Sufjan Stevens - Michigan (2003)

Alternatieve titel: Greetings from Michigan: The Great Lake State

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Flint (For the Unemployed and Underpaid) (3:43)
  2. All Good Naysayers, Speak Up! Or Forever Hold Your Peace! (4:33)
  3. For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti (3:57)
  4. Say Yes! To Michigan! (2:45)
  5. The Upper Peninsula (3:23)
  6. Tahquamenon Falls (2:18)
  7. Holland (3:26)
  8. Detroit, Lift Up Your Weary Head! (Rebuild! Restore! Reconsider!) (8:20)
  9. Romulus (4:41)
  10. Alanson, Crooked River (1:18)
  11. Sleeping Bear, Sault Saint Marie (2:52)
  12. They Also Mourn Who Do Not Wear Black (For the Homeless in Muskegon) (6:21)
  13. Oh God, Where Are You Now? (In Pickeral Lake? Pigeon? Marquette? Mackinaw?) (9:23)
  14. Redford (For Yia-Yia & Pappou) (2:02)
  15. Vito's Ordination Song (7:06)
  16. Marching Band * (3:46)
  17. Pickerel Lake * (3:15)
  18. Niagara Falls * (2:22)
  19. Presidents & Magistrates * (4:16)
  20. Wolverine * (2:10)
totale tijdsduur: 1:06:08 (1:21:57)
avatar van Zachary Glass
De hoes lijkt me lichtjes fantastisch - zou ik hier van kunnen houden, Yak?

Yak
Of je ervan zult houden is moeilijk te beoordelen. Zelf vind ik dit album geniaal, en zijn volgende (komt over een paar dagen uit) al niet minder. Het is heel 'landelijke', kalme en sfeervolle muziek, met af en toe een voorthollende Stereolab'esque vijfkwartsmaat. Hier wat mp3's: 1, 2 en 3. Jammer genoeg kan ik het fantastische nummer All the trees of the field will clap their hands niet meer vinden.

geniale songtitels ook trouwens

avatar van Zachary Glass
Nou - Yak, werkelijk bedankt om me deze langspeler te laten ontdekken

Werkelijk een mooie chocoladepudding-cd als het ware. Gisteren gedraaid op bezoek bij mijn grootouders - plotseling vroeg mijn opa me: "kun je dat vorige nummer nog een keer afspelen, Karel - zo schoon!"

Dat nummer in kwestie was "For the Widows in Paradise, For the Fatherless in Ypsilanti"

Tevens één van de mooiste hoesjes die ik ken

Mocht ik een kat hebben, zou ik ze Sufjan noemen

Zachary Glass schreef:

Nou - Yak, werkelijk bedankt om me deze langspeler te laten ontdekken

Haha, geen dank hoor.
Hij is trouwens weer door Europa aan het touren, overmorgen staat hij in Utrecht. Ik zou graag gaan, maar ik weet niet of ik dan wel kan. Wie weet doet hij ook België aan.

avatar van Dielie
Zachary Glass schreef:
Mocht ik een kat hebben, zou ik ze Sufjan noemen

prachtig hoe mensen soms gaan denken

de snippets van deze cd klinken zeer goed, ik schaf hem denkik aan ja, zeer mooie hoes!!

Dit album doet beslist niet onder voor het schitterende Illinois. Het ademt ook dezelfde sfeer naar mijn idee.
Ik had dit album al wel eens gehoord nog voor Seven Swans, maar deed me toen niet veel en het is toen langs me heen gegleden.
Doordat ik Seven Swans erg mooi ben gaan vinden eind vorig jaar en Illinois me ook zeer goed beviel is dit album dus met terugwerkende kracht ook zeer goed bevonden.

Sleeping Bear, Sault Saint Marie is echt te mooi voor woorden...

avatar van otherfool
He, ik zie dat het openingsnummer over Michael Moore's hometown gaat.

Yak
Klopt, met zo'n beetje hetzelfde onderwerp: de grote werkloosheid en uitzichtloosheid daar.

