Kent - Du & Jag Döden (2005)

Zweden
Label: BMG

1. 400 Slag (4:59)
  2. Du är ånga (3:53)
  3. Den Döda Vinkeln (4:19)
  4. Du Var Min Armé (3:31)
  5. Palace & Main (4:05)
  6. Järnspöken (3:48)
  7. Klåparen (5:25)
  8. Max 500 (3:35)
  9. Romeo återvänder Ensam (4:04)
  10. Rosor & Palmblad (4:06)
  11. Mannen I den Vita Hatten (16 år Senare) (6:37)
avatar van wizard
Vandaag is het feest in huize wizard omdat ik 5 jaar lid ben van MuMe. En om de feeststemming te verhogen, geef ik Du&Jag Döden een half sterretje extra.

avatar van Them
Dat doet een mens goed Wizard !

avatar van Pinsnider
De plaat is al 7 jaar uit, staat in mijn top 10, ik heb al een werkelijk briljante live-uitvoering eerder meegemaakt, maar toch is het kwartje pas afgelopen weekend in Göteborg gevallen: Manen i den vita hatten is fenomenaal!!! Mijn reisgenoot naar Zweden wist dat al langer, maar bij mij is het besef er nu ook eindelijk.... Waarom het zo lang geduurd heeft, geen idee... Wat een geweldig nummer en wat was hij weer fantastisch als afsluiter!!! (gaat dat zien op joetjoep)

avatar van wizard
Dat dat een heel goed nummer is, wist ik al voordat het nummer het concert in Varberg afsloot. Live viel het me een beetje tegen: als iedereen het mee gaat blèren is de sfeer meteen weg.

avatar van snarf349
Laat ze maar eens een live album uitbrengen. Daar worden heel wat MM-ers erg blij van.

avatar van SirNoodle
Een chronologische review van Kent albums, met nieuwe indrukken & favorieten...
En dan kom je aan Du & Jag Döden.

Geen zwak nummer te vinden, geen foutje te bespeuren, 1 lange rij klassiekers, variatie, melodie, stijl, quasi perfectie en heel soms echte perfectie. En het mooiste van al: elke song hiervan kan op eender welk moment echt klikken in je hoofd, waarvan je dan denkt: hoe heb ik de schoonheid hiervan niet kunnen inzien.

Heer Pinsnider staat in een Goteborgs park te genieten en het klikt bij afsluiter mannen i den vita hatten. Ik sta in een Goteborgs park en het klikt plots volledig bij kläparen bij het begin van het concert.

En je kijkt naar het jaartal waarop dit album uitkwam (2005), en je snapt het niet, want dit album was er toch al altijd, het kan niet zo jong zijn en het kan ook niet zo oud zijn.

Uw platencollectie heeft een gapend zwart gat als deze er niet tussenzit.

avatar van El Stepperiño
Mijn ontdekking van 2015, Kent! Geweldig, en dan met name Röd en deze heb ik grijs gedraaid

avatar van rkdev
Vanochtend dit album meegenomen in de auto.
Wat een wonderschoon album is dit zeg. Heerlijke melodieën.
Voorlopige favorieten 'Den Döda Vinkeln', 'Palace & Main' en 'Klåparen'.

Deze ga ik de komende tijd eens wat beter bestuderen.

avatar van Manfield
En door naar 5 sterren. Wat een heerlijke plaat. De opener is absoluut werelds. Via Discogs enkele albums van Kent gekocht om is uit te delen aan wat vrienden.

avatar van Nicolage Rico
Mooi om nummers te herontdekken, zoals Klåparen (Klaporen?) in dit geval. Wat een weergaloos lied toch.

Dertien jaar geleden in Stockholm Vapen & Ammunition gekocht en lichtelijk fan van Kent geworden en zo'n beetje alles van ze beluisterd destijds. Kent vele jaren links laten liggen - en een hoop albums gemist. Wat is het dan heerlijk om zo'n band opnieuw te 'ontdekken.'

En Klåparen is ondertussen hard op weg om Stop Me June van de troon te stoten.

Nicolage Rico schreef:

En Klåparen is ondertussen hard op weg om Stop Me June van de troon te stoten.

En het is geschied. Met gemak. Sterker: Klåparen vind ik op dit moment het mooiste nummer allertijden. Van ongekende klasse.

avatar van chevy93
Mannen I den Vita Hatten (16 år Senare) werd door duizenden fans van Kent gekozen tot hun beste nummer uit hun oeuvre. Met 747 en Utan Dina Andetag als nummers twee en drie.

Kents bästa låt någonsin?

Hier de top 50 op Spotify: Kent topp 50 on Spotify - open.spotify.com

avatar van Pinsnider
Minimalen! ÉÉN he-le stem..... Ben ik dan, naast die ene stemmer, de enige op de Kent-wereld, die dit na de terechte nummer 1 en 400 slag echt het allerbeste van ze vind? Wel weer even leuk om al die topliedjes langs te zien komen in een lijst, Het wordt weer tijd om de platen weer eens af te stoffen!!

avatar van Nicolage Rico

Ben ook wel erg benieuwd geworden naar 'Ovriga'. Kan 'm nergens vinden.

avatar van Elbow
Ik heb Kent leren kennen toen hier ze op tournee waren in Brugge voor hun album Isola. Het was een fantastisch concert en ik ben blijven houden van dit album. Ik heb het geluk gehad om ze samen met een vriend backstage persoonlijk te mogen leren kennen toen ze ons binnen vroegen omdat wij alleen een handtekening wilden. We hebben daar samen broodjes gegeten en Palm gedronken. Sympathieke gasten die Zweden.

Op één of andere manier heb ik ze dan niet meer gevolgd... waarom ? Omdat ze in het Zweeds zingen ? Omdat ik naar andere muziek aan het luisteren was ?
Hun laatste album heb ik nog beluisterd, niet slecht maar niet memorabel.

Gisteren door de quarantaine en de tijd die we hebben ben ik beginnen luisteren naar Hagnesta Hill en de songs Kevlarsjäl en Ett tidsfördriv att dö för hebben het kwartje doen vallen. Super mooie melodieën die rond gestrooid worden...
Nu ben ik aan het luisteren naar Du & JAG döden. Ook mooi, vooral Klåparen springt er na de eerste beluistering uit.

Ik ben nog tijdje zoet met Kent...