Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008)

Label: Rhymesayers

1. Like the Rest of Us (3:21)
  2. Puppets (3:41)
  3. The Skinny (3:36)
  4. Dreamer (4:04)
  5. Shoulda Known (3:07)
  6. You (3:14)
  7. Painting (3:00)
  8. Your Glasshouse (3:58)
  9. Yesterday (3:23)
  10. Guarantees (4:32)
  11. Me (3:40)
  12. Wild Wild Horses (4:15)
  13. Can't Break (3:33)
  14. The Waitress (3:00)
  15. In Her Music Box (4:20)
  16. Vanity Sick * (2:52)
avatar van Lukas
DeKoning. schreef:
Rhythm & Poetry dood?

Mijn god, ..

(Edit: Ja, mijn berichten waren troll reacties, omdat ik de hype opeens eventjes niet begreep. Gaarne mijn bovenstaande reacties te verwijderen. Wat je er ook van moge vinden..)

Sprakeloos.

Eigenlijk zou ik je nu moeten bannen of in elk geval streng waarschuwen wegens getroll. Maar omdat Rob dit werkelijk hilarisch zou vinden doe ik het niet en hou ik het bij dit bericht. Je eerdere reacties laat ik staan. Moet je maar niet trollen. Foei!

Edit: we gaan verder niet over het gedrag van DeKoning. discussiëren. Hopelijk heeft hij zijn les geleerd. En zo niet, dan weten we nu dat hij graag trollt en dat dergelijk gedrag hem een volgende keer op een ban komt te staan.

DeKoning.
Ik troll helemaal niet graag, in tegendeel.

Het was gewoon misplaatst.

DeKoning. schreef:
Ik troll helemaal niet graag, in tegendeel.

Laatste 6 stemmen......

Pychose

Als eerbetoon aan Rhythm & Poetry dit album uiteraard ook op de eerste plek in de rotatielijst gezet, en nu pas de tijd gehad om deze volledig en goed te luisteren.
Verwacht hier geen verhaal over de flows en lyrics, dat laat ik liever aan anderen over, die daar een betere beschrijving van kunnen geven.
Dit is meer een verslag over hoe When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold bij mij binnen komt.
De mellow sfeer in het begin neemt mij ongeveer 25 jaar terug in de tijd.
Het ontwaken tegen de middag na een nacht stappen, in een ander leven.
Nog geen verplichtingen op het werk, nog geen gezinnetje, en het idee van meer vrijheid en de wereld altijd aan kunnen.
De hoofdpijn is verlicht tot een minimale stoorzender.
Dit is koffie en veel sigaretten, de keuze makend om de rest van de dag weinig te ondernemen.
Misschien nog wat vrienden opzoeken, en daar niks zeggend een plek op de bank opzoeken, en alleen maar knikken op het ritme van de muziek.
De energie van de muziek neemt echter al snel toe.
Voordat je het weet ben je weer helemaal opgeladen.
When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold is een her oplaadbare Duracell batterij.
Je begint er leeg aan, en voordat je het weet ben je weer krachtig genoeg voor de rest van de dag.
En dan ben je helemaal klaar voor Painting; wat is dat een heerlijk nummer.
Wat moet je daar verder over zeggen, prachtig gitaarspel.
Vervolgens gaan we met Your Glasshouse meer de duisternis in, het doet muzikaal zelfs wat aan Massive Attack denken.
Yesterday komt mij bekend voor, volgens mij heb ik deze vaker gehoord, weer totaal anders.
Wat begint als een prima Hip-Hop album, ontwikkelt zich tot een veelzijdig geheel,.

goeie beschrijving deric raven. sfeervol.
en dat Yesterday wat overeenkomsten vertoont met eels' Susan's House, dat had je kunnen weten

Cured
Puur op het album gebaseerd : een wat wisselvallig album met goeie en matige composities. In sterren zou ik het drie geven.

avatar van ThingMan
Halfje verhoogt. Heb dit album na zijn optreden meerdere keren weer beluisterd. Heerlijk.

zaaf schreef:
goeie beschrijving deric raven. sfeervol.

Daar ken ik het dus van, ik kon het niet plaatsen.

Heerlijke reflecties deric raven. Chapeau.

avatar van Slowgaze
zaaf schreef:
goeie beschrijving deric raven. sfeervol.

Ik weet nog dat iemand hier op het forum vond dat 'Yesterday' een rip-off was van 'Susan's House', en dat iemand anders hem corrigeerde met de opmerking dat beide nummers Gladys Knight & The Pips samplen.

avatar van zaaf
Je hebt gelijk. Love Finds Its Own Way is de basis van deze nummers. Ik vermoedde dat deric eels zou kennen, maar dan doen we Gladys tekort.

Ja, ik ken het inderdaad van Eels.

avatar van zamozen
Wel bizar dat ik al 20 jaar alles wat los en vast zit draai en nog nooit van Atmosphere
heb gehoord. Damm wat een goed album!!

ThX Rob!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)

avatar van Robertus
Wellicht wat laat, maar eigenlijk puur uit eerbetoon voor een veel te jong gestorven, vol in het leven staande jongeman hier op Mume toch eens opgezet.

Éen keer in zijn geheel beluisterd, en ik moet zeggen: Ik heb geen verstand van hip-hop. Maar dit album klinkt wel heel muzikaal. Mooie piano-accentjes en lekkere beats. Bij één van de songs hoor ik volgens mij ook Susan's House van Eels voorbijkomen, een herkenningspunt voor mij.

