Heidevolk - Walhalla Wacht (2008)

Folk / Metal
Label: Napalm

1. Saksenland (5:38)
  2. Koning Radboud (3:40)
  3. Wodan Heerst (8:04)
  4. Hulde aan de Kastelein (1:03)
  5. Walhalla Wacht (4:11)
  6. Opstand der Bataven (4:36)
  7. Het Wilde Heer (5:48)
  8. Naar de Hal der Gevallenen (1:59)
  9. Zwaarden Geheven (4:08)
  10. Dageraad (2:22)
avatar van lennert
Enorme stap vooruit! Waar op het vorige album de twee zangers op dezelfde hoogte zongen en het geheel vrij onverstaanbaar was, zijn Joris en Mark hier perfect op elkaar afgestemd. De openingstrack is fantastisch episch en zet meteen aan tot drinkhoorns in de lucht hijsen en meebrullen. Wodan Heerst, Walhalla Wacht en Zwaarden Geheven zijn eveneens snel en stoer, terwijl Hulde Aan De Kastelein en Naar De Hal Der Gevallenen akoestische drankliederen zijn. Het Wilde Heer is een ander hoogtepunt met zijn afwisselende structuur en grootse zangpartijen.

Walhalla Wacht is in ieder opzicht een verbetering ten opzichte van het debuut door de betere composities, productie en zang. Op dit punt was het al duidelijk dat Heidevolk internationaal hoge ogen kon gaan gooien.

Voorlopige tussenstand:
1. Walhalla Wacht
2. De Strijdlust Is Geboren

avatar van RuudC
In 2008 woonde ik voor korte tijd in Göteborg, Zweden. Ik kan me nog wel herinneren dat ik enigszins verbaasd was dat dit album plots in de platenbakken lag. Vooral omdat het een Nederlands product is met Nederlandse teksten. Dat het andersom volop gebeurt, drong toen nog niet helemaal tot me door. Kwalitatief weet ik inmiddels wel dat een dergelijke verspreiding volkomen terecht is. Heidevolk maakt inderdaad een grote stap en komt hier volwassener en professioneler over. Songs met kop en staart, waaronder een aantal gave liederen, zoals Saksenland, Wodan Heerst en Walhalla Wacht. Er mag nog best meer folk in, maar als in Zwaarden Geheven zo'n lekkere black metalriff opduikt, ben ik ook wel tevreden. Op alle fronten vooruitgang, al mis ik wel iets van het kaliber Het Gelders Volkslied.

Tussenstand:
1. Walhalla Wacht