Since the first of June
Lost my job and lost my room
I pretend to try
Even if I tried alone

Het nummer "Holland" is het beste nummer van Sufjan vind ik; hoewel ik het album Illinois toch echt een stuk beter vind. Maar sufjanners zonder dit album, luister iig ooit 'Holland'.. Prachtig!

avatar van ManicM
Nummer 9 en 13 doen 't voor me, maar eigenlijk is alles mooi. Beeldig. Romulus was live z'n toegift in Paradiso, helemaal in z'n uppie gespeeld. En de hoes is, net als Illinois, beeldig. Door Sufjan krijg je zin om in de bezongen staten te gaan wónen.

avatar van bloempje24
Gejat: Ambitie kun je Sufjan Stevens niet ontzeggen. Hij heeft zich voorgenomen om aan elke van de vijftig staten van de Verenigde Staten een cd te wijden. Een hele klus dus. Het eerste deel is nu uit en gaat over Michigan, de staat waar Stevens geboren werd. Alle vijftien nummers op Michigan hebben een stad of dorp in die staat als onderwerp. Er zijn dus songs over Flint (For the Unemployed and Underpaid) en Detroit (Lift Up Your Weary Head!). Vaak hangt Stevens een persoonlijk verhaal aan een van de steden. Stevens heeft zijn ode aan Michigan vormgegeven als een soort suite- de nummers lopen in elkaar over, er wordt volop gebruik gemaakt van koren en blaasinstrumenten. Je treft er nummers met uitgebreide arrangementen naast meer ingetogen songs. Stevens neemt zelf maar liefst 22 instrumenten voor zijn rekening, van hobo tot banjo en vibrafoon. Bij de opname kreeg hij hulp van leden van de Danielson Famile. Michigan is een plaat waar je slechts met verbazing en bewondering naar kunt luisteren. Een dergelijke plaat zal je niet snel meer horen dit jaar. Say Yes! To Michigan!, om maar met een van de titels te spreken.

dutch2
Hoewel een prachtig album, maakt dit Michigan op mij toch minder indruk dan Seven Swans en zeker minder dan Illinois. De nummers zijn muzikaal net iets minder aansprekend dan die van Illinois en de intensiteit is een stuk minder dan op Seven Swans. Wel weer een paar echte prijsnummers, zoals Sleeping Bear, Sault Saint Marie en Oh God Where Are You Now (die trouwens, hoe Sufjaniaans, op het inlegvel een iets andere titel heeft dan op het hoesje). 4*

avatar van swoon
Wow, wat een prachtig album inderdaad. Komt dicht in de buurt van het geweldige Illinois, maar is inderdaad wel iets minder, maar blijft geweldig.
een dikke 5*, maar die top 10 plaats weet ik nog niet

Wel mooi, maar toch een soort voorstudie van zijn latere meesterwerk Illinois.

midnightcowboy schreef:
Wel mooi, maar toch een soort voorstudie van zijn latere meesterwerk Illinois.

Hiermee doe je dit album wel heel erg tekort vind ik. Dat je dat van A Sun Came zou vinden klinkt datn logischer, maar dit een voorstudie?

Sommige nummers zijn duidelijk probeersels, anderen klinken wat meer afgerond, maar als geheel vind ik het minder geslaagd.

Ik kan niet zeggen dat ik hier probeersels hoor. Want als je dat van dit album vind dan zijn die ook op Illinois te vinden.
Dat je het als geheel minder geslaagd vind is van een andere orde

Maar dit een voorstudie noemen vind ik te kort door de bocht.

Ik vind het een prachtig album, maar het is toch minder dan Illinois.

avatar van sq
sq
Ik moest deze natuurlijk ook hebben. Als je weet dat je in 2005 ontdekte 5*artiest nog meer heeft gemaakt ben je bijna verplicht dat ook even te proberen. Op de gok dus maar eens besteld. In het begin enige zorg; voorstudie, iets minder, het is allemaal al genoemd hier. Bovenal is de verrassing natuurlijk minder.

