Ghostface Killah - Supreme Clientele (2000)

Label: Epic

met RZA

8. Buck 50 (4:02)

met Cappadonna, Method Man, Masta Killah en Redman

9. Mighty Healthy (3:21)
  10. Woodrow the Base Head (3:04)
  11. Stay True (1:39)

met 60 Second Assassin

12. We Made It (4:37)

met Superb

13. Stroke of Death (1:56)

met Solomon Childs

14. Iron's Theme - Intermission (1:30)
  15. Malcolm (4:15)
  16. Who Would You Fuck (2:44)
  17. Child's Play (3:33)
  18. Cherchez La Ghost (3:11)

met U-God

19. Wu Banga 101 (4:23)

met GZA, Cappadonna, Masta Killah en Raekwon

20. Clyde Smith (2:40)
  21. Iron's Theme - Conclusion (1:58)
  22. In the Rain (Wise) * (4:49)
totale tijdsduur: 1:04:02 (1:08:51)
Dit is een van mijn favoriete Wu albums. Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen die dit album beter vind dan Ironman. Ghostface heeft op dit album weer geniale teksten en de meest ingewikkelde rijmschema's zoals alleen hij die kan bedenken. De beats zijn allemaal erg goed, dit is hoe de Wu moet klinken. Ik kan hier echt geen minpuntje aan ontdekken, zelfs de skits zijn nog best grappig (Clyde Smith, Woodrow The Base Head).

avatar van Jordy
Totaal onverwachts kwam er dan tóch nog een geweldig Wu-album. De redenen:

1. Ghost is een fantastische emcee, met heerlijke teksten die in eerste instantie nergens over lijken te gaan, maar steeds meer diepgang laten zien
2. Ghost koos uit hon-der-den beats de beste uit
3. Ghost en RZA doken mét die beats de studio in, mixten de boel af, en maakte er 1 geheel van, waardoor het weer bijna een ouderwets Rza-produced-album was.

Vind 'm net zo goed als Ironman.

avatar van Jordy
Er is trouwens ook een Canadeze versie van dit album, met "In The Rain (Wise)" en ná Saturday Nite nog Ghostface's verse uit Impossible. Onze versie wordt afgekapt met 'we are here to bring you...', dat gaat dan verder met '... the world's greatest verse ever'.

ja ik vind deze ook beter dan ironman.. je merkt dat ze die oude wu-tang sound toch een beetje achter zich gelaten hebben en op dit album met iets nieuws bezig zijn dat op een of andere reden perfect uit de verf komt

komt zeker in de top 5 van wu-tang albums

Kos
Ik ben er niet zo lyrisch over als de heren hierboven. Er staan inderdaad een paar erg goede tracks op (Nutmeg, Cherchez la Ghost, Wu-Banger 101 ..als ik het goed heb), maar ook wat vervelende fillers en die skits zijn niet om aan te horen.

Bovendien vind ik zijn lyrics altijd wat incoherent (veel woordklanken vooral die impact moeten hebben, maar als geheel niet echt begrijpelijk).

Al met al wel prettig door over het algemeen goede (en soms geweldige) producties maar echt geen meesterwerk of zo.

avatar van T.O.
Kos schreef:

Daar heeft de hele Clan last van vind ik, met als "dieptepunt" de Wu-Tang Forever-periode. Met name Raekwon kan er ook wat van.

avatar van BoordAppel
Als het maar lekker flowt. Ik probeer het vaak niet eens te begrijpen.

Die skits zijn inderdaad wel heel erg irritant op dit album, een keer is het leuk daarna gewoon skip materiaal.

Kos
Raekwon is er ook zo eentje idd. Veel gerijm met woorden als Corleone, Gambino, the Don, Capone etc. maar inhoud.. ho maar .

avatar van Jordy
Beetje kinderachtig, Raekwon stond aan de basis van de hele mafia-hype in hiphop-land. En juist die tracks zijn (qua verhaal) redelijk straightforward. Geef wel toe dat hij rond Forever ook een beetje te onbegrijpelijk was, maar dat had niets met de Gambino-stijl te maken vind ik.

Het mag van mij ook iets minder abstract, maar ik zag eens een leuke site met "uitleg" van sommige Ghostface lyrics van deze periode... zal eens op zoek gaan. Elke regel gaf een apart begrip aan, en de afgeleide die dit als resultaat had gaf weer een samenhangend verhaal. Ofzo.

