Kent - Isola (1997)

4. Oproffessionell (4:43)
  5. OWC (3:08)
  6. Celsius (4:15)
  7. Bianca (4:55)
  8. Innan Allting Tar Slut (3:40)
  9. Elvis (4:33)
  10. Glider (4:04)
  11. 747 (7:47)
avatar van SirNoodle
De originele Zweedse versie dus... die ik iets minder vind dan de Engelse versie, maar waarschijnlijk omdat ik de Engelse versie eerst leren kennen heb.

Muziek is vrijwel identiek, track listing ook, maar dus de taal waarin Jokke zingt is zijn moedertaal, en daardoor merk je toch andere accenten/klankkleuren.

Saker man ser vind ik een pak beter in het Zweeds, 747 vind ik dan bvb toch beter in het Engels, en ook if you were here spreekt me meer aan in het Engels.

maar goed, het blijft een fantastische plaat, een must have, zelfs al bezit je de Engelse versie.

avatar van snarf349
het enige album van kent wat ik niet in m'n bezit heb, moet ik 'ns achteraan gaan om de boel compleet te maken.
ik ben benieuwd hoe de nummers in het zweeds klinken.

avatar van Pinsnider
Welke geniale gast heeft de originele Zweedse platen toegevoegd aan de Kent catalogus..?? Hulde!!!

avatar van rkdev
Ik ben helemaal weg van de 2 Engelstalige albums van Kent.
Kan iemand mij vertellen of de Zweedse albums musicaal gelijk zijn aan de Engelse, en dus alleen de zang opnieuw is opgenomen ?

avatar van veerle
De tracktijden hier komen totaal niet overeen met mijn versie?

Hoe dan ook, dit is een mooi album. In het Zweeds vind ik de teksten beter klinken dan in het Engels.

avatar van Guinness1980
Probleem met de tracktijden heb ik hier ook...

Ken het Engelse album (nog) niet, maar deze klinkt in ieder geval erg lekker!

avatar van wizard
Heb deze cd vandaag gekregen, zat in de Box 1991-2008. Omdat ik de Engelstalige versie van Isola al had, is deze versie toch even wennen. Vooral omdat de woorden en klemtonen soms anders liggen.
Desondanks een fijn album.
Als ik dit album echt goed ken, kom ik wel eens terug om een 'cijfer' te geven. En de tracktijden die hier staan, kloppen idd niet. Ik zal een correctie indienen.

avatar van chevy93
Een mooi rock album van de week. Is een beetje afwijkend van wat ik normaal luister, dus twijfel nog een beetje qua beoordeling.

Oh ja, bij 747 een gejat intro van Samson & Gert?
YouTube - [HQ] Samson & Gert - Alles Is Op

avatar van wizard
Een halve ster minder dan de Engelse versie, die ik eerder kende dan deze. Daardoor (denk ik) heb ik het idee dat dit album in het Engels hoort te zijn.'
Het Zweeds pakt beter uit op sommige nummers, Livräddaren bijvoorbeeld. Aan de andere kant pakt een nummer als Elvis me veel beter in het Engels. 747 wordt zelfs een beetje zeurderig in het Zweeds, terwijl ik het op de engelstalige verise van dit album een fantastisch nummer vind.

4.0

avatar van Guinness1980
wizard schreef:

4.0

Dat heb ik juist andersom.
747 in het Zweeds, veel beter bestaat er niet

avatar van SirNoodle
Een chronologische review van Kent albums, met nieuwe indrukken & favorieten...
En dan komen we aan album 3, en aan de zware kanonnen.

Isola dus. Het enige minpuntje aan dit album: net wat minder tijdloos dan andere Kent-albums, maar wat maakt dat uit. Voor de rest: briljant, en dan moesten ze nog wat betere platen maken hierna.

Om de platgetreden paden wat te ontwijken: de combinatie OWC (off world colonies, een mooie referentie naar de film Blade Runner) met Celsius is magistraal. En Glider heeft wat last van de sublieme afsluiter 747 er vlak na, maar losstaand is het een heerlijk slepend nummer.

