Dio - Magica (2000)

Rock / Metal
Label: Spitfire

1. Discovery (0:55)
  2. Magica Theme (1:17)
  3. Lord of the Last Day (4:04)
  4. Fever Dreams (4:38)
  5. Turn to Stone (5:20)
  6. Feed My Head (5:39)
  7. Eriel (7:23)
  8. Challis (4:25)
  9. As Long as It's Not About Love (6:04)
  10. Losing My Insanity (5:05)
  11. Otherworld (4:56)
  12. Magica - Reprise (1:53)
  13. Lord of the Last Day - Reprise (1:45)
  14. The Magica Story (18:26)
  15. Annica * (3:43)
  16. Electra * (6:21)
  17. Feed My Head [Official Live Bootleg] * (5:43)
  18. Fever Dreams [Official Live Bootleg] * (4:17)
  19. Lord of the Last Day [Official Live Bootleg] * (4:08)
  20. As Long as It's Not About Love [Official Live Bootleg] * (5:34)
  21. Losing My Insanity [Official Live Bootleg] * (4:04)
totale tijdsduur: 1:11:50 (1:45:40)
avatar van Sinner
Dio's terugkeer naar zijn "roots" na het toch wat mislukte Angry Machines. Jammer genoeg wel niet zo spectaculair. De meeste nummers zijn maar matig zonder dat er echte uitschieters op te vinden zijn.

avatar van BlauweVla
Het is voor mij een album dat ik in één keer horen wil, anders werkt het niet. Ik vind dit album minder 'metal' dan andere Dio albums, de gitaar is naar mijn idee 'rockiër' op sommige momenten.

avatar van Sinner
Dat is bij mij ook zo. Ik vind de songs individueel niet heel erg sterk, en zeker niet vergeleken met ouder werk van Dio. Maar als één geheel is het nog redelijk te pruimen. Ik mis enkel de uitschieters, die op al het andere Dio werk wel te vinden zijn.

avatar van ToetnL
Vreemd dat als het om Dio albums gaat de meningen erg verdeeld zijn. Dat zie je bij de diverse posts van de diverse Dio albums.

Ik zelf ben erg gecharmeerd van dit (concept?) album.
Er staan niet echte zwakke nummers op en het album sleept me van begin tot eind mee op een fantastische reis door de nummers!

Lord o.t.l.Day,Fever Dreams, turn to stone en ook het zoetsappige As long as it's not about love blijven nummers die ik graag draai...

Toch moet ik toegeven na dit album geen enkel nieuw album meer heb beluisterd van Dio, angst voor een zoveelste tegenvallende plaat? of gewoon omdat de intresse voor nieuwe Dio album's er niet is?

avatar van wizard
Het is inderdaad een conceptalbum., Het verhaal van de hele cd wordt in het laatste nummer nog een keer in zijn geheel verteld. Niet echt een boeiend nummer dus, dat Magica Story. Voor de rest vind ik Magica een gaaf album, beter nog dan Holy Diver. Magica klinkt wat steviger ofzo.

avatar van vin13
De Magica story sla ik over, dat heb je na een paar keer wel gehoord. De plaat kende wel gewenning maar is zeker niet slecht, de hoes is dat wel.

avatar van Karma_To_Burn
Leuk album van Dio.. Dio probeerd hier duidelijk de sound vast tehouden die hij ook had op het vorige album: Angry Machines.
Toch is dit album net even wat minder dan zijn voorganger.. vond zijn voorganger leuker omdat het daar nog vernieuwend was.. en de teksten goed verzonnen waren..
Dat wilt helemaal niet zeggen dat dit album slecht is.. het tegendeel zelfs!
Met nummers als:Fever Dreams/Turn To Stone/Challis/Losing My Insanity en het rustige nummer:As Long as It's Not About Love maken dit album toch nog een waardig dio album.. waar Dio op laat horen dat hij het nog lang niet beu is en ook andere stylen uit probeerd..
Het grootste positieve punt aan dit album is de sfeer.. die ik over het hele album in ieder nummer kon horen.. en waar ik een apart gevoel bij kreeg.. 4 sterren vanaf deze kant! een beetje anders.. maar wel lekker haha