I love Wu Tang maar qua lyricaal - gebied had ik hen ook graag anders gehad .... moet kos en T.O. wel wat bijtreden hierin ... Ietwat te veel klanken - obsessie , weinig inhoud ..... I. Deck kon dit echter in sommige verses als geen andere combineren.

Kos
@Jordy: Haha, ik bedoel het niet zo serieus hoor. Love Raekwon!

Maar je moet er niet eeuwig mee door gaan. Ik heb het nu wel gehad met dat gedoe.

Vind deze ook beter dan Ironman. Ik vind Ghostface een goede MC en dat laat hij op dit album zeker horen. ''Stroke of death'' wordt ik alleen helemaal gek van dus die skip ik altijd. Ik vind dit album als geheel beter dan Ironman.

Kos
Is Stroke of Death die met dat scratch-loopje? Die is wel erg vaag ja .

avatar van BoordAppel
Supercalifragilisticexpialidocious dociousaliexpifragalisticcalisuper

Dat hij het zijn bek nog uit krijgt .

Marcel²
Monsta Kody schreef:
Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen die dit album beter vind dan Ironman.

Nee hoor, Dit album vind ik ook erg goed. Sommige tracks hebben geweldige beats.

Dit album draai ik nog vrij regelmatig 4*

Ghostface is vrij goed op dreef hier.

L2K
Beste Wu album na 1997.

Die 50-skit is ook lachen.

Weer een mooi staaltje werk deze plaat!!
Ook leuk met paar van die ironman-samples erdoor.
RZA is productief weer goed bezig geweest.
Ik vind Ironman nog altijd ietjes beter maar deze is zeker een waardige opvolger

avatar van Harco
Ghostface is mijn favoriete Wu-rapper. Qua rijmschema's wel een beetje te vergelijken met Sean Price; teksten slaan op sommige momenten gewoon nergens op, maar het klinkt gewoon zo verdomd lekker.

4,5.

toch maar een 4, omdat ik het album niet beleef zoals vele anderen
Ironman vind ik beter

avatar van Harco
Ik maak er ook een 4 van. Het duurt met allemaal net iets te lang.

ik ben echt heel erg gesteld op Ghost, vind zijn albums stuk voor stuk heerlijk (bulletproof wallets niet mee gerekend) en deze is denk ik mijn favoriet. ik vind ironman van dezelfde kwaliteit, maar die is een beetje rauwer en deze iets meer "marvin gaye" wat me net wat beter ligt..het ligt eigenlijk heel erg aan mijn bui. 4,5* en in de top 10.

Raekwon the chef
Stroke of Death moet wel de irritantste beat ooit hebben.

ja zenuwachtig en nerveus,l het duurde ook lang voordat ik ontdekete dat die loop niet de hele tijd doorgaat, omdat ik elke keer al had besloten om te skippen.

CaliLove
Heb dit album een paar dagen geleden gekocht, en vind het zo dope dat ik het al direct aanzet als ik wakker word.
Dit album vind ik 10 keer beter dan Ironman (wat ik totaal niet goed vond...).
Ghost Deini vind ik het dopest nummer op dit album, gwn alles zit daarin: beat, flow en het gevoel dat hij erin gooit, ik krijg kippenvel als ik deze track hoor.
Mighty Healthy was ik al een tijdje geleden verslaafd aan en vind het nog steeds even dope.
Wu Banga 101: dope performance van The GZA plus nog een dope beat.
One: Ghostface Killah die over een dope beat rapt...
Nutmeg: zelfde verhaal als bij "One" eigenlijk.
Ik geef dit album momenteel 4,5* en mss komt deze ooit nog in m'n top10.
Ps: @ Raekwon The Chef: die beat van Stroke of Death vind ik juist dope man, als we het dan toch over irritante beats hebben dan vind ik 206 en Daytona 500 van Ghostface's vorige album Ironman pas fuckin' irritante beats hebben.