En toch en toch.... Een minder albums dan Illinois; dat geldt immers bijna voor alle albums die ik heb. Bij zo'n " for the windows" zweef ik weer net zo gemakkelijk weg. Wat is dit toch fijne muziek. Toch weer 4 sterren, hoor.

avatar van jurado
Ik heb dit album nu zo'n 3 jaar en vind het nog steeds een geweldig verhalend,warm en winters (?) album.
Met afstand hét meesterwerk van Sufjan met een prachtige hoes.

avatar van Lukas
Ik heb me meermaals laten vertellen dat dit toch echt wel iets voor mij was. Losse nummertjes bevielen mij nooit zo, maar ik heb deze plaat toch maar eens een serieuze kans gegeven.
En wat blijkt dan: ik vind er werkelijk geen reet aan. Wat een vervelende jeukplaat zeg. Af en toe een aardig melodielijntje, maar het is me voor de rest allemaal veel te zweverig. Meer dan 2* kan ik er dan ook niet voor geven. Ik zal Illnois nog wel eens proberen, maar ik vrees dat het tussen Sufjan en mij niet echt wat wordt...

avatar van wooz
Typisch zo'n album voor in de wintervakantie, wanneer je in je zetel naast de open haard naar de sneeuwvlakten zit te turen...

Hoeft trouwens helemaal niet onder te doen voor Illinois.

Nadat ik betoverd was door de prachtige albums seven swans en illinois leek het me gepast om michigan nog maar eens te luisteren. Toch blijf ik dit album maar matig vinden. er staan zeker een paar hele mooie nummers op en over de kwaliteit van stevens als muzikant kan ik onmogelijk klagen. Ik vind alleen dat de nummers op dit album een beetje saai en eentonig zijn.

By the way, de versie die ik gedownload heb, telt 20 nummers, o.a. niagara falls en wolverine. Zijn dit officiele bonus tracks? zo ja dan zet ik ze er hier even bij

avatar van jurado
Klopt...maar waarom koop je dit album niet gewoon? Zeker de lp versie (heb ik zelf) ziet er prachtig uit en bevatten ook de bonus tracks.

Zie mijn cijfer

avatar van otherfool
Michigan stribbelt nadrukkelijk tegen waar ik (de eerste helft van) Illinois vrijwel meteen goed kon waarderen. Het is het allemaal net niet op de één of andere manier, te weinig uitschieters misschien. Terwijl als ik hem zo onopgemerkt op heb staan (zoals nu) er toch een zekere aantrekkingskracht van Sufjan's sound uitgaat. Een raar geval, dit plaatje.

3*.

avatar van jtsterkenburg
Blijven luisteren, vooral blijven luisteren: Na ongeveer tien keer begint de genialiteit zich volledig voor je te ontvouwen, hoewel ikzelf in het begin een paar nummers al heel erg mooi vond, zoals Holland en Sleeping Bear (vind je die zelfs niet mooi?).

Voor mij is dit uitgegroeid tot mijn favoriete Sufjanplaat en zelfs tot een van mijn favoriete platen allertijden; is sinds ik lid ben van mume de enige constante factor in mijn top10 zelfs. Daar waar ik Illinois een vrolijk en groots album vind (hoewel ook daar een sombere ondertoon te vinden is) is dit een diep melancholisch en ingetogen (ondanks de soms bombastische orchestratie) meesterwerk. Achter elk nummer zit een zit een hele zee van gevoelens, gedachten en herinneringen.

Hoewel ik daar zelden echt op let is dit ook textueel heel erg sterk. Soms een aanklacht tegen de maatschappij, nostalgische teksten en oprechte twijfels tegenover God in "Oh God Where Are You Now?". "Michigan" is ook heel erg in evenwicht, onder meer door de briljante muzikale tussenstukjes en ook omdat eigenlijk elk nummer een unieke instrumentatie en manier van aanpak heeft.

Maar zoals ik al zei, dit album geeft haar geheimen niet zomaar prijs en je moet de soms wat vreemde en door elkaar heen lopende melodielijntjes leren waarderen. Maar het is de moeite ongetwijfeld waard.

Gisteren heb ik het nog eens geprobeerd, naast For The Widows in Paradise..., die ik al vanaf het begin prachtig vond, klonken Flint en Holland nu ineens ook veel beter. Toch blijf ik voorlopig erbij dat ik het gros van de nummers saai vind. Dit is voorlopig een goede ontwikkeling