The Black Keys - Attack & Release (2008)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. All You Ever Wanted (2:56)
  2. I Got Mine (3:59)
  3. Strange Times (3:10)
  4. Psychotic Girl (4:10)
  5. Lies (3:59)
  6. Remember When (Side A) (3:21)
  7. Remember When (Side B) (2:11)
  8. Same Old Thing (3:09)
  9. So He Won't Break (4:14)
  10. Oceans & Streams (3:26)
  11. Things Ain't Like They Used to Be (4:36)
  12. Mr. Dibbs "Fight for Air" Mashup * (4:02)
avatar van Ronald5150
Mijn kennismaking met The Black Keys kwam met de geweldige met soul en blues doodrenkte plaat "Brothers". Die soul is wat ik eigenlijk een beetje mis op "Attack & Release". De invloeden uit de blues zijn duidelijk hoorbaar en de riffs zijn aanstekelijk, maar soms zitten er iets te veel effecten op de instrumenten, waardoor de productie wat overdadig aandoet. Net als op "Brothers" zijn de mooiste nummers degene waar het tempo wordt teruggeschroeft, waardoor de tracks meeslepend en broeierig worden. Fijne plaat, een ruime voldoende, maar haalt mijn inziens niet het niveau van "Brothers".

Ik begin bij een plaat niet vaak als eerste over de productie, maar die van Attack & Release door Danger Mouse is om door een ringetje te halen. Kraakhelder en tegelijkertijd toch rauw en puur; alle details in de muziek komen mooi naar voren, maar er is wel één duidelijke lijn in de songs en de plaat te horen.

De songs zijn van uitstekende kwaliteit. Het album staat vol met prachtnummers, vol met rock, blues en af en toe vleugjes soul (zoals op het fraaie Lies). Je hoort ook de emoties mooi terug in de stem van Dan Auerbach. Favorieten aanwijzen is lastig, maar Strange Times is erg goed en side A van de plaat is fantastisch.

De heren Auerbach en Carney vormen samen een ijzersterk duo op gitaar en drums, maar ook aanvullende instrumenten, zoals orgeltjes en piano, komen goed uit de verf. Het talent spat in ieder geval ook van dit Attack & Release af. Maar bovenal is dit echt een heerlijk album om naar te luisteren.