Sufjan Stevens - Michigan (2003)

Alternatieve titel: Greetings from Michigan: The Great Lake State

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Flint (For the Unemployed and Underpaid) (3:43)
  2. All Good Naysayers, Speak Up! Or Forever Hold Your Peace! (4:33)
  3. For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti (3:57)
  4. Say Yes! To Michigan! (2:45)
  5. The Upper Peninsula (3:23)
  6. Tahquamenon Falls (2:18)
  7. Holland (3:26)
  8. Detroit, Lift Up Your Weary Head! (Rebuild! Restore! Reconsider!) (8:20)
  9. Romulus (4:41)
  10. Alanson, Crooked River (1:18)
  11. Sleeping Bear, Sault Saint Marie (2:52)
  12. They Also Mourn Who Do Not Wear Black (For the Homeless in Muskegon) (6:21)
  13. Oh God, Where Are You Now? (In Pickeral Lake? Pigeon? Marquette? Mackinaw?) (9:23)
  14. Redford (For Yia-Yia & Pappou) (2:02)
  15. Vito's Ordination Song (7:06)
  16. Marching Band * (3:46)
  17. Pickerel Lake * (3:15)
  18. Niagara Falls * (2:22)
  19. Presidents & Magistrates * (4:16)
  20. Wolverine * (2:10)
totale tijdsduur: 1:06:08 (1:21:57)
avatar van De Daniël
Wat een prachtige nummers staan hier toch weer op. Net niet Illinoise, maar het scheelt niet eens zo heel veel. Holland is van ongekende schoonheid.

En ineens kreeg ik weer de behoefte om dit voorlopige tegenvallertje te proberen. Dit keer kon ik er redelijk bijblijven tot aan Romulus. Daarna zakt mijn aandacht echte behoorlijk. Oh God Where Are You Now duurt echt veel te lang en het blijft gedurende te hele tijd een beetje saai. En dan blijf ik helaas toch weer op die 2.5* steken. Iets wat ik zelf nauwelijks kan geloven als ik zie hoeveel plezier ik heb van Seven Swans en Illinois, maar ik word iedere keer weer met mijn neus op de feiten gedrukt.

avatar van mpl
mpl
Tja, is een voortdurend gekabbel van riviertjes saai?
Is een altijd maar wit sneeuwlandschap saai?
Is de sterrenhemel saai, omdat je alleen maar steeds dezelfde soort lichtjes ziet?

Nee. absoluut niet, maar dat geldt in mijn geval niet voor muziek. Anders zou het wel een vrijbrief worden voor artiesten om vooral niets origineels uit te proberen. Als ik muziek luister wil ik wel graag variatie horen.

avatar van Cor
Cor
De definitieve ontbolstering van een groot talent. Stevens kiest zijn ultieme 'sound' en maakt prachtige orkestrale liedjes die ons meenemen op zijn reis door Michigan. Soms sprookjesachtige, feerieke sfeer met diverse kippenvelmomentjes.

avatar van mpl
mpl
Ik dacht altijd dat dit de geniale winterplaat was, maar ook in dit prachtige weer klinkt ze ontzettend passend. Illinois heb ik misschien wel teveel gehoord, dit wordt misschien ooit nog beter in mijn hoofd.

avatar van De Daniël
Romulus vind ik zo'n prachtig nummer.

avatar van AOVV
Deze vind ik net wat minder dan het conceptalbum over Illinois, al is hij nog altijd erg sterk, met pareltjes als 'Flint (For The Unemployed and Underpaid)'; 'The Upper Peninsula'; 'Holland'; en misschien wel één van z'n beste nummers, 'Romulus'. De langere nummers zorgen ervoor dat deze plaat van mij toch een ster minder krijgt dan 'Illinois'. 'Tahquamenon Falls' en 'Alanson, Crooked River' hadden voor mij ook niet gehoeven, maar ik kan best wel begrijpen dat mensen vinden dat deze nummers een bijdrage leveren aan het mooie kleurenpalet van deze plaat.