avatar van BlauweVla
"Magica" is een heel eigenaardig album, nog vreemder als "Strange Highways" en "Angry Machines" vind ik, twee albums die Ronnie James Dio zelf wat raar vond achteraf. En dan werd "Magica" in 2000 nog wel door hem als de nieuwe "Holy Diver" gepresenteerd! (En waarom dat toch steeds als de klassieker gezien wordt? Alsof Dio geen andere super albums heeft gemaakt...)
Het verschil met het vorige album is dat daar geen (moderne) sprookjes sfeer op de vinden was en hier wel. En die grijpt eerder terug naar sommige Rainbow nummers dan naar enig voorgaand Dio album...
Wat trouwens ook eigenaardig is? Het gitaarwerk in "Other World" plus het zang trucje dat lijkt op dat van Steven Tyler op "Dream On", een nummer dat Dio 'toevallig' een jaar eerder coverde met Malmsteen op een Aerosmith tribute CD

"Magica" is een zeer goed eerste album van een geplande trilogie, maar helaas gaat dat niet door. Ik was heel benieuwd hoe het opgevolgd zou worden. Niet zozeer qua verhaal, maar wel qua stijl!

avatar van wizard
Magica was het eerste Dio-album dat ik kocht, op een zonnige nazomerdag in Groningen, als ik het me goed herinner. Totdat ik Lock up the Wolves en Strange Highways leerde kennen, was dit album mijn favoriete Dioplaat.

Na zich in de jaren ’90 bezig te hebben gehouden met het maken van snoeiharde platen (zowel onder de Diovlag als met Black Sabbath), keert Ronnie James Dio op Magica terug naar de stijl die hem in de jaren ’80 grote successen bracht. Makkelijk luisterbare hardrocksongs dus. Dit keer echter in de vorm van een conceptalbum, waarvan het gespoken verhaal achteraan de cd staat. Ik zet de cd meestal uit als dat nummer begint, maar het de plot van het verhaal is iets met goed en kwaad en volgens mij overwint het goede uiteindelijk.
Na 2 intronummers begint het album na ongeveer 2 minuten dan echt met Lord of the Last day, mijn inziens een van de 2 toppers op het album. Turn to Stone is de eerste misser. Over het algemeen zijn de eerste nummers van het album goed, maar tot de ballade As Long As It’s Not About Love begint het album steeds meer langs me heen te glijden. Normaal ben ik niet zo van de ballades, maar mede dankzij Dio’s vocalen kan ik dit nummer wel waarderen. Met Losing My Insanity staat er nog een knaller op dit album, en daarna vind ik het eigenlijk wel welletjes. Otherworld is aardig, en tot slot volgen nog 2 outro’s. Leuk om duidelijk te maken dat het album een concept is, en muzikaal wel ok, maar ik had liever nog een goed volledig nummer gehad.

Al met al weet Dio hier de scherpte van Holy Diver noch de intensiteit van Lock Up The Wolves te benaderen. Magica biedt een paar hele goede nummers, maar helaas net wat teveel onopvallende nummers om echt hoge ogen te gooien.

