Ali Farka Touré - Niafunké (1999)

Mali

10. Howkouna (5:54)
  11. Cousins (4:15)
  12. Pieter Botha (3:15)
avatar van citizen
Heerlijke muziek! Lekker lang doorgaan in hetzelfde ritme en melodielijn. God mag weten waar het over gaat, maar is dat erg? Muzikaal genot, dames en heren. Om mee op te staan en net zo makkelijk meenemen de nacht in. Meer, meer, meer!

avatar van sherpa
Niafunké was het stadje aan de Niger waar Ali Farka woonde, een hotel bezat en burgemeester was. Het hotel is inmiddels vervallen en er is verder ook niet veel te doen. Af en toe legt er een pinasse aan en je kunt er met de bus naar Mopti. Maar daar gaat het allemaal niet over.
Gewoon luisteren...

avatar van funkdoc
Meer van hetzelfde, gelijkaardig met Radio Mali. En dat is geen kritiek. Nu, drie cd's van hem achter elkaar is misschien toch wat te veel van het goede. Maar voor de rest een origineel, multicultureel en rustgevend tussendoortje.

Social_Mask
Muziek uit Mali, Malinese muziek. Versta er geen hout van, misschien vind ik het daarom wel mooi. Het onbegrijpen opent een wereld die zich laat vormen door verbeeldingen. En ik bedenk bij deze dromerige muziek - wat kan worden gezien als een belediging, maar de neiging om de dingen die ik mooi vind te beledigen heb ik nou eenmaal - taferelen die alleen hun plek kennen in gedachtes.
Laat op de avond, Ali Farka pompt door de speakers en ik word meegenomen door mezelf naar een oord waarna ik verlang. Vrijheid ten top.

Heerlijk album, vooral Allah Uya is fijn.

sugartummy
geproduceerd door nick gold, maar zonder westerse muzikanten opgenomen in mali. net zo goed als talking timbuktu. lekker loom; laat je meevoeren.

avatar van Manfield
Bij muziek van Ali Farka Touré moet ik altijd een beetje denken aan John Lee Hooker. Vanwege de repeterende blues. Zie bijvoorbeeld Hooker zijn album Endless Boogie . Beiden hebben echter wel een heel verschillend geluid en achtergrond.

Op dit album laat ik me wegzuigen in het repeterende geluid van de Touareg blues en West-Afrikaanse Songhoi muziek. Ali Farka Touré is een begenadigd gitarist waar ik graag naar luister. Ook op dit album voel ik weer de loomte en hitte van de woestijn en het leven wat daarbij hoort.