werk. Dat zou ook niet eerlijk zijn. De mannen zijn inmiddels ook al achter in de veertig! Maar........wat een aangename verrassing is dit! Ja nu snap je weer waarom je deze band ooit zo goed vond! . Vooral op nummers als Undone(prachtige synth) Saved, Mirror Remains, Black Stone Heart, The Dog's a Vapour en Endless Summer of the Damned hoor je dat typische van Bauhaus. Ik vind het een geweldige zwanenzang(tenminste als dit echt hun laatste is?) Grappig is dat Peter Murphy ergens moet hoesten! Ze hebben het er gewoon op laten staan! Dit album beluisterend snap je waarom ze ubergoth zijn! Daniel Ash als tweede stem ietwat het gebrul van Murphy relativerend. En natuurlijk het geweldige unieke gitaargeluid van Ash. Ik vind het een heel geslaagd album en vooral typisch Bauhaus.

avatar van freddze
Ik ben hem nu ook aan het luisteren. Op rateyourmusic krijgt hij blijkbaar een heel lage waardering (2.77 op 73 ratings), maar wat ik hoor lijkt allemaal zo slecht nog niet.

Zoals perfume al zegt, is het onmiskenbaar de Bauhaus zoals we ze graag horen. Enkel en alleen al door het typische stemgeluid van P.Murphy en de piepende gitaaraanhalen van D.Ash vind ik dit zeker geen miskoop, maar Bauhaus is hoe dan ook een van die bands waar ik sowieso alles van in huis haal, natuurlijk!

'The Dog's a Vapour' kende ik natuurlijk al een tijdje, van de soundtrack van deze film.
Ik vind het al bij al wel een goede plaat geworden, uitgezonderd dan het laatste nummer, Zikir, wat is me dat zeg??

-->// Edit: Zonet het gehoest van Murphy ook horen passeren
Na 2'39" op het, overigens schitterende nummer 'Mirror Remains'. Niet dat dat zo origineel is, overigens, want dan moet je eens naar het - wat mij betreft althans - schitterende F.Zappa./Captain Beefheart nummer 'Muffin Man' luisteren (van dit album).

1,5
Tsja, de nieuwe en tevens laatste van Bauhaus.... Opoe's laatste kunstje, zeg maar.

Waar ik op hoopte was dus een knallend afscheid met nummers in de stijl van Dark Entries, Double Dare, Passion of Lovers, In the Flat Field, Spirit, Silent Hedges en Hair of the Dog, kortom nummers die tijdens hun laatste 2 tours het publiek uitzinnig maakte, heeft Bauhaus dus gekozen om weer de kant van de studenten Kunstacademie op te gaan. Een kant die ik ook best kan pruimen hoor, vergis je niet, maar waar ik nou net niet op zat te hopen en niet de magie terugbrengt die ik al vele jaren gemist heb.

Een gemiste kans, wat mij betreft, van de Gothfathers zoals ooit ook The Chameleons met Why Call it Anything de plank missloegen. Magie is blijkbaar moeilijk weer terug te toveren.

Echt slecht is het album natuurlijk niet, daar zijn deze muzikanten te goed voor, maar het had, als laatste kunstje, een spetterend afscheid mogen zijn. Voor nu 3*.

avatar van blabla
0,5
Om jeugdsentimentele redenen geprobeerd, had ik niet moeten doen, wat vind ik dit slecht. Klinkt allemaal als een 30 in een dozijn rockband. De mannen zijn diep gezakt, was vroeger zo'n leuke band die net ff anders waren.

perfume
Nou daar ben ik het helemaal niet mee eens! Maar dat moge duidelijk zijn gezien mijn 4****

avatar van Sater
Die twee nummers op de myspace (Black Stone Heart en Saved) beloven niet veel goeds. Zijn die een beetje representatief?

