John Lennon - Lennon Legend (1998)

Alternatieve titel: The Very Best Of

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Imagine (3:03)
  2. Instant Karma! (3:19)
  3. Mother [Single Edit] (3:53)
  4. Jealous Guy (4:14)
  5. Power to the People (3:18)
  6. Cold Turkey (4:02)
  7. Love (3:22)
  8. Mind Games (4:11)
  9. Whatever Gets You Thru the Night (3:18)
  10. #9 Dream (3:50)
  11. Stand by Me (3:25)
  12. (Just Like) Starting Over (3:55)
  13. Woman (3:26)
  14. Beautiful Boy (Darling Boy) (4:00)
  15. Watching the Wheels (3:31)
  16. Nobody Told Me (3:33)
  17. Borrowed Time (3:33)
  18. Working Class Hero (3:49)
  19. Happy Xmas (War Is Over) (3:33)
  20. Give Peace a Chance (4:49)
avatar van devel-hunt
De ideale verzamelaar bestaat niet. Maar waarom een opgepoetste demo die postuum op Milk and Honey staat, het wat melige Borrowed time, wellicht een nummer wat Lennon als hij was blijven leven nooit had uitgebracht of in een hele andere hoedanigheid. How do you sleep?, de krachtige aantijging tegen McCartney en een belangrijk solo nummer mis ik dan weer, met een fantastische slide van George bovendien. en het prachtige dreigende Woman is the nigger of the world, een Lennon klassieker ontbreekt helemaal, terwijl er alleen van Double fantasy al 5 nummers op staan.

henk01 schreef:
Zojuist aangeschaft voor 5,50 incl de dvd. Geen slechte koop dacht ik.

Helemaal geen slechte koop henk ,het meest belangrijke van Lennon staat er (weliswaar beknopt) op
Maar je heb liefhebbers zoals ik, die willen altijd nog iets meer,heb deze jaren gehad ,maar nu doorgesluist naar mijn zoon die ook collecter is, heb zelf John Lennon - Working Class Hero (2005)
Alternatieve titel: The Definitive Lennon,zijn 2 CD,s dus de helft meer dan hierop maar dat is afhankelijk van de artiest of smaak of je dat uitgebreider wilt
Daarop o.a (vind ik) een belangrijke single...Woman Is The Nigger Of The World ('72) vind ik voor dit album een groot gemis.?? en verder Come Together (Live In New York City) Albumversies zoals Mother..en ook Real Love het is maar hoe je het hebben wilt...
Naast deze ook de belangrijke Reguliere Lennon Albums in bezit,voor mij voldoende luistergenot van deze grootse muzikant
Oproep voor Lennon liefhebbers...http://www.musicmeter.nl/forum/0/4280

buizen
Lennonlover schreef:
Ik ben voor de zoveelste keer de DVD aan het bekijken. Man, wat was deze man toch een genie. De grootste die hier op aarde heeft rondgelopen.

Hoezo, omdat ie wat liedjes zingt die jou aanspreken?
Overdrijven is ook een vak zeg. Een 'genie'..
Waar het 'geniaal zijn' op deze DVD dan uit bestaat blijft verder volstrekt onduidelijk.
Album ken ik verder niet, dus ook geen waardering in sterren.

kistenkuif
Zojuist niet dit album maar de dubbelverzamelaar Working Class Hero (2005) weer eens beluisterd. Ik ben nooit een fan geweest van zijn solowerk en zal dat ook niet meer worden. Simpele reden: een groot aantal van zijn songs overtuigt me muzikaal niet en vocaal vind ik hem geen wonder. Komt bij dat anno nu een deel van zijn teksten wel erg tijdgebonden en naïef overkomt.

avatar van henk01
Lennon is een legende, net als vele (en legendes die nog komen) genie was Einstein bijvoorbeeld

avatar van Lennonlover
een genie is iemand die extreem goed is in wat hij doet, binnen zijn vakgebied. Voor mij beantwoordt (de muziek van) Lennon daaraan. Ja ik kan extatisch worden van muziek. Ik excuseer me daar niet voor. Jammer voor jou dat jij dat gevoel niet kent.

buizen schreef:

Hoezo, omdat ie wat liedjes zingt die jou aanspreken?
Overdrijven is ook een vak zeg. Een 'genie'..
Album ken ik verder niet, dus ook geen waardering in sterren.

buizen
Lennonlover schreef:

