Nine Inch Nails - Ghosts I-IV (2008)

Electronic / Rock

34. 34 Ghosts IV (5:53)
  35. 35 Ghosts IV (3:30)
  36. 36 Ghosts IV (2:19)
avatar van Cygnus
Ik zit dit net te beluisteren en moet zeggen dat ik positief verrast ben. Positief verrast over de ommezwaai (alleen nog maar instrumentaaltjes) en positief verrast over de kwaliteit. Na het luisteren van de nummers van Ghost I concludeer ik dat het nog altijd onmiskenbaar als NIN klinkt. Het is wel veel rustiger, verwacht geen gebeuk. Sommige stukken zijn bijna ambient.

Beter dan Year Zero en With Teeth, maar of deze plaat een kleine twee uur weet te boeien moet nog blijken...

avatar van james_cameron
Raar om over een album met vier cd's te zeggen dat het aanvoelt als een tussendoortje, maar zo is het nu eenmaal. Soundtrack-achtige soundscapes met hier en daar wat typische Nine Inch Nails-elementen. Het geluid van de band gaat hier vaak richting Aphex Twin, compleet met piano-intermezzo's en computerbliepjes. Geen boeiend album, maar zo op de achtergrond is het best te doen. Ik mis de zang van Reznor wel heel erg moet ik zeggen.

avatar van King of Dust
Ghosts I-IV is een van die albums die een zekere, intrinsieke waarde hebben die los staat van de muziek zelf. Die waarde zit hem erin dat Trent Reznor gewoon ongelofelijk veel lef heeft getoond door dit album uit te brengen. Als gesettelde artiest zou hij door kunnen blijven gaan met het maken van albums zoals With Teeth. Albums die goed zijn, maar wel vast blijven houden aan het oude. Conceptueel maakte Trent al een omslag met Year Zero. Het ging niet langer over zijn eigen problemen, maar over de problemen van een gedoemde wereld. Met Ghosts I-IV neemt hij een veel groter risico: een bijna 2 uur durend album met alleen maar instrumentale nummers. Het is een garantie voor een commerciële flop; dit album is dan ook echt voor de hardcore fans gemaakt.

Toch is het ook weer niet zo'n grote stap. Nine Inch Nails is altijd al meesterlijk geweest op het gebied van instrumentale nummers. Waar de teksten van Trent Reznor soms te kort schieten zijn de instrumentale nummers altijd overtuigend. Teksten lijken voor Trent toch altijd op de tweede plaats te komen; het gaat in eerste plaats om de muziek. Op Ghosts laat Trent zich niet afleiden door het schrijven van teksten en focust hij zich op waar hij het beste in is: het creëren van klankenlandschappen.

Toch nam Trent een risico. Het risico dat het album de luisteraar zou gaan vervelen. Helaas moet ik zeggen dat dit toch wel enigszins waarheid is geworden. Op Ghosts staan prachtige stukken, maar boeien van begin tot eind doet het niet. De eerste schijf (Ghosts I en II) is prachtig. Deze kan ik met volle aandacht afluisteren. De tweede schijf is toch een stuk minder. Ik begin met volle aandacht, maar na een tijdje dwaal ik af. M'n aandacht keert bij vlagen terug, maar het houdt me niet 100% vast. Dit kan er natuurlijk aan liggen dat het de tweede schijf is: je gaat er toch met minder aandacht in dan bij de eerste. Ik denk dat de tweede schijf op zichzelf toch wat minder is. Sommige nummers beginnen interessant, maar duren te lang. Bepaalde nummers vind ik gewoon niet zo interessant, zeker niet na al ruim een uur luisteren. Ik hoop echt dat ik de tweede schijf en het geheel meer ga waarderen na nog wat meer luisterbeurten. Toch denk ik dat Ghosts een album waarover je al vrij snel een oordeel kunt vellen. De muziek is vaak gebouwd op een steeds herhalend thema; de spanning komt van de vele lagen die daar over heen worden gelegd. Op die manier is het vrij snel te horen welke stukken boeiend zijn en welke stukken niet.

Ghosts is een goede naam voor dit album. De nummers zijn allemaal individuele kunstwerkjes: allemaal geesten die in een paar minuten tijd van zich laten horen. Geesten met verschillende karakters en geluiden. Een ijzersterk geheel moet je dus zeker niet verwachten: individualiteit is hier het sleutelwoord. Die individualiteit zorgt er echter ook voor dat het album op een gegeven moment gaat vervelen. The Fragile (een NIN-album van vergelijkbare lengte) is een concept, een geheel. Je raakt in een bepaalde flow waardoor je ieder nummer in zijn verband ziet en daarin gaat waarderen. Bij Ghosts raak je niet in één bepaalde flow. Het is telkens weer afwachten of je bij een nummer in de flow komt. Bij veel nummers lukt dat, maar bij een aantal nummers ook niet.

Ik ben echter helemaal niet negatief over Ghosts. Het album is een unieke beleving. Uniek ten opzichte van andere NIN-albums, maar ook ten opzichte van alle andere albums die ik heb gehoord. De eerste schijf is super en bezweert je, en ook op de tweede schijf staan stukken die erg goed zijn. Mijn favorieten zijn 1, 6, 12, 13, 17, 21, 25, 28, 30 en 36. Als NIN-fan is het toch een verrijking om dit album te kennen. Het laat maar weer even zien hoe goed deze artiest is. Ik respecteer Trent vanwege het lef dat hij hiermee getoond heeft. Dat het album niet zonder gebreken is, is het risico van het vak. Maar dat Trent weet wat hij doet en geniaal is in wat hij doet is op dit album zeker te horen. Ik hoop het album toch nog meer te gaan waarderen dan ik het nu doe. En als dat zo is, zal ik met veel plezier een herbeschouwing schrijven.