1,5
Behoorlijk representatief, maar die 0,5 stem van hierboven is ook weer zwaar overdreven.

perfume
Behoorlijk representatief? Luister eens naar het eerste nummer? Dat zegt genoeg! Tja de beste stuurlui staan hier weer eens aan wal met hun oeverloze kritiek. Niets meer en minder!

1,5
Wat een dom bericht, Jean Maurice..... Wat is er dan met het eerste nummer??? Zoals volgens jou de beste stuurlui aan wal staan, sta jij weer, als blinde vleermuis, iedere scheet die Bauhaus laat op te snuiven.

Bauhaus leerde ik 18 jaar geleden kennen en draai alle albums 18 jaar na dato nog steeds regelmatig. Ik heb ze 3x live mogen zien waarin ik ook 3x mijn longen uit mijn lijf heb meegezongen. Maar dat betekent niet dat ik niet kritisch op ze mag zijn. Dit album bevat geen enkel nummer van het niveau Double Dare, Spirit en/of In The Flat Field. Zelfs geen nummer wat maar in de buurt daarvan kan komen. Misschien verwacht ik te veel, maar als dit hun laatste stuiptrekking is, vind ik het een vrij zwakke. Ik ken weinig of geen bands die na een comeback naadloos verder gingen met de magie die ze ooit hadden. Ik noem een Chameleons, ik noem een Sex Pistols...

3 sterren dus, rapportcijfer een 6, een kleine voldoende. Niets meer en minder!

perfume schreef:
Ga je weer op de man spelen jongen! Zielig hoor!

Jij begint toch met mij te kakken te zetten over het woord 'representatief' en beste stuurlui die aan wal staan? Mensen die niet jouw mening delen, worden altijd quasi verontwaardigd aangepakt. Gadver...

Kom dan eens met argumenten waarom dit album 4 sterren waard is en wat er dan zo bijzonder is aan het eerste nummer? De laatste 2 nummers bijvoorbeeld vind ik zelfs ronduit slecht!

Je kunt mij niet wijs maken dat jij, als sentimentele waver, hier het oude gevoel weer bij krijgt, het gevoel wat je krijgt als je bijvoorbeeld de door mij genoemde nummers op zet? Hoor jij op dit nieuwe album nummers die dat niveau halen?? Ik zeg niet dat het moet, maar ik had dat niveau wel graag gehoord, als laatste kunstje van Bauhaus.

starsailor schreef:
.... sta jij weer, als blinde vleermuis, iedere scheet die Bauhaus laat op te snuiven.

Ruikt best lekker!

starsailor schreef:
Jij begint toch met mij te kakken te zetten over het woord 'representatief'? Mensen die niet jouw mening delen, worden altijd quasi verontwaardigd aangepakt. Gadver...

Nou ik noem jou niet persoonlijk maar jij voelt je aangesproken! Ga mijn berichten maar na ik speel nooit op de man. Dat doe jij wel telkens en dat vind ik erg kinderachtig. En ieder mag zijn mening hebben. Ik geloof echt niet dat ik een mening van een ander niet respecteer!

starsailor schreef:
Hoor jij op dit nieuwe album nummers die dat niveau halen??

Nee ik hoor dat niveau ook zeker niet terug. Dat geef ik ook aan in mijn eerste bericht over dit album. Dat niveau kunnen ze nooit meer halen ben ik bang.

Met het eerste nummer bedoel ik vooral de tekst die ik erg sterk vind en precies de huidige tijdgeest weergeeft

En verder hoef ik niemand argumenten te geven over mijn mening. Ik vind dit album 4 sterren waard omdat ik de nummers die ik eerder noemde gewoon erg goed vind. Klaar!

