PJ Harvey - Stories from the City, Stories from the Sea (2000)

Label: Island

1. Big Exit (3:51)
  2. Good Fortune (3:20)
  3. A Place Called Home (3:42)
  4. One Line (3:14)
  5. Beautiful Feeling (4:00)
  6. The Whores Hustle and the Hustlers Whore (4:00)
  7. This Mess We're In (3:57)

met Thom Yorke

8. You Said Something (3:19)
  9. Kamikaze (2:24)
  10. This Is Love (3:48)
  11. Horses in My Dreams (5:38)
  12. We Float (8:18)
  13. This Wicked Tongue * (3:42)
avatar van Carolaah
Krijg 'A place called home' ineens via de shuffle erop..
(heb nog niet echt de tijd genomen het album (vaak) te beluisteren)..

Wow ik dacht echt even dat ik Kate Bush hierin hoorde.. tijdens zo'n 'gil'-momentje.. Bijzonder .

Mooi nummer

De nummers met Thom Yorke zijn erg de moeite waard.. maar dan ook vanwege zijn aanwezigheid...

De rest van het album kan me niet zo bekoren...

Het is maar 1 nummer met Thom Yorke?

Beautiful feeling en This mess we're in zijn beide met Thom Yorke...

Ik zal dat meteen corrigeren hier...

avatar van pjh1967
lennon schreef:
Beautiful feeling en This mess we're in zijn beide met Thom Yorke...

Ik zal dat meteen corrigeren hier...

Niet helemaal mee eens. In het achtergrondkoortje meedoen is niet gelijk een duet.

Wikipedia zegt: Yorke had a strong presence on PJ Harvey's 2000 release, Stories from the City, Stories from the Sea. He did a duet with Harvey on the song "This Mess We're In" and sang back-up on two other songs: "One Line" and "Beautiful Feeling".

pjh1967 schreef:

Ik heb het woord duet ook niet genoemd, maar hij is toch wel overduidelijk aanwezig op dit nummer als achtergrond zang, e.d.
Gast artiest = dus Thom Yorke...

Valt me nu pas op dat Thom Yorke daar mee doet.

Vind het wel een beetje raar dat je dat nummer alleen maar kan waarderen omdat Thom mee doet. Het is verder gewoon een typisch PJ-nummer verder.

herman schreef:

Ik vind dat helemaal niet zo raar... Ik vind de stem van THom Yorke erg interessant, en veel boeiender dan die van PJ Harvey. De reden dat ik dit album ken is dus ook vanwege Thom Yorke.

Als Prince fan heb ik ook heel veel "zooi" in huis die enkel en alleen boeiend is omdat Prince er aan mee werkt (qua stem of muziek) want als dat los zou staan van hem zou ik het niet eens kennen.. aangezien zijn werk me wel boeit (en in dit geval Thom Yorke dus) lijkt het mij niet zo raar dat ik dit dus daarom wel waardeer.....

avatar van barrett
Dit is ook gewoon een dijk van een plaat van Pj Harvey. Het duet van Harvey en York slaat gewoon goed aan omdat de stemmen zo mooi op elkaar in spelen maar als je de rest van de plaat nog wat tijd zou geven kom je ook op andere prachtsongs uit...

avatar van vantagepoint
Ik heb al een aantal jaren een band met dit album. Het bezit alles in mijn ogen, fantastische teksten, mooie maar opzwepende muziek in sommige nummers. Gastartiesten die weten wat ze doen, Thom Yorke dus. En de stem van PJ Harvey, die alle nummers toch draagt door haar stem.

avatar van hallo!
Dit is het tweede album van PJ Harvey dat ik beluister (ik heb ook de nieuwste) en ik vind het opnieuw erg sterk. Er is geen enkel zwak nummer te vinden. Het nummer met Thom Yorke is erg goed, als ook We Float en The Whores... met een geweldige gil op het einde.

avatar van rtm
rtm
na het debuut mijn favoriete PJ album. Ook naar het concert in Paradiso geweest toen zij deze plaat toerde en dat concert is nog steeds in mijn top 5

avatar van Lexicon Devil
"Like a gypsy you dance in circles. All around me and all over the world."

Mooi he?

Topplaat van de Princess of the Underground.

PJ Harvey klinkt hier gelukkiger en opgeruimder.
Alsof ze in New York in de anonimiteit wilde verdwijnen.
Gewoon een persoon in een grote stad.
Gewoon een wereldburger tussen die 8 miljoen anderen.
Deze metropolische mierenhoop geeft haar rust en bezinning.
Een zoektocht naar levensgeluk lijkt voltooid.
Hier klinkt ze niet meer als het vrouwelijke evenbeeld van Nick Cave.
Al blijft de link wel aanwezig.
Bad Seed Mick Harvey is mede verantwoordelijk voor de productie.
Het dreigende element van haar muziek lijkt onder controle.
Waarschijnlijk de reden dat ik dit album te lang niet gedraaid heb.
Dit claustrofobische rupsje zat te lang gevangen in een krappe cd-kast.
Bang om haar teveel vrijheid te geven.
Waardoor het zich niet kon ontpoppen tot een veelzijdige vlinder.
Mijn voorkeur ging vaak uit naar To Bring You My Love.
En hoor ik dan One Line en Beautiful Feeling, dan krijg ik spijt.
Toch wel degelijk PJ Harvey op haar best.
Zou ik dan toch misleid zijn door de keuze van de toegankelijke singles?
Great Fortune en A Place Called Home lijken mij gericht op het grotere publiek.
De samenwerking met Thom Yorke in This Mess We're In is redelijk geslaagd te noemen.
Ik hoor haar stem liever in combinatie met Nick Cave, Tricky of Mark Lanegan.
Qua klankkleur en duisternis geeft dit meer het euforische effect.
Wel een prettige herontdekking.

avatar van Sunderland
Ik hoor net This Mess We're In op de radio. Wat een waanzinnig mooi nummer! Snel het hele album beluisteren!