De teksten zijn goed te verstaan, maar ik kan er nog niet zo goed chocola van maken, behalve dat het helemaal niets te maken heeft met het vooroordeel wat ik stiekem altijd had van hiphop, namelijk: Vrouwen, Doekoe en Geweren.

Lekker plaatje. Nu nog iets vaker beluisteren om de lyrics wat te ontcijferen. Muzikaal zit het wel snor in elk geval. Er zit voor mij genoeg melodie en subtiliteit in om op waarde te kunnen schatten.

Tegelijkertijd wel een beetje een wrang idee dat er eerst iemand moet sterven om mij te verleiden naar hiphop te luisteren. Ik zal maar proberen daar niet te veel bij stil te staan, want zoiets doet wel pijn.

Rhythm & Poetry, rust in vrede. Respect en al mijn liefde voor de nabestaanden....

avatar van zaaf
Mooi Bob. And any reason is a good reason.

avatar van Robertus
Dank je. Stemmen doe ik overigens pas wanneer ik het vaker gehoord heb en alle elementen goed kan plaatsen. Maar mijn eerste indruk is positief: Muzikaal klinkt het aangenaam en tekstueel hoor ik wat flarden waar ik wel wat mee kan...

Heeft die Rob toch wel wat voor elkaar gekregen bij mij

avatar van Ponty Mython
De jazzy composities doen me enigszins denken aan Nujabes.

avatar van Joe D
Mij een beetje 50/50

avatar van Delars
mij iets minder dan de helft

avatar van kobe bryant fan
Ik zou ze haast het tegenovergestelde willen noemen, neem nu 'Like The rest Of Us', kil, melancholisch en donker maar toch met een bepaalde soul.
Nujabes is warm, zomers en opgewekt met hier en daar een melancholische insteek.

avatar van brain75
De reden dat dit album weer onder de aandacht komt is helaas een trieste. Niettemin triggerde het verhaal mij wel: een enthousiast MM-lid die veel te vroeg overlijd. Hij droeg hip-hop een warm hart toe en ondanks dat het mijn muziekstroming niet is bedacht ik mij wel dat een album wat op 1 staat in een persoonlijke top 10 wel heel speciaal moet zijn. Ik heb het album dus meerdere luisterbeurten gegeven.

Om eerlijk te zijn is voor mij, als iemand die hip-hop niet echt lekker vind klinken, dit album toch een gedeeltelijk positieve verrassing. Want er staan een paar hele goede nummers op. Vanaf nummer zes (You) gaat het voor mij persoonlijk goed los. You, Painting, Your Glasshouse, Yesterday.......dat zijn echt stuk voor stuk topnummers! Is de rest slecht? Nee, zeker niet. Maar ik ben denk ik te weinig hip-hop fan om die nummers op de juiste waarde te schatten: ik kan er niet zoveel mee. Toch is dit album een eye-opener geweest voor mij: hier worden echte instrumenten gebruikt en de teksten zijn sterk en persoonlijk (geen zoveelste gangsta rap).

avatar van philtuper
Na het lezen vh artikel over Rob's leven in de Trouw ga ik deze ook eens checken. lees hierboven een vergelijking met Nujabes, dat ik in tegenstelling tot Atmosphere wel ken, en dat triggert me wel. Sowieso als iemand zo met muziek bezig is en dit album op één heeft staan in zijn persoonlijke top 10, dan zal het vast een interessant album zijn. R.I.P. Rob, hoop dat je daarboven ook een Goldenboy kan zijn. Familie, vrienden en nabestaanden, heel veel sterkte met het verlies.

Cured
brain75 schreef:
.... er staan een paar hele goede nummers op.
Precies......voor de rest vond en vind ik het een aardig album, maar beslist niet meer (ik heb het ook niet). Met 3,5 ster is het plafond wel bereikt....(misschien geef ik het zelf 3 sterren)

avatar van DjFrankie
Vanmorgen dit album binnengekregen, mijn eerste hip hop album. Ik heb dit gekocht als aandenken aan Rob. Telkens als ik dit album in mijn platenkast zie staan zal me dit herinneren aan die hiphopper van Musicmeter.

Muzikaal was het erg relaxed vooral nummer Can't Break sprak me direct aan. En hoewel mijn muzieksmaak hiervan normaliter ver vandaan ligt, was het geen straf om te luisteren. In tegendeel het luistert juist lekker weg.

avatar van philtuper
Nou Rob, hoop dat je dit ergens kunt lezen... Ik vind het een geweldige plaat! Ben helemaal geen groot hiphopliefhebber maar deze kan ik heel goed luisteren. Atmosphere heeft er een liefhebber bij!

avatar van niels94

Ik zou overigens willen opmerken dat dit zeker niet de enige Atmosphere-plaat is die de moeite meer dan waard is. Mijn persoonlijke favoriet is Lucy Ford: The Atmosphere EP's (2000) (een verzameling nummers uit de vroege periode van Atmosphere), waarop ik Slug nóg indrukwekkender vind rappen. Heeft wel een flink kaler/meer traditioneel hiphopgeluid dan deze. Dat geldt in iets mindere mate ook voor God Loves Ugly (2002), min of meer het "doorbraakalbum" van Atmosphere; ook geweldig. Mensen die juist het gebruik van live-instrumentatie erg waarderen zouden eens naar het werk vanaf 2010 kunnen luisteren.

avatar van Ernie
niels94 schreef:

Die is idd ook fantastisch en ik voeg er graag "You can't imagine how much fun we're having" aan toe want bij die plaat is mijn liefde voor Atmosphere begonnen