Novastar - Novastar (2000)

Belgiƫ
Label: Warner Bros.

1. Wrong (4:01)
  2. Smooth Flavours (3:38)
  3. Caramia (4:48)
  4. Moreau (4:25)
  5. The Best Is Yet to Come (3:49)
  6. Millersan (3:27)
  7. Carelessly Dating (3:11)
  8. E (2:47)
  9. Do Run (3:38)
  10. Lost & Blown Away (2:47)
avatar van oceanvolta
Erg mooi album met stuk voor stuk mooie popliedjes. Enkel Do Run doet mij niks. Voor de rest geldt vooral mooi gezongen en mooie melodieen. Duideijk een geval van "less is more". De opvolger zou wat meer aangekleed worden met behulp van Piet Godddaer (Ozark Henry) maar het eindresultaat is zeker niet beter. Laat ik het houden op anders...

DYS
ZERO schreef:

Aanrader: Caramia op Werchter 2004, zoeken op Youtube!

Dat was werkelijk een memorabel optreden. Eén van de beste waar ik ooit bij was. Hoewel ik geen mega Novastar-fan ben kun je er niet omheen dat op dit album een paar pareltjes staan (Wrong, Caramia, The Best is yet to come). Ik vind dit album veruit zijn beste, de opvolgers missen naar mijn gevoel de sfeer en de uitschieters die op dit eerste album bij vlagen wel terug te vinden zijn.

avatar van Screenager
ZERO schreef:
Een album met ups en downs, zoals hier al vaker gezegd is. De toppers maken veel goed, de mindere nummers storen niet (op Do Run na). Caramia is briljant, met voorsprong het beste nummer op de plaat gevolgd door Lost and blown away.

Aanrader: Caramia op Werchter 2004, zoeken op Youtube!

Dat noem ik nou eens een muziektip. Dank voor die prachtige versie!

avatar van Ronald5150
Novastar of Joost Zweegers staat garant voor doorleefde popliedjes met een flinke portie emotie en bezieling. Toch kan het werk van Novastar me niet altijd of niet volledig bekoren. Zo vind ik "Another Lonely Soul" in potentie een mooi album, maar is het de stem van Zweegers die me niets of weinig doet. Soms heb je dat. Hoe goed ook, het is gewoon niet je ding. Dan is het een kwestie van slikken en weer doorgaan. Het debuutalbum van Novastar bevalt me op een of andere manier dan weer beter dan het tweede album. Of het nu door de productie komt of niet, maar de stem van Zweegers klinkt wat meer naturel en daarom komt het mijn inziens beter tot zijn recht en draagt het positief bij aan mijn luisterbeleving. Daarnaast staan er op "Novastar" een aantal echte pareltjes als "Wrong", "The Best is Yet to Come" en "Lost & Blown Away". Uiteindelijk ben ik dan toch overtuigd van "Novastar", al zal ik niet snel een grote fan worden. Respect voor Joost Zweegers heb ik altijd gehad en dat zal ook zo blijven.

Als 9-jarige kreeg ik dit album, één van mijn eerste ooit. Nu draai ik het nog steeds

avatar van HansVon
Sorry Novastar.... ik heb jullie altijd onderschat. Mooi album hoor!

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
HansVon schreef:
Sorry Novastar.... ik heb jullie altijd onderschat. Mooi album hoor!
Het is 1 man, dus ‘jou’ ?.

avatar van HansVon
Zo weinig weet ik nu van Novastar af... al zag ik ooit een Youtube Pinkpop optreden met begeleiding ?!

avatar van pdonidvie
HansVon schreef:

Novastar is inderdaad de artiestennaam van Joost Zweegers. De songs zijn dus helemaal van zijn hand. Maar uiteraard wordt hij zowel in de studio als live begeleid door een band. Eigen aan hem is dat die band zéér regelmatig verandert, wat het (zeker live) allemaal vers houdt. Zeker een aanrader om eens een concertje van mee te pikken!

avatar van hpdewin
Voor mij het sterkste novastar album. ook het meest 'lichte' album. Joost weet goed welke kant hij op wil. knappe nummers zonder dat het al te 'kunstig' moet zijn (de verwachtingen lagen dan ook wat lager verwacht ik). De gevoelige nummers komen oprecht over en het wordt nooit teveel van het goede. Een gevoel dat mij bij zijn latere albums af en toe wel bekruipt. Knap album.

Ik had twee grote passies ( muziek en voetbal ) en daar is nu een derde bijgekomen; schrijven. Daar het voetbal nu helemaal plat ligt kwam er vrij baan voor de laatste. De roman De erfenis van Karlijn zag zijn contouren gestalte krijgen en is inmiddels succesvol uitgebracht. Als toegift ontstond ook een blog met de naam; rowart.auteursblog.nl... waarop inmiddels 31 verhaaltjes zijn verschenen. Nummer 30 kreeg de naam Bruiloft in de wacht... en is mede ontstaan door een nummer op dit album; The best Is Yet to Come. Sterker nog het is de laatste zin van een heel kort, heftig en toch optimistisch verhaal, die nu al bijna 10.000 keer is gelezen/bekeken. Vreemd, hoe een balletje kan rollen!

The best is Yet to Come vormt hier een ijzersterk kwartet met Wrong, Caramia en Lost&Blown Away. De overige nummers staan daar toch enigszins bij in de schaduw is mijn bescheiden gevoel en mening.

Het is geen groots album. Maar Wrong is wat mij betreft het beste nummer dat ooit uit een Nederlandse strot ontglipt is. Ik heb weinig met visualisering van muziek. Je moet het met je ogen dicht beleven.
Maar de clip bij dit nummer heeft écht toegevoegde waarde.
Novastar - Wrong [HQ] - YouTube
Als ik de Nederlandse muziekgeschiedenis een beetje op een rijtje zet denk ik dat Joost Zweegers de meest onderschatte zanger is.

avatar van milesdavisjr

Naar mijn gevoel valt dat wel mee. Joost Zweegers stond destijds vol in 'the picture' en dit debuut werd alom bejubeld. Hoewel de tijden van weleer vervlogen zijn geloof ik dat de beste man nog steeds wordt gewaardeerd, vanwege man's songwriters capaciteiten en zijn stem. Hoewel Joost een fijne stem heeft vol van melancholie past zijn klankkleur prima bij Beatlesque achtige liedjes maar mist hij de veelzijdigheid die sommige andere zangers wel bezitten. Desalniettemin vind ik zijn laatste schijf; In the cold light of Monday veruit zijn sterkste plaat; want minder dramatisch, een warmere productie en stuk voor stuk volwassen songs.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Mijn nieuwjaarscadeau: na bijna 21 jaar staat de video van "The Best Is Yet To Come" eindelijk op YouTube; enjoy!
The Best Is Yet To Come

Heb een 2cd met ook another lonely soul erop.
Kwam me niet goed herinneren of ik deze wel eens helemaal gehoord hebt, nu weet ik weer waarom ik het niet meer weet.
Wrong is een mooi liedje maar zo ongeveer het enige mooie liedje.
Ik vind het overschat, erg vlak allemaal, geen soul, geen pit.
Ik weet dat je het niet mag vergelijken maar verschil van zo'n 7 divisies met bv een TC Matic of dEUS.