Zwan
Kende Pj Harvey eigenlijk alleen van To Bring You My Love en ben door haar laatste album erg in haar geinteresseerd geraakt.
Stories wordt over het algemeen niet gezien als haar beste maar na een aantal luisterbeurten kan ik er niet meer afblijven.
Ook na het beluisteren van haar andere albums kom ik tot de conclusie dat ik dit haar beste vind.
Ik ben verslaafd
En dat pas 13 jaar na de release.

Hoe blijft ze het toch voor mekaar krijgen!

avatar van Ernie
Ooit zien liggen en niet meegenomen...Domme beslissing van Ernie want ik hoor deze nu en hier staan echt schitterende songs op. Big Exit en Good Fortune zijn direct 2 favorieten maar de rest van de plaat gaat op constant niveau door. Word zeker nog aangeschaft want youtuberips zijn ook maar povertjes van kwaliteit

Al een geluk dat ik 3 andere albums van haar in huis heb maar stiekem begin ik deze wel de beste van haar te vinden...

avatar van cornstars
Ik vind de laatste twee de beste.

Als je op de top 2000 site pj harvey zoekt stokt het na pj al op een kopje koffie haha

avatar van Cor
Cor
Constante kwaliteit en op hoog niveau. Iets ingetogen rock met de handrem lichtjes aangetrokken, staat haar ook goed. Melodieus, gepassionneerd en geengageerd gebracht en - altijd - dat mooie, heldere, open geluid. De twee rustige afsluiters geven het album extra kleur. Maar het duet met Thom Yorke geeft echt cachet aan het album.

avatar van Johnny Marr
Staat This Mess We're In bovenaan enkel omdat Thom Yorke meedoet? Een nummer als bijvoorbeeld Big Exit vind ik veel en veel beter.

avatar van luigifort
Duidelijk beter ja, al is Mess ook prachtig gedaan, wat een sfeer, maar Big Exit is een van de beste albumopeners ooit! Wat een killersong, explosieve start van een steengoed album!

avatar van johan de witt
Big Exit ook mijn fave van dit album, samen met The Whores Hustle.
Maar overall een geweldig album van Polly, haar beste sinds Rid of Me en later alleen nog overtroffen door Let England Shake.

Joann
top album , helemaal eens met johann de witt. een paarwat mindere nummers, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Rudi S
Johnny Marr schreef:
Staat This Mess We're In bovenaan enkel omdat Thom Yorke meedoet?

Ik zou het behoorlijk geniaal vinden als jij nog een andere reden kan bedenken, dit is wel MuMe de Radiohead site voor muziekliefhebbers

avatar van Deren Bliksem
pjh1967 schreef:

Naja, heel officieel is Yorke op One Line en The Mess mede-vocalist en op Beautiful Feeling is hij achtergrond-vocalist. Staat gewoon in het cd-boekje hoor!

Bombus
PJ Harvey, wat een bijzondere dame nog steeds. De laatste twee albums waren me iets te politiek getint terwijl White Chalk en Is This Desire wel zo donker klinken dat ik ze niet vaak meer draai. Stories daarintegen blijft een dijk van een plaat met een toegankelijker geluid en ik krijg er nog steeds een euforisch gevoel van. Lekker knallen met Kamikaze, Big Exit, Good Fortune, This Is Love en wegdromen op Beautiful Feeling en Horses in My Dreams.

avatar van HansVon
Dit is echt een prachtig album ! Hele prettige stem en lekker pittig.
Wmb een beter album dan haar laatste.
Ben nu razend benieuwd naar Let Engeland Shake.

avatar van coldwarkids
Eindelijk gescoord op vinyl tijden de jaarlijkse Platenbeurs in Utrecht. Blijkbaar had ik hier nog niet op gestemd. Schandalig!

avatar van Zwaagje
coldwarkids schreef:

Ik ook niet....vandaag alsnog gestemd.
Ik was dít album wat uit het oog verloren, omdat ik het niet kan vinden met de opvolgende platen. Dit is de PJ waar ik van hou.

avatar van Ernie
Als ik het goed gelezen heb ergens is dit zeker niet haar favoriete plaat. Knieval naar de commercieel gerichte platenbazen destijds. Live speelt ze ook helemaal geen nummers meer van dit album. Erg jammer.

avatar van HansVon
Helemaal mee eens Zwaagje ! Ik heb nog geen beter album van PJ gehoord.

avatar van heartofsoul
Wellicht vreemd, maar ik was er nog nooit toegekomen om een album van PJ Harvey te beluisteren. Er is zo’n groot aanbod van goede muziek - en ik heb een redelijk omnivore smaak, dat ik - vind ik zelf - mijzelf kan excuseren, maar jammer is het wel. Want dit is naar mijn smaak een buitengewoon goed album. Geweldige songs, prachtig gitaarwerk, en gelukkig houd ik ook heel erg van Harvey’s stemgeluid. Zelfs het duet met Thom Yorke kan ik goed hebben. Ben nu ook benieuwd geraakt naar haar andere albums. Instant classic wat mij betreft.