4 sterren

avatar van himpie
Leuk dat iedereen een andere favoriet heeft.
Voor mij is dat For the Widows in Paradise ..., met afstand!

avatar van fatima
Over 'prachtige nummers' gesproken: op het Michigan Outtakes album staat een gruwelijk mooie demoversie (acoustisch) van Vito's ordination song, zonder die enorme bombast aan het slot. Met enig geduld pindakaasbaar, en beslist de moeite van het zoeken waard.

Ik heb het album voor het eerst geluisterd, afgelopen weekend in de trein. Het was donker en heel rustig. Een landschap van kerstlampjes vloog aan me voorbij. Ondertussen maakte 'Oh God, Where Are You Now' een verpletterende indruk op me! Ik kwam in een toestand dat ook de twee volgende nummers die de plaat afsluiten schitterend binnenkwamen. Daarom ga ik voor de rest van de plaat op een ander moment nog eens goed zitten.

himpie schreef:
Leuk dat iedereen een andere favoriet heeft.
Voor mij is dat For the Widows in Paradise ..., met afstand!

Eerst dat die het ook voor mij. Inmiddels is het ook Romulus. Sufjan heeft een aantal van die nummers gemaakt die een heel spannend onderbuik gevoel in me teweeg brengen. Nummers als Romulus, maar ook Holland en Casimir Pulaski Day hebben een soort kinderlijke onschuld over zich hangen. Het zijn dan ook nummers waarop hij zelf terugkijkt naar zijn eigen jeugd ervaringen.

Romulus is magnifiek.

avatar van Ataloona
Illinois, The Age of Adz en All Delighted People had ik al gehoord van de man, maar die vielen nogal tegen. Nu ik die albums toch weer ga proberen ben ik begonnen met een paar van zijn andere albums waaronder dit Michigan. Dit pakt mij toch al wat beter en misschien is het wel een voorbode voor de andere albums. Voor nu een 3,5* en misschien groeit hij nog na wat luisterbeuten. (ware het wel dat het best een lang album is)

avatar van Co Jackso
De vergelijking met Illinois is zeer begrijpelijk. Qua stijl en afwisseling zijn er wel degelijk overeenkomsten. Het grote verschil is kwaliteit en dan met name de kwaliteit van de afzonderlijke nummers. De meeste nummers op Michigan zijn of niet spannend genoeg, te repetitief of weten net niet die gevoelige snaar te raken, zoals de nummers op Illinois dat dus wel deden. Positief aan dit album is het constante niveau, het enige probleem is dus dat dit niveau niet hoger ligt dan 3,5*.

Mijn eerste indruk na twee keer draaien is toch een stuk minder dan Illinois, ik mis afwisseling.

avatar van Thomas91
Waanzinnig teleurstellend als je Illionois eerst hoort imo. Dit album mist gewoon de goede nummers en variatie. Nu wil ik niet zeggen dat alles belabberd is, maar Illinois is toch wel een aantal niveautjes hoger. Dat geldt ook voor Seven Swans vind ik. Hier zit maar weinig spanning in, het is wat zeikerig. Ik heb volgens mij het Dn!sprobleem. Ik probeer dit album weer eens in de zoveel tijd, maar het stelt toch telkens weer teleur! Gisteravond nog genoten van Illionois, maar dit album interesseert me gewoon weinig.

avatar van Zoute Popcorn
Ik schrok toen ik zag dat het prachtige pianostuk Redford slechts 2 stemmen had gekregen! Bij deze, hij krijgt er een stem bij.

Prachtig albums, doet imo niet onder voor Seven Swans, wel iets voor zijn absolute meesterwerk Illinois. Ik ben blij deze geweldige artiest te mogen ontdekken via MuMe. Zijn muziek straalt iets bijzonders uit, een karakteristieke sfeer die alleen hij mij kan laten overbrengen.

