Stevie Wonder - Fulfillingness' First Finale (1974)

Soul / Funk
Label: Motown

1. Smile Please (3:28)
  2. Heaven Is 10 Zillion Light Years Away (5:03)
  3. Too Shy to Say (3:28)
  4. Boogie on Reggae Woman (4:58)
  5. Creepin' (4:20)
  6. You Haven't Done Nothin' (3:23)
  7. It Ain't No Use (4:01)
  8. They Won't Go When I Go (5:59)
  9. Bird of Beauty (3:49)
  10. Please Don't Go (4:07)
Wat een geweldige artiest is Stevie toch.

Aah, ongelooflijk.

En WAT een geweldige nummers. Niets dan lof voor deze prachtige vent.

Luister "Please don't go" nu voor de 4e keer op rij. Aandoenlijke tekst begeleidt door swingende funk. Heerlijk!

"You haven't done nothing" vind ik persoonlijk het allerbeste nummer ooit van Stevie
met Jackson 5 in doo wop rol op de achtergrond

EVANSHEWSON
Stevie in bloedvorm, zijn beste periode; Gewoon verplichte kost is dit voor iedere soulliefhebber! Topperdetop!

****1/2

avatar van vin13
1 van de eerste elpee's die ik kocht, denk dat ik een jaar of 13 was.
De hoes stond op de kop.
Ik vind nog steeds alle nrs goed, latere jaren 80 vond ik toch minder maar deze is voor mij 5 sterren waard. In die tijd ook The Jacksons, Lionel Richie gekocht.

avatar van Reijersen
Door de terechte adoratie van Innervisions en Songs in the Key.... wordt dit pareltje van Wonder vaak vergeten. Ja mensen, ook deze plaat is geweldig mooi. De muzikaliteit spat er sowieso vanaf.

avatar van Cor
Cor
Ontspannen neergezet door Stevie Wonder zonder dat hij echt tot op de bodem gaat. Dat kwam met de opvolger. Geeft wel het talent van de man aan.

avatar van FunkStar
Boogie on Reggae Woman en They Won't Go When I Go (later gecovered door George Michael) zijn mijn persoonlijke favorieten van het album. Maar het is op zich al een heel meesterwerk!

Z'n beste CD na Songs In The Key Of Life dan

avatar van thelion
Ingeklemd tussen Innervisions en Songs in the Key of Life zit deze parel uit zijn ouvre.........

De genialiteit van de goede man straalt ook hier weer vanaf........
Dit is wel de pereode dat hij op zijn creatief hoogte punt was
Als je de Albums Music of My Mind, Talking Book, Innervisions, deze en Songs in the Key of Life neemt dan heb je het aller aller beste van Stevie te pakken......

Ook dit album staat weer vol met de lekkerste Soul van een nivo waar maar weinigen aan kunnen tippen....... Het steekt muzikaal ook allemaal perfect in elkaar en het album vormt en harmonieus geheel dat nergens inzakt of de interesse laat vervagen.......

flebbie
Boogie on Reggae Woman is echt meesterlijk

avatar van beaster1256
kleine inzinking van stevie maar z'n absolute meesterwerk moest nog komen

heb dit altijd een van zijn zwakste gevonden

avatar van kemm
Inzinking? Wat een grap.
Hij staat inderdaad wat in de schaduw van de briljante opvolger, maar deze mag er meer dan wezen. En omdat de songs wat minder gekend zijn, maakt dit erg interessant, want kwaliteitsgewijs zit het bijna in dezelfde categorie als z'n andere 70s-albums.