Auw

Wat een teleurstelling, ik heb hem een paar keer gehoord en kan mezelf toch een redelijke Bauhaus fan noemen. Maar deze plaat is echt heel heel matig. Ben bang dat hij in mn kast gaat verstoffen...snif

Niet alleen Bela Lugosi is dood...Deze band ook getuige zo'n plaat.

avatar van c-moon
Al tijd zat gehad om dit album te beluisteren, en nu ik hem eindelijk ook "officieel" bezit, toch ook eens mijn kijk op dit schijfje geven:

Eerlijk gezegd begrijp ik sommige negatieve kritieken over dit album niet (helemaal). Natuurlijk haalt dit niet het niveau van het magistrale debuut "In The Flatfield", of hun knappe (zo leek toen toch) zwanezang "Burning From The Inside", om maar meteen twee van mijn favoriete Bauhaus-albums te noemen. Natuurlijk klinkt het niet meer 'nieuw' of laat staan vernieuwend...

Maar een teleurstelling of zwak zou ik het toch allerminst noemen hoor. Integendeel. Maar goed, wie ben ik

Na de reunie-tour in 1998 toen ons al nieuw werk beloofd werd, maar het bleef bij de cover van Dead Can Dance's "Severence" én de uitstekende Live-cd "Gotham", verwende Bauhaus ons in 2006 opnieuw met een reeks sublieme optredens. De wens om nog een nieuw album te verwachten koesterde ik toen al niet meer, maar nu blijkt mijns inziens toch overduidelijk, nu de band dit toch nog presteert, dat ze het nog "kunnen"....

Peter Murphy, die ik ook volg in zijn solo-werk, klinkt nog steeds als de donkerdere versie van ener zijn grote voorbeelden David Bowie, David J, Daniel Ash en Kevin Haskins produceren samen met hun frontman de o zo bekende grootse Bauhaus-sound...

Géén broertjes van "Lagartajija Nick", "Double Dare", "Passion of Lovers" of "In The Flatfield", eerder een soort 'Burning From The Inside II" en aansluiting op de mid-temposongs in het algemeen...
En eigenlijk, qua klankkleur en themathiek enerzijds typisch Bauhaus en ook een logisch vervolg op "Burning From The Inside" en anderzijds toch nog genoeg up-to-date klinkend...

Favoriete songs zijn zeer zeker opener "Too much 21st Century", "International Bullet Proof Talent", en ook "The Dog's A Vapour" is absoluut niet slecht.... En vergeten we zéker ook "Summer of the Damned", maar ook het vrij poppy "Black Stone Heart", waarin de titel van het album voorbijkomt, niet. Misschien, toegegeven, een song die evengoed op een van Murphy's solo-albums had kunnen staan, en méér Bowie-esque dan Bauhaus, maar is dat een probleem? Ik denk het niet he.... want instrumentatie in dit nummer is dan toch weer wél typisch Bauhaus. U hoort mij alvast niet klagen.

Maar in eerste plaats wil ik toch een lans breken voor volgend duo:

Het niet te onderschatten en te koesteen pareltje "Saved" ... Murphy's stem... !!! Die Sax!! De kaalheid van song met zijn lome donkere duistere ritme en sfeer.... fantastische en toch ook weer echte vintage-Bauhaus. Dit moet je luisteren heel erg alleen met alle lichten uit, heel erg laat op de avond/ nacht... (ga dat straks eens proberen denk ik, maar misschien best toch wel met de hoofdtelefoon, de buren indachtig). Schitterend ook hoe dat dan naadloos overgaat in het misschien toch wel absolute hoogtepunt van het album "Mirror Remains".... weerom Vintage Bauhaus en inderdaad... het (toevallige?) 'hoesten' van Murphy is een aparte mede-actor in dit werkstuk..... De song zit geweldig goed in mekaar... die typische Bauhaus-gitaarsound, vergezeld door de nachtclubachtige pianoriedels... goed gevonden !

Alleen al omwille van dit duo vind ik de plaat een echte aanrader zou ik haast durven zeggen...

Echt slechte tracks vind ik niet op het album. Zelfs het hier niet echt waardeerde "Zikir" kan ik wel smaken eigenlijk.