4*.

avatar van Bruno_6
Dit is mijn favoriete album van Sufjan Stevens: Minder druk dan Illinois, maar ook weer niet zo kaal als Seven Swans. Ook qua lengte ligt het tussen die twee albums.

avatar van Appels123
Prachtige nummers afgewisseld met wat nummers die ik persoonlijk minder vind. Favorieten zijn:
For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti , Holland, Sleeping Bear, Sault Saint Marie en Redford

avatar van tbouwh
Aantal mindere songs toch op dit album, daar had Illinois geen last van. Het geheel is echter nog steeds wel een echte Stevens, met veel emotie (juist ook in de instrumentale stukken) en prachtige teksten. Uitschieters zijn wat mij betreft Romulus en For the Widows.Mijn stem zou ergens tussen 3,5* en 4* zitten.

Mijn beschrijving van Romulus voor de ladder:

Op het gehoor een mooi, rustig akoestisch liedje, dat vooral erg prettig in het gehoor ligt. Maar, zoals wel vaker het geval is bij Stevens' nummers, is Romulus meer dan dat. Op knappe wijze weet Stevens een situatie te schetsen van een gezin dat opgroeit zonder de liefde van een moeder. Zij vertrok met de noorderzon, waarop de opa van de kinderen de zorg op zijn schouders nam. Het contrast tussen moeder en grootvader wordt door Stevens in één zin al treffend geschetst:

'She moved away quite far
Our grandpa bought us a new VCR'

Over de diepere betekenis van het nummer is op internet uiteenlopende informatie vindbaar. Zo zou het nummer terugslaan op Stevens' eigen leven. Stevens' biologische moeder vertrok toen hij slechts één jaar oud was. Op andere plaatsen vind je juist een meer indirecte uitleg van het nummer; zo zou Stevens in het nummer tentoonspreiden hoe lastig het is om kinderen goed op te voeden, en dat hij begrip toont voor ouders die hun best doen, maar niet in hun opzet slagen.

Ik laat het met plezier aan de luisteraar over zelf een mening over het nummer, maar vooral over de tekst te vormen. Voor mij staat in ieder geval buiten kijf dat 'Romulus' één van Stevens vele pareltjes is, een prachtig nummer dat tegelijk tot rust en tot nadenken stemt.

avatar van Johnny Marr
Flint is schuimbekkend mooi, wat een intro, in mijn oren komt er niets meer daarna dat dit liedje nog overtreft. Wat een prachtnummer.

avatar van Mausie
Dit voelt toch een beetje aan als een slap aftreksel van Illinois. Er staan een aantal prachtnummers op (Holland, Romulus, For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti), maar verder valt er vrij weinig te genieten. Wellicht moet het album nog groeien, maar heb het al aardig vaak geluisterd. Voorlopig hou ik het bij bovengenoemde tracks.

avatar van Niek
Ik lees veel vergelijkingen met Illinois. Logisch, alleen al als je naar de naamgeving van de tracks kijkt. Zelf kende ik alleen Seven Swans en Carrie & Lowell naast Illinois. Seven Swans vind ik duidelijk de mooiste van die drie en ook Carrie & Lowell bevalt me beter dan Illinois. Illinois kent prachtige tracks, maar als geheel is het me teveel van hetzelfde en te lang. Deze Michigan komt mij voor als de ideale mix van Seven Swans en Illinois. Het type tracks als Holland, Oh God, Where Are You Now? en Vito's Ordination Song vind je niet op Illinois en juist die vind ik het mooist. En de meer Illinois-achtige nummers bevallen me ook beter als ze ingebed zijn in die wat rustigere nummers. Ben dus zeer in mijn nopjes met deze nieuwe aankoop. Ik herken me overigens ook niet in de stelling dat er 'mindere nummers' op deze plaat staan, vind alles van constant hoog niveau.