3.5*

avatar van sinkthepink
Op zich hoor ik Dio zo het liefst, slepende nummers en een ijzersterke produktie. Toch zijn niet alle nummers van hetzelfde hoge niveau helaas. Wel blijft Graig Goldy een van de betere gitaristen die ik bij Dio heb gehoord.

avatar van notsub
Dit album wordt compleet om zeep geholpen door het lange gesproken stuk, daar valt echt niet naar te luisteren. Dio heeft dit soort geneuzel helemaal niet nodig en had die beter aan Manowar kunnen overlaten. De rest is degelijk, maar behoort ook niet tot het beste wat Dio deed. Dit album sla ik liever over.

avatar van Razor Eater
Het is best een goed album, maar nummers 1, 13 en 14 moeten geschrapt worden vind ik. Oke vooruit, nummer 1 niet perse, maar nummer 13 en 14 sowieso. 13 is hetzelfde als 3, en 14 is een verhaaltje, voorgelezen door Ronnie. Het probleem met deze drie nummers is dat het het tempo er zo uit haalt. Voor de rest vind ik de nummers best goed. Ik vind niet dat hij hiermee terug gaat naar zijn oude jaren 80 stijl, dat doet hij pas met 'Killing the Dragon'. Het hele trage is juist echt iets van de nieuwere Dio albums.

De nummers zijn best goed, maar voor de afwisseling zou ik toch graag een wat meer uptempo nummer er tussen hebben. Verder staan er geen echte uitschieters op, zoals bij de meeste albums wel het geval is. Verder vind ik dat Vinni Appice toch beter drumt dan Simon Wright, die heeft kwa techniek toch minder in huis. Hij drumt wat hij moet drummen, dat doet hij wel OK, maar hij doet niets meer. Hij is niet echt creatief. Vinni vind ik geweldig drummer, vooral op de twee voorgaande albums. De compositites vind ik vrij voorspelbaar, en niet zo spannend en apart zoals op Angry Machines of Strange Highways.

Al met al geen slechte cd, maar ook niet geweldig. 3,5 sterren!

MindRuler
wizard schreef:
Magica beter dan Holy Diver.

Heiligschennis!
Ik vond Magica maar pover vergeleken met het magistrale Holy Diver.

avatar van wizard
Haha, dat was in 2006...5 jaar later geloof ik dat ik Holy Diver de voorkeur geef, maar veel maakt het niet uit.

MindRuler
wizard schreef:

Oh ja, ik kijk zelden naar de jaartallen van de geposte berichten, sorry.

De eerste helft van dit album vind ik erg goed (t/m Feed My Head). Ik zie dat die nummers ook de favoriete tracks hier op Musicmeter zijn (onder 'statistieken'). Het tweede deel is iets minder, hoewel de ballad aardig is en de reprises wel goed. Twee nummers uit dat tweede gedeelte weglaten en je had helemaal een dijk van een album gehad.

avatar van Kronos
Eindelijk de originele uitgave van dit album op cd gevonden, met het mooie volledige (twee boekjes) artwork.

avatar van Brutus
Weer een prima album van Dio. Komt bij mij in de top 5 van Dio albums.

avatar van Desert

Echt geen evidentie Ik heb het samen met Killing The Dragon gekocht. Zaten samen gebundeld in één hoesje. Niet echt mooi maar kom. Voor 12 euro kon ik niet sukkelen.

Jammer dat we de rest van dit verhaaltje nooit te horen gaan krijgen. Magica was het eerste van een drieluik. Het mocht niet zijn.

Desert schreef:
Echt geen evidentie

Inderdaad niet. Nóg minder evident dan ik toen dacht (en voor maar 5 euro in nieuwstaat). En mijn exemplaar blijkt dan nog de Japanse print te zijn. Intussen mijn Dio collectie compleet gemaakt. Angry Machines in Barcelona gekocht en Strange Highways via Discogs besteld.

avatar van Desert
Strange Highways is nog zo eentje die ik niet gevonden krijg. Ongelooflijk eigenlijk dat je zo'n moeite hebt om albums te vinden van zo'n groot artiest.
Angry Machines mis ik ook nog, maar dat vind ik nu zijn minste album en dus staat dat niet hoog op mijn prioriteitenlijstje.

Desert schreef:

Ach, voor de muziekindustrie is Dio niet zo'n groot artiest, zeker niet in het jaar 2000. Zijn werk uit de beginperiode is nog wel makkelijk te vinden. Heeft ongetwijfeld met het label te maken.