Het zwakste nummer is de opener, die wat te log/richtingloos klinkt, daarna bloeit de hemel open

avatar van wizard
Halfje erbij (het halfje dat er bij de engelse versie afging). Helemaal gewend aan de Zweedse versie, die ik nu toch de voorkeur geef.

4.5*

avatar van SirNoodle
Waarom Spotify toch wel een boycot verdient...

Loop even mee door deze mooie gedachtengang, vol kaders, kleurtjes en flinterdunne wist-je-datjes.

Spotify is een Zweeds bedrijf, opgericht in 2006. De missie van Spotify: "Give people access to all the music they want all the time - in a completely legal & accesible way". De visie van Spotify daarbij: "having music moments everywhere". Een mooie gedachte, maar toch loopt het soms zo vreselijk fout, en ik vind het hoognodig dat er bij zo'n fout toch even stilgestaan wordt.

Laten we het nog eens herhalen: Spotify is een Zweeds bedrijf. 't zijn Zweden. En in 2006 opgericht, dat is het jaar nadat Kent Du & Jag Döden uitbracht, oftewel een echte creatieve piek van Kent, en veilig dus om aan te nemen dat de Zweedse oprichters van Spotify hun lokale heldenband zeker wel zouden kennen.

Er is zelfs een gerucht dat de populariteit van Kent het mogelijk maakte voor Spotify om het eerste moeilijke jaar als business door te komen, en ze de ogen opende over het internationale potentiëel van hun muziekconcept. OK, Zweedse meisjes in het hoge noorden van het land waren dolblij dat ze via Spotify al hun favoriete Kent-tracks konden beluisteren, zonder naar de dichtsbijzijnde muziek-dealer 362 km verderop te moeten rijden, over hobbelige paden & besneeuwde wegen vol wolven en elanden. Maar waar kwamen die aanvragen tot lidmaatschap van Spotify vanuit België en Nederland vandaan, en waarom? (opgepast: dit gerucht kan volledig verzonnen zijn)

Genoeg daarover, we kunnen dus concluderen dat Spotify het bestaan van Kent erkende, en zich ook ter dege bewust was van de heritage/het belang van Kent voor de Zweedse en dus ook internationale maatschappij. Waarom dan wordt de muziek van Kent zo stiefmoederlijk behandeld op Spotify, waarom dan zo'n (durf ik het te zeggen) mis-meestering van een meesterwerk van Kent.

Misschien daarover ook eerst een verduidelijking, en meteen ook de reden waarom dit bericht hier bij dit album staat.

Isola heeft veel hoogtepunten, en dus per definitie eigenlijk ook wat laagtes, maar bij een band als Kent zijn het eerder hoogvlaktes en dan hoogtepieken. Voor dit betoog laten we even de eerste 10 nummers buiten beschouwing, en zoomen we in op die laatste hoogtepiek van het album, het fantastische 747.

747 is een meesterwerk, laten we het zo kort samenvatten, want de lange uiteenzetting zou ons teveel afleiden van de kern van de zaak. 747 is dus een meesterwerk, en aan meesterwerken wordt niet geraakt. De Mona Lisa wordt niet plots in een ander kader gestoken, de David van Michelangelo krijgt niet plots een gsm in zijn hand, de Zonnebloemen van Van Gogh zetten we niet zomaar in een ander vaasje.

747 is ook de piek van de centrale thematiek van Isola, omdat het de thema's van het album zo prachtig meepakt. Er staat een vliegtuig op de cover, het gaat over luchtgeconditioneerd geluid van snelheid, de verwijzing naar de legendarische Boeing 747 is er. 747 plots 746 noemen zou absurd zijn, het zou een aantal laagjes magie van het album wegkrabben.

