David Bowie - ChangesOneBowie (1976)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Space Oddity (5:17)
  2. John, I'm Only Dancing (2:48)
  3. Changes (3:37)
  4. Ziggy Stardust (3:14)
  5. Suffragette City (3:26)
  6. Jean Genie (4:07)
  7. Diamond Dogs (6:05)
  8. Rebel Rebel (4:33)
  9. Young Americans (5:12)
  10. Fame (4:16)
  11. Golden Years (4:01)
avatar van musician
Elk jaar een nieuw album met hits vanaf 1969: marketingtechnisch gezien was David Bowie wel toe aan een overzicht van zijn grootste successen.

En dan eigenlijk met name in het Verenigd Koninkrijk. Daar haalde hij een tiental top 10 hits tussen 1969 en 1976. In Nederland was dat aantal nog slechts 4. Dat viel me na het korte tellen ook een beetje tegen maar het is niet anders.
Tegelijkertijd functioneert zo'n album dan ook zo'n beetje als kennismaking met zijn werk, voor hen die wat later waren geboren.

Verrassend de keuze voor Suffragette city van Ziggy Stardust. Gelijk ook als single uitgebracht maar brak verder geen potten.
Meegenomen wordt automatisch ook de progressie in het werk van Bowie, tot en met dus zijn laatste Station to Station album, met Golden Years.

Met de wetenschap van nu, zou ik voor een enkel album een andere cut, met een andere tijdsperiode hebben genomen.
Dus een album inclusief Moonage daydream, The man who sold the world, Starman, Rock and roll suicide, Drive in Saturday, Life on Mars en Sorrow. Naast het niet zo interessante epos Diamond dogs, zou ik ook tracks van Young Americans en Station to Station niet kiezen. Die kunnen prachtig samen met Low en Heroes (beiden 1977).

Maar dan op zijn eerste verzamelaar wel een prima overzicht van zijn, noem het zo maar, glamrock periode.

avatar van metalfist
ChangesOneBowie was één van mijn eerste kennismakingen met David Bowie en is voor een stuk verantwoordelijk dat ik de artiest verder ben beginnen te ontdekken. Het was echter een album dat ik zelf niet in bezit had, mijn vader had ooit het vinyl tijdens zijn legerdienst gekocht, maar sinds een tijd staat (diezelfde) vinyl in mijn platenkast te pronken. Een verzamelaar dus en eentje die uitkwam tijdens een zeer succesvolle periode van Bowie met onder andere Diamond Dogs, Ziggy Stardust en Hunky Dory in het nabije verleden. Het is dan ook voornamelijk van die albums dat er songs werden geselecteerd (The Man Who Sold the World wordt vreemd genoeg gewoon genegeerd en ook van het titelloze debuut en Pin-Ups is geen spoor te bekennen), maar ik had persoonlijk toch andere keuzes gemaakt. Zo zou ik bijvoorbeeld voor Moonage Daydream of Five Years zijn gegaan in plaats van Suffragette City, maar dat betekent niet dat dit een slechte dwarsdoorsnede is van het oeuvre van Bowie is. Voor zij die in het bezit zijn van één van de 1000 originele UK pressings, die hebben een saxofoon versie van John, I'm Only Dancing die opgenomen werd tijdens de Aladdin Sane sessies in 1973. De latere re-releases van ChangesOneBowie hebben de normale versie uit 1972. Grappig is wel dat Bowie in 1974 dan weer een Disco versie van het nummer maakte - John, I'm Only Dancing (Again) tijdens de Young Americans opnames - maar dat die versie op de opvolger van deze ChangesOneBowie terecht kwam, namelijk ChangesTwoBowie.