Father McKenzie
Kijk, albums als dit en ook voorganger Innervisions, zijn platen die je van voor naar achter en weer terug kunt blijven genieten en genieten.
De zon begint spontaan te schijnen bij zoveel schoonheid.
Ik prefereer de funky side van Stevie, dus Boogie on Reggae Woman en het ongenaakbaar sterke You Haven't Done Nothin' zijn voor de prijsbeesten op een album waar niet echt iets van mindere signatuur tussengeslopen is.
Respect tot de oneindige macht.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:
kleine inzinking van stevie maar z'n absolute meesterwerk moest nog komen

heb dit altijd een van zijn zwakste gevonden

Wàt een "grapstje, beaster?" Luister nog maar eens goed naar dit meesterwerk, het moet voor Innervisions of voor Songs in The Key of Life echt niet onderdoen, no way José!

Ik vind deze beter dan Innervisions, Talking book en al wat er voor kwam

avatar van T.A.
They Won't Go When I Go

Mooi om te zien bij Jackson Memorial

Het piano stuk lijkt wel iets van chopin of zo?

avatar van principal2000
Deze staat bij mij op gelijke eenzame hoogte als Song In The Key Of Life. Er zijn volgens mij niet veel meer mooiere albums binnen het genre (en wellicht erbuiten) gemaakt.

avatar van Niek
Nu ik Talking Book binnen heb word dit mijn volgende target. Ben benieuwd ..

Nicci
Zou ik gewoon de volgorde aanhouden: eerst Innervisions. Samen met the Key of Life z'n beste.

avatar van Niek
Nicci schreef:
Die heb ik al . En ook in die volgorde: Innervisions, SitKoL, Talking Book en nu wil ik dus deze..

Nicci
Heel goed. Heb ik niets gezegd.

avatar van Madjack71
Een heel lekkere ontspannen plaat, waarbij het Wonder ogenschijnlijk makkelijk afgaat om een sfeer neer te zetten die voelt als een warm bad of een lekkere massage waar je zoetjes aan wegdommelt van aangenaam genot. Sterke muzikale back-up, vlotte funk en een magistraal nummer met They Won't Go When I Go, die idd. ook door George Michael voortreffelijk is neergezet.

Nieuwstad
Samen met Innervisions mijn favoriete Stevie Wonder plaat. Er staat simpelweg geen zwak nummer op. Het knappe vind ik dat er steeds een relaxte sound wordt gecreëerd maar tegelijkertijd ook een zekere spanning. Het is me overigens een raadsel waarom deze qua stemgemiddelde een stuk lager uitvalt dan Innervisions en Songs in The Key Of Life.

Favoriete tracks aanwijzen is lastig maar de sfeer die wordt neergezet tijdens They Won't Go When I Go is echt hemels.

Ziegler
Innervisions en SITKOL zijn brilliant. Deze is simpelweg erg goed..

Nieuwstad
Waarom is deze niet briljant?

Ziegler
Omdat hij erg goed is. Je kan niet en heel erg goed en brilliant tegelijk zijn.

avatar van Tony
Eens met Ziegler. De composities zijn wat mij betreft ook net van iets mindere kwaliteit dan op Innervisions en Songs in the Key. Alleen Smile Please, You Haven't Done Nothing en They Won't Go When I Go zouden imo op voorganger of opvolger niet misstaan hebben.

Nieuwstad
Totaal niet mee eens. Deze is wat melancholischer, ingetogener van karakter maar daarmee ook een stukje volwassener dan Innervisions. In eerste instantie vond ik Innervisions ook beter maar na vele malen luisteren beklijft Fulfillingness' First Finale juist iets meer. Als we puur kijken naar het niveau van de composities vind ik ze gelijkwaardig.

Ziegler
Voor mij heeft het geen zin daar over te kibbelen. Ik vind dit een geweldig album. Die andere 2, en dan vooral Innervisions, doen me meer. Vandaar het verschil.

Nieuwstad
Moet het zin hebben dan? Als je zo gaat redeneren is deze hele site tamelijk zinloos natuurlijk. Het is vooral leuk om verschillende meningen en belevingen bij elkaar te zien. Maar ik begrijp uit je woorden dat je verder niet meer inhoudelijk wilt reageren en dat is natuurlijk prima