747 is ook een typische aanduiding van de zo geroemde Kent-humor. OK, Jokke Berg kan serieus uit de hoek komen, maar onderschat zijn maatje Sami Sirvio niet. Geen wonder dus dat een melodisch monster vol melancholie (want dat is 747 ook), zo gevuld met thematiek en emotionaliteit, dat net dat nummer dan bewust netjes afgeklokt wordt op 7 minuten en 47 seconden. Rare jongens, die Zweden. Of beter: rare grapjassen. Zoveel emotionaliteit, maar het wel netjes op 7:47 afklokken, om te tonen dat emotionaliteit bij Kent altijd ook wel wat onderkoeld is, wat zakelijk. Wenen op de muziek, meedrijven op de dromerige klanken, maar wel netjes stipt op tijd stoppen.

Of kort samengevat: 747 is 747, geen nummerke hoger, geen nummerke lager, en duurt 7 minuut 47 seconden, geen seconde korter of langer.

Wat ons terugbrengt bij de grote boosdoener Spotify. Spotify uit 2006, uit Zweden. In 2006, op een hootepiek van Kent's kunnen, met het album isola dan net bijna 10 jaar oud. En met toch zeker voldoende Kent-kenners in het Spotify team. Met alle kennis voor handen over de gewichtigheid van 747. Wat doet Spotify dan als ze het album Isola beschikbaar maakt op hun app...

Ik kan het niet verbloemen: Spotify gaat daar monsterlijk de mist in. Ze verknoeit een meesterwerk. Spotify zet de zonnebloemen van onze vriend Vincent Van Gogh zomaar in een fluo-groene vaas. Spotify verknoeit 747. Bekijk het zelf, maar ik waarschuw U, het is een traumatische ervaring, en eens gezien is er geen weg terug. 747 op de zweedse versie van Isola op spotify duurt 7 minuten en 48 seconden. Ik herhaal het nog even, en ik zet het apart om de zwaarte van deze misdaad te laten bezinken.

747 duurt 7 minuten en 48 seconden op Spotify

Wablief?? Wat?? Waarom? Hoe??? Een extra seconde bijgevoegd aan een meesterwerk. Welke seconde ook, waar hoor ik die? Ik stel me dezelfde vragen, en ik heb geen antwoorden. Ok, de Engelse versie heeft dan wel het juiste aantal minuten seconden, maar dat maakt het nog dramatischer.

Een seconde teveel dus, dat hebben we al gehad, slechter kan het toch niet worden. 747 mismeesterd, Isola mismeesterd, dieper kunnen we toch niet wegzakken. Wel, hou U vast, het wordt nog erger. De rollercoaster gaat verder door berg en dal, vooral richting het diepste dal waar Spotify zich ergens bevindt, nog wat verdere verdiepingen onder de grond, onder dikke lagen schaamte.

Want Isola is van 1997, Spotify van 2006. We zijn nu 2017. Spotify kon de fout al gecorrigeerd hebben. Spotify kon een publieke boetedoening gedaan hebben. Maar neen, Spotify besluit eigenwijs zijn weg verder te zetten, en gaat zelfs nog een stapje verder.

Midden 2016 kondigt Kent zijn afscheid aan. De droom is over, de helden mogen eindelijk rusten. Een afscheidstournee volgt, en in Stockholm komt een onherroepelijk einde aan Kent, met een zinderend concert, en met een quasi perfect 747. In 2016 brengt Kent ook een Best Of uit, als ondersteuning van dit afscheid. En op die Best Of staat ook 747.

Een unieke gelegenheid noemt men dit. Een Unicorn Experience, een eenhoorn-moment. Hier is het dan, de uitgelezen kans voor Spotify om zoveel jaren treurnis te corrigeren in 1 klap. Het kan met veel tralala en tromgeroffel, het kan in alle stilte, het kan op duizenden manieren, maar de gelegenheid is er wel degelijk: Spotify kan 747 in ere herstellen.

En wat doet Spotify dan.. ik durf het bijna niet meer te schrijven. Opnieuw: ik raad U af het zelf te gaan bekijken, want het resultaat doet U wellicht onmiddellijk uw spotify account verbranden, of misschien doet U wel iets tegen uw toestel (computer, gsm, god weet wat). Vergeet niet: uw gsm-toestel is slechts de boodschapper, Spotify is de duivel. Schiet niet op de pianist !!! Gooi uw gsm niet weg, het toestel is onschuldig.