Op Discogs staan van Strange Highways nog wel wat exemplaren te koop. Van Angry Machines ook. En Magica nu blijkbaar gewoon nieuw bij Cosmox te bestellen. Blijven zoeken is de boodschap.

avatar van BlauweVla
Een re-relaese is een feit van dit album! Dat is dus met de toegevoegde stukken "The Magica Story", de van oorsprong Japanse bonus track "Annica" en, het voor het volgende deel van Magica bestemde "Electra". En dan zijn er nog een stel live nummers aan toegevoegd. En origineel artwork!

avatar van dynamo d
Beste nummer van dit album vind ik Otherworld, heerlijke gitaarriffs

avatar van milesdavisjr
Voor mijn gevoel een wat 'vergeten' plaatje van Dio. Desalniettemin bracht de beste man nooit werk uit wat niet door de beugel kon. Dat heeft uiteraard te maken met zijn machtige stem, daarnaast had Dio altijd wel een goed gevoel voor het integreren van sfeervolle elementen in zijn nummers. Magica is geen hoogvlieger maar scoort ook nergens onvoldoende. Discovery en Magica Theme vormen opwarmertjes maar zijn an sich geen nummers die je bij de lurven grijpen. Lord of the Last Day is een Dio song in optima forma; traag tempo, logge riffs en Dio die onheilspellend uit de hoek komt. Fever Dreams vormt een van de beste songs van de schijf. Een prima groove, lekker sompig en een goede zanglijn. Turn to Stone is een beetje hetzelfde laken het pak. Hierna wordt het allemaal wat eenvormig, het trage tempo nekt de plaat hoewel een nummer als Losing My Insanity wel weer voor de nodige afwisseling zorgt door de versnellingen en solo's. Echter 70 minuten is wat teveel van het goede, het zware geluid vind ik heerlijk en het plaatje bevat enkele goede composities maar een gebrek aan variatie en afwisseling maakt het geen topper.

avatar van Deranged
Fever Dreams en Otherworld zijn beestige tracks.

Denk wel het Dio album met de beste riffs en zelfs een paar smakelijke solo's.

avatar van The_CrY
Magica en de hieropvolgende platen luisterde ik vroeger nooit zo veel als de rest. Wat mij betreft was dit conceptalbum een fijne verrassing. Ik meende me te herinneren dat Magica een return naar het geluid uit de jaren 80 was, maar dat valt reuze mee. Craig Goldy is weer terug op de gitaren en zijn warme sound en melodische solo's klinken ook hier gewoon prachtig. Vinny Appice maakt plaats voor Simon Wright, die in 1990 ook al een plaatje indrumde, maar dit is toch wel een achteruitgang eigenlijk. Simon Wright drumt een stuk meer back-to-basic en laat af en toe toch wel wat kansen liggen. Jimmy Bain is ook weer terug op het oude nest, en op toetsen hebben we nu Scott Warren. En ja, dan kom je er opeens achter dat de beste man al sinds 1994 onderdeel uitmaakt van de Dio band. Suf van me dat ik dat niet eerder merkte, maar op Magica heeft de beste man voor het eerst een glansrol zoals Claude Schnell dat ook pas vanaf Sacred Heart had. Lijkt wel alsof toetsenisten in deze band eerst een album op de bank moeten zitten voordat Ronnie James Dio ze iets liet doen.