Bauhaus doet hier niets nieuws. Maar dat lag denk ik ook niet in de lijn der verwachtingen. Wel krijgen we typische fijne Bauhaus-sound en een goed album. Niet de originaliteit zelve, en goh, neen, niet dé plaat van het jaar.... maar wel gewoon degelijk, en goed, en wat mij betreft toch wel een waardig afscheid, ook al haalt het idd. het niveau niet van sommige van hun vroegere "Anthems" aka kathedralen van songs....

Wat mij betreft toch zeker een verdiende 4 waard !!!

Mocht de band toch nog voor een derde keer een 'ressurection' : reunietour op touw zetten en de benelux aandoen, ik ben zeker opnieuw van de partij, al is de kans klein denk ik...

1,5
Mooi stukje C-Moon maar ondanks dat ik dit album toch nog steeds regelmatig draai, blijf ik het ronduit middelmatig vinden. Tuurlijk kan ik genieten van Daniel Ash zijn gitaarspel in nummers als Adrenalin. En van Murphy's zang in Saved. Ook kan ik me wel vinden in jouw stelling dat dit een logisch vervolg is op Burning From the Inside. Nog meer artistiek geneuzel in plaats van rockerige gothic. International Bullet Proof Talent heeft een hoge irritatiegraad (en een belachelijke titel). Nummer 9 en 10 trek ik zelfs in het geheel niet en zijn instant skip momenten of in andere woorden...daar houdt het album wat mij betreft op. Dit album is in mijn ogen een zelfdestructieve poging van de legende Bauhaus. Maar gaan ze weer optreden, dan ben ik van de partij. Dat dan weer wel natuurlijk....

avatar van c-moon
Mooi stukje C-Moon

dankjewel

starsailor schreef:

I see what you mean, maar wat jij "artistiek geneuzel" vindt, vind ik ook artistiek uiteraard maar zeker géén geneuzel, en bijgevolg zullen we ongetwijfeld ook van mening verschillen mbt. "Burning From The Inside"

starsailor schreef:

De titel is idd. nogal belachelijk, maar ik raak op geen seconde geïrriteerd hoor...

starsailor schreef:
Dit album is in mijn ogen een zelfdestructieve poging van de legende Bauhaus.

Ben je nog niet een beetje té hard? Zelfs al stààn er mindere tracks op, om nu te spreken van een zelfdestructieve poging....

1,5
Damn, ik moet nog een cursus overzichtelijk quoten bij jou volgen...maar:

Het gekke is dat ik Burning From the Inside een geweldig album vind en dat ik Sky's Gone Out een stuk minder vind. Vind dit album dan eigenlijk meer een vervolg op Sky's Gone Out.

Irritatie bij Bullet Proof Talent slaat dan voornamelijk ook toe bij het zingen van de titel

Ja, ik ben keihard in dit geval. Ik had eigenlijk gehoopt dat Bauhaus met een album op de proppen zou komen waarmee ze de hedendaagse bands als Interpol, Editors, Dragons, Feeding Fingers en The Search(hoe goed/slecht ik ze ook vind) een 'draai om de oren' mee zouden geven en laten horen dat de oude meesters het nog steeds het beste kunnen. In mijn ogen niet gelukt dus...

Ik bedoel niet de zelfdestructie van de band Bauhaus maar de afbraak van de legende Bauhaus.

avatar van freddze
Het toeval bestaat wel degelijk! Ik kwam zonet (een uurtje of twee geleden) terug van Brussel en had deze cd in de auto op staan terwijl ik me aan het bedenken was dat ik op MuMe dringend eens een stukje moest schrijven waarin ik de sterke punten van dit schijfje aanhaal, omdat ik ook van mening was dat er nogal veel negatieve kritieken te horen waren. Blijkt nu dat c-moon dat op dat eigenste moment in mijn plaats heeft gedaan

Ik vind 'm zeker beter dan zowel 'The Sky's Gone Out' en 'Burning From the Inside'.
'In the Flat Field' is natuurlijk een gotisch meesterwerk dat ze nooit zullen overtreffen, maar ik ben ook wel een hevige fan van wat ze gedaan hebben op 'Mask'. Daar gaan ze meer de humoristische toer op en daar doen bepaalde nummers van deze plaat (zoals 'Mirror Remains' wat nog altijd mijn favoriete track is) mij wel aan denken. Ook het nummer dat daarop volgt, 'Black Stone Heart' is een van mijn favorieten.