Wat doet Spotify dus... ze presenteert Best Of van Kent aan zijn argeloze luisteraars, en jawel, daar staat 747 te pronken in al zijn pracht en praal. En dan zie je het. 747 duurt op Best Of geen 7 minuten 47 seconden, het duurt ook geen 7 minuten 48 seconden. Nu duurt het plots 7 minuten en 46 seconden. Kregen we eerst een mysterieuze seconde extra, dan zijn we nu plots een seconde kwijt uit dit fantastische nummer.

Welke seconde, waarom, hoe, waar, wat ook met de oude extra seconde, zit die er dan wel nog in, zijn we dus misschien 2 volle seconden kwijt van het originele meesterwerk, is de Mona Lisa plots 1 oor kwijt, of zelfs 2 oren. Opnieuw veel vragen, en geen antwoorden. Ik blijf ook zitten met mijn vele vragen, en vooral met het waarom. Waarom doet Spotify dit? Waarom doet Spotify dit mij aan? Waarom trapt Spotify op het hart van miljarden zielen? En wie doet daar wat aan?

Al dit dus, voor al die redenen dus... daarom, ja daarom verdient Spotify een boycot... van exact 1 seconde. En daarna leven we gewoon weer allen gelukkig verder, en luisteren we terug naar het album vanaf het begin

avatar van Pinsnider
hahahaha geweldig!! Waar iemand zich zoal boos om kan maken!!!!
Wel 100% terecht overigens....

avatar van Manfield
Prachtige dromerige pop rock. De alternatieve rock van Radiohead tijdens “The Bends” en “OK Computer”, gecombineerd met de shoegaze van Slowdive tijdens “Souvlaki” en “Pygmalion”, maar dan toch weer met een geheel eigen sound. En dat is juist wat me aanspreekt. Het heeft er absoluut mee te maken dat ik niks versta van wat er gezongen wordt. Soms is dat heerlijk. Dat maakt dat ik zowel Isola als Hagnesta Hill in het Zweeds net even beter vind als de Engelse equivalenten.
Alhoewel op die versies ook bleek hoe goed de lyrics zijn geschreven. Eerlijke en kunstige teksten. Isola is een echte break-up plaat, vol melancholie en verdriet, soms is er zelfs angst te bespeuren. In dit album zit zoveel hit gevoeligheid, het zijn stuk voor stuk knappe composities, waar ik gewoon heel graag naar luister. Niks heel ingewikkelds, maar zeker niet plat of saai. Er staat prachtige gitaarsolo’s op, knappe zanglijnen, mooie bijdragen op piano (zoals op OWC). Mijn favorieten zijn de ideale opener “Livräddaren” en de majestueuze afsluiter “747”. En eigenlijk alles wat daar tussenstaat!

avatar van Manfield
Ik ben er trouwens nog niet zo zeker van welke van de albums ik nou het beste vind.. Het is deze of Du & Jag Döden (2005)

avatar van wizard
Isola is een geweldige sprong voorwaarts na de eerste twee albums. Geen zwak nummer te bekennen, fijne, melancholieke sfeer. Alle elementen die op de vorige albums sporadisch te bespeuren waren, vallen hier op hun plek. Het zou even duren voordat Kent weer een album maakte dat zich met Isola kon meten.

avatar van Pinsnider
Ja, dit is natuurlijk absolute buitencategorie. Samen mett Du & Jag Döden en Röd behorend tot de Grote Drie van Kent wat mij betreft. Destijds vooral weggezet als een Radiohead-kloon, maar ik snap tot op vandaag in de verste verte niet waarom. Ik vind oprecht dat de heren hier een uniek geluid hebben gecreëerd, dat weliswaar herleidbaar is tot alle relevante pop-rock uit de jaren daarvoor, maar wel tot iets eigens is geboetseerd. Nummers als Livräddaren, Bianca en 747 zou ik bij geen enkele andere band onder kunnen brengen en ook de andere liederen blinken wat mij betreft uit in inventiviteit, zelfvertrouwen en vakmanschap. Terecht de grote doorbraak.