Raekwon the chef
Oh die vond ik juist harstikke goed, en vergeet je niet We Made It en Apollo Kids? Dat zijn ook hele vette tracks

CaliLove
Dit album zal ik echt de rest van m'n leven blijven herinneren. Ik herinner me nog de dag dat ik dit album n's een keer deftig ging beluisteren (ergens in april 2007). Echt heel de dag heb ik ernaar zitten luisteren ik kreeg kippenvel van die track Ghost Deini. Het was lekker warm buiten maar ik zat binnen met de ramen open (niet naar m'n gewoonte meestal ben ik wel buiten) dit album keer na keer af te spelen. Dit album is zo goed dat het m'n houding veranderd heeft: ik lach meer, ben positiever van gedachten etc.
Die soulsamples die erin zitten zetten me zelfs aan om dit genre (soul) wat verder te ontdekken.
Heeft er hier iemand trouwens de track "You Roam when you don't get it at home"? Van die track is een sample verwerkt in de meesterlijke track "One" op dit album.
Echt track na track vind ik dit een dope album, enkel Apollo Kids en We Made It vind ik minder, vandaar 4,5*.
One, Ghost Deini en Mighty Heallthy zijn echt zo van die tracks waarvan je denkt "damn die flow, gevoel, etc. Ghostface is dope!!!!"
En ja de beats zijn natuurlijk weer dope. Soms komt er zelfs spontaan een glimlach op m'n face als ik 1 van deze 3 tracks beluister. Stroke Of Death is nog zo'n lekkere track met die rauwe scratch-beat. Perfect om op te freestylen.
The Grain is een track die begint met James Brown: "Do you wanna see it?" (2x) I'm gonna do it for ya" (4x) en dan begint een zalige beat met een zeer ille verse van Ghostface Killah :
//Yo deep in the trenches
Wig, young black green beret
Chrome laser guns blazing at spades
Wallabies, cherry noose, kool-aid
10 niggas call it Tai-Chi
Black blades, one hundred dollar seats
Hold up, we at the opera
Queen Elizabeth rub on my leg
Had ketchup on her dress from a whopper
Chunky ass necklace
Must be her birthstone
John Paul cop the biggest stones outta Rome
Told ya eyes up on her prince
Fucking with Diana
Two rows across, Dirty giving hickeys to Vianna White
Fingering Pamela Lee
We on the balcony
Dare one of ya'll to Malcolm X me
Somebody might catch a Kennedy

Yo let me adjust my lens
Through these binoculars
I paid 5 g's sliding off like Kid Vitamin
Viking
Patriot of Broad Street
Bet you think I'm laying like a hyphen//

Een 4,5* en op # 9 in m'n top10.

avatar van P Jay
Ik ben geen fan van Ghostface eigenlijk. Van alle Wu-leden vind ik hem zeker bij de minderen (maar dat is érg persoonlijk).

Waarom? Zijn stem en flow liggen me minder en hij rapt vaak zo enigmatisch dat ik er écht niets van kan maken.

Dit album heeft erg goede beats en enkele toptracks. Ghostface rapt goed, maar ik kan er ook hier niet echt bijster veel van maken.
Sommige tracks vind ik wel duidelijk minder (The Grain heeft een slechte beat, Cherchez La Ghost vind ik ronduit irritant en ook Nutmeg en We Made It vind ik eigenlijk niets speciaals).

De rest daarentegen is zeker goed met leuke soulvolle beats en Ghost rapt gewoon goed... nu nog de betekenis

3,5 * voor de goede beats, de uitschieters en als voordeel van de twijfel

CaliLove
Tja, soms kan Ghostface wel wat minder verstaanbaar zijn. Maar soms zijn z'n rhymes doordenkers en eens je die door hebt, vind je ze te dope voor woorden. Ik neem nu bv zn stuk uit Verbal Intercourse (Only Built 4 Cuban Linx album) :
Thousands of cracks bagged up inside the shoebox
Don't keep jack in my lap, don't wanna see Tupac

Veel mensen weten totaal niet wat die betekent en sommigen dachten dat dit zelfs een diss was naar 2pac, maar hij bedoelde gwn dat hij niet naar de gevangenis van Rikers Island wou, waar 2pac ook zat.

P Jay schreef:
en ook Nutmeg en We Made It vind ik eigenlijk niets speciaals

We Made It en Nutmeg vind ik juist heel erg goed.
Ghostface is mijn #1 rapper, niemand die hem kan overtreffen

CaliLove schreef:

dat is van dit nummer: Rufus Thomas - The Breakdown (Part 2) gesampled

Ow!!!!
Tja, ik liet die track is aan m'n grootvader horen en die zei dat dat James Brown was.......
Sorry