Autechre - Amber (1994)

9. Yulquen (6:37)
  10. Nil (7:48)
  11. Teartear (6:45)
avatar van Onderhond
Zal ook meer even de moeite nemen om eens een berichtje neer te pennen hier. Eén van de eerste Autechre albums die me destijds wist aan te spreken, en daarom nog steeds wat extra voor heeft. Sindsdien is er wel wat veranderd (smaakgewijs dan), maar dit album (zeker gezien z'n leeftijd) houdt heel goed stand.

"Foil" is een aardige opener, hoewel dat "wobbly" waveje toch niet helemaal mijn ding is. Verder wel een aangenaam chill trackje met simpele maar effectieve ritmes. "Montreal" is wat mij betreft een wat mindere track, vooral door de samplekeuze van de melodie. Klinkt een beetje troosteloos. "Silverside" daarentegen is de eerste echte topper, en waarmee de CD voor mij pas echt begint. Prachtige ambient waves met een lekker ritme over, aangevuld met enkele zeer mooie samples. "Slip" heeft even nodig om echt leuk te worden, maar weet halverwege toch mooie melodieën te combineren met aangename en kalme ritmes. "Glitch" is een wat donkerder trackje, met uhm ... glitchy samples. Leuke track, maar sinds 1994 is er op dat gebied ook wat geëvolueerd.

Volgende topper is "Piezo", zeker wanneer halverwege enkele zeer mooie waves het nummer komen vervolledigen. Track eindigt ook prachtig. "Nine" kabbelt prachtig verder, met lekkere warme waves en enkele bleepy melodietjes. "Further" is m'n favoriete track van dit album. Mooie, ijzige waves en weer zo'n bleepy melodietje die, samen met een ietwat industrieel klinkend ritme zorgen voor een zeer aparte sfeer. "Yulquen" is een wat mindere track in vergelijking met de voorgaande. Klinkt allemaal weer net te druilerig.
Gelukkig sluit het album wel in schoonheid af. "Nil" is een prachtige track, met prominenter aanwezig dan de andere tracks, maar nog steeds heel relaxerend. En ook "Teartear" is wat "harder", met iets complexere ritmes en prachtige melodieën.

Al bij al heel wat prachtige tracks, maar net niet constant genoeg voor een echt hoge waardering. Blijft wel een prachtig album, zeer gezien z'n leeftijd. 4*

Goodfella: Gridlock: eens, BoC: meh, Nautilis: op de lijst

avatar van J0ttem
1994 was een tof jaar voor de electronica-wereld, oa Aphex's SAW2, Biosphere's Patashnik en dus dit pracht album kwamen toen uit... en dat toen ik nog maar 6 jaar oud was
Ik kwam vorig jaar half-brak van een LAN party toen ik dit album in mijn bezit kreeg
Erg mooie muziek om bij weg te dromen, hoewel ik eerst nogal moest wennen aan de stijl van het album. Dit is toch het meest ambient-achtige album van Autechre.
Dit album staat vol met choatische, maar toch logische door elkaar lopende beats(Piezo, Slip), tot prachtige rustige melodiën(Nil, Yulqen). Ik zet deze CD nog regelmatig op, het blijft boeiende muziek, hoe vaak je er ook naar luisterd. Alle nummers zijn van top kwaliteit, maar Yulquen blijft mijn favoriet, een schitterend melodietje dat dagenlang in je kop blijft zitten

4.5*

avatar van Eveningguard
Twee keer geluisterd nu en ik kan al concluderen dat Autechre hier het beste van Ambient en rauwe IDM bij elkaar brengt. Op de recente releases (Oversteps en Move of Ten) was dat wel anders. Daar is het maar wat willekeurig gebliep met af en toe een aardige wave. Op Amber overheersen gelukkig de waves. En wat voor een waves! Piezo heeft een van de mooiste outro's die ik ken. Het is gewoon moeilijk te bevatten dat ze na zo'n mooi album zulke prut kunnen afleveren als de albums van vorig jaar.