Hoe weet jij nou of ik het gevoel om extatisch te (kunnen) raken van muziek wel of niet zou kennen?
Ik denk dat elke MuMe'r dat gevoel wel kent.
Mozart, Frank Zappa, Miles Davis zijn maar enkele namen die ik als 'genie' zie in de muziek.
Maar omdat jij over John Lennon beweert dat hij "het grootste genie wat op aarde heeft rond gelopen" [!] is stel ik dat overdrijven ook een vak is. Want dat was hij niet. Persoonlijke mening.

avatar van Lennonlover
En ik vind van wel. Persoonlijke mening. Dat is toch gewoon waar de commentaren op MuMe om draaien?

buizen schreef:

Ik denk dat elke MuMe'r dat gevoel wel kent.

avatar van teus
Al die meningen en commentaren of kritiek van MM leden of musicfielen maakt deze site juist boeiend
Zou wat moois zijn als dat niet mocht, dan zou het hier snel een dooie boel worden
Wat Buizen betreft...ook hij mag zijn kritiek spuien, ik vind hem amusant hier, ik weet dat hij
antiBeatles/Stones is (ik dus niet), maar dit moet
gewoon kunnen
En wat John Lennon betreft. ..Beatles waren nooit zo groot en avantgarde geworden zonder Lennon
McCartney is ook een groot talent maar binnen the Beatles was Lennon het die het meest experimenteerde en vooruitstrevende brein was
En dat hoor je op dit album niet zo terug
want in zijn soloperiode koos hij meer voor de
sobere kant

kistenkuif
De sobere aanpak geldt dan met name voor zijn debuut. Dat vind ik, ondanks de enigszins therapeutisch aandoende teksten, een mooi gedreven album. Wat daarna volgde wist me helaas niet meer zo te raken.

avatar van henk01
Zijn 2e solo plaat is anders ook niet te versmaden.

avatar van devel-hunt
En Walls and Bridges en Mind games zijn beide ook niet te versmaden, en zijn veel te weinig vertegenwoordigd op de vele verzamelplaten van hem. Lennon's solo platen zijn allemaal, op geen enkele uitzondering na, heel persoonlijk, gaan allemaal over zijn leven op dat moment. Eens zei hij in een interview ter promo van Walls and bridges dat hij daar zelf wel eens moe van werd. " it's about me again', vertelde hij met een bijna verontschuldigende glimlach.

henk01 schreef:
Zijn 2e solo plaat is anders ook niet te versmaden.

Zeker weten, ook een klasse apart, wat kistenkuif bedoeld een meer geproduceerd album dan de puurheid van zijn voorganger uit '70 , en dat klopt,wat wel blijft is de eenvoud door de songs heen, hoewel Plastic Ono Band
ook mijn favoriet Lennonalbum blijft, komt
daarna al gauw met halfje minder het album
Imagine ('71)
Met wel daarop (ook op deze verzamelaar te vinden)mijn absolute Lennonsolo favoriet...

Jealous Guy

devel-hunt schreef:

Het bekentenisgehalte van zijn songs is inderdaad nogal hoog en dat is (net zoals met literatuur) niet mijn pakkie an. De verbeelding prikkelende poëzie of een mooi verhaal bevallen mij over het algemeen beter als songtekst. Ik vind het fijn als er nog ruimte blijft voor eigen inkleuring door de luisteraar. Dat maakt de inhoud ook vaak wat universeler. Zijn meer 'maatschappijkritiese' teksten ervaar ik als integer maar ook enigszins als naïef en kreterig. Ach, ieder zo zijn/haar smaak. Die persoonlijke en politiserende invalshoek van Lennon maakt van zijn oeuvre overigens wel een treffend tijdsdocument. P=P was toen de leus.

DVD is een aanrader!

Lennon verdween na 1975 voor 5 jaar uit beeld, en dat is zeker achteraf gebleken een jammerlijke constatering.
Plastic Ono Band, Imagine en Mind Games zijn fraaie albums imo.
Minder hitgevoelig dan ex collega Paul, maar wel intiem en persoonlijk.

Lennon een genie ?
Voor velen wel, maar wat is het criterium daar
in ?
Lennon is voor mij een invloedrijk artiest met heel veel talent, al heb ik wat minder met zijn rol als wereldverbeteraar.
Ook een popster moet wel eens zijn plaats weten.
Onbegonnen werk en heel naief, al zal het zeker met het tijdsbeeld te maken gehad hebben.