Gek genoeg spreken de meer duistere nummers op deze plaat (zoals 'Endless Summer of the Damned' en 'Adrenalin') me net het minste aan, waarmee ik dus niet bedoel dat ze slecht zouden zijn. Maar geef mij maar de songs waar ze tonen dat ze geëvolueerd zijn en tegelijk ook hun Bauhaus stempel van weleer op drukken zoals de reeds aangehaalde nummers 'Mirror Remains' en 'Black Stone Heart', maar ook het openingsnummer en ja... 'International Bullet Proof Talent' (vind ik in ieder geval niet irritant).

Een nieuwe 'In the Flat Field' moeten we dus niet verwachten, want dat lukt toch niet meer. In die zin geef ik starsailor wel gelijk. De Bauhaus van de eerste 3 jaren van de eighties komt nooit meer terug.

En om eens met een helemaal negatieve noot af te sluiten. Zikir vind ik een walgelijk slecht nummer! Maar dat vind ik dan ook het enige negatieve wat ik over deze cd kan zeggen. Ik twijfel nog tussen 3.5* en 4*.

avatar van Aazhyd
Er staan wel leuke dingen op (openingstrack is mijn favoriet), maar echt geweldig is het allemaal niet. De originele versie van Dog's A Vapour is beter dan deze.

Live opgenomen in de studio, schijnt. Er had meer in gezeten.

avatar van maseddi
Voordat deze cd officieel werd uitgebracht kon je hem al op internet downloaden. zo gaat het tegenwoordig.
De eerste twee nummers vond ik best goed, dus kopen maar dacht ik in mijn enthousiasme.
Gelukkig dat ik 3 kadobonnen kreeg want de cd was toch wel duur in Nederland.

Na goed luisteren op je stereo-installatie zakt de muziek toch weg naar een nivo van wat heb ik nu weer in mijn handen en in mijn cd speler.
3 sterren zal ik deze cd geven, maar met heel veel moeite. Niet de Bauhaus die ik van vroeger ken.
Jammer

avatar van vin13
Bedankt C-moon, je hebt weer eens nuttig commentaar geplaatst.
Ik ben niet zo'n kenner van dit soort bands, maar begin er steeds meer in te komen.

vind de helft van het album matig tot goed maar de rest is echt slecht

avatar van frolunda
Helemaal geen onaardig comeback-album van Bauhaus maar het nivo van hun oude werk wordt toch niet helemaal gehaald.Desondanks leuk om af en toe nog eens een keer op te zetten;vooral voor prima nummers als International bullet proof talent en The dog's a vapour.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik was volslagen onbekend met het werk van Bauhaus en ik ben vanavond begonnen met dit album op spotify te beluisteren.
Een beetje tweeslachtig gevoel hou ik bij deze eerste luisterbeurt over, de plaat begint veelbelovend maar op de helft kakt het album mijn inziens behoorlijk in.
Deze plaat zal ik zeker nog extra gaan beluisteren.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Dan begin je nou niet bepaald met hun beste werk.....

Lekker gelijk deze pakken joh.

avatar van Juul1998B
Het laatste kunststukje van Bauhaus. Naar mijn mening ook de minste plaat van Bauhaus maar ik ga mijn stem wel ietsje verhogen. Het klinkt allemaal beter na een 2e, 3e, 4e en 5e luisterbeurt.
Het album kakt later in maar de eerste nummers halen bijna het ''normale'' bauhaus niveau, wat letterlijk en figuurlijk buitenaards is.
3,5* voor de gothic goden