Het concept interesseert me niet zo eigenlijk. Het geduld om de 20 minuten lange natelling van the man himself te luisteren heb ik niet. De muziek is doorgaans prima. Wat verhalender dan tevoren en daardoor kalmer. Met 'Lord of the Last Day' een trage, maar gestage binnenkomer. Nummers als 'Fever Dreams' en 'Turn to Stone' zijn wat opgewerkter en met prima solo's; vooral eerstgenoemde is wat mij betreft een van de fijnste Dio tracks die ik heb gehoord. 'Chalis' heeft ook een heerlijke riff. De rest vind ik variëren van aardig tot saai, maar slecht is het nergens. Ik mis wat pit die de directe voorgangers wel hadden. Alles sleept, maar zonder het vuur dat Vinny Appice je aan je schenen legde. Dio zelf klinkt ook beduidend kalmer dan op Angry Machines, maar mist vaak de felle zanglijnen waardoor het op Dream Evil wel werkte. Op zijn tijd is Magica echt wel leuk om te beluisteren, maar als geheel hoort het niet bij de beste Dio platen denk ik.

2. Angry Machines
3. Holy Diver
4. Dream Evil
5. Lock Up the Wolves
6. Magica
7. Sacred Heart
8. The Last in Line

avatar van wizard
Net als The_CrY heb ik Magica lang als een terugkeer naar het geluid uit de jaren '80 gezien, maar dat blijkt niet een passende beschrijving. Het heeft zonder twijfel een heel ander geluid dan Dio's albums uit de jaren '90, maar Magica is trager en wat zwaarder. Door de betere productie klinkt het ook voller.

Magica was het eerste Dio-album dat ik kocht, dus het heeft voor mij een speciale plaats in 's mans discografie. Los daarvan is het ook een heel aardige verzameling nummers, dat mede door de reprises aan het eind een mooi afgerond geheel vormt. Het niveau van de nummers is nagenoeg constant. Voor mij springen alleen Lord of the Last Day en Losing My Insanity er echt boven uit. Misperen zijn er hier niet te vinden (ik doe altijd alsof The Magica Story niet op de cd staat). Wel valt me op dat sommige nummers net wat te lang doorgaan en dan zomaar eindigen, zoals Turn to Stone of Challis.

Voor mij is dit een van de betere albums van Dio, eentje die ik vaker uit de kast zou moeten halen.

2. Lock Up The Wolves
3. Magica
4. Dream Evil
5. Holy Diver
6. The Last in Line
7. Angry Machines
8. Sacred Heart

avatar van milesdavisjr
Magica begint bij mij pas te leven bij Fever Dreams, de eerste songs vormen voor mij een mager intro op wat komen gaat. Lord of the Last Day komt maar niet lekker op gang en pas bij het al genoemde Fever Dreams komt er wat schot in de zaak, een lekkere groove en een fijne zanglijn. Het intro van Turn to Stone lijkt wel geënt op de Opening Titles van John Carpenter's Prince of Darkness, hoewel de titel van die naam is vergeven aan Ozzy maar dat terzijde. Kortom een dergelijk intro wekt al snel mijn interesse, het is echter jammer dat het vervolg van de song een wat wisselvallige indruk maakt. Feed My Head is ook al niet denderend. Aan Eriel is voor mijn gevoel meer aandacht besteed, het is een wat stemmige song waarbij Dio flink uithaalt, het is een uitstekende track. Challis valt dan weer wat tegen. As Long as It's Not About Love waaiert ook weer alle kanten uit, het kan mijn aandacht er niet bij houden. Losing My Insanity lijkt wel te hinten naar Blackmore's Night, alsof Ritchie op de achtergrond meespeelt, met de dwarsfluit als subtiel detail is het nog best een redelijke song. Otherworld vormt voor mij de afsluiter aangezien de laatste 3 songs waarbij The Magica Story een lang verhaal van Dio is voor mij maar bar weinig toevoegen.
Magica is een plaat waarbij Dio veel uitprobeert, bepaalde ambities wil verwezenlijken en daarmee op zijn minst een onevenwichtige plaat aflevert. Naast enkele 'momenten' wil het maar niet vlotten en komt de plaat bij mij nooit tot volle wasdom. Een magere worp van Dio en ik ben genoodzaakt om mijn oude oordeel bij te stellen.

Tussenstand:

2. Dream Evil