Genesis - Selling England by the Pound (1973)

Label: Charisma

1. Dancing with the Moonlit Knight (8:02)
  2. I Know What I Like (in Your Wardrobe) (4:03)
  3. Firth of Fifth (9:36)
  4. More Fool Me (3:10)
  5. The Battle of Epping Forest (11:43)
  6. After the Ordeal (4:07)
  7. The Cinema Show (11:06)
  8. Aisle of Plenty (1:31)
avatar van gemaster
Let ook op de smiley.

avatar van Wolter
ChrisX schreef: Weet je wel zeker dat je Cinema Show bedoelt want in dat nummer zit volgens mij helemaal geen gitaarsolo.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik bedoelde: ik probeer de keyboardsolo onder de knie te krijgen op mijn gitaar, want mijn keyboardspel stelt absoluut niets voor.

gemaster schreef:

Let ook op de smiley.

haha

erwku
cinema show al een tijde mijn favoriete numer allertijden, ik geloof dat ik de enige ben in de wereld. !

erwku schreef:

Fantastisch nummer is het!!

avatar van avdj
Ik ga met de woorden van gemaster mee: muzikaal zit het zeer goed in elkaar, maar spannend vind ik het album niet.

avdj schreef:

En ook ik ga daarin mee.
Ik heb al deze nummers vandaag beluisterd (30 seconden op bol)
maar ik vind het niet zo lekker klinken. Muzikaal zit het goed,daar is geen twijfel over mogelijk.

juist een geweldig album
volgens mij en volgens velen het beste van Genesis

Misschien moet ik de gok wagen.
Gewoon kopen en dan 3/4 keer luisteren.
Misschien vind ik hem dan wel goed,maar ja
ik heb natuurlijk ook geen zin om een album aan te
schaffen waar ik van denk dat ie niet goed is.
Moet wel zeggen dat ik albums die ik 1 keer luister meteen
goed vind,dus wie weet is dat met dit album ook zo.

Firth of Fifth

avatar van HiLL
Dit is een meesterlijk album punt.

Marcel²
Dit album is heel goed natuurlijk door de geweldige stem van Peter Gabriel

avatar van c-moon
Een absoluut meesterwerk!!!!

5/5 en dat is nog weinig!!!

c-moon schreef:

Een absoluut meesterwerk!!!!

The Cinema Show is het enige nummer waar ik echt van kan genieten... De rest vind ik erg gewoontjes... Deze jongens waren geen muzikale genieën zoals David Gilmour (Pink Floyd) bv. Ik raad jullie erg aan eens naar die muziek te luisteren... Niettemin een genietbaar album. 2,75*

JJ_D schreef:

Nou ik wil toch niet zeggen dat Genesis er aan onder doet. Misschien heeft Pink Floyd meer betere albums gemaakt. Maar dat komt ook omdat Gabriel te snel wegging en dus zo'n beetje het brein achter de progressieve symforock verdween. Ik kan Firth of Fifth niet bepaald gewoontjes noemen, ook Battle of Eping niet en Supper's Ready al helemaal niet. Maar goed ieder zijn mening.

erwku
Pink Floyd heeft meer beter muziek dan Genesis gemaakt, maar als je van beide het beste tegen elkaar zet, dan doen ze zeker niet voorelkaar onder!

Hoewel alles goed is aan dit album, cinema show en thirth of fifth schieten er boven uit.

Hoewel the battle of eppingforrest ook briljant is, maar wel voor fans die gewend zijn aan het theatrale van Gabriel

avatar van Jester
Ik vind Davis Gilmour een fantastisch gitarist, maar als songwriter heb ik Tony Banks toch echt wat hoger zitten. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak.

erwku schreef:

Pink Floyd heeft meer beter muziek dan Genesis gemaakt

Is natuurlijk een pure kwestie van smaak.

avatar van avdj
Welnee, het is gewoon zo!

avdj schreef:

Welnee, het is gewoon zo!

Ha..ja ach..het is natuurlijk wel zo dat toen Gabriel wegging het bergafwaarts ging, dus misschien klopt het wel.

Al moet ik wel zeggen dat een nummer als Supper's Ready door Pink F niet gemaakt kon worden..daar hadden ze te weinig talent voor denk ik......(schenen schoppen!!!)

Had deze cd een week geleden al besteld maar het 'artikel is niet op voorraad'. Hopelijk volgende week binnen, kijk er echt naar uit. Hoor positieve verhalen hier over dit album.

Jammer dat er discussie ontstaat over wie "beter" is, Pink Floyd of Genesis. Beide bands hebben fantastische muziek gemaakt, met een unieke sound. Selling England by the Pound is wat mij betreft inderdaad een meesterwerk. Dat doet niets af aan de kwaliteiten van Pink Floyd, Gentle Giant, Yes, King Crimson of welke andere topband uit die tijd!!! Gewoon genieten van deze muziek; helaas wordt er nog maar zelden muziek op een dergelijk niveau gemaakt...

Homeros schreef:

Jammer dat er discussie ontstaat over wie "beter" is, Pink Floyd of Genesis.

Een juist erg interessante discussie. Ik heb het gevoel dat hier iets ontbreekt, bij Pink Floyd is alles compleet. Nog iemand zo'n ervaringen?

avatar van bloempje24
Homeros schreef:

helaas wordt er nog maar zelden muziek op een dergelijk niveau gemaakt...

de krenten in e pap zijn tegenwoordig niet meer of minder dan vroeger. Baggermuziek is van alle tijden, net als kwaliteitsmuziek. Je moet alleen een beetje moeite doen om het te vinden!!

Als je Pink & Genesis vergelijkt kom je al snel tot de conclusie dat Pink simpelere muziek maakte dan Genesis, geef zelf maar toe.

beste nummers dit album I know what i like & Firth of fifth
bij more fool me, eerste solo zang van Phil was maar goed dat hij daarna weer lekker achter de drum ging en peter z'n gang liet gaan, anders was 't een ramp ondanks More fool een mooi nummer is.

avatar van tims
JJ_D schreef:

Een juist erg interessante discussie.

Ja...misschien voor 16 jarigen
Appels en peren....etc.

bobgenesis schreef:

Dus? De compositeis van Pink Floyd staan wel beter als het mij vraagt.

dutch2

Dus? De compositeis van Pink Floyd staan wel beter als het mij vraagt
Wat moet ik me voorstellen bij een compositie die beter staat? De discussie Pink Floyd/Genesis lijkt mij tamelijk zinloos maar als je hem toch wilt voeren zul je er in ieder geval voor moeten zorgen dat je heldere taal gebruikt.

Het lijkt me sowieso dat zo'n discussie, als je hem al wilt voeren, in een apart topic moet.

Mensen hou a.u.b. op met de discussie pink floyd/genesis. (ik geef bij deze mijn mening maar niet) Over dit album geef ik wel mijn mening en ik moet zeggen dat ik het echt top vind. Vond het na 1 keer luisteren eigenlijk al hartstikke goed! Er staan talloze fantastische stukken op, maar het mooiste stuk vind ik denk ik de fluit in het nummer 'Firth Of Fifth'. Dit album is veel toegankelijker dan ik op voorhand gedacht had...............zal dit nog heel vaak draaien.