menu

PJ Harvey - To Bring You My Love (1995)

mijn stem
4,07 (405)
405 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Island

  1. To Bring You My Love (5:34)
  2. Meet Ze Monsta (3:29)
  3. Working for the Man (4:49)
  4. C'mon Billy (2:51)
  5. Teclo (4:59)
  6. Long Snake Moan (5:15)
  7. Down by the Water (3:15)
  8. I Think I'm a Mother (4:03)
  9. Send His Love to Me (4:20)
  10. The Dancer (4:06)
totale tijdsduur: 42:41
zoeken in:
Ulfat-e-Zulmat
Ben ik de enige die bij I Think I'm a Mother moet denken aan Dropout Boogie van Captain Beefheart?

Ulfat-e-Zulmat
Zo te zien wel..

Forever alone.

avatar van Sandokan-veld
Niet wenen, vriend, eenzaam zijn we allemaal.

Wist je trouwens dat Beefheart zo'n beetje de mentor van Harvey was, al haar platen luisterde voordat ze uitkwamen en ze voorzag van commentaar? Dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.

Zo, gaat het weer een beetje?

Ulfat-e-Zulmat
Dat wist ik niet, maar leuk weetje.

En bedankt, het gaat een stuk beter.

avatar van herman
4,5
Sandokan-veld schreef:
Wist je trouwens dat Beefheart zo'n beetje de mentor van Harvey was, al haar platen luisterde voordat ze uitkwamen en ze voorzag van commentaar?

Da's wel een erg leuk weetje.

avatar van Sandokan-veld
Voor de leuk de bron er even bijgezocht. Citerend uit het postume tribute aan Beefheart in Mojo 208, Maart 2011, waarin PJ Harvey in een kader aan het woord komt:

I got to know [Beefheart] through Eric Drew Feldman and Jeff Moris Tepper [...] around the time of To Bring You My Love (1995). They were really good friends and [Feldman] said, 'Don really likes your music.' Later on, he said, 'Don would like to speak to you.' So we started a phone relationship. We'd speak for hours: you always had to set aside time for Don. From that point on, I always sent him all of my demos, and wanted his opinion. He'd always let me know what what he thought.
[...] He liked Uh Huh Her (2004) a lot. He thought that might have been my best. He didn't comment much on Stories From The City, Stories From The Sea (2000), but he really, really liked this new record (Let England Shake). That meant so much to me.


Blijkbaar is de band tussen de twee dus wel pas begonnen ten tijde van deze plaat. De benaming mentor is misschien ook te sterk uitgedrukt, maar hoe dan ook, de twee kenden elkaar en Harvey beschouwde hem duidelijk als een belangrijke leermeester.

avatar van Kronos
5,0
En waar precies moet dat dan uit blijken? Het is bekend dat PJ Harvey haar werk altijd eerst aan vrienden laat horen omdat ze wil weten wat zij ervan vinden. Maar of dat dan allemaal belangrijke leermeesters zijn...

avatar van herman
4,5
Leuk om te lezen. Ik wist niet dat Beefheart nog zo met muziek bezig was na 1982.
En Kronos, klankbord een beter woord?

avatar van Sandokan-veld
@Kronos: Point taken. In de rest van het kader gaat Harvey nog wat verder in op de invloed die Beefheart heeft gehad op de ontwikkeling van haar eigen stijl (ze zegt o.a. dat ze vroeg in haar loopbaan al met platen van Beefheart meespeelde om een betere gitarist te worden, en hem nog steeds draait als ze twijfelt welke richting ze uit wil met haar eigen muziek).

In het licht van Ulfats opmerking, en gezien het feit dat Beefheart niet de meest benaderbare muzikant was, leek het me een relevant weetje. Aan welke criteria iemand moet voldoen om 'belangrijke leermeester' te worden genoemd, is eerder een semantische discussie.

avatar van Kronos
5,0
Sandokan-veld schreef:
@Kronos: Point taken. In de rest van het kader gaat Harvey nog wat verder in op de invloed die Beefheart heeft gehad op de ontwikkeling van haar eigen stijl (ze zegt o.a. dat ze vroeg in haar loopbaan al met platen van Beefheart meespeelde om een betere gitarist te worden, en hem nog steeds draait als ze twijfelt welke richting ze uit wil met haar eigen muziek).

Interessant. Bedankt voor de verdere toelichting.

avatar van The Scientist
4,5
Het is ook vast geen toeval dat zowel deze plaat als Safe as Milk beginnen met "I was born in the desert"

avatar van Kronos
5,0
Dat was me bij Safe as Milk nog niet opgevallen. Ik zal er eens op letten volgende keer.

Ulfat-e-Zulmat
Mij ook niet. Net even Sure 'Nuff 'N Yes I Do opgezet (echt een geweldig nummer ) en The Scientist heeft zowaar gelijk. Zo leer je ook weer eens wat.

avatar van Kronos
5,0
Een geweldige openingszin uiteraard. Wie weet heeft King Diamond voor zijn variant hierop (debuut album Mercyful Fate) inspiratie bij de Captain gevonden:

I was born in the cemetary. (Under the sign of the moon.)


avatar van Cabeza Borradora
4,5
Deze week in het vervolg van het 52 essentiële albums uit de pop/rock geschiedenis topic (zie hier) volgens "De Cultuurkenner-2"

Filip in Mother Love Music - Classic Album schreef:
[...] krijgen we op dit album een totaal ander PJ te horen, eentje die zingt met een intensiteit die niet zelden aan Patti Smith doet denken. De sfeer is broeierig, dreigend en uiterst sensueel. Het ene moment lijkt ze haar demonen te willen uitdrijven, terwijl ze iets later de duivel zelf lijkt te omhelzen.[...]

Lees het artikel hier in Mother Love Music Muziekmagazine.

4,5
Echt een plaat die ik in mijn studententijd regelmatig draaide, toen hij uitkwam. Staan veel fantastische nummers op. Hoe To bring you my love de plaat ingehouden en dreigend opend, geweldig! Nummers als send his love to me, down by the water, the dancer staan bol van dramatiek en passie, heel mooi. De ´stille´ nummers vind ik dan weer wat minder (think i'm a mother, working for the man). PJ blijft een heldin.

5,0
Voor mij is PJ Harvey ook echt een heldin! Iemand die nogal veel zelf doet, en daarbovenop het nog eens fantastisch doet ook. Dit is haar beste album in haar begintijd, alhoewel Dry en Rid of Me er ook zeker mogen zijn. En ik heb juist ontdekt dat PJ harvey hiernaast nog duizend singels heeft, eindelijk nog eens een artiest die echt moeite doet voor haar luistergenoten.
Nu ze nog eens live tegenkomen en ik ben een tevreden man.

Misterfool
Heerlijke muziek: Pj harvey weet de nummers erg intens te maken, daarnaast heeft ze ook oog voor een aanstekelijke melodie. De getormenteerde sfeer van veel nummers smaakt mij ten slotte ook uitstekend.

avatar van Madjack71
4,0
PJ Harvey is een artieste om te koesteren, met haar fragiele uiterlijk, haar kleine gestalte weet ze telkens toch maar weer iets aparts neer te zetten. Klein, zwaarmoedig, donker, kwetsbaar, mimimalistisch en met haar stem die ze buigt, knijpt, hamert is er geen een als Harvey. Ze herhaalt zichzelf niet en maakt anno 2013 geen To Bring You My Love part 18. Toch eens wat op vinyl in huis halen van deze grote muzikante.

avatar van joko16
4,5
Lang niet meer zo geraakt door een album als dit album.
Wow. .ik draai het al de hele dag.
Datzelfde had ik met Adrian Borland van the Sound.
Wereldplaat

avatar van Snoeperd
4,5
Geweldige plaat, zoveel pure emotie. PJ Harvey doet me qua rauwheid altijd een beetje denken aan Patti Smith, en dat is zeker een compliment. Mooiste nummer vind ik de afsluiter, zelden zo'n mooie afsluiter gehoord.

avatar van Cor
4,0
Cor
Harvey slaagt er niet alleen in prachtige puntige albums af te leveren, ze is ook in staat haar muzikale geluid te verbreden en te verdiepen. Verdwenen is de pure, rauwe punkattitude die haar eerste twee albums, en vooral 'Rid Of Me' kenmerkte, alhoewel die op een enkel nummer nog aanwezig is. We horen nu ook broeirige synths, lofi fuzzachtige basjes en (vind ik het mooist) die accoustische touch in (vooral) de twee slotnummers. 'The Dancer' preludeert zelfs al op de prachtige sound van 'Let England Shake' met die ruisende gitaren. Mooie, gevarieerde staalkaart van haar kunnen so far. Dikke vier ****

5,0
Mooiste plaat ooit door een vrouw gemaakt

Gast
geplaatst: vandaag om 05:48 uur

geplaatst